Reed ohjattu on sama kuin pienissä 0,8cc COX lelumoottoreissa: kampikammion kyljessä on iso aukko jossa kammion puolella reed eli läppä.(useimmiten useampi pienempi läppä rivissä) Kun mäntä menee ylöspäin, alipaine aukaisee läpän ja ilma /fuiliseos virtaa kampikammioon. Kun mäntä on ylhäällä ja alkaa mennä alas kampikammiossa syntyy paine joka sulkee läpän mutta kun portit sylkyssä männän tullessa taas alas avautuvat ja kampikammiossa oleva paine painaa seoksen sylinteriin.
Systeemi on erittäin mainio kun ajetaan pienillä kierroksilla/osakaasulla, sillä kovien ajotusten kylkiäisenä ilmaantuva "Blow back" eli porteista paine meneekin takaisin kaasariin kun käytetään kampiakseli tai luistiohjattua ajoitusta.Tämä tuhoaa motin väännön jos on avarat portit.
Kovilla kierroksilla taas Reedit eli läpät ei ehdi mukaan vaan kierrosluvulle tulee rajoituksia. kaikkein paras systeemi on "Zimermann kiekko", hihnavetoinen jakolevy joka aukaisee ja sulkee ammottavan aukon kampikammion kyljessä.Zimmermann kiekolla saadaan aikaan ajoituksia jotka on paljon yli 180 astetta kokonaisuudessaan, kun sekä mäntä ohjatulla ja reedillä se rakenteellisista syistä jää aina tuohon 180 kokonais ajoitukseen.
http://www.matheengines.com/Technicalbullettins.htmlTällaisien KÖNIG hydrovene moottoreiden mottien mekasuna olin ennenkuin Nitrovehkeet tuli ajankohtaisiksi 70 luvun alussa. Tässä näkyy hyvin tuo Zimmerman levyn hihnaveto valtavien kaasuttajan aukkojen takana:
https://www.youtube.com/watch?v=CX340WU-dIs