Kirjoittaja Aihe: Bensa-autot  (Luettu 1083499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa next

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #570 : 10.02.07 - klo: 15.47 »
Jatketaan myös OT:tä sen verran että carnivore puhuu aika paljon asiaa ja itse käyn täällä suurimmaksi osaksi vain myyntiosion takia ja crawling virittely kiinnosti.

Muutoin ei täällä tule kuin naureskeltua :D

Poissa karg

  • Jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #571 : 10.02.07 - klo: 15.53 »
Jep, kyllä täältä hupia saa jos ei muuta :D
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #572 : 10.02.07 - klo: 17.55 »
Lainaus käyttäjältä: "karg"

missä Baja häviää esim. jollekin FG:n (tai muun merkkisen) vastaavalle autolle vakiokuntoisena radan ulkopuolella?


Mönkimisessä pitemmän rungon vuoksi,jää syvemmissä montuissa(lue oja) kiinni mahastaan helpommin.

Itsepähän kysyit.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa karg

  • Jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #573 : 10.02.07 - klo: 18.02 »
Lainaus käyttäjältä: "racer"
Lainaus käyttäjältä: "karg"

missä Baja häviää esim. jollekin FG:n (tai muun merkkisen) vastaavalle autolle vakiokuntoisena radan ulkopuolella?


Mönkimisessä pitemmän rungon vuoksi,jää syvemmissä montuissa(lue oja) kiinni mahastaan helpommin.

Itsepähän kysyit.


Turhapa sitä on arvaillakaan. Kysymällä ne asiat selviää sikäli kun joku viitsii vastata kysymykseen. Olishan tuon voinut kertoa jo aiemminkin.

Baja on muutes montulla hauskempi kuin säkillinen kiviä. Tästäkään on turha tulla kenenkään vänkäämään :D

EDIT: Ite hommasin Bajan täysin muuhun tarkoitukseen ku kuopassa mönkimiseen, kun se ei ole meikän mielestä mikään mönkijä. Voihan sillä yrittää vaikka kuuhunkin ja tuskin onnistuu ;) Tartteis varmaan joskus hommata vielä semmonen FG:n pirssi että vois koittaa onko siitä mihinkään.
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #574 : 10.02.07 - klo: 18.51 »
Oliskohan joku nyt ollut turhan herkkänahkainen? Ainahan foorumeilla lueskellaan ja kirjoitellaan juttuja perusperiaatteena, että kaikki muut on idiootteja (kunnes toisin todistetaan). :wink:  Silti radoilla, kisoissa ja tapahtumissa ollaan hyvää kaveria kaikkien harrastajien kesken. Mun mielestä nämä suomalaiset foorumit ovat juurikin siitä hyviä, että näissä saadaan oikeasti keskustelua ja näkemyksiä esiin, kun kaikki eivät ole vain "joojoo-miehiä". Myöskään jokaiseen kysymykseen ei ihan aina jaksa ainakaan ensimmäisellä kerralla kaikkein syvimpiä ja pisimpiä perusteluja laittaa.

Poissa karg

  • Jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #575 : 10.02.07 - klo: 19.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"
näissä saadaan oikeasti keskustelua ja näkemyksiä esiin


Se nyt ei ainakaan ole keskustelua ja näkemysten esittämistä jos vain väitetään asioita perustelematta niitä ja sitten kiukutellaan jos joku ei usko väittämiä suoriltaan.
HPI Baja 5b | HoBao Hyper 8 | Kyosho PTA 2 | Team Losi Micro-T

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #576 : 10.02.07 - klo: 20.19 »
Eikös se ole kiva että saadaan väittelyä?



Hymiö pelastakoon kaiken...  :lol:
Traxxas Revo 2.5

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Bensa-autot
« Vastaus #577 : 10.02.07 - klo: 22.47 »
Turha väittely tyyliin "juupas-eipäs" hevon hemmettiin... Meitä bensa-autojen harrastajia on niin vähän tässä maassa, ja koko planeetallakin suhteutettuna pienempien mallien harrastajiin, ettei tämmöiseen pashanjauhantaan todellakaan ole varaa.

Itse ostin FG:n alkukeväästä, ja ajelin milloin missäkin soramontuilla. Hommasin viripalikkaa sitä mukaa kun auto poksui, eli silloin tällöin... Hauskuus hyppäsi Pälkäneen tapaamisessa ihan eri sfääreihin, kun tapasi muitakin "hurahtaneita", sai hienoja vinkkejä, varaosa-apua, ja jopa vähän "kisailla" leikkimielisesti. Itse näin kyseisessä tapahtumassa ensi kertaa Bajan livenä, ja se teki heti melkoisen vaikutuksen.

Sittemmin ilmaantui palstoille mielestäni kohtuuhintainen baja myytäväksi, kävin kokeilemassa ja lopputuloksena ostin pois. Pakko oli FG:stä luopua, ei vaan tilat riitä kehdelle "norsulle"....

Nyt kymmeniä tankillisia myöhemmin olen ehtinyt erojakin huomaamaan, muutenkin kuin ajo-ominaisuuksissa. Esim. diffit (fg:n onneton rimpula vs. bajan viskolukollinen etc) mutten silti mollaa fg:tä nissään nimessä. Omani sain kohtuuvaivalla kulkemaan kutakuinkin hienosti, ajovirheet katkaisivat menon useammin kuin tekniikka...

Ja huomenna menen ex-fg:ni nykyisen omistajan kutsusta hänen tontilleen "kisaamaan", saapas nähdä...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #578 : 11.02.07 - klo: 08.05 »
Rakentelin FG ajokuntoon, huomasin Zenoah-moottorin käyttöohjeista, että polttoainevaatimus on 4% öljyä, hain ns. 2-tahtipienkonebensaa, ja siinä onkin täyssynteettistä öljyä 2%..eli ilmeisesti pitää lisätä öljyä...
Onko muilla kokemuksia tästä pienkonebensasta / öljymäärästä autokäytössä ?

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #579 : 11.02.07 - klo: 08.18 »
Itse ajoin juurikin sillä pienkone bensalla,toimi hyvin ja ei haise juuri yhtään :wink: Sillä voi ajaa semmoisenaan mutta halutessasi pidemmän huoltovälin lisää öljyä jotta saat aineesta sen suositellun 4% seoksen.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Bensa-autot
« Vastaus #580 : 11.02.07 - klo: 09.39 »
Se neljä prosenttia on edelleenkin "overkilliä", 3% riittää takuulla. Se ei toimi sen paremmin liian laihalle säädettynä, oli prosentteja sitten minkä verran tahansa. Mutta taas oikein säädettynä tuo kaksikin riittää...

Ja niitä säätöjähän lähdetään hakemaan rikkaan puolelta, lämmintä konetta pikkuhiljaa laihentamalla, kunnes ei enää röpötä täyskaasulla vaan "kiekuu" iloisesti.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #581 : 11.02.07 - klo: 10.36 »
Öljyn ja bensa suhteesta saadaan aina vääntö aikaiseksi.  :wink:  Itse nimittäin luotan moottorinvalmistajan suosituksiin, eli se 4%. En myöskään keksi mitään haittaa 4% käytöstä, eikä minulle ole esitetty myöskään hyviä perusteluja, että miksi pitäisi käyttää vähemmän öljyä. Ajan myös asvalttiradalla rata-autolla samalla moottorilla ja öljymäärällä. Öljyhän toimii tiivisteenä männän ja sylinterin välissä, joten kyllä sitä öljyä saa siellä koneessa olla.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #582 : 16.02.07 - klo: 21.48 »
Eipä tullut näkökulmia öljyn ja bensan suhteesta.

Tiedän, että moottorisahassa käytetään 2% seosta, mutta oletan, että siinä laitteessa käytetään konetta melkein aina parhaalla hyötysuhteella, eli kaasua on reilusti. -> riittävän rikas seos, jotta voitelu riittää.

Ratio-ohjattavassa mennään myös osakaasulla, tai ehkä jopa hetken moottorijarrulla (laihalla seoksella), jolloin voitelu pitää varmistaa suuremmalla öljymäärällä.

Keskustelua aiheesta?

Lainaus käyttäjältä: "Nikke92"
Vai että jenkkilässä ei saa lennellä kipinöitä pakarista mutta kaikkee muuta saa tehä ja käyttää jne..


Joo siis mitä tyhmemmäksi jenkkiläinen kuluttaja tekeytyy, niin sitä todennäköisemmin sen ei tarvitse enää tehdä ikinä töitä. Kiitokset älyttömän oikeuskäytännön.

Jos pakoputkesta tuleva kipinä saa aikaan nurmikkopalon, ja naapurin isäntä kuolee, koska makasi päissään ko. nurmikolla, niin naapurin isännälle viinaa myynyt joutuu maksamaan hirveät korvaukset. Mutta vain niin suuret, että on taloudellisesti polvillaan, mutta ei mene konkurssiin, vaan pystyy juuri ja juuri maksamaan ne.  :mrgreen:

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #583 : 24.02.07 - klo: 07.39 »
Onko toi pienkone bensa aivan hajuton. Tavalisella bensalla kun ajelee niin ei viitti viedä auto tupaan kun haisee sitten koko talo bensalle.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #584 : 24.02.07 - klo: 08.00 »
99% hajutonta :wink:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa mmc_tero

  • Jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #585 : 24.02.07 - klo: 09.32 »
Ihan sellanen pisiti silmään Mr.MR jutussa "Ratio-ohjattavassa mennään myös osakaasulla, tai ehkä jopa hetken moottorijarrulla (laihalla seoksella), jolloin voitelu pitää varmistaa suuremmalla öljymäärällä. "
eipä näissä kyllä mitään moottorijarrua ole.eiköhän se 4% siksi kun nämä rc moottorit kiertävät kuitenkin huomattavasti enemmän kuin moottorisahan moottorit,jollon myös voitelua tarvitaan enemmän.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #586 : 24.02.07 - klo: 10.48 »
Pienkone bensa on hajutonta, eikä haise myöskään juurikaan miltään se palamisjäte, mitä 2-t koneen pakoputkeen yleensä ainakin vähän kertyy. Myrkytöntähän bensa ei varmasti ole, joten ei sitäkään pidä avonaisessa astiassa sisätiloissa säilyttää.

Tosta moottorijarrutuksesta voidaan pohtia lisää:

Autossahan on keskipakokytkin, jonka "kytkinkengät" jousikuormasta riippuen tietyllä kierrosluvulla painuvat kytkinkelloa vasten. Mitä enemmän koneessa on kierroksia, sitä enemmän kengät painuvat kytkinkelloa vasten. Vakiokytkin kuulema alkaa ottaa kiinni n. 4000kierr./min kohdalla. Jos sitten esim. koneessa on 16 000kierrosta minuutissa, kun kaasu lasketaan pois, niin ne kytkinkengät on painuneena edelleen sitä kytkinkelloa vasten, jolloin renkaat ja voimansiirto pyörittävät moottoria, kunnes vauhti laskee siihen pisteeseen, jossa kytkinkengät alkavat luistaa ja kytkimen jousi vetää kengät irti kytkinkellosta.

2-t kone ei ole mikään tehokas moottorijarruttaja, mutta keskipakokytkimen vuoksi se siihen hommaan näissä laitteissa joutuu. Moottorisahan ketju taas on niin kevyt, ettei se juurikaan pyöritä vauhdillaan moottoria.

Poissa hanzu12

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #587 : 24.02.07 - klo: 11.12 »
En mä sitä ajatellukkaan että olis myrkytöntä. Eikä mun sitä bensaa tarvi talos säilyttää. Nyt vaan ei viitti talos ruuvata kun haisee sitten koko talo bensalle. Sais sitten ajon jälkeen ottaa auton sisälle eikä tarvisi jättää kylmään pihalle/halliin.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Ohjausservo / kaasu-jarruservo
« Vastaus #588 : 26.02.07 - klo: 18.29 »
Minkälaisia ohjausservoja / kaasu-jarruservoja porukka käyttää näissä raskaimmissa bensavehkeissä ?
Tuntuu, että alkuperäinen Hitecin- kaasuservo jää vähän heikoksi, kun on asennettu etujarru.
Yksi vaihtoehto olisi tietysti oma servo etujarrulle.
Asiaa varmasti käsitelty aikaisemminkin, mutta tuntuu, että servotkin kehittyy koko ajan...
Eli mitä suosittelette ...?
Kohtuuhintainen ja tarpeeksi voimakas / nopea ?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #589 : 26.02.07 - klo: 18.59 »
Futaba 3305 oli itellä, tosin ilman etujarruja...

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #590 : 26.02.07 - klo: 22.29 »
Itselläni on Hitecin vakio servo kaasu/takajarrulle ja futaban 3305 etujarruille.

Ainakin jr-hobby myy tuota futaba 3305 n.50e.

Nopeus ja voima pitäisi olla riittävä.

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #591 : 27.02.07 - klo: 14.16 »
Piikkikrossin omistajana voin sanoa että näissä kierrosvehkeissä on ihan hyvä ajella sillä moottorivalmistajan suosittelemalla öljymäärällä, kestää esim. tulpat kauemmin ja onpahan varma voitelu koneelle.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #592 : 28.02.07 - klo: 20.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Isot kasat kuvia ja videoa sitten :wink:



Diville väliaika tieto että rupeaa countdown kello pikku hiljaa olemaan lopussa, :wink: tällä hetkellä uupuu lähetin ja vastaanotin että pääsee lyömään toivottavasti turbiinin tulille. Tässä pari uunituoretta kuvaa koe-käyttöalustasta, tässä olen projektin aikana miettinyt kaiken näköisiä sopivia rc laitteita missä turbiini olisi cool ja en vielä tässä vaiheessa paljasta mihin kuppi kallistuu. 8)

Pahoittelen jos tämä aihe sotkee pahasti bensa auto topiccia. :oops:








Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #593 : 01.03.07 - klo: 06.57 »
Osta eki toi mun mini t ja laita se siihen.

 :mrgreen:

"mihin se hävis?"
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa HPI-man

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #594 : 01.03.07 - klo: 08.55 »
Juu moottorihan on jo melkein mini T:en kokoinen :lol:  :shock:  :mrgreen: .

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #595 : 04.03.07 - klo: 16.31 »
Nyt on tämä turbiinikin käynnistetty, tänään oli ensimmäinen koe-käyttö päivä. Eilinen koko päivä meni opetellessa manuaalista kaikki oleellinen käynnistykseen yms liittyvä, ja piti ECU opettaa tottelemaan kaasun asentoa myös polttoaine pumppu piti saada ilmattua, lopulta löysin jet cat usan sivuilta oikean näppäin yhdistelmän jolla pystyi GSU:un (ground support unit) kautta pyörittämään pumppua minimi volteilla. Näitä muutaman ongelman jälkeen turbiini olikin muuten valmis testattavaksi, ainut mikä oli vielä epävarmaan että toimiiko tuo minun rakentama poltto aine järjestelmä odotetulla tavalla. (no toimihan se :wink: ) Saavuimme vihdoin veljeni työpaikalle missä oli tarkoitus ajaa ensi testit, siinä sitten pikku hiljaa rupesi olemaan kaikki asennettuna pukki pultattuna pöytään, öljyt sekoitettu kerosiiniin, butaani/propaani startti kaasu pullo täytettynä, tankit täynnä, yms pikku valmistelut. Tässä vaiheessa ei enää voinut jänistää vaikka kyllä startti jännitti niin maan pirusti kun en ole ikinä nähnyt livenä pienois turbiinia toiminnassa.


Ja sitten koitti hetki kun siirsin varovasti ohjaimesta kaasun trimmin täysille jolloin ecu huomaa että pitäisi ruveta startti prosessia pyörittämään, tässä vaiheessa I/O boardissa vilkku kaikki kolme valoa vihreä, keltainen, punainen, ja kun kaasu tikku siirretään seuraavaksi noin 1 sekunnisksi idle asentoon ja tästä sitten täysi kaasu asentoon niin turbiini sähkö moottori rupeaa hiljalleen pyörittämään turbiinia ja jatkaa sitä aina noin 5000 rpm saakka jolloin propaani/butaani magneetti venttiili rupeaa naksuttamaan kaasua turbiinin poltto kammioon ja syöttää sitä niin kauan kunnes kierrokset ovat noin 33000rpm (tämä vaihe on mielestäni siistein vaihe koska perästä tulee mahtavat äänet) ja kun ecu huomaa että kaikki on kunnossa startissa niin polttoaine pumppu rupeaa syöttämään pikku hiljaa kerosiiniä (JET-A1) polttokammioon. Turbiini käy startissa melko suurilla kierroksilla ja noin 15 sek päästä kierrokset tasoittuvat noin 55000rpm kohdalle ja I/O boardiin syttyy vihreä valo merkiksi siitä että "thrust control has been transfer to pilot" 8) Tässä vaiheessa täytyy tunnustaa että en ole eläessäni (23v) suoraan sanottuna pelännyt niin paljon minkään moottorin käynnistystä kun tänään kävi, siis HERRAN JUMALA mitkä suhinat kävi hallista ekassa startissa tähän lisätään vielä se että unohdin siirtää kaasu tikun minimi asentoon jolloin turbiini käynnistys prosessin jälkeen kiihdytti kierrokset noin 90000rpm kohdalle tässä vaiheessa tein paniikki liikkeen ja vedin kaasu tikun sekä trimmin nollille. Turbiini sammuin silmän rapäksessä pienen savun saatelemana ja rupesi tekemään jäähdytys prosessia sähkömoottorin avustuksella.

Ps: Pakko lisätä vielä että rohkea veljeni veti sananmukaisesti maihin auton taakse kameran kanssa. :P


Tosiaan tänään tuli kyllä aivan eri käsitys turbiini mailmasta, sen mitä olen videoilta katsonut niin ne äänet oli tsiljoona kertaa siistimmät livenä, en todellakaan osannut odottaa että äänet olisivat niin voimakkaat moottorin kokoon nähden.

Yhteensä kolme kertaa käynnistettiin turbiiniä tänään ja ecun loki näyttii käyttö ajaksi ~560 sekuntia, polttoainetta meni noin 1,4 litraa ja turbiini olin suurimman osan ajasta "tyhjäkäynnillä" eli melkoiset ovat kyllä rc moottorin polttoaine kulutukset. :D

Videota ei saatu tälle kerralle kun kuvaaja ei päässyt mutta ennen seuraava kertaa tässä parit kuvat:
















Näillä eväin ensi kertaan. 8)

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #596 : 04.03.07 - klo: 17.25 »
Kai te sentäs vaahtokarkkeja paistoitte tosa perällä?

 :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #597 : 04.03.07 - klo: 17.57 »
Paljonko työntövoimaa tuolla 90000rpm pitäisi saavuttaa?

Hurja laite :shock:  Tompan Mini-T olis kyllä aika sopiva aihio :mrgreen:

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #598 : 04.03.07 - klo: 18.10 »
Mä voin eki lähettää sulle sen mini t:n niin pulttaa toi siihen.

 :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Bensa-autot
« Vastaus #599 : 04.03.07 - klo: 18.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Paljonko työntövoimaa tuolla 90000rpm pitäisi saavuttaa?

Hurja laite :shock:  Tompan Mini-T olis kyllä aika sopiva aihio :mrgreen:


Divi en totta puhuen tiedä, mutta oma arvaukseni on jossain 8 kg luokkaa. Turbiini kiertää tuosta vielä noin 30000 rpm lisää mutta tänään en kerta kaikkiaan uskaltanut kierrättää kovempaa. Turbiinissa pystyy myös rajoittamaan kierros alueen niin että maksimit eivät nouse yli 80000 rpm.

Tässä teknisiä tietoja graupnerin sivuilta:

Jet Cat P12o

Thrust: 120 N at full load 2.5 N at idle
Weight: 1390 g incl. automatic starter
Diameter: 112 mm
Overall length: 280 mm
Rotational speed: 33,000 - 118,000 rpm
Air throughput: ~ 0.34 kg/s
Efflux velocity: ~ 1230 km/hr
Output power: 21 kW (jet power)
Exhaust gas temperature: ~ 640°C
Fuel consumption: 385 ml/min (full load)
Fuel: Jet A1, kerosene Lubrication: approx. 5% synthetic oil, mixed with fuel
Maintenance interval: 50 hours.

EDIT: Luin jet cat usan sivuilta että versio 4,0-5,0 ecuissa on mahdollisuus nostaa maksimi kierrokset 123,000 rpm saakka