Eilen kotiuduttiin Ruotsista. Kisat eivät ainakaan omalta osalta menneet kovin putkeen. Harjoituksissa kaikki näytti vielä ihan hyvältä (21. sija), mutta alkuerissä ongelmat alkoivatkin.
Kaikki ongelmat alkuerissä kulminoituivat kisa-ankkuriin, jonka seurauksena kaikissa alkuerissä akut dumppasivat vaikka kaikki sen estämiseksi koetettiin tehdä hiilien, moottorin ja säätimen osalta. Valitettavasti ongelma selvisi vasta alkuerien jälkeen ja tästä seurauksena oli viimeiseen finaaliin jääminen ilman kunnollista tulosta. Käytännössä 3 alkuerässä akut dumppasivat ja yhdessä renkaan klipsi lähti irti, josta seurasi taka-akselin leviäminen radalle. Mitä todennäköisemmin kuitenkin akku olisi joka tapauksessa dumpannut myöhemmin.
Finaaleihin mentäessä ankkuri oli vaihdettu toiseen hieman ja tietenkin jotain hyvitystä edellisen päivän suorituksiin oli tarkoitus hakea. Ensimmäisessä finaalissa kaikki näytti hyvältä, johdin finaalia kierroksella seuraavaan, mutta n. 6 minuutin kohdalla kierroksella ohitettava painoi pääsuoran lopussa jarrut pohjaan ja seurauksena oli peräänajo ja siitä johtuen auton hajoaminen sekä keskeytys.
Toisessa finaalissa tuli tehtyä pari virhettä heti alussa ja sen takia kärkipaikkaa sai ajaa kiinni jonkun aikaa. Sain kärkiauton kiinni ja suoritin ohituksen sisälinjalta. Ohitettava auto kuitenkiin yritti palata ulkolinjalta takaisin sisälle ja tuli suoraan kylkeeni. Ohitus kuitenkin tapahtui ja jatkoin matkaani kärjessä mutkaa seuraavalle suoralle. Suoralla tietenkin vauhti kohdillaan, mutta suoran päähän tultaessa mitään ei tapahtunut kun koetin kääntää. Ohituksessa ohjauspala oli mennyt rikki kun auto oli tullut kylkeen ja siitä seurauksena auto täysiä suoran päässä olevaan seinään kun ei kääntynyt. Keskeytys kärkipaikalta oli tosiasia toisessakin finaalissa siis.
Ennen kolmatta finaalia laitoin autoni kuntoon (kiitos Ruotsin Team Corallyn, joka antoi vara-osat ilmaiseksi!). Aika-taulu eli aika reipasta vauhtia ja oli hieman epävarmaa milloin finaalini alkaisi. Laitoin akut latautumaan ja hieman sen jälkeen pito-aineetkin renkaisiin. Odotellessani finaalin alkua tarkistin aikataulun ja sain yllätykseni todeta että lähtöä oli aikaistettu 20 minuuttia. Tästä seurauksena oli se, että akkujen kanssa tuli todella kiire ja piti laturissa nostaa virtoja. Jotta akut kestäisivät maaliin korkeammilla virroilla ladattuna, niin vähensin moottorista ennakkoa. Finaali alkoi ja maaliin saakka päästiin, vaikka akut hieman viimeisellä kierroksella dumppasivatkin. Valitettavasti kuitenkin vauhtia ei ollut riittävästi ennakon säädön takia (joka kuitenkin oli pakko tehdä) ja sen seurauksena finaalin kärkipaikasta taisteleminen oli mahdotonta. 4. sija viimeisessä finaalilähdössä oli tuloksena. Tämä oli myöskin ensimmäinen hiitti jonka pääsin koko kisan aikana maaliin (jos harjoituksia ei lasketa).
Eli siis summa summarum aika ongelmallinen kisareissu. Paljon tuli kuitenkiin opittua ja ensi vuonna ilmeisesti pitänee lähteä yrittämään uusiksi.
Järjestelyt Ruotsissa olivat todella hyvät ja ilmapiiri kisapaikalla loistava. Ruotsalaiset olivat todella vieraanvaraisia kaikin puolin. Ainoana ongelmana oli se, että jotain tiedotteita taikka ohjeistuksia tms annettiin ruotsiksi, joten meni välillä hieman selvittämiseksi mitä he nyt oikein tarkoittavat milläkin.
Hyvä esimerkki väärinkäsityksistä oli se, kun finaaleissa tehtiin lähtöharjoitus, mutta sitä ei kukaan suomalainen ollut ymmärtänyt. Juho, Jyri ja Ari olivat tässä hiitissä ja kun harjoitus suoritettiin, niin kaikki muut autot pysyivät paikallaan paitsi 3 suomalaista. Tästä seurauksena oli yksi rikkoontunut ruotsalainen auto, joka päätyi vastaanottavaksi osapuoleksi Jyrin autolle. :mrgreen: