Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #510 : 20.06.07 - klo: 10.21 »
Mamba max moottoreista menee siitä johtojen juuresta ja välistä hiekkaa sisään moottoriin.

Eli kannattaa teipata ne välit umpeen ainakin.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #511 : 21.06.07 - klo: 10.24 »
Mamba max moottoreista menee siitä johtojen juuresta ja välistä hiekkaa sisään moottoriin.

Eli kannattaa teipata ne välit umpeen ainakin.

Myös harjattomissa koneissa - varsinkin sensorillisissa - kannattaa käyttää perinteistä ilmapallo -suojausta: Pallon kylkeen tehdään pieni reikä, josta moottori johtoineen pujotetaan persaus edellä puoliksi palleron sisään siten, että johdot tulevat ulos puhallusaukosta. Klöntti sinitarraa puhallusaukkoon ja kiristys nipparilla ympäri - Voíla, ei mene moskaa eikä pölyä myllyyn!
Jos nopeudensäätimessä on aukkoja ohjelmointinappuloita varten (Esim LRP Spheret), kannattaa myös niiden päälle tyrkätä pieni palko sinitarraa; helppo ja halpa suojaus.
Tiim Lahti

Poissa v8440

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #512 : 21.06.07 - klo: 16.35 »
Ei noita kannata availla ennen kuin laakerit menee, uusia tilalle ja taas pitäis laulaa. Aika viileänä saa käydä että pysyy ilmapallo ehjänä  :huh: Oma lämpenee niin, että ei tulis mieleenkään kietoa siihen mitään ympärille. 10XL ja Revo 14 kennolla
j-man

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #513 : 21.06.07 - klo: 16.44 »
Ei taida ilmapallo sulaa alle 100c lämpötilassa, ja tuohan on juuri se lämpötila, missä harjattoman moottorin magneetit kuolevat. Eli kannattaa varmistaa ettei nouse noin korkeaksi lämpötila.
| Academy | Axial |

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #514 : 21.06.07 - klo: 18.27 »
Mun käsityksen mukaan harjattomat kestää -40 - 140 celsiusta. En tiä sit mikä toi 100 astetta on, mut tuntuu kovin vähäseltä.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #515 : 21.06.07 - klo: 19.55 »
Jees, välillä toi 100c tuntuu vähältä, kuten slideslide jo sanoikin.
- Tapsa

Poissa v8440

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #516 : 22.06.07 - klo: 23.04 »
olen käsittänyt että magneetit/sisukset kuolee 300 farenhaitissa ~148c, pinta lämmön max arvon olen käsittänyt n.200F~94c.
Välittämättä ilmapallon sulamispisteestä, en käärisi mitään sähkölaitetta joka kuumenee niin, että sormea polttaa, mihinkään.
j-man

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #517 : 30.06.07 - klo: 23.31 »
Minkälaiset akut riittää mamba max 5700kv moottorille?Riittääköhän 4000mah pötköakku?
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #518 : 01.07.07 - klo: 04.52 »
Riittää toki. Itsekkin ajelin alkuun 7.2v/3600mAh pötköillä.
Jos sinulla on Mamban nopeudensäädin, niin kannattaa laittaa Punch Control mediumille ja Start Power lowlle, etteivät akut hyydy täyskaasulähdöissä.
2s lipoilla jerkkua tuntuukin sitten riittävän ihan kivasti, kolmesta kennosta puhumattakaan...  :grin:

Poissa Drizzit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #519 : 02.07.07 - klo: 14.17 »
Käytän b4:ssani LRP:n 3-star harjatonta comboa. Käytän myös combon mukana tulleita liittimillä varustettuja johtoja moottorin ja escin välissä. Ajelin eilen kaverini kanssa autolla ja yht'äkkiä auto alkoi pitämään omituista ääntä. Ajattelin silti ajella akun loppuun, koska ääni ei vaikuttanut auton nopeuteen tai ohjattavuuteen. Auto kuitenkin pysähtyi parin kierroksen jälkeen. Kun sitten avasin auton huomasin, että moottorille menevät johdot olivat liittimien kohdalta sulaneet yhteen kahden johdon kohdalla. Lisäksi Vectorin 3-star moottorini oli aikas pirun kuuma. Olin huoltanut moottorini ja diffini + rattaani pari päivää aiemmin ja ajellut 4-5 akkua ilman ongelmia ennen ongelman ilmenemistä.

Kysyisinkin:

Kuinka todennäköistä on, että moottorille menevät jodot olisivat olleet huonosti kytkettyjä ja tämän takia lämmenneet ja sulaneet? Minkä takia moottori olisi tästä kuumentunut?

Oletan, että autoni moottori on jotenkin mennyt lopullisesti rikki, mutta ajattelin ennen uuden moottorin tilaamista tiedustella, onko muilla parempia syyllisiä ongelman aihteuttajalle. Kun auto oli jäähtynyt laitoin johdot erilleen toisistaan ja uuden akun koneeseen. Esc toimi ok, eikä moottorinkaan toiminnassa ollut ongelmia. Vika ei ole vaihteistossa, slipperissä, pinionissa tai spurissa.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #520 : 02.07.07 - klo: 21.55 »
Vaikuttaa siltä että johdot oli ollut jonkin aikaa oikkarissa. Ei hyvä ei :undecided:..

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #521 : 03.07.07 - klo: 14.42 »
Mitä tarkoittaa noissa koneissa esim. 2 pole motors?

Tuossa Sharkissa kun mulla on Nuken sininen moottori niin aina kone pätkii hirveästi kun on aavistus kaasua, mutta sitten kaasulla ei pätki yhtään.

Noparissa saa säädettyä ajoituksen, mutta mikähän se pitäisi olla tolle koneelle.
Axial SCX 10 TR

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #522 : 03.07.07 - klo: 15.19 »
Onko muita niksejä saada moottorin pääty pysymään kiinni muutakuin lukko liimalla? Itsellä irronnut jo 3 kertaa, muutama minuutti ajoa ja irti...
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #523 : 03.07.07 - klo: 22.10 »
Mitä tarkoittaa noissa koneissa esim. 2 pole motors?

Tuossa Sharkissa kun mulla on Nuken sininen moottori niin aina kone pätkii hirveästi kun on aavistus kaasua, mutta sitten kaasulla ei pätki yhtään.

Noparissa saa säädettyä ajoituksen, mutta mikähän se pitäisi olla tolle koneelle.
2pole tarkoittaa että moottorissa on kaksi magneettista napaa (Yksi magneetti), 4 pole moottorissa on neljä magneettista napaa (Yleensä neljä magneettia), jne
Veikkaampa että akku kyykähtää, se ilmenee juuri liikkeelle lähtiessä.
Kaksinapaisissa (2 pole) sisäpyöriköissä käytetään yleensä pienintä tai toisiksi pienintä ennakkoa, kokeilemalla selviää kummalla toimii paremmin.

Onko muita niksejä saada moottorin pääty pysymään kiinni muutakuin lukko liimalla? Itsellä irronnut jo 3 kertaa, muutama minuutti ajoa ja irti...
Jos se pääty on kierteellä, pysyy se vaikka erikeepperillä (Maitoliimalla) kiinni kunhan annat kuivua kunnolla, myös kynsilakka, maali tms käy....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #524 : 03.07.07 - klo: 22.13 »

Onko muita niksejä saada moottorin pääty pysymään kiinni muutakuin lukko liimalla? Itsellä irronnut jo 3 kertaa, muutama minuutti ajoa ja irti...
Jos se pääty on kierteellä, pysyy se vaikka erikeepperillä (Maitoliimalla) kiinni kunhan annat kuivua kunnolla, myös kynsilakka, maali tms käy....

Ei oo kierteillä. vaan painetaan. Nuken "punanen" on moottori.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa madjack

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #525 : 03.07.07 - klo: 22.55 »
Tuossa Sharkissa kun mulla on Nuken sininen moottori niin aina kone pätkii hirveästi kun on aavistus kaasua, mutta sitten kaasulla ei pätki yhtään.

Itsellä on ollut sharkissa 3 harjatonta noparia, 2 eri harjatonta moottoria ja täytyy sanoa että tuo pätkiminen/nykiminen pienellä kaasulla vaihtelee myös suuresti eri nopareilla. Itsellä oli Nuken pannu ja castlen mamba säädin enkä koskaan saanut sitä täysin rauhalliseksi pienellä kaasulla. Samoin teki Pulson säädin tosin permax 400/4d koneella vaikka kuinka yritti ajotuksia säätää. Tällä hetkellä autossa on tuo permax ja Quarkin 33A. Ensimmäinen säädin, jolla olen saanut auton todella smoothiksi pienelläkin kaasulla..

Kannattaa vaan kokeilla eri optoita, niin eiköhän se parhaat asetukset sieltä löydy.

Poissa Gerbiili

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #526 : 03.07.07 - klo: 23.05 »
Tarviikos tuo mamba (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=25359&grpid=4306) Lipoa ? Vai kyykkääkö nimh akku ? Kävi mielessä laittaa tuo pikkureiska harjattomaksi kohan rahaa saan sen verran :tongue:
Powered by: Robitronic etc (Drift/Rally) and tamiya tlt-1 scale crawler

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #527 : 04.07.07 - klo: 09.29 »
Justiinsa Pulso Master 30A säädin mulla onkin. No antaa sit räkättää. Ei viitsi noparia vaihtaa, kun tuli tuo ohjelmointi boksikin hommattua.

Akut ei kyllä kyykkää. Kyse ei ole täysillä liikkeelle lähdettäessä vaan kun ihan aavistus on kaasua.
Akkuina Lrp 1800mAh 7.4v ja Dynamite 1900mAh 7.4v Lipot.
Axial SCX 10 TR

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #528 : 07.07.07 - klo: 14.47 »
Nyt sitten sain uuden säätimeni takaisin, eikä siihen mennyt kuin 2.5kk, oli kuulemma jotain ongelmaa takuuilmotusten kanssa. Mutta kuitenkin nyt pitäin hommata liittimet harjattoman koneen(nosram storm) ja noparin(nosram matrix evo) väliin. Eli mitkä olisi hyvät liittimet, sellaiset jotka kestää virtaa ja lämpöä. Noparissa ei tullu minkäänlaisia liittimiä noparin mukana.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #529 : 07.07.07 - klo: 15.04 »
Onko pakko olla mitään liittimiä?Kolvaa johdot kiinni toisiinsa.
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #530 : 07.07.07 - klo: 19.06 »
no seän olisi yksi vaihtoehto, mutta en ajele välttämättä kokoaikaa samalla koneella, niin silloin ei viitsis aina alkaa juottaan irti ja takasin.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa klrp

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-OFFI.net
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #531 : 08.07.07 - klo: 11.17 »
Pitäis crawleriin hommaa harjaton ja säädin, niin millainen harjattoman pitäisi olla, että vääntöä löytyisi (eli pienet kierrokset)? Onko paljoa vaihtoehtoja, auton koko on Stampeden luokkaa (neliveto tietenkin).

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #532 : 08.07.07 - klo: 13.17 »
no seän olisi yksi vaihtoehto, mutta en ajele välttämättä kokoaikaa samalla koneella, niin silloin ei viitsis aina alkaa juottaan irti ja takasin.
   

Entäs Deans:liittimet? Suurin osa harjattomien käyttäjistä käyttää kyseisiä liittimiä?
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #533 : 08.07.07 - klo: 13.57 »
Deansseissa taitaa olla 2-napaa ja harjattomissa 3.. Corally-liittimet taitaa olla parhaiten virtaa johtavia ja hyviä.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #534 : 08.07.07 - klo: 14.32 »
Jep, corallyt nopariin ja moottoriin ja deans akkujohtoihin niin pitäs olla hyvä :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa madjack

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #535 : 08.07.07 - klo: 15.08 »
Kannattaa myös kiinnittää huomiota juotoksiin. Itsellä oli huono juotos yhdessä moottorin piuhassa niin nopari+liitin rupes ottaa lämpöä ihan pelkästään tuosta syystä. Deansit on hyvä valinta akkuliittimiksi.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #536 : 08.07.07 - klo: 15.46 »
Kannattaa myös kiinnittää huomiota juotoksiin. Itsellä oli huono juotos yhdessä moottorin piuhassa niin nopari+liitin rupes ottaa lämpöä ihan pelkästään tuosta syystä. Deansit on hyvä valinta akkuliittimiksi.
Jeps, itellä 80W:nen kolvi, ei tarvi turhaa lämmitellä paikkoja ja helpottaa huomattasvasti työtä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa 5R

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #537 : 21.07.07 - klo: 19.05 »
Nyt kun tuli tilattua tuo mamba max,luin jostakin ,että säädin pitää confata(tai kalibroida)Miten tuo confaaminen tapahtuu?
Traxxas Rustler MM 5700

Poissa herbu_91

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #538 : 21.07.07 - klo: 19.14 »
Eikös siinä pitäisi tulla joku ohjekirja mukana? Kyllä siitä pitäisi löytyä.
Traxxas Slash Brushless
Firelap Nano Dragon II

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #539 : 21.07.07 - klo: 19.39 »
pitää konffata. helppoo.
- Tapsa