Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)  (Luettu 23783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #60 : 18.10.06 - klo: 11.53 »
..

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #61 : 19.10.06 - klo: 21.13 »
4/6 kennon paketeissa lähtee johdot samalta puolelta noparille
See it. Feel it. Drive it.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #62 : 19.10.06 - klo: 21.20 »
Ei se ole mikään este 5-kennolle
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #63 : 20.10.06 - klo: 13.41 »
Orion Speedweekendissä juttelin eri valmistajien(mm. Orion ja LRP) kanssa, että mitä mieltä ne on 4 kennon säännöstä. Ainakaan valmistajapuolella ei oo minkäännäköistä kiinnostusta siirtyä neljään kennoon. Orion ei halua neljää kennoa, koska sitten ei voida siirtyä suoraan LiPoihin. LRP:n jampat sanoi, että sintrattuja roottoreita on kyllä ehdotettu, mutta ei oo vaan päivitetty tonne efran saitille. Niistä ei oo kuulemma muutenkaan pidetty hirveästi meteli, sillä jos niitä kehutaan liikaa niin hiilellisten moottorien valmistajat alkavat vastustamaan niitä :) Ihan ymmärrettävää, sillä niiden myötä hiilettömät on aika paljon paremmassa asemassa.

Yleensä kun joltain kysyi "haluatko siirtyä neljään kennoon?" vastaus oli "haluatko ajaa hiljaa?" Englantilaiset ovat ulkoradoilla testanneet neljää kennoa, niin kierrosajat on tippuneet lähemmäs sekunnin. 19T koneella pääsee kuulemma kovempaa. Eli jos viri muuttuu yhtä nopeaksi kuin 19T, 19T on hitaampi kuin stanu, ja stanu meneekin sitten jo about kävelyvauhtia.

Kun katsoo Mäntsälän erä listoja, niin aika monet on siirtyny stanusta ja prostockista viriin. Se ei ainakaan mun mielestä kerro siitä, että virissä olis liikaa tehoa?
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #64 : 24.10.06 - klo: 19.05 »
Mäntsälän kisoissa, kun Aaken kanssa katseltiin viriluokan menoa, niin ei ne kulkenut yhtään liian lujaa. Ja vehkeet pysyi suht hyvin käsissä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #65 : 24.10.06 - klo: 20.25 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mäntsälän kisoissa, kun Aaken kanssa katseltiin viriluokan menoa, niin ei ne kulkenut yhtään liian lujaa. Ja vehkeet pysyi suht hyvin käsissä.


Lujaa kyllä mentiin, mutta sehän siinä juuri hauskaa onkin kun ne vehkeet oikeasti viheltää sielä suoralla :wink:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #66 : 25.10.06 - klo: 19.40 »
ajamisen yksi nautinnoista on limitin löytäminen. Jos joku haluaa ajella ns. "Kiskoilla" , kannattaa enemmin katsoa formuloita. (Tylsää eikö?) :wink:
See it. Feel it. Drive it.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #67 : 30.10.06 - klo: 14.30 »
Tuli eilen testattua 4:llä kennolla yhden treenikerran verran, joka tällä kertaa oli 12 akullista. Seuraavassa hieman kokemuksia.

Pakko myöntää, että vauhti pääsi yllättämään. Kun moottorit ja välitykset sai kohdalleen, oli voimaa käytössä ainakin sisäradoille "ihan tarpeeksi", vaikka ei tietenkään aivan samoja kuin 6:lla kennolla. Voimaa rajaavaksi tekijäksi muodostui akkujen kapasitetti, kuten oli helppo ennakoida. Vastarin akkuja ei ainakaan minun sähkölaitteilla tarvinut.

Tarkoituksena oli testata sähköpuolta, joten en tehnyt autoon mitään muutoksia painojakauman helpottamiseksi. Tämän seurauksena akun puoli autosta oli huomattavasti kevyempi ja alustan käytös ei tästä syystä aivan optimaalista. Auton paino oli 1377 g. Vaikka painojakauma ei ollutkaan kohdallaan, tuntui auton keveys selkeästi nopeutuneena reagointina. Myös esim. renkaat ja diffi selvisivät treenipäivästä huomattavasti helpommalla, mitä normaalisti ;).

Kierrosajat ja 5 minuutin tulokset olivat kuitenkin yllättävän hyviä. Nopein yksittäinen kierrosaika oli alle 2 kymmenystä hitaampi (12,64 vs 12,81), ja nopein 5 minuutin tulos n. 4 sekuntia hitaampi verrattuna 6:lla kennolla ajettuihin tuloksiin. Jos auton tasapainon komponenttien sijoittelua muuttamalla laittaisi kuntoon, en usko, että mattoradalla olisi käytännössä juuri lainkaan eroa 4:n ja 6:n kennon välillä kierrosajoissa. Isoille ulkoradoille mentäessä kapasiteettiongelmat kuitenkin korostuisivat varmasti ja eroa 6:lla kennolla ajettuihin kierrosaikoihin ja tuloksiin tulisi varmasti enemmän.

Nopein konesetuppi oli sintrattu Novak 3,5R ja välityssuhde n. 8,3 (vertaa 6:lla kennolla sintrattu Novak 4,5R ja välitykssuhde n. 9,4). Tällä setupilla omilla parhailla kisa-akuillani (ajettu n. 10 latausta) pääsi juuri 5 minuuttia siten, että viimeisellä kierroksella saattoi dumpata ehkä puoli sekuntia. Jos samalla setupilla ajoi n. 25 latausta ajetuilla kisa-akuilla, alkoi puutuminen jo ajassa 4:30. Toki sellaisillakin akuilla pääsee maaliin, mutta tällöin on voimasta luonnollisesti tingittävä. Tämä onkin se 4:n kennon huonoin puoli. Akut (erityisesti sekunnit) ovat nykyistä määräävämmässä asemassa. Mutta akuthan toki kehittyy kaiken aikaa...

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #68 : 30.10.06 - klo: 17.26 »
Mitä kerholla ollaan juteltu (itse en ole touringia ajanut vuoteen), mutta jos kennoja vähennetään niin painorajaa voisi samalla huomattavasti tiputtaa, 4 kennolla kohtuullinen painoraja voisi olla esim 1300g, maksimissaan 1350g. Nykyautot saa siihen helposti. Tällöin tehon väheneminen vaikuttaa vielä vähemmän. Voisin jopa itse harkita jälleen touringia jos siirryyttäisiin 4 kennoon, muuten pysyn kyllä mattoautossa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #69 : 30.10.06 - klo: 19.07 »
Mr Cale, muista pitää linja!

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Kokeilin foameja ekaa kertaa matolla tänään, ja voin suositella lämpimästi kaikille. Talven kisoihin on ehdottomasti saatava foamiluokka niille, jotka haluaa ajaa kovaa!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #70 : 30.10.06 - klo: 19.10 »
OIKEIN!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #71 : 30.10.06 - klo: 19.12 »
Foamit ja neljä kennoo rules. Mut hei, sellanen luokkahan jo on: mattoautot  :wink:

Antaa turistin pysyä turistina ja mattoautot mattiksina.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #72 : 30.10.06 - klo: 19.24 »
4 kennoa ja foamit ei ole hyvä yhdistelmä, se tuli kokeiltua. Kallen tavoin testasin 4 kennolla ja kumirenkailla, 0.1s jäin rataennätyksestä.

6kennon foamiluokka talveksi ja tilaan vaihtolavan kumirattaille tohon parkkipaikalle  jo huomiseksi!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #73 : 30.10.06 - klo: 19.31 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mr Cale, muista pitää linja!

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Kokeilin foameja ekaa kertaa matolla tänään, ja voin suositella lämpimästi kaikille. Talven kisoihin on ehdottomasti saatava foamiluokka niille, jotka haluaa ajaa kovaa!

 :mrgreen:  Onnittelut yli 4 vuotta vanhan viestin lainaamisesta!

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #74 : 30.10.06 - klo: 19.42 »
Jeps jeps

Jos ajoit 4 sekuntia hitaammin kuin 6:lla kennolla.

Niin viime vuonna Finntrackissa ajoit sekunnilleen samaa vauhtia kuin ProStockin voittaja Jarkko Mustonen, joten 4 kennon vauhtia on 4 sekuntia ProStockin kärjen vauhdista 5 minuutissa.

Yksinkertaista! matematiikkaa :mrgreen:

Tottapuhuen.... Ei tuo nyt niin pahalta näytä mitä ulkomailta on kuulunut.
Mutta on kuusi kennoa silti ok.

Mitä tarkoitat, että auto reagoi nopeammin? Miten pito?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #75 : 30.10.06 - klo: 20.29 »
Nyt syksyllä parhaat ajamani treenitulokset 24 kier. 10-11 s,  nopein läppi 12,64 s. Eilen 4:llä kennolla meni parhaimmillaan 23 kier. 2-3 s ja nopein läppi 12,81. Mutta kuten aikaisemmin kerroin. auton painojakauma ei ollut lähelläkään kunnossa 4:llä kennolla, joten tuosta olisi vielä varaa parantaa.

Ratahan meillä on treeneissä edelleen sama, mitä oli viimevuoden FTT-kisoissa. Pito treeneissä ei tosin aivan kisapitoa. Jos nyt ajamiani tuloksia vertaa viime vuonna kisoissa ajamiini tuloksiin, niin nopein läppi oli 4:llä kennolla suurin piirtein sama ja tulos 3 sekuntia nopeampi. Tosin nopeimmassa(kin) alkuerätuloksessani oli kaato.  :wink:

Tuloksia löytyy...
Alkuerätulokset
Kierrosajat

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #76 : 30.10.06 - klo: 20.37 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Tottapuhuen.... Ei tuo nyt niin pahalta näytä mitä ulkomailta on kuulunut.
Mutta on kuusi kennoa silti ok.

Mitä tarkoitat, että auto reagoi nopeammin? Miten pito?
Voi olla, että osa noista ulkomaan testeistä on tehty siten, että autoon on vaihdettu vaan 4 kennon akku 6 kennon akun tilalle ja siksi tulokset olleet sellaisia. Ei tuo minunkaan auto oikein tykittänyt, kun ajoin ensimmäisen akun 4.5R:llä ja kapinoiden välityksellä :mrgreen:. Kireämmällä koneella saadaan kuitenkin voimaa takaisin, kunnes akkujen kapasitetti, eli ajoaika tulee vastaan.

Alustan toimivuutta on vaikea arvioda juuri noiden painojakaumaongelmien takia. Puuttuva 150 g kuitenkin tuntuu reagoinnissa. Suunnanmuutokset ja alkukiihdytykset tapahtuu paljon nopeammin, kun on vähemmän massaa. Pito oli myöskin hyvä. Downforcen vaikutus korostuu, koska vaudit mutkissa pysyy vähintäänkin samoina, mutta massaa on vähemmän.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #77 : 30.10.06 - klo: 20.39 »
Mielenkiintoista....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #78 : 30.10.06 - klo: 20.40 »
Oulun baanalla meni 4 kennollaja 9t koneella kumirenkailla 0.1s hitaampaa kuin mun nopein läppi 6 kennolla. Ajoin vain yhden akun. Ei ollut kireempiä koneita koska ne on paukkunu 6 kennolla ajettaessa.

Foamiautossa ajoin 4kennolla ja 3.5R koneella ja olin 0.6s nopeempi kuin kumirenkailla ja 6 kennolla, mutta 0,45s hitaampi kuin 6 kennolla. Molemmilla comboilla ajoin siis vain yhden akullisen.

Kumirenkailla 4 kennoa olisi ollut nopeampi kuin 6 kennolla, auto PALJON helpompi ajaa, ja pitoa on.

Kierrosajat:

Foam+6 kennoa+3.5R hiiletön = 9.66s
Foam+4kennoa+3.5R hiiletön=10.11s
Kumi+6kennoa+7t=10.6s
Kumi+4kennoa+9t kone=10.70s

rata oli hieman nopeampi kuin viimeksi kun ajoin 1/12 autolla ajan 9.70s.

TUossa siis hieman tilastoja
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #79 : 30.10.06 - klo: 20.49 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielenkiintoista....


Jepjep.
Olin paikalla todistamasa Calen vauhtia ja kyllä se kieltämättä yllätti...positiivisesti.
-Pekka

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #80 : 30.10.06 - klo: 21.07 »
Jos EFRA tekee päätöksen 4:stä kennosta ensi vuodelle niin miten olisi, että suomessa saisi ensi vuonna ajaa joko

6 kennolla 1500g autolla tai
4 kennolla 1350g (tai mitä EFRA nyt painoksi päättääkin) autolla.

Olisi kiva ajaa turistia samoilla akuilla kuin mattoautoakin. Ja ei haittaisi vaikka se olisi kivempi ajaa ja kuluisi vähempi.

Jos EFRA ei päätä 4 kennoon siirtymistä niin suditaan sitten vaan kuudella kennolla.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #81 : 30.10.06 - klo: 21.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"
Jos EFRA tekee päätöksen 4:stä kennosta ensi vuodelle niin miten olisi, että suomessa saisi ensi vuonna ajaa joko

6 kennolla 1500g autolla tai
4 kennolla 1350g (tai mitä EFRA nyt painoksi päättääkin) autolla.

Olisi kiva ajaa turistia samoilla akuilla kuin mattoautoakin. Ja ei haittaisi vaikka se olisi kivempi ajaa ja kuluisi vähempi.

Jos EFRA ei päätä 4 kennoon siirtymistä niin suditaan sitten vaan kuudella kennolla.


Tuskin sääntö (jos nyt kukaan haluaa 4 kennolla edes ajaa) tulee ens kesäksi. Ensi vuosi alkaa 2 kk:n päästä.

Eli ainakin ens kesänä nautitaan
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #82 : 30.10.06 - klo: 22.09 »
Siinä auto  missä  4 kennoa voisi toimia!
Team Crest TA 05 www.rceasy.com

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #83 : 30.10.06 - klo: 23.45 »
BRCA (britit) päätti eilen että pysyvät 6 kennossa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #84 : 31.10.06 - klo: 10.17 »
Moro,

Tuli mieleen, että noissa hiilettömissä koneissa on käsittääkseni jonkin verran parempi hyötysuhde mitä vastaavissa hiilellisissä. Joten mikäli 4-kennolla oli ongelmia kapasiteetin kanssa hiilettömällä, niin hiilikoneella samaa vauhtia ajettaessa luulisi akkujen hyytyvän ja jonkin verran aikaisemmin. Eli se edellyttäisi kaiketi hiilettömiin siirtymistä väkisin. No ei kai se mikään huono asia olisi, kuitenkin se on seikka joka kannattaa myös huomioida.

--
Timo Keränen

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #85 : 31.10.06 - klo: 10.24 »
Kävi miten kävi, mutta muistuttaisin miettimään, että kamat kehittyy jatkuvasti, on eletty aikoja jolloin akut ei riittänyt, vielä pari vuotta sitten oli dumppaamisen kanssa ongelmia 12t koneilla ulkona. Jos vuodessa on tullu 1000mah lisää kapasiteettiä, eiköhän dumppaamisongelmat olis aika lyhytaikaisia. Dumppaa ne 4200 akutkin kesällä isoilla radoilla nykykamoilla. Jos koneet kestää siihen asti että on mitä dumpata.

Olisi hel*etin siistiä jos talveksi saisi sarjan foamitouringeille. Lupaudun järjestämään yhden kisan meillä jos muitakin halukkaita löytyy.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa kentech

  • EPUArc
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #86 : 31.10.06 - klo: 10.42 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
BRCA (britit) päätti eilen että pysyvät 6 kennossa.



Lainaus käyttäjältä: "RaceChat"


BRCA TC AGM
 
- Existing motors classes:- 27t, 19t and Modified/Brushless have been retained.

- A new 4 cell unlimited class was added definatley

- Probably next year 4 cell will run whatever happens at the EFRA AGM.  If EFRA do go 4 cell  then all the top drivers I spoke to said they would run 4 cell, where does that leave the old 6 cell mod class ?

- There is a weight limit for cars running 4 cell (1350g, unless something different is decided at EFRA).


Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #87 : 31.10.06 - klo: 11.16 »
tosioikein!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #88 : 31.10.06 - klo: 11.55 »
"mitä mä sanoin"
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #89 : 31.10.06 - klo: 12.18 »
Craig Drecher lähetti eilen mailia, jossa sanoo:

Britit kannattaa 6 kennoa!

Jos kuitenkin ajetaan 4:llä kennolla, niin sääntöjä voidaan muuttaa tarvittaessa
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)