Kirjoittaja Aihe: Bensa-autot  (Luettu 1083487 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1620 : 06.09.08 - klo: 17.59 »
Ole hyvä ja pastea kohta missä väitän että moottori vs kardaani pyörii 1:1?

Jos et(te) vieläkään ole ymmärtäneet mitä ajan takaa, niin väännetään ratakiskosta:
- mcd:
kone kiertää arviolta 20-30krpm?
kampiakselista kardaaniin äkkiä katsottuna _kuusi_ (6kpl) ratasta?

- lastenmalli:
kone kiertää arviolta 30-40krpm?
kampiakselista kardaaniin äkkiä katsottuna kaksi (2kpl) ratasta?

Rengaskoossa on tietty eroa, mutta senhän voi huomioida perässä.


Kumpi ratasmäärä täyttää helpommin _vaihteisto_ termin?
/ Jere Siirilä

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1621 : 06.09.08 - klo: 18.03 »
vaihteiston määritelmä taitaa olla kaksi tai useampi ratas välittävät voimaa akselilta toiselle. vaihteeksi luokitellaan muun muassa kytkin joka liittä kaksi akselia päistään toisiinsa ilman välityssuhteen muuttumista. eli kaksi ratasta on vaihteisto.

Eli oli siinä kuinka monta ratasta tahansa se on vaihteisto, eikä muuksi muutu.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1622 : 06.09.08 - klo: 18.06 »
Joo.

Ja mitä monimutkaisempi ja useampiosaisempi toteutus on, sitä parempihan se pakostakin on.
edit: ja mikä estäisi perissä välityksen muuttamista niin että voisi muutamat rattaat jättää keskeltä pois?
« Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo: 18.11 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1623 : 06.09.08 - klo: 18.17 »
NAM!

Sipsiä ja dippiä!

 :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

janitor

  • Vieras
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1624 : 06.09.08 - klo: 18.32 »
Diffin rattaiden kokoa muuttamalla saisi rattaita vähemmälle, mutta diffit ei enää mahtuisi koteloonsa, vaan lautaspyörä muutuisi ylimääräiseksi vetäväksi pyöräksi sen ottaessa maahan kiinni. Lisäksi välityssuhteen muuttaminen olisi hyvin hankalaa.

Varoitus: Seuraavan kuvan katseleminen ja rattaiden laskeminen saattaa aiheuttaa hyperventilaatiota.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1625 : 06.09.08 - klo: 18.45 »
Mikäs estää kotelon kasvattamista?

Käsittääkseni sielä on 32t lautanen ja kympin pinjoni?
Miten tuohon lastenmalliini on mahtunut 45t lautanen vaikka auto on puolet pienempi?
(toki hammasjako voi olla eri, mutta enivei)

Hyperventilaatioo ei tullut, mutta kuvastakin kun katsoo (plus varaosakirjasta), niin osa rattaista on "saman kokoisia" (hampaan parin ero), niin sillon ei voida kovin isosta välityssuhteen muutosta voida puhua, ennemminkin voitaisi puhua tavasta siirtää voimaa eri paikkaan.
Kuten kuvassakin kellolta voimaa siirretään "sivusuunnassa", akselilta toiselle.

Ja minkä ihmeentakia välityssuhde pitäisi olla muutettavissa (aikaisemmin mainitun) 30-130kmh välillä?
Auto joka kulkee 30kmh on liian nopea offailuun, liian hidas soralle ja alusta ei voi toimia 130kmh vauhdissa?
(tuo siis yliampuvasti selittää, ei tarvi vetää mitään "ässää" hihasta, tiedetään että rataautossa alusta toimii ja kulkee tuon, mutta jos puhutan yhdestä ja samasta autosta, ns mäkkaiveri joka toimii parhaalla mahdollisella tavalla joka tilanteessa)


Ja enivei, taas tää legendaarinen tilanne:
Joku on tuotteesta kiinnostunut, keksii siitä jonkun huomiota herättävän negatiivisen fiitserin, niin heti on sata jätkää huohottamassa niskan päällä. Menee täysin siihen hiekkalaatikko "mun isänveljensiskonmiehenserkuntädinnaapurinsiskonpojan xxx onkin parempi kun sun xxx, ja pidä se pääs kii tai kerrotaan äitille".
(Lähes joka kerta kun oon käyny pihassa ajamassa, jostai pöllähtää joku jannu (3-13v) siihen selittään että jollakin em sukulaisella on nopeampi/parempi/kalliimpi/whatewö)
« Viimeksi muokattu: 06.09.08 - klo: 19.04 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

janitor

  • Vieras
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1626 : 06.09.08 - klo: 19.47 »
Hyvää yötä tytöt.
Lisään yhden käyttäjän "kaverilistaan" ja ryhdyn oluen juontiin.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1627 : 06.09.08 - klo: 19.52 »
*itQ & winQ*
Heti hylätään kun lyö hutia omalla kepillä :(
/ Jere Siirilä

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1628 : 06.09.08 - klo: 22.33 »
Onkohan se nyt ihan Jesi, niinkuin väität. Asetit itse muutaman argumentin ilman päteviä perusteluja. Mahdollisesti manuaalin luettuasi ja muutaman videon katsottuasi. Et missään vaiheessa maininnut nähneesi autoa livenä. Saati ajaneesi autoa. Väittelet siis täysin "teknisten" tietojen ja audiovisuaalisten lähteiden perusteella. Näillä kahdella muulla herralla (jaan, Janitor) kyseinen auto on ollut 6 kk kovassa käytössä. ja minä allekirjoittanut olen ollut heidän kanssaan useita kymmeniä tunteja ajelemassa, mekkaamassa ja pähkäilemässä esiin tulleita ongelmia. Kumma homma on myös se että oman FG:n spurri on kestänyt jo kahdet kisat ja 15 treenit, ja nyt vasta näkisin spurrin vaihdon tarpeelliseksi.

Niin jos olet ihan oikeasti sitä mieltä, että lasten malli on parempi kun siinä on vähemmän rattaita niin tehdäänpä pikku laskutoimitus näin oltolevinaan keksityillä ratastuksilla, mutta kuitenkin suhteellisen oikeita lukuja

pinjoni:17
spurri: 56
diffin pinjoni: 11
diffin spurri: 45

1. 56:17 = 3.5    2.  45:11 = 4.1      4.1 + 3.5 =7.6
MCD

"vaihteiston" 1. ratas: 30
"vaihteiston" 2. ratas: 32
"vaihteiston" 3. ratas: 28
"vaihteiston" 4. ratas: 36
keskidiffi ratas 1. : 30
keskidiffi ratas 2. : 20
diffin pinjoni : 11
diffin spurri :36
1. 32:30 =1.1   2. 34:28= 1.2    3. 30:20=1.5     4. 36:11= 3.3      1.1 +1.2+1.5+3.3=7.1

Eli vaihteiston välitysen ero on aika marginaalinen. rattaiden määrää kasvaessa rattaiden hammaslukumääärän ero pienenee ja taas päinvastoin. siis mitä pienempi hammasmäärän ero on sitä enemmän rattaita tarvitaan tietyn välityssuhteen tavoittamiseksi. ja jos rattaiden koko ei muutu radikaalisti voidaan niitä kääntämällä tehdä pieniä välityssuhteen muutoksia. esim. sora-alustan vaihtuessa hieman pehmeämpään voidaan ratasta kääntämällä parantaa vääntöä, alustan muuttumisen vuoksi.

Siis eihän täällä kukaan kait ole sanonut että vaihdetaan välitykset pidempiin, jotta auto kulkee 130 km/h ja lähdetään kaatamaan LS-5 sarja omaan taskuun? järjen käyttö on sallittua.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1629 : 06.09.08 - klo: 22.52 »
No huoh.

Alunperin pointtini oli se että MIKSI tuo on noin monimutkainen ja sitäkautta hain "vaihtoehtoa" perinteisempään / yksinkertaisempaan ratkaisuun.

Offtopic, mutta pistetään silti:
pinjoni: 13
spurri: 48
diffin pinjoni: 10
diffin spurri: 45

Minun laskelmien (ala-asteen lyhyt matikka) ja valmistajan mukaan finaaliksi tulee siis noin 16.61:1 , en tiedä sitten.

Eikä ole kukaan sanonutkaan että femmaa voitettaisiin, mutta siinä valossa ihan turha "kortti" pöydässä :)
/ Jere Siirilä

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1630 : 06.09.08 - klo: 22.58 »
jos homma mentäisiin samoilla hammasluvuilla ja ratas määrillä, kuinka ***tanan isot ne rattaat olisi, jotta kestäisivät edes kymmmenen minuuttia. Niinkuin janitor jo mainitsi on v***maista jos diffin ratas raapii maata.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1631 : 06.09.08 - klo: 23.02 »
Asiaa pitäisi laskennallisesti ehkä lähestyä siltä kantilta että aloittaa laskennan rengaskoosta ja tavoitetusta huippunopeudesta, niin sitten voisi sen perusteella laskea välitykset.

Edelleenkin, ei tässä mikään v***u auta.

edit:

Tosiaankin:

Lainaus
- Secondary gear ratio (diffs etc.) equals 7.27 which is stock across all MCD vehicles
- Wheel diameter equals 160mm
- Top engine RPM is 17000




edit2:
En tiedä alkaako jo potta sekoilemaan entistä enemmän, mutta näin laskennallisesti lyhyellä matikalla oikaistuna:

Kuvitellaan että tavoitellaan taulukossa olevaa huippunopeutta noin 73kmh, eli finaalissa noin 7.07(ratio number 18), ja rengaskoko mainittu 160mm, ja kone kiertäisi max 17kprm.
Jos olisi yksinkertaistettu voimansiirto, tavoitettaisi nopeus 73.66kmh, niin silloin:
pinjoni: 16
spurri: 34
diffin pinjoni: 11
diffin spurri: 36


Luonnollisesti tuo laskema ei sisällä ilmanvastusta, voimansiirtohäviöitä yms pikkujuttuja.
« Viimeksi muokattu: 07.09.08 - klo: 10.58 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1632 : 07.09.08 - klo: 08.16 »
Teidän kiihkeän keskustelun väliin voisi kysästä yhtä asiaa.
Miten teillä toimii auto talvella, että kauanko kestää putsarillaan ajaa?
Mulla ei kestä paljoo jos ei oo sitä suojahuppua, ja jos lumessa oikein ryvet niin sekin rupee vähän booailee.
|HN X2|Slash|

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1633 : 07.09.08 - klo: 10.14 »
Hyvähän se on välillä vähän asiaakin puhua =)

Muistaakseni virittelin FGeeseen talvitemmellykseen kuminauhoilla foumin filtterin ympärille, sai helposti tomutettua lumesta puhtaaksi.
Mielestäni fgeen ilmanottopiste on hieman ongelmallinen virtauksien kannalta, olkoon kesä tai talvi, niin aina pöly tulee "pers-imussa" suoraan filtterille, taisin joskus spekuloida letkulla ilmanoton siirtoa eri paikkaan, MCDeessä kone onkin toisinpäin ja tätä ongelmaa ei järjen mukaan pitäisi olla?
« Viimeksi muokattu: 07.09.08 - klo: 10.18 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa koivu1

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1634 : 07.09.08 - klo: 10.52 »
ei noilla ilmanvastuksilla ja tehohäviöillä ole enään mitään tekemistä harrastatoiminnan kanssa
kokeilkaa ja testatkaa käytännössä ei missään netissä kinaamalla

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1635 : 07.09.08 - klo: 11.58 »
Vois olla aika mielenkiintosta kattoo riittääkö kiitoradan mitta,jos laitettais vakio autoon nuo välit millä pitäs saada huippuja 130.. :D Saattaa kiihtyä eräänkin metrin.. Meinaan vakio FG (monster beetle) ei kerenny kiihtyä hiekkakentällä huippuihinsa 18/46 väleillä.. ;) Kyllähän näitä saa piristettyä, mutta ei silti oikein iske. Mullakin oli fg:ssä jetpro:n tehari, portattu 29cc kone viilatulla kaasarilla ym. ym. Olihan siinä tehoo mutta.....  :cry:

Ihan vaan väli kommenttina...

Traxxas Revo 2.5

Poissa Rc-rälläri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1636 : 07.09.08 - klo: 14.13 »
Mikä kannattaa ostaa ekaks pensapolttikseks olen ajatellut ostaa jonkun buggyn ja hintaa max abaut 800e
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1637 : 07.09.08 - klo: 19.31 »
Fg marder on varteenotettava peli!

Itellä oli käytetty sellainen.

Ei oo pahah inta uutenakaan, 720 tais olla hobbyssä jos hinnat ei oo muuttuneet.

Ja mitä tulee FG:n putsari hommaan niin on aika p*skassa paikassa se himpulan putsari, imee kaiken melkeen mikä tulee eteen ( renkaat heittää aivan kaiken)
Määki jotain putkihökötyksiä kokeillut väsätä muttei onnistuneet...
|HN X2|Slash|

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1638 : 07.09.08 - klo: 20.56 »
Tohon hintaan saa myös 2wd Bajan :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa Rc-rälläri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1639 : 07.09.08 - klo: 21.35 »
Tuleeko fg marderissa sielt jr-hobbyst servot ja ohjain mukana ,kun on sanottu nii epäselvästi siinä sivulla ku näkyy kaikki fg autot nii sanotaa että tulee kaikki radio sössöt ,mutta siin auton tiedois sanotaa että tarvitset lisäksi: servot ja jne
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1640 : 07.09.08 - klo: 23.21 »
Eiköhän kannattas unohtaa marderi kun suunnilleen samaan rahaan saa hpi baja vitosen...tai jonkun muun. Fg marder on kyseisen firman ensimmäinen malli, ilmestyi vuonna 1990, hpi baja 5b taas on noin 15 vuotta tuoreempi ja se kyllä näkyykin...
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1641 : 08.09.08 - klo: 00.21 »
Vois olla aika mielenkiintosta kattoo riittääkö kiitoradan mitta,jos laitettais vakio autoon nuo välit millä pitäs saada huippuja 130.. :D Saattaa kiihtyä eräänkin metrin.. Meinaan vakio FG (monster beetle) ei kerenny kiihtyä hiekkakentällä huippuihinsa 18/46 väleillä.. ;) Kyllähän näitä saa piristettyä, mutta ei silti oikein iske. Mullakin oli fg:ssä jetpro:n tehari, portattu 29cc kone viilatulla kaasarilla ym. ym. Olihan siinä tehoo mutta.....  :cry:

Ihan vaan väli kommenttina...



Ei siihen taulukkoon kannata tuijottaa tosissaan.. Tarvis olla hivenen tehoja..
Toki tuo on hyvä taulukko, suuntaa antavana eri radoille. Eikä rattaat tule kalliiksi.
Tarviikin joskus ihan testata kaverin kanssa näitä eri välityksiä tutkalla. Suurempia turhaa edes kokeilee. Mutta kaasusta en helppaa 17000rpm kohdalla :wink:

Jos hiekkakentällä tuolla setillä olet ajanut noin, kaikki ei ole ollut kohdillaan.
Mulla oli kauhee laulu vakio 26cc koneessa marderissa. Vielä kamalampi 29cc:ssä, hivenen viilattu ja putki.
Välityksinä 18/46 ja kakkosvaihteella 20/44.
Nykypäivänä kun noita koneita on tullut värkättyä enemmän. Hyväksi havainnut kaasarin vaihdon. Ihan ostettu portattu pytty, ei tahdo toimia kunnolla vakio kaasuttimen kanssa. Paras teho jää tulematta. Walbro wt-813 kanssa sitä laulua saa mukavasti lisää. Enemmän soppaa, koneella on jano..

Tuosta mcd filtteri hommasta.. Vaikka kone onkin toisin päin, tulee kopan sisälle sitä ihanaa pölyä..
Radalla ajettaessa porukassa sitä varsinkin tulee. Sitten vaihdetaan vaan useammin varmuuden vuoksi. 



Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1642 : 08.09.08 - klo: 07.48 »
Marderi oli omasta mielestä hyvä vehje.

Talvella kun hypin niin lenti aika tasaseen. Bajalla en ole ajanut, mutta moni kehunut.
Tänä päivänä nii moni ylistää bajaa...ja FG:tä haukutaan. Okei alusta bajassa toimii ehkä paremmin, mutta kyllähän se FG:kin on hyvä auto.
|HN X2|Slash|

Poissa Rc-rälläri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1643 : 08.09.08 - klo: 09.32 »
No onko siinä bajassa potkuu ku on se 23cc kone.Kitti version kyllä ostaisin mieluusti kun siinä on vähä tehokkaampi moottori mutta kun ei näytä tuleva ratio laitteita ja ne pitäs eriksee hankkia ja sitte menee yli budjetin.
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1644 : 08.09.08 - klo: 10.07 »
Kyllä tuo Marderikin tosiaan ajaa asiansa. Itse ainakin tyytyväinen ollut. Kestävyydessäkään ei ole ollut ongelmia, lukuunottamatta koria  :mrgreen: ja kuitenkin melkoista hypytystä tuo on montulla saanut.

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1645 : 08.09.08 - klo: 13.41 »
Onko noihin FG:n pirsseihin muuten edes laparenkaita tarjolla? Vai olenko missannut kaikki videot ja kuvat semmosista?

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1646 : 08.09.08 - klo: 14.47 »
En ole nähnyt suoraan fg:n vanteille meneviä lapakumeja.
Jaan: Mulla oli sitten se iso renkainen versio, sekin tosin verotti kiihtyvyyttä. Kyllä se 16/48 väleillä laulo niin paljon että tuntu tulevan koneesta kamat pihalle. ;)  Eikä tuo kenttäkään ole niin iso kun siellä etelämmässä, ehkä reilu 100m pitkä vaan..
Traxxas Revo 2.5

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1647 : 08.09.08 - klo: 17.26 »
Korit on kulutustavaraa ja ne on ekan ajokerran jälkeen jo surkeessa kunnossa.
Somnium: koppa oli jo surkee :D vaihtaa sitten kun ei pysy enää paikallaan, haha!

Ja mitä tulee FG:n kestävyyteen niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että hyvin kestävät!
Montulla ainaskin saa mälläyttää hyvin  :shock:

Hienoja lentoja niillä saa aikaan jos hallihtee noi jarru/kaasu konstit!!
Tasaseen ei oo ihan helppo kyllä saaha lentämään, tai saa sen, mutta ekoilla kerroilla voi olla että auto lentää katolleen hyvin helposti.

Onhan se bajan alusta parempi kun FG:n, mutta kyllähän sillä FG:llä ajaa hyvin!
Kestäviä pirssiä!

PS. Fg Monsterin renkaat ei tunnu kuluvan juurikaan, kestää jurruuttaa kauan!
|HN X2|Slash|

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1648 : 08.09.08 - klo: 19.29 »
FG:hen saa laparenkaat kun hankkii ensin Bajan laparenkaat ja "heksi" adapterit. esim. http://www.davesmotors.com/store/product2688.html

Livenä nähtynä voi vain yhtyä kaverin kommenttiin: " bajan hyppää kuin lankunpätkällä."
Kyseisessä Bajassa oli laparenkaat ja tehoputki. Lienee nuo laparenkaat, jotka rokottivat aerodynamiikkaa kohtalaisen voimakkaasti. tai sitten se h******n yksinkertainen vaihteisto.

Marderi on simppeli peli ei montaa ratasta ja muutenkin aika vähän purettavaa.  Kestää röykytystä kuopalla ja radalla. Heikoin lenkki autossa taitaa olla moottori, oman kokemuksen perusteella.

Baja on ehkä paremmin tuunaus auto. ei taida olla osaa jota ei saisi kivalla karkkivärillä sävytettynä alumiinisena.

Mutta toisaalta eihän näitä voi oikeasti verrata.  Molemissa omat hyvät puolensa.
« Viimeksi muokattu: 08.09.08 - klo: 19.59 kirjoittanut mkuu »

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Bensa-autot
« Vastaus #1649 : 08.09.08 - klo: 19.55 »
Siitä MCD monsterin omistajat kummit alle ja Formula offia ajamaan :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022