Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1943770 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3750 : 23.01.12 - klo: 12.44 »
Osaisikohan joku antaa yksinkertaisia suomenkielisiä ohjeita aloittelevalle yksinkertaiselle rc harrastajalle...
Ostin pojalle käytetyn 2wd slashin.autoon on vaihdettu Carson dragster sport moottori ja nopeudensäädin.käytössä on 3S lipo akkuja.Ohjaimena tuo traxxaksen oma 2.4ghz.
Ongelmana meillä nyt on:myyjä kertoi olevan päällä asetuksen jossa pakki menee päälle hetken viiveellä,niin että kun auto on pysähtynyt,niin muutman sekunnin jälkeen saa pakitettua.Näin auto testatessamme toimikin.Ja näin pelasi hienosti,kun kävimme uudelleenkin ajamassa.Kaikki toimi moitteetta.
Seuraavalla kerralla kun oli meininki autoa testailla,niin ei pakki enää toiminutkaan lainkaan,muuten auto pelaaa kuitenkin kuin ennenkin.
Olemmekohan huomaamattamme painaneet jotain ja näin vahingossa saaneet jonkin asetuksen päälle jolla pakki ei ole käytössä,vai miteköhän tuo pakki on hävinnyt?Autoa on tässä ajojen välissä kyllä poitsun ja omastakin toimesta"hypistelty"paljonkin,joten kai se mahdollista on että olemme jotain"asetuksia"tarkoituksettomasti muutelleetkin huomaamattamme vahingossa..?
Mitenköhän tuon pakki toiminnonkin voisi takaisn saada,sekoittamatta muita noparin tms.asetuksia ja säätöjä?
Ohjekirjakin meillä autoon sekä nopeudensäätimeenkin on,mutta kun en juurikaan englantia ymmärrä niin eipä ne oikein auta.Pahuksen paljon niissä on jotain nappuloiden painelu ohjeita ja merkkivalojen  kaavioita,mutta varmasti sekoisi koko auto entistä enempi jos alkaisin mitään käsittämättä jotain niiden mukaan koittaa säätää...
Helkkarin monimutkaiselta näin alkuun ainakin tuntuu näiden sähköjen kanssa säheltäminen kun ei näistä mitään käsitä... :undecided:

Pikaisella tutkimisella:

Radio ja nopari päälle. Jos vihreä valo palaa pitäisi pakin toimia.
Jos keltainen valo palaa toimi seuraavasti:
Paina set nappi pohjaan ja vapauta kun sininen valo alkaa välkkymään.
Paina set nappia uudestaan niin sininen valo muuttaa välkkymistahtia.
Nyt set napin painallus vaihtaa ajomoodia eli 1 välkäys tiheään on pakiton ja 2 välkäystä pakillinen.
Kun tuo pakillinen vilkkuu niin paina set nappi pohjaan ainakin kahdeksi sekunniksi niin asetus tallentuu ja poistut ohjelmointitilasta.
Jos set nappia ei paineta kymmenen sekunnin kuluessa palautuu nopari tilaan jossa se oli ennen ohjelmointitilaan siirtymistä.

Toivottavasti tästä on apua vaikka ei tuo omakaan englannin taito kovin häävi ole.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa ArskaJ

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3751 : 23.01.12 - klo: 19.21 »
Osaisikohan joku antaa yksinkertaisia suomenkielisiä ohjeita aloittelevalle yksinkertaiselle rc harrastajalle...
Ostin pojalle käytetyn 2wd slashin.autoon on vaihdettu Carson dragster sport moottori ja nopeudensäädin.käytössä on 3S lipo akkuja.Ohjaimena tuo traxxaksen oma 2.4ghz.
Ongelmana meillä nyt on:myyjä kertoi olevan päällä asetuksen jossa pakki menee päälle hetken viiveellä,niin että kun auto on pysähtynyt,niin muutman sekunnin jälkeen saa pakitettua.Näin auto testatessamme toimikin.Ja näin pelasi hienosti,kun kävimme uudelleenkin ajamassa.Kaikki toimi moitteetta.
Seuraavalla kerralla kun oli meininki autoa testailla,niin ei pakki enää toiminutkaan lainkaan,muuten auto pelaaa kuitenkin kuin ennenkin.
Olemmekohan huomaamattamme painaneet jotain ja näin vahingossa saaneet jonkin asetuksen päälle jolla pakki ei ole käytössä,vai miteköhän tuo pakki on hävinnyt?Autoa on tässä ajojen välissä kyllä poitsun ja omastakin toimesta"hypistelty"paljonkin,joten kai se mahdollista on että olemme jotain"asetuksia"tarkoituksettomasti muutelleetkin huomaamattamme vahingossa..?
Mitenköhän tuon pakki toiminnonkin voisi takaisn saada,sekoittamatta muita noparin tms.asetuksia ja säätöjä?
Ohjekirjakin meillä autoon sekä nopeudensäätimeenkin on,mutta kun en juurikaan englantia ymmärrä niin eipä ne oikein auta.Pahuksen paljon niissä on jotain nappuloiden painelu ohjeita ja merkkivalojen  kaavioita,mutta varmasti sekoisi koko auto entistä enempi jos alkaisin mitään käsittämättä jotain niiden mukaan koittaa säätää...
Helkkarin monimutkaiselta näin alkuun ainakin tuntuu näiden sähköjen kanssa säheltäminen kun ei näistä mitään käsitä... :undecided:

Pikaisella tutkimisella:

Radio ja nopari päälle. Jos vihreä valo palaa pitäisi pakin toimia.
Jos keltainen valo palaa toimi seuraavasti:
Paina set nappi pohjaan ja vapauta kun sininen valo alkaa välkkymään.
Paina set nappia uudestaan niin sininen valo muuttaa välkkymistahtia.
Nyt set napin painallus vaihtaa ajomoodia eli 1 välkäys tiheään on pakiton ja 2 välkäystä pakillinen.
Kun tuo pakillinen vilkkuu niin paina set nappi pohjaan ainakin kahdeksi sekunniksi niin asetus tallentuu ja poistut ohjelmointitilasta.
Jos set nappia ei paineta kymmenen sekunnin kuluessa palautuu nopari tilaan jossa se oli ennen ohjelmointitilaan siirtymistä.

Toivottavasti tästä on apua vaikka ei tuo omakaan englannin taito kovin häävi ole.

Kiitokset ohjeista,noista minäkin ymmärsin mitä pitää tehdä. :azn:
Kyllä tuo vihreä valo palaa ja kun tuossa testailin niin välillä pakki nyt pelaa tuolla viiveellä ja välillä ei toimi lainkaan...eli jotain muuta häikkää siinä sitten on.No eipä se nyt niin suuresti haittaa,kun eteen päin sentään etenee moitteetta.
Jepjep,kyllähän englannin kieli ehdoton taito näidenkin laitteiden kanssa olisi,mutta kunvaan ei ole tullut opittua...Luotan siihen että muutaman vuoden päästä juniori jo paremmin lontoon kielenkin hallitsee ja voi sitten puupäistä isäukkoaankin siinäkin opastaa :grin:

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3752 : 23.01.12 - klo: 22.12 »
Kiitokset ohjeista,noista minäkin ymmärsin mitä pitää tehdä. :azn:
Kyllä tuo vihreä valo palaa ja kun tuossa testailin niin välillä pakki nyt pelaa tuolla viiveellä ja välillä ei toimi lainkaan...eli jotain muuta häikkää siinä sitten on.No eipä se nyt niin suuresti haittaa,kun eteen päin sentään etenee moitteetta.
Jepjep,kyllähän englannin kieli ehdoton taito näidenkin laitteiden kanssa olisi,mutta kunvaan ei ole tullut opittua...Luotan siihen että muutaman vuoden päästä juniori jo paremmin lontoon kielenkin hallitsee ja voi sitten puupäistä isäukkoaankin siinäkin opastaa :grin:

Äkkiseltään tulis mieleen että jää jarru päälle. Eli kaasuliipasimen kalibrointi poikkeaa hieman keskikohdasta. Ohjaimesta tätä pystyy säätämään.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa ArskaJ

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3753 : 24.01.12 - klo: 19.36 »
Kiitokset ohjeista,noista minäkin ymmärsin mitä pitää tehdä. :azn:
Kyllä tuo vihreä valo palaa ja kun tuossa testailin niin välillä pakki nyt pelaa tuolla viiveellä ja välillä ei toimi lainkaan...eli jotain muuta häikkää siinä sitten on.No eipä se nyt niin suuresti haittaa,kun eteen päin sentään etenee moitteetta.
Jepjep,kyllähän englannin kieli ehdoton taito näidenkin laitteiden kanssa olisi,mutta kunvaan ei ole tullut opittua...Luotan siihen että muutaman vuoden päästä juniori jo paremmin lontoon kielenkin hallitsee ja voi sitten puupäistä isäukkoaankin siinäkin opastaa :grin:

Äkkiseltään tulis mieleen että jää jarru päälle. Eli kaasuliipasimen kalibrointi poikkeaa hieman keskikohdasta. Ohjaimesta tätä pystyy säätämään.

Aha,ok.Pitää koittaa pähkäillä jos onnistuisi tuollaisen säätö homma...

Poissa gozzilla

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3754 : 24.01.12 - klo: 21.40 »
Olen aloittelija koko RC-harrastuksessa. Polttisautoilla olen nyt puoli vuotta ajellut, mutta kiinnostus sähköautoihin on pikkuhiljaa herännyt.

Kysymykseni kuuluukin, että kuinka kalliiksi tulisi laittaa 1/8 truggy sähköautona. Hintaan pitäisi lisätä tarvittavat laturit, akut (3kpl? yhdellä ajaa n.20min?) ja muukin "välttämätön".

Tällä hetkellä käytössä on mm. Kyosho Inferno ST US Sports ja hakisin vastaavaa autoa sähkökäyttöisenä. Onko tehot sähkö ja polttisautoissa samanlaiset? Miten sähköauto "käynnistetään"? Onko sähköauton käyttö yleisesti ottaen helmpompaa kuin polttiksen?

Kiitos,

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3755 : 25.01.12 - klo: 16.50 »
Miten saisi noparin pysymään viileämpänä? Lämpenee nimittäin aika paljon.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3756 : 25.01.12 - klo: 16.56 »
Joskus akku vaikuttaa, mutta vallankin moottori vaikuttaa noparin lämpöihin. Jos nopari ei meinaa kestää niin vaiha pinempi moottori, mutta pienempi pinionikin saattaa vaikuttaa. Viisaammat korjatkoon.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3757 : 25.01.12 - klo: 17.01 »
Kiitos, ei se muualla lämpene kuin sisäradalla.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3758 : 25.01.12 - klo: 17.06 »
No sisä tiloissa on aina vähän lämpimämpää niin kyllähän se sitten myös lämpiää enemmän. Kannattaa pitää sitä lämpöä silmällä ja jos paljon lämpiää niin antaa jäähtyä jonkin aikaa.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3759 : 25.01.12 - klo: 17.14 »
Olen aloittelija koko RC-harrastuksessa. Polttisautoilla olen nyt puoli vuotta ajellut, mutta kiinnostus sähköautoihin on pikkuhiljaa herännyt.

Kysymykseni kuuluukin, että kuinka kalliiksi tulisi laittaa 1/8 truggy sähköautona. Hintaan pitäisi lisätä tarvittavat laturit, akut (3kpl? yhdellä ajaa n.20min?) ja muukin "välttämätön".

Tällä hetkellä käytössä on mm. Kyosho Inferno ST US Sports ja hakisin vastaavaa autoa sähkökäyttöisenä. Onko tehot sähkö ja polttisautoissa samanlaiset? Miten sähköauto "käynnistetään"? Onko sähköauton käyttö yleisesti ottaen helmpompaa kuin polttiksen?

Kiitos,
Sähkö autojen käynnistys on melko yksinkertaista. En sin ohjaimen antenni ylös ja sitten ohjain päälle jonka jälkeen auton voi käynnistää, sammuttaessa pitää tehdä toisin päin, ensin auto ja sitten ohjain ja sitten antenni alas. Sähkö autojen voima tulee nopeammin ja se lähtee heti täyteen vauhtiin ku painaa kaasun pohjaa kun taas polttomoottori vehkeillä tulee myöhemmin. jos oataa paketin joka on readyset niin siinä tulee kaikki tarvittava: Ohjain, autosähköillä useimmiten, 1 akku, laturi ja muutama työkalu. eli auto on heti valmis ajettavaksi eli siihen vain lisäksi 2 akkua :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa Rajis-

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3760 : 25.01.12 - klo: 20.56 »
Terve, kaivoin tossa vanhan rc-autoni vaatehuoneen syvyyksistä ja ajattelin laittaa sen takasin toiminta kuntoon. Auto on Tamiya TB-01, johon on joskus vaihettu joku kisasempi moottori. Luultavasti vika on akussa ja/tai laturissa. Autossa on NiCd akku, mutta en löytänyt sellasia nopealla selaamisella mistään :undecided: Eli tehäänkö tollasia enään vai voiko sen korvata jollain nykyaikasemmalla, jos mikään noista neljästä akusta nyt ei herää henkiin....
Tamiya TB-01

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3761 : 25.01.12 - klo: 21.49 »
Kyllä sen NiCd akun ainakin NiMh akulla voi korvata, joku ihan perus pötkö NiMh varmaan on hyvä alkuun.
Nykyään on käytössä LiPo akut, eli nuo NiCd ja NiMh akut ovat mennyttä aikaa kohta, mutta tuo LiPo vaatii vähän enemmän käyttäjältä ja laturilta, joten NiMh akkuja on vielä paljon myynnissä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Rajis-

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3762 : 25.01.12 - klo: 22.05 »
Sellasta varmaan sitten, ois vaan tarkotus toi auto nyt myyntikunnostaa ja ehkä pikkasen ennen myyntiä leikkia vaan omassa pihassa:P Onko tollanen 3000mAh nimh akku, jotka maksaa ~30e iha ok? Noi nykyset nicd akut on 1600mAh, niin voiko sinne lätkästä noin paljon tehokkaamman? Ja onko olemassa jotain vielä halvempia akkuja, kuin nuo 30e akut? http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-NiMH-akut/Robitronic-3600-Power-Stick-Pack-72V-NiMH-108864 onko tuo akku ihan hyvä ja puoti luotettava?
Tamiya TB-01

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3763 : 25.01.12 - klo: 22.12 »
Ampeeritunnit ovat kapasiteetin yksikkö eli tuolla saa suunnilleen tuplasti enemmän ajoaikaa vanhoihin akkuihin verrattuna. Käytännössä myös enemmän tehoa kun on uudet ja paremmat akut. RF:stä uskaltaa kyllä tilailla kuten kaikista muistakin Suomen rc-kaupoista.

Poissa junnu146

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3764 : 25.01.12 - klo: 23.12 »
anteeksi että olen olemassa ja sori kun kysyn, mutta tässä katselemassa harjatonta tuohon mun kyoshoon. Tekisikö tällä paketilla mitään? heitänkö rahaa hukkaan jos tuon hankin? Tarkoitus olisi saada lisää potkua tuohon tällä hetkellä vakioon kobraan..
http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=07.66083&familj=FamCombo&BildLopNr=01

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3765 : 25.01.12 - klo: 23.14 »
anteeksi että olen olemassa ja sori kun kysyn, mutta tässä katselemassa harjatonta tuohon mun kyoshoon. Tekisikö tällä paketilla mitään? heitänkö rahaa hukkaan jos tuon hankin? Tarkoitus olisi saada lisää potkua tuohon tällä hetkellä vakioon kobraan..
http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=07.66083&familj=FamCombo&BildLopNr=01
Saat suunnilleen samaan hintaan kilpakamaa ja tuo on vaan 45A säädin, joten voi päästää savut kohtuu helpolla kun tuo Kobra on 4wd auto.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Rajis-

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3766 : 26.01.12 - klo: 18.21 »
Nonniin, elikkäs purin tota autoa tänään ja huomasin, että moottorista on irronnut toisen hiilen jousi. Saako noita jousia mistään ja millanens kone tuo on? Kyljessä lukee V10 spec.2 modified pro racer ja valmistaja ilmeisesti lrp, onko millanen motti? Oli tuossa kiinni, kun sen joskus aikoja sitten ostin ja jonkun verran kisasempi mitä mukana tullut vakio. Parit kuvat vielä:)

ps. sori jos vein liikaa tilaa..
EDIT: sopisko jommat kummat näistä tohon koneeseen? http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Vakiomoottorit-ja-hiilet/Team-Brood-Red-Motor-Springs-2-101663http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOMOOTTORIT-JA-TARVIKKEET-Vakiomoottorit-ja-hiilet/Team-Brood-Purple-Motor-Springs-101664 Mitä eroa noilla on käytännössä?
« Viimeksi muokattu: 26.01.12 - klo: 18.40 kirjoittanut Rajis- »
Tamiya TB-01

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3767 : 26.01.12 - klo: 23.28 »
V10 spec.2  on LRP tuote. Arvaus vuosimallista jossain 2002 kieppeillä. Viittaa siis kuoreen "kannuun". Erikseen joko kuoressa  lukee, tai avattuna akselissa lukee, sen tiedot. Voisi olla vaikka 17x2 langoitus.

Alunperin siinä on noin 180wattinen käämitys, ja tarttee siis stock-vakiota isommille tehoille suunnitellut hiilet. (vakioluokan kone n.100w)
En vaihtaisi vakiokoneen hiilenjousia kireämpään koneeseen, koska amppeerit, joita menee enempi läpi tarvitsevat vakiota jäykemmät jouset, muuten pomppii. Käyttäisin mukana tulleita, jollei selvästi hehkuneet veltoiksi tai kauas vakiomuodostaan.
Hiilenjousiessa on värikoodaus, jolla on kuvattu jäykkyysastetta. En tunne järjestystä, määriä. Käytän jousivoimamittaria kun haen kivoja "tälle".
Lainaus:
Hard springs - More tension, more amp draw, more torque, less rpm. For off-road and 4wd touring cars.
Soft springs - Less tension, less amp draw, less torque, more rpm. For 1/12 on-road pan cars.
Warning: Using springs that are too soft will cause the brush to bounce around, causing excessive arcing, and premature commutator wear.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Rajis-

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3768 : 27.01.12 - klo: 14.47 »
Ongelmahan tässä onkin se, että koneesta on lentänyt toinen hiilenjousi jonnekkin korpeen ja pitäisi jostain löytää uudet... Kyljessä on joku tarra, missä lukee 17x4, mutta tuo nelonen on aika epäselvä niin en mene varmaks sanomaan..
Tamiya TB-01

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3769 : 28.01.12 - klo: 19.59 »
Moro. Olen kuullut että kaikki moottorit eivät kestä vettä? Esim. Speed passion. Miten sen on mahdollista? Itselläni ollut jo pariin otteeseen näitä moottoreita, ja kaikki vettä kestänyt...
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3770 : 28.01.12 - klo: 22.22 »
Moro. Olen kuullut että kaikki moottorit eivät kestä vettä? Esim. Speed passion. Miten sen on mahdollista? Itselläni ollut jo pariin otteeseen näitä moottoreita, ja kaikki vettä kestänyt...
Ei mikään moottori vettä kestä, sähkö ja vesi eivät oikeen mene ristiin. Sit on ihan kyse tuurista ja tekemisen laadusta kauanko ne kestää jos kosteessa paikoissa käy ajamassa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3771 : 29.01.12 - klo: 14.30 »
Kyllä ne moottorit vettä "kestää", käämit on lakattu (eristetty), ne on laakerit mitkä ei vedestä pidä jos ovat mustaa rautaa ja muutenkin ne rautaosat rupeavat ruostumaan jollei ole mitään pinnoitetta.
Sitten ne liitokset voi myös lähteä hapettumaan jos on suolaista vettä, mutta moottorin voi ihan hyvin upottaa kraanaveteen ja ajaa hetken ja sitten kuivaa hyvin ja rasvaa laakerit, näin voi pestä koneen jos on altistunut suolavedelle.
Se jos moottorin liitokset (johdot A,B,C noparille) kastuu, ei vaikuta noparin toimintaan juuri lainkaan, kun vedessä on paljon suurempi vastus kuin moottorin sisällä, sensorilliset moottorit onkin eri asia, niitä ei kannata kauheasti uitella ainakaan sensorijohto kytkettynä, voi tulla sensoripiiriin vaurioita.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3772 : 29.01.12 - klo: 16.27 »
Kiitos, ei se muualla lämpene kuin sisäradalla.

onko noparin päällä tuuletinta? se auttaa ainkain asiaan. Jos sisätiloissa on vähemmän tilaa kuin ulkona niin suosittelen pienentää pinionia. Suurilla nopeuksilla ei tee sisällä mitään. Ja kun kone joutuu vääntämään pienillä kierroksilla ni alkaa lämmetä.

Poissa KMikko

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3773 : 31.01.12 - klo: 23.37 »
Onkos kellään kokemuksia kyseisistä compoista??
Kestääkö vai päästävätkö toiminta savun piakkoin pihalle??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20993__TrackStar_1_18th_Scale_14T_Brushless_power_System_4300kv_.html

E: Eikö kellään?? Halpa olis ainaki...
« Viimeksi muokattu: 02.02.12 - klo: 19.41 kirjoittanut KMikko »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3774 : 04.02.12 - klo: 13.04 »
ESC Specification:
Cont. Current: 18A                               !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Burst Current: 25A                               !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Car Size: 1/18th                                   !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Battery: 2-3 Cell Lipo / 4-9 Cell Ni-XX 
L-BEC: 5V / 1A Output
Motor Type: Sensorless Brushless
Size: 30 x 26.1 x 13.8mm
Weight: 26g (Including wires)
Motor Plugs: 3.5mm Bullet type
Battery Plug: Required
On/Off Switch: Yes
Reverse: Yes

Motor Specifications:
Turns: 14T
KV value: 4300KV
Poles: 4
Diameter: 21.5mm
Motor length: 37mm
Extend shaft diameter: 2mm
Length of extend shaft: 11±0.5mm
Weight: 60g
No loading @ 7.2V: 1.8A
Max current: 30A                                !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Resistance (Ω): 0.037Ω
Battery range: 2~3s 7.4v~11.1v
Operation Temperature: 80°
Max Temperature 130°
Suitable car scale: 1/18
Suitable ESC: 25A
Thickness of lamination: 0.2X20mm

Pistin rivin huutomerkkejä perusteluitteni kohille. Mielestäni nopari on alakanttiin tommoselle setille:
Auto 1/ 18    3S akuin
toi kone 30A piikki virran imasulla
toi nopari jossa jatkuvaa vaan 18A ja piikkikin alle koneen imasun, vaan 25A

Vertaa isompien autojen lukuihin:
Cont./Burst Current: 150A/1080A   eli hitosti piikkivaraa tohon nähden. Sekin voi hajota 110A koneella, ku nopari ja kone pääsee kuumenemaan toistuvasti.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3775 : 04.02.12 - klo: 13.26 »
Voihan se onroad 1/18 autossa kestää mutta tiukilla on.

Poissa jaripk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3776 : 04.02.12 - klo: 20.17 »
Aloittelija ihmettelee E-Revon pätkimistä/nykimistä. Akkuina ihan perus nikkeliakut ja nopeudensäätimenä Mamba Monster. Auto kulkee hetken ihan ok, mutta sitten alkaa nykiminen. Nykiminen ei ole mitenkään "terävää", eli veto ei katkea kokonaan mutta nopeus vaihtelee tasaisesti täydellä kaasulla ajettaessa. Jos pyörät olisi riittävän isot, niin kuulostaisi ehkä siltä kun pyörässä olisi paino yhdessä kohdassa. Voiko johtua pakkasesta (noin -20c)? Nopeudensäädin on suojattu lumelta, mutta se ei ainakaan käsituntumalla tunnu lämpenevän.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3777 : 04.02.12 - klo: 22.45 »
Akku kyykkää näillä pakkasilla todella todennäköistä. Jos kesällä ei ongelmaa niin saattaa johtua pakkasesta.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3778 : 06.02.12 - klo: 19.11 »
Akut taitaa e-revossa kyykätä, siitä johtuu tuollainen meno. Aloitathan ajon noilla pakkasilla edes huoneen lämpöisillä akuilla? Säädä noparista se akku asetus pienimmälle, se voi auttaa.
Tarkista vielä varoiksi voimansiirron pidäntinruuvit yms.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3779 : 07.02.12 - klo: 21.39 »
Multa kärähti novak hv pro:sta konkka, niin saako suomesta jotain vastaavanlaista konkkaa?
tossa on toi vanha http://novak.dev.hdrm.us/public_html/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=60_61&products_id=375

tai käykö tuo tilalle http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=59314
- Team Associated  -  SC10 4x4  -