Kirjoittaja Aihe: Laatu vehkeet  (Luettu 2746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mesi

  • Tulokas
    • Profiili
Laatu vehkeet
« : 30.12.02 - klo: 19.20 »
Miksi kaikki puhuu vain Losi, Asso, Traxxas ja kyosho autoista eikö se paras oo kuintenkin Schumacher?-miksi servon pitää vääntää vähintää 7kg että sitä voisi luokitella laatu servoksi?
eikö se riitä että kääntyy nopeasti ja ohjattavuus on paikallaan?
Ja miksi  kaikki sanoo ettäkisoissa ei pärjaa esim. Futaba megatech juniorilla, vaan pitää ostaa joku ihme radio 200-300€>>>? :?: ? :x
MIKÄ TEITÄ VAIVAA

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Laatu vehkeet
« Vastaus #1 : 30.12.02 - klo: 19.38 »
No kyllähän servon pitää esim. monstereissa sun muissa vääntää, ei nopeus riitä. . Ja kyllä tolla mainitsemallasin radiolla pärjää, mutta parempaakin saa olla ja käyttää:)

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Laatu vehkeet
« Vastaus #2 : 30.12.02 - klo: 20.28 »
Losin, Asson ja Shumaherin autot ovat ehkä niitä parhaita autoja mitä löytyy. Ei sähkö autoissa sillä väännöllä niin paljoa ole merkitystä, mutta nopeus on asia erikseen. Kyllä Futaban megatech radiolla voi pärjätä tuskin kukaan niin ole sanonnut, että ei pärjäisi. Ne 200-300€ radio ovat parempia ominaisuuksiltaan. Ja mikä meitä muka vaivaa?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Laatu vehkeet
« Vastaus #3 : 30.12.02 - klo: 20.38 »
no mikä sua vaivaa!!!

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
mesi:
« Vastaus #4 : 30.12.02 - klo: 22.43 »
Mikäs Schumacherista muka tekee parhaan? Eiköhän autoa huoltamaan ,säätämään ja ajamaan edelleen tarvita ihminen jonka taidoista kaikki on kiinni.YLipäätään, parasta autoa, servoa, laturia tms. ei ole!!
Servossa pitää nopeuden lisäksi olla myös voimaa pitää renkaat asennossa. Auton käyttöympäristö vaikuttaa servon sopivuuteen, jos krossarin rengas on keskiötään myöten hiekassa niin tarvitaan riskimpi servo kuin touringia ajettaessa. Lisäksi laadukkaassa servossa on osat kestävämpiä.

27MHz:n AM radiolla pärjää aivan hyvin jopa viritetyssä luokassa. Haluaisin itsekin tietää mihin niitä mikroprosessoripohjaisia FM radioita tarvitaan.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Laatu vehkeet
« Vastaus #5 : 31.12.02 - klo: 00.24 »
Mikroprosessoria tarvitaan jotta radiot aloittaisivat pattereiden loppumisesta ilmoittavan piippaamisen 10s erän lähdön jälkeen, ärsyttääkseen muita kuljettajia. Ja tietenkin ne kompuutteri-ominaisuudet on pakko olla siinä jotta se kuluttais niin paljon sähköä että siitä varmasti loppuu patterit. UGH.

Tietokoneradioiden ominaisuudet saisi myös aikaan analogia-tekniikalla, mutta silloin pattereiden elinikä olis n. 1/10 nykyisestä, eli radio ei jaksais piipata sen koko 4min 50s. Ja radio olisi täynnä trimmereitä ja vipuja jotka kuluvat ja joiden säädöt eivät pysy.

Ja tietenkin pitää olla FM, siinähän ei ikinä ole häiriöitä, ainakaan AM-radioiden omistajien mielestä (joilla taas on omasta mielestään kaikki FM-radioidenkin häiriöt)...

Ja Perus-AM radiolla pärjää vallan loistavasti jos ei halua hankkia tietokone-radiota.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Laatu vehkeet
« Vastaus #6 : 31.12.02 - klo: 08.23 »
Katsotaanpa asiaa hieman toiselta kantilta. Tarvitseeko 12 vuotias juuri harrastuksen aloittanut 5x10 metriä kokoisella kääntöpaikalla ajava natiainen Asson TC3 FT:tä kaikilla mahdollisilla herkuilla? Eipä kai - hieman vaatimattomammallakin kalustolla voisi aloittaa.

Sama taitaa päteä radioihinkin. Sillä halvimmalla AM rattiradiolla pääsee hyvinkin pitkälle, mutta jossain vaiheessa siirtyminen ns. kompuutteriradioon tulee ajankohtaiseksi huomattavasti parempien säätömahdollisuuksien takia tai vaikka pelkästään useamman eri profiilin takia. On erittäin  tuskastuttavaa omistaa useita autoja ja säätää radio aina jokaista autoa varten uudestaan tai omistaa useampia radioita. Parin perusradion hinnalla saa jo esim. Hitec Lynx 3D:n.

Kun itselläni oli radion hankinta ajankohtainen, minulla oli tietty budjetti. Tämän budjetin puitteisiin osui uusi perusrattiradio tai käytetty huippu kompuutteriradio. Arvata saattaa, että päädyin jälkimmäiseen.

Nuo jutut virrankulutuksesta tai ärsyttävistä äänistä on luonnollisestikkin hieman liioittelua, koska kompuutteriradioista saa yleensä äänet ja muitakin ominaisuuksia pois päältä. Kompuutteriradio kuluttaa virtaa oikeastaan paljon vain kun tehdään niitä säätöjä. Tavallisessa ajossa virran kulutus on omien empiiristen tutkimusteni mukaan (todella luotettavien  :wink:) saamaa luokkaa kuin tavallisella AM radiolla.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #7 : 31.12.02 - klo: 11.03 »
|150040: Juuri sama asia tuli minullakin eteen, nyt kun radioitani olen uusimassa. Mitä järkeä ostaa toista am-perusradiota, kun tarkoitus on jatkaa harrastusta ja käytetyn huippuradion sai samaan hintaan.
Jos tarkoitus on panostaa tosissaan lajiin ja pärjätä, miksi antaisi kamoissa sen merkitsevän eron kilpakumppaneihin?
Ei ne parhaat kamat kuskia tee, mutta huonoilla ja kokoajan rikki menevillä kamoilla on todella ärsyttävää treenata ja kehittyminen on olematonta. Innostus lajiin saattaa loppua jo melko varhaisessa vaiheessa tuon takia.
"Parhaalla kuskilla on parhaat laitteetkin, no, niin pitää ollakin..." ;)
Masami is back

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Laatu vehkeet
« Vastaus #8 : 31.12.02 - klo: 12.45 »
Äklää nyt vain väittäkö että esim. Sanwan M8 tai Futaban 3PJ kuluttaa yhtä vähän virtaa kun esim futaban megatech junior tai vastaava sanwan perus-AM ratti. Tämä EI TODELLAKAAN pidä paikkansa.

uusilla 1200mAh akuilla olen parhaimmillaan saannut about 6h ajoaikaa irti 3PJ radiosta, missä perusratissa kesti patterit koko kesän pihasudittelua ja puol talvee.

Lennokkiradiossa sama ilmiö, Futaban 7ch FF7 kuluttaa mukana tulleen 500mAh paketin yhdessä tunnissa tyhjäksi, missä vanha 4ch AM-radio kesti about puoli kesää samalla latauksella.

Poissa mesi

  • Tulokas
    • Profiili
Laatu vehkeet
« Vastaus #9 : 31.12.02 - klo: 13.22 »
onko minulla 700mAh vaiko 1400mAh paristot ? ostin kaks pakkausta molemissa oli 4 paristoa ja molemissa pakkauksessa luki 700mAh?
Miten kauan pystyy ajaan perus radiolla ja niissä on 9.6v onko se liian vähän?
Käykö niihin normaalit citymarketin paristo laturit :?:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Laatu vehkeet
« Vastaus #10 : 31.12.02 - klo: 13.38 »
Enhän minä väittänytkään tutkimuksiani kovinkaan luotettaviksi. Ehkä minun vertailupohjani on hieman huono. Edellinen radioni oli jotain 10 vuotta vanha Futaban perusratti, jossa Bilteman akut kesti jotain 8 tunnin tienoilla. Nykyisellä JR R-1:llä olen päässyt parhaimmillani samoilla akuilla johonkin 6 tunnin tienoille.

Sitten päästäänkin siihen varsinaiseen kysymykseen. Onko radion akkujen kestettävä enemmän kuin tuo 6 tuntia? Minä en ainakaan pysty ajamaan yhden päivän aikana noita akkuja tyhjäksi, joten yön aikana ehtii lataamaan akut taas täyteen hitaammallakin laturilla.