Vaikka en olekaan mikään moottoriguru, niin kommentoin kuitenkin. Yllä tulikin melkein kaikki asiat jo käsiteltyä.
Seitsemänkierroksinen moottori on niin kireä, että siihen ei taida oikein löytyäkään liian kireitä jousia, mutta kireämpi jousi lisää myös kitkaa. Periaatteessa jäykillä jousilla saavutetaan lisää vääntöä kierrosten kustannuksella. Vastaavasti löysemmillä jousilla saavutetaan suurempi kierrosluku väännön kustannuksella. Miinuspuolella voisi kokeilla hieman löysempää jousta kuin pluspuolella.
Plussa puolella kannattaa käyttää mahdollisimman kovia ja hopeapitoisia hiiliä, mikä tulikin jo sanottua. Hopeahiili kuluttaa kollektoria kovuutensa takia enemmän (lisää huoltoa), mutta sillä ei tainnut olla merkitystä. Miinuspuolella voisi kokeilla hiili/grafiittipitoisempaa hiiltä, joka voitelee kollektoria. Tällä voi saavuttaa hieman lisää kierroksia. Lisää kierroksia saa myös "serrated" -hiilillä. Vastaavsti tasaisilla hiilillä saa enemmän voimaa.
Luonnollisestikin on selvää, että kollektori on pidettävä puhtaana. Eli sitä on sorvattava ja ajettava sisään usein. Myöskin hiiliä on putsattava ja vaihdettava melko usein. Lisäksi magneettien uudelleen magnetointia voi harkita, jos moottori on hiemankin vanhempi.
Oikean yhdistelmän löytämiseen ei taida auttaa kuin kokeileminen käytännössä tai dynossa, koska jokainen moottori on yksilö, joten kaikkiin moottoreihin ei ole samoja parhaita asetuksia ja komponentteja. Ajoitusta ei myöskään voi sanoa suoralta kädeltä. Suuntaviivana voisi sanoa, että ajoitus pitää olla suuri, mutta siinäkin on löydettävissä jokin moottorikohtainen optimiarvo. Siis liika-ajoitus heikentää myöskin suorituskykyä.
Toivottavasti tästä oli jotain apua ja asiavirheitä ei jäänyt.