Tuli eilen testattua 4:llä kennolla yhden treenikerran verran, joka tällä kertaa oli 12 akullista. Seuraavassa hieman kokemuksia.
Pakko myöntää, että vauhti pääsi yllättämään. Kun moottorit ja välitykset sai kohdalleen, oli voimaa käytössä ainakin sisäradoille "ihan tarpeeksi", vaikka ei tietenkään aivan samoja kuin 6:lla kennolla. Voimaa rajaavaksi tekijäksi muodostui akkujen kapasitetti, kuten oli helppo ennakoida. Vastarin akkuja ei ainakaan minun sähkölaitteilla tarvinut.
Tarkoituksena oli testata sähköpuolta, joten en tehnyt autoon mitään muutoksia painojakauman helpottamiseksi. Tämän seurauksena akun puoli autosta oli huomattavasti kevyempi ja alustan käytös ei tästä syystä aivan optimaalista. Auton paino oli 1377 g. Vaikka painojakauma ei ollutkaan kohdallaan, tuntui auton keveys selkeästi nopeutuneena reagointina. Myös esim. renkaat ja diffi selvisivät treenipäivästä huomattavasti helpommalla, mitä normaalisti ;).
Kierrosajat ja 5 minuutin tulokset olivat kuitenkin yllättävän hyviä. Nopein yksittäinen kierrosaika oli alle 2 kymmenystä hitaampi (12,64 vs 12,81), ja nopein 5 minuutin tulos n. 4 sekuntia hitaampi verrattuna 6:lla kennolla ajettuihin tuloksiin. Jos auton tasapainon komponenttien sijoittelua muuttamalla laittaisi kuntoon, en usko, että mattoradalla olisi käytännössä juuri lainkaan eroa 4:n ja 6:n kennon välillä kierrosajoissa. Isoille ulkoradoille mentäessä kapasiteettiongelmat kuitenkin korostuisivat varmasti ja eroa 6:lla kennolla ajettuihin kierrosaikoihin ja tuloksiin tulisi varmasti enemmän.
Nopein konesetuppi oli sintrattu Novak 3,5R ja välityssuhde n. 8,3 (vertaa 6:lla kennolla sintrattu Novak 4,5R ja välitykssuhde n. 9,4). Tällä setupilla omilla parhailla kisa-akuillani (ajettu n. 10 latausta) pääsi juuri 5 minuuttia siten, että viimeisellä kierroksella saattoi dumpata ehkä puoli sekuntia. Jos samalla setupilla ajoi n. 25 latausta ajetuilla kisa-akuilla, alkoi puutuminen jo ajassa 4:30. Toki sellaisillakin akuilla pääsee maaliin, mutta tällöin on voimasta luonnollisesti tingittävä. Tämä onkin se 4:n kennon huonoin puoli. Akut (erityisesti sekunnit) ovat nykyistä määräävämmässä asemassa. Mutta akuthan toki kehittyy kaiken aikaa...