Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1946055 kertaa)

0 jäsentä ja 21 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3930 : 23.03.12 - klo: 22.25 »
Vaihda mootorista kahden johdon paikkaa...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Linssi89

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3931 : 23.03.12 - klo: 22.27 »
Eikös se riko A-A B-B jne sääntöä?

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3932 : 23.03.12 - klo: 22.34 »
Se reverse pitää olla pois kun kun ohjain kalibroidaan... Mutta nyt siinä noparissa on kaasu ja pakki väärinpäin eli moottorin johdot vaihtamalla ongelma poistuu... Mutta jos sensorillinen säädin ja moottori niin silloin tuo johtojen järjestys pitää olla se A-A B-B C-C...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Linssi89

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3933 : 23.03.12 - klo: 22.39 »
Jaa se pitää olla pois päältä. Ohjeista ymmärsin ihan jotain muuta. Olisin kyllä yrittänyt toiste päin kalibroida mutta en saa enään nopari kalibrointi asetukseen. Ihan normaalisti yritin mutta kun laittaa noparin päälle niin punainen valo ei laka vilkkumasta vaikka päästää set:n vapaaksi... :huh: Juu sensorillisia ovat molemmat.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3934 : 23.03.12 - klo: 22.54 »
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3935 : 23.03.12 - klo: 22.56 »
Terve! Miten suuri tehoero on samankokoisilla esim. 12T harjallinen ja 12T harjaton moottori? Jos on kaksi samanlaista autoa samoilla renkailla ja välityksillä ja toisessa on harjaton ja toisessa se toinen. Ja toinen kyssäri: mistä huomaa, jos harjaton moottori alkaa olla ns. finito eli vaihto kunnossa? Mulla on pieni ongelma ratkaistavana kun huomasin tuossa parin viimeisen ajokerran aikana että auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä? Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!
Harjaton kone ainakin kiertää enemmän. Kitkaa vähemmän ja sitä kautta vähemmän kuluvia osia. Periaatteessa harjattoman koneen ainoa kuluva osa on laakerit, mutta koneen lämpöjen kanssa saa olla tarkempi. Nopari on tärkeämmässä osassa harjattomien kanssa verrattuna hiilikoneisiin.

Harjatonkone menettää tehonsa jos se käy liian kuumana ja rotaattorin kestomagneetit menettävät tehonsa (demagnetisoituu)

Autostasi ottasin ensin moottorin käteen ja piuhat kiinni kokeilu kiertääkö normaalisti?
Luulisin, että voimansiirrossa on jotain mikä pistää vastaan eli siihen käsin ilman moottoria pyörittely vaikka rengas kerrallaan niin vika löytyy.
Esim. hajonnut vetolaakeri vaikuttaa yllättävän paljon

Poissa Linssi89

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3936 : 23.03.12 - klo: 23.03 »
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...

Juu kyllä toi kaavio on tuttu. Sain sen tehtyä ihan noin ekalla kertaa kun sen tein. Mutta ei enään mitään hätää sain sen uudelleen kalibroitua. Painoin set pohjaan ja virran päälle -> punainen valo alko vilkkua -> päästin set ylös -> punainen valo jatko vilkkumista-> kokeilin painaa uudestaan set nappia valon vilkkuessa niin meni kalibrointiin ja kaikki meni OK ja ny toimii  :cheesy: Tuota vain ihmettelin että se noin teki vaikka ekalla kerralla se toimi ihan noin kuin selititkin. Kummaa  :shocked:

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3937 : 23.03.12 - klo: 23.05 »
Terve! Miten suuri tehoero on samankokoisilla esim. 12T harjallinen ja 12T harjaton moottori? Jos on kaksi samanlaista autoa samoilla renkailla ja välityksillä ja toisessa on harjaton ja toisessa se toinen. Ja toinen kyssäri: mistä huomaa, jos harjaton moottori alkaa olla ns. finito eli vaihto kunnossa? Mulla on pieni ongelma ratkaistavana kun huomasin tuossa parin viimeisen ajokerran aikana että auto ei kulje enää niinkun ennen, terävyys poissa, jotenkin väsynyt. Voisko moottorissa olla vika vai säätimessä? Akku on 2s turnigy lipo ja oon aina ladannut balanseeraavalla laturilla eikä latausaika ole lyhentynyt niin luulen että akku ei ole syyllinen. Kiitos etukäteen kaikille!
Harjaton kone ainakin kiertää enemmän. Kitkaa vähemmän ja sitä kautta vähemmän kuluvia osia. Periaatteessa harjattoman koneen ainoa kuluva osa on laakerit, mutta koneen lämpöjen kanssa saa olla tarkempi. Nopari on tärkeämmässä osassa harjattomien kanssa verrattuna hiilikoneisiin.

Harjatonkone menettää tehonsa jos se käy liian kuumana ja rotaattorin kestomagneetit menettävät tehonsa (demagnetisoituu)

Autostasi ottasin ensin moottorin käteen ja piuhat kiinni kokeilu kiertääkö normaalisti?
Luulisin, että voimansiirrossa on jotain mikä pistää vastaan eli siihen käsin ilman moottoria pyörittely vaikka rengas kerrallaan niin vika löytyy.
Esim. hajonnut vetolaakeri vaikuttaa yllättävän paljon

Kyllä tuo harjallinen kone omaa enemmän tehoa jos suoraan lankamäärää verrataan. Raakasti verrattuna 13T harjaton vastaa kv luvultaan 20T harjallista. Teho hyöty suhde onkin sitten jo aivan eri asia...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3938 : 23.03.12 - klo: 23.06 »
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...

Juu kyllä toi kaavio on tuttu. Sain sen tehtyä ihan noin ekalla kertaa kun sen tein. Mutta ei enään mitään hätää sain sen uudelleen kalibroitua. Painoin set pohjaan ja virran päälle -> punainen valo alko vilkkua -> päästin set ylös -> punainen valo jatko vilkkumista-> kokeilin painaa uudestaan set nappia valon vilkkuessa niin meni kalibrointiin ja kaikki meni OK ja ny toimii  :cheesy: Tuota vain ihmettelin että se noin teki vaikka ekalla kerralla se toimi ihan noin kuin selititkin. Kummaa  :shocked:

Se punainen valo vilkkuu kalibrointitilan merkiksi...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3939 : 23.03.12 - klo: 23.07 »
Radio päälle -> set pohjassa virta päälle -> set ylös -> kaasu neutraali paina set -> kaasu pohjassa paina set -jarru pohjassa paina set -> virrat pois ja takaisin niin pitäis toimia...
Kerran taistelin HW xerun 60A säätimen kanssa, kun ei suostunut kalibroitumaan.
Moottori oli kiinni ja kuuntelin vain "piippauksia" . Noparin valot eli aivan omaa elämäänsä ja yllättävää kyllä homma ei toiminut!
Homma korjaantui vaihtamalla täyteen ladattu akku ja kalibrointi menee kuin ohjekirjassa.
En olisi ikinä uskonut, että akun varauksella on merkitystä asiaan, mutta HW ainakin vaatii sen!

Poissa Linssi89

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3940 : 24.03.12 - klo: 14.26 »
Kuinkas kun on Xerun 150A ja Tekin pro 4 moottori niin, kun siihen laittaa tämän sensori kaapelin väliin alkaa punavihreä valo välkkymään liipasimen ollessa neutraalilla. Tällänen lukee kyl Xerun manuaalissa The motor is a sensored motor, but the ESC detects abnormal signal from the sensor, so it changes to sensorless mode automatically. Mutta en ymmärrä miten korjaantuu. Voiko toi yhdistelmä toimia sensori johdon kanssa? Tarvitseeko sitä johtoa edes?

Mulla on tuo ongelma edelleen, että noparin valo vilkkuu puna/vihreää sensori kaapelin kanssa. Mutta nyt olen huomannut sellaisen jutun, että kun moottori on kädessä ja painaa kaasua ja sensori kaapeli on paikallaan niin kaikki toimii ihan normaalisti. Sitten kun laittaa moottorin paikalleen autoon ja siinä vaiheessa, kun rattaat ottavat kiinni kaasuttaessa alkaa nopari valo vilkkuu sitä punavihreää. Mihtää tietoa mistä vois johtua?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3941 : 24.03.12 - klo: 16.08 »
Mulla on tuo ongelma edelleen, että noparin valo vilkkuu puna/vihreää sensori kaapelin kanssa. Mutta nyt olen huomannut sellaisen jutun, että kun moottori on kädessä ja painaa kaasua ja sensori kaapeli on paikallaan niin kaikki toimii ihan normaalisti. Sitten kun laittaa moottorin paikalleen autoon ja siinä vaiheessa, kun rattaat ottavat kiinni kaasuttaessa alkaa nopari valo vilkkuu sitä punavihreää. Mihtää tietoa mistä vois johtua?
Ihan normaalia, kun moottorille tulee vastusta niin ongelmat tulevat esille.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3942 : 24.03.12 - klo: 20.54 »
Kiitos kaikille jotka jeesas mua! Tein kaikki mitä neuvoitte tekemään, mutta ei sitä oikein mitään VIKAA löytynytyt, noh sittenhän se on kunnossa. Toinen juttu akuista, oon katellu isompaa akkua, kannattaako siirtyä 2s liposta 3s lipoon vai hommata akku suuremmalla discharge kyvyllä (nyt lukee akussa 20-30c), kun suorityskykyä ei olis tarkoitus ihan tuplata vaan saada hiukan lisää potkua. Miten se on?
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3943 : 24.03.12 - klo: 21.34 »
Kun kerran potkua haetaan niin kolmas kenno mukaan vaan. Kun jännitettä nostetaan niin kone kiertää enemmän samalla virralla. 2s -> 3s niin johan tapahtuu. Jos vaan komponentit sen kestävät. 2s isommalla purkuvirralla ei ihmeitä tee.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3944 : 24.03.12 - klo: 21.44 »
Kun kerran potkua haetaan niin kolmas kenno mukaan vaan. Kun jännitettä nostetaan niin kone kiertää enemmän samalla virralla. 2s -> 3s niin johan tapahtuu. Jos vaan komponentit sen kestävät. 2s isommalla purkuvirralla ei ihmeitä tee.

Mä uskon sen että potkua tulis huomattavasti lisää 3s akulla ja säädin kestäis sen kyllä, mut tuleeko sitä kulkua ihan liiaksikin tuommoiseen 1/10 takaveto slashiin? Miten suuri ero kulkuuntulis vaikka 10-20c isommalla purkuvirralla mut sama kennomäärä kuin ennen? Tuskin silminnähtävä ero ei tietenkään riitä, mut tulisko terävyyttä lisää? Sori tämä tenttaaminen.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3945 : 24.03.12 - klo: 23.51 »
Mä uskon sen että potkua tulis huomattavasti lisää 3s akulla ja säädin kestäis sen kyllä, mut tuleeko sitä kulkua ihan liiaksikin tuommoiseen 1/10 takaveto slashiin? Miten suuri ero kulkuuntulis vaikka 10-20c isommalla purkuvirralla mut sama kennomäärä kuin ennen? Tuskin silminnähtävä ero ei tietenkään riitä, mut tulisko terävyyttä lisää? Sori tämä tenttaaminen.

Ennakoita säätämällä saat haluamasi tehonlisäyksen. Ennakoilla pystyy lisämään moottorin kierroksia noin 50% (joka on teoriatasolla yhtä paljon kuin 2s ->3s muutoksella). Olettaen että sinulla on säädin missä on dynaamiset ennakot
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3946 : 25.03.12 - klo: 21.29 »
Päädyin ostamaan puolet nykyistä tehokkaamman moottorin, ihan kokelumielessä ja tarkoitus ei ole välttämättä ottaa kaikkea tehoa irti, mutta nyt ainakin potkua löytyy tarvittaessa jos joku tulee lesoomaan 3s lipolla :afro: Nykyuisessä säätimessä ja moottorissa ei ole sensoria tai moottorissa ollut mutta hajonnut ja hyvin on toimineet. Mut tässä uudessa joka on tulossa niin on sensori, eli jos se sattuu pyörimään väärään suuntaan niin miten muutan pyörimissuunnan? Tai voinko edes kytkeä sensorijohtoa mihinkään, jos säädin ei ole sensorilla varustettu? Siinä tapauksessa toimiiko moottori oikein jos siinä on toimiva sensori ja se ei ole kytkettynä, no huhhuh! Toivon että pysyitte kärryillä :cheesy: Olis kiva saada neuvoa.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3947 : 25.03.12 - klo: 21.41 »
Sensorillinen moottori toimii sensorittomana jos et kytke sitä sensorikaapelilla nopeudensäätimeen. Eli vaihda vain kahden vaihejohdon paikkaa jos moottori pyörii väärään suuntaan niin suunta vaihtuu kuten kaikissa sensorittomissa moottoreissa.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3948 : 25.03.12 - klo: 21.46 »
Sensorillinen moottori toimii sensorittomana jos et kytke sitä sensorikaapelilla nopeudensäätimeen. Eli vaihda vain kahden vaihejohdon paikkaa jos moottori pyörii väärään suuntaan niin suunta vaihtuu kuten kaikissa sensorittomissa moottoreissa.

Kiitoksia
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa turpek2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3949 : 31.03.12 - klo: 00.13 »
Kellään hajua mikä kone nikko dictator 2 autossa?
siis 2koneella oleva, ehdottakaa jotain motit + nopari sarjaa :)
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.

Poissa JR33

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3950 : 01.04.12 - klo: 20.40 »
Mulla on nyt 35A nopari ja jos ostan 60A noparin, niin tuleeko mun autosta nopeampi vai ei? Eli vaikuttaako noparin A-lukema auton nopeuteen? Kumpi moottori on nopeampi 10T 3900kv vai 9,5T 4700kv (ovat saman kokoisia)?
Traxxas bandit vxl

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3951 : 01.04.12 - klo: 20.43 »
Ei teoriassa, käytännössä säädin lämpenee kuitenkin vähemmän ja sitäkautta kulkee paremmin. Noista moottoreista 9,5t on hieman tehokkaampi.

Poissa kössi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3952 : 01.04.12 - klo: 22.12 »
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?
Kyosho Lazer zx-5

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3953 : 01.04.12 - klo: 23.49 »
Mulla on nyt 35A nopari ja jos ostan 60A noparin, niin tuleeko mun autosta nopeampi vai ei? Eli vaikuttaako noparin A-lukema auton nopeuteen? Kumpi moottori on nopeampi 10T 3900kv vai 9,5T 4700kv (ovat saman kokoisia)?

Tuohon vielä tarkennusta että noparin läpi kulkee sen verran virtaa mitä moottori haluaa ottaa. Ehtona tietenkin että akku pystyy kyseisen virtamäärän antamaan. Tuo noparin lukema ilmoittaa palioko noparin läpi kestää mennä virtaa.

Poissa Leo14

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3954 : 02.04.12 - klo: 07.28 »
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?


Mulla on sama ongelma. Mun auto nykii eteen päin mentäessä ja pakki ei toimi ollenkaan. :undecided:
Team Durango desc210, Ansmann x2


Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3956 : 02.04.12 - klo: 10.11 »
Olen ajanut muutamia kertoja uudella harjattomalla combolla. Kun painan pakkia auto nykii tai ei liiku ollenkaan kun auto on noin 15 metrin päässä mutta lähempänä pakki toimii ihan hyvin. Joskus auto nykii kyllä eteen päin mentäessä. Mikä voisi olla vikana?


Mulla on sama ongelma. Mun auto nykii eteen päin mentäessä ja pakki ei toimi ollenkaan. :undecided:

Kai niissä on viel megahertsi radiot? Ottaa harjattomissa helposti häiriötä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Moi!
Ihan aloittelijana kysyisin, että onko tämä http://www.hobbylinna.com/vector-brushless-motor-105t-p-24496.html moottori sopiva 1:10 4wd buggyyn?(tähänhttp://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30930T2&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01)

Kyllä sopii kunhan muuttaa muutkin sähköt sopivaksi moottorille...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa kaahari123

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3958 : 02.04.12 - klo: 15.23 »
Ok tarkotat siis että harjaton nopari? Lähinnä mietin sitä, että laukeeko rattaat tms

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3959 : 02.04.12 - klo: 15.31 »
Ok tarkotat siis että harjaton nopari? Lähinnä mietin sitä, että laukeeko rattaat tms

Juu nopari menee kans vaihtoon. Ilmeisesti tuosa on jo gigaset radiot niin niiden kans ei tuu ongelmaa... Kuluvat osat kuluvat nopeampaa ja muutenkin alkaa osia rikkoutumaan kasvaneen tehon myötä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T