Kirjoittaja Aihe: Autohifi  (Luettu 100569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #150 : 10.11.10 - klo: 09.42 »
En nyt aivan tajunnut mitä olet konkkasi kanssa säätänyt, mutta yleensähän konkka laitetaan rinnan vahvistimen virtapiuhojen kanssa.

Jos konkka on jo asennettu näin, ja siellä on jossakin diodi, voi diodi olla väärinpäinkin - jolloin virta ei kulje. (Diodi antaa virran kulkea vain toiseen suuntaan).

Lienee viisasta antaa jonkun kokeneemman jo kondensaattorin asentaneen vilkaista - saatat käräyttää jotakin.


Kuullostaa todella oudolta että kondensaattori pitäisi itse saattaa jollain tavalla täyteen jonkin diodin kanssa  :huh:

Millä kielellä asennusohjeet olivat?

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #151 : 10.11.10 - klo: 09.47 »
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.htm#Virtakondensaattori Siis on se oikein kytketty, samalla kaavalla kuin tuossa kuvassa. Ja siis ei se diodi siellä välissä enään ole, vaan se tuli mukana latausta ja purkamista varten. Englanniksi olivat ohjeet mutta kyllä niistä nyt senverran tajusin. 
 
Eikä se silloin voi edes pahasti metsässä olla jos kuitenkin muuten toimii.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Autohifi
« Vastaus #152 : 10.11.10 - klo: 11.03 »
Yleensä kondensaattorin mukana tulee vastus joka laitetaan väliin siksi aikaa kun konkka ladataan täyteen.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #153 : 10.11.10 - klo: 11.30 »
Ok...

Itse en ole koskaan kondensaattoria auton mökäjärjestelmään asentanut, joten tuo diodi/vastus -homma kuullostaa oudolta...

Pyritäänkö tuolla diodilla/vastuksella estämään kondensaattorin nopean latautumisen aiheuttama hetkellinen notkahdus auton sähköjärjestelmässä?  Vastuksen siinä hommassa ymmärtäisin, en niinkään ymmärrä mitä diodilla olisi tässä yhteydessä merkitystä.

Kyllähän tuon kondensaattorin pitäisi tasata virransyöttöä vahvistimelle, ehkäisten valojen välkkymisenä ilmeneviä notkahduksia...

Linkittämäsi 2 Faradin konkka on jo melkoisen tehokas ko. toimintaan, riippuen tietysti minkälaista vahvistinarsenaalia käytät, ja kuinka kovaa soitat.

Ihmettelin tuota konkan hintaa - melko alhainen - joten voisiko vikaa etsiä konkan laadusta?  (En tunne ko. merkkiä, joten ajatukseni voi olla aivan hakoteilläkin).

Tarkistathan vielä riittävän hyvän maadoituksen, sekin voi asian aiheuttaa. Tietty jos käytät vastuslankaa virran siirtämiseen konkan kautta vahvarille...  :wink:

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #154 : 10.11.10 - klo: 11.35 »
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.htm#Virtakondensaattori Siis on se oikein kytketty, samalla kaavalla kuin tuossa kuvassa. Ja siis ei se diodi siellä välissä enään ole, vaan se tuli mukana latausta ja purkamista varten. Englanniksi olivat ohjeet mutta kyllä niistä nyt senverran tajusin. 
 
Eikä se silloin voi edes pahasti metsässä olla jos kuitenkin muuten toimii.

Minkä kokoinen virta/maapiuha? Jos olet tuon kuvan mukaisesti konkan laittanut, on se oikein. Jos sen väärin tekee, sen kyllä huomaa :) Poks ääni on mairee, jopa kontin aukaseva.

Myös jo mainittu maa ongelma(resistance välillä laturinmaa->konkanmaa) voi aiheuttaa tuollaista, mutta epäilen. Onkos akku minkä ikänen? Akun päässä hyvät liitokset? Omassani oli huomattavasti enemmän rms vatteja, ja vain 1f konkka tasaamassa. Disko valoilla ei tarvinnut ajaa.





Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #155 : 10.11.10 - klo: 17.24 »
Yleensä kondensaattorin mukana tulee vastus joka laitetaan väliin siksi aikaa kun konkka ladataan täyteen.
Noniin, vastus juuri, niinkuin sanoin en tiennyt sen oikeaa nimeä. Mutta juu, oikein tuon kuvan mukaan on asennettu, johdot on semmoisesta valmiista johtosetistä mitä nyt löytyy kaikkialta missä vahvareitakin myydään, eikä ole se ohuin johtoisin paketti. Veikkaanpa sitten että vika voi olla auton akussa, mutten sitä viitsi viellä alkaa vaihtamaan kun sillä lähtee viellä käyntiin pakkasellakin hyvin.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #156 : 10.11.10 - klo: 17.52 »
Onko maajohdot kuinka pitkiä ja onhan konkan maadoitus varmasti kunnollisessa kiinteässä pisteessä kiinni mistä on vielä mieluiten maali poistettu?

Eikä siis vaan johonkin takapenkin kiinnitysruuvin alle lenkkiliittimellä huitaistu?

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #157 : 10.11.10 - klo: 18.14 »
Onko maajohdot kuinka pitkiä ja onhan konkan maadoitus varmasti kunnollisessa kiinteässä pisteessä kiinni mistä on vielä mieluiten maali poistettu?

Eikä siis vaan johonkin takapenkin kiinnitysruuvin alle lenkkiliittimellä huitaistu?
Maajohto on semmoinen alle metri, ja runkoon on siihen takalokasuojan paikkeille kohtaan josta on maali poistettu.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #158 : 10.11.10 - klo: 19.13 »
Tietty voisit yrittää avata siitä konkasta korkin, ja katsoa että onko se tosiaankin täynnä...  :mrgreen:

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #159 : 10.11.10 - klo: 20.19 »
Mä oon 'ladannu' konkan vastuksen sijaan esim H4 polttimolla.
Huomaa milloin konkaa 'täynnä kun valo ei enään pala.

Syy hommaan on se ettei synny kipinää/räsähdystä, pahimmassa tapauksessa kunnon poksahdusta (mahdollista virtapiikkiä joka voi vaurioitaa auton - grammari systeemin laitteistoja) tms. kun kytkee virran tyhjään konkaan.
Sama homma muuten sitten toisin päin...irrotetaessa konkka (ettei siihen jää varausta).
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Matchbox racer

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #160 : 21.11.10 - klo: 10.29 »
Jep, mun autossa loppu virtaongelmat kun vaihto uuden kaapelin akun miinusnavan ja rungon väliin / akun plusnavan ja laturin väliin. Varmaan suurempi hyöty tosta uudesta maakaapelista.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #161 : 22.04.11 - klo: 22.34 »
Gain-säädinkö?

Juuri tämä, ei muistunut mieleen oikeen. Mulla oli videoki tubessa mutta menin poistamaan sen...



Joko huomaat , kuinka vähän tiedät. Opiskele perusteet , osta käytettynä vaikka hyvät laitteet , opettele käyttämään niitä ja huomaat että musiikista on mahdollista nauttia myös autossa.

Tästäkin on nyt ties kuinka kauan, mutta rupesi ihan naurattamaan kun luin nuita wanhoja viestejä  :grin:

Tällä hetkellä sama pirssi on taloudessa, mutta tosin parannetuilla laitteistoilla..

Alpine CDE-123R

Edessä : DLS X-SC52

Takana : DLS X-SC62

Ground Zero GZTW 30T

Ground Zero GZTA 2155X

Että semmosta.. Etu ja takakajareile kesällä ostaa kumpaankin päähän omat vahvarit, autostudion mini mallit olikoha 20w per kanava ja 50€ kpl hinta ei paha, ei paha. Subille pitäis tehä vielä parempi kotelo, nykyinen 30L suljettu ei oikein passaa (jäi edellisestä subista kun käry kävi)..suunnitelmissa refleksikotelo.

Ei meinaa oikeen riittää virtakaan akussa, konkkaa ei ole.. Ajossa kun pistää volukkaa vähän enemmän niin alkaa melkonen disco mittaristossa ja ajovaloissa  :laugh: Tai sitten erillinen akku takapaksiin, mutta joo lähtee käsistä, rahaa ei ole ja äiti ei tykkää  :smiley:
Jeps

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #162 : 22.04.11 - klo: 23.23 »
Gain-säädinkö?

Juuri tämä, ei muistunut mieleen oikeen. Mulla oli videoki tubessa mutta menin poistamaan sen...



Joko huomaat , kuinka vähän tiedät. Opiskele perusteet , osta käytettynä vaikka hyvät laitteet , opettele käyttämään niitä ja huomaat että musiikista on mahdollista nauttia myös autossa.

Tästäkin on nyt ties kuinka kauan, mutta rupesi ihan naurattamaan kun luin nuita wanhoja viestejä  :grin:

Tällä hetkellä sama pirssi on taloudessa, mutta tosin parannetuilla laitteistoilla..

Alpine CDE-123R

Edessä : DLS X-SC52

Takana : DLS X-SC62

Ground Zero GZTW 30T

Ground Zero GZTA 2155X

Että semmosta.. Etu ja takakajareile kesällä ostaa kumpaankin päähän omat vahvarit, autostudion mini mallit olikoha 20w per kanava ja 50€ kpl hinta ei paha, ei paha. Subille pitäis tehä vielä parempi kotelo, nykyinen 30L suljettu ei oikein passaa (jäi edellisestä subista kun käry kävi)..suunnitelmissa refleksikotelo.

Ei meinaa oikeen riittää virtakaan akussa, konkkaa ei ole.. Ajossa kun pistää volukkaa vähän enemmän niin alkaa melkonen disco mittaristossa ja ajovaloissa  :laugh: Tai sitten erillinen akku takapaksiin, mutta joo lähtee käsistä, rahaa ei ole ja äiti ei tykkää  :smiley:

Ihmeen helpolla alkaa diskovalot jos tuo vahvistin jo sen aiheuttaa. Suosittelen tarkistamaan laturin, sen kytkökset. Itsellä oli vahvistinteho rms watteina; subi mono 600w 4ohm, 2x150w 4ohm. eli kaksi vahvaria, 750w rms tehoiltaan, ja niillä alkoi todella kovaa soittaen valot vilkkumaan. Konkka tämän tasasi.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #163 : 23.04.11 - klo: 01.24 »
Voipi olla akkukin huonona, tiedä häntä.. Tänään kokeilin jännitemittarilla kovaa soittaessa, ja neula ilosesti pomppi 8-13 voltin välillä :D
Jeps

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #164 : 23.04.11 - klo: 09.45 »
Onko sulla auto ylipäätään käynnissä kun kokeilet?

Jokatapauksessa konkka paikalleen, ennenkuin mitään lisäakkuja harkitaan.

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #165 : 23.04.11 - klo: 11.38 »
Tuolta löytyy tietoa näihin hommiin Slap aika paljon.
http://matolaatikko.org/~dbdrag/forum/
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #166 : 28.05.11 - klo: 16.01 »
Tällä hetkellä autossa:
- Soitin: JVC KD-G502
- Pääkaiuttimien vahvistin: SPL Dynamics MT-502
- Pääkaiuttimet: Macrom M3S.50 erkkasarja
- subivahvistin: Blaupunkt GTA4100
- Subi: 2x Hertz HS 200
- Virtapiikkejä tasaamassa Dietronicsin 1F kondensaattori

Vuosien varrella hieman laitteisto muuttunu ja kesällä muuttuu lisää, elikkäs:

- Soitin pysyny vielä samana, mutta tulee vaihtumaan Kenwoodin DSP-laitteiseen.
- Pääkaiuttimille Macrom M2A.490-vahvistin, mutta hakusessa tehokas 2-kanavapääte etupäälle, takakaiuttimille asennusta odottaa 2x35W antava ADS.
- Etukaiuttimina Alpinen 6.5" midbassot ja Macromin diskantit, takakaiuttimina macromin koksut
- Subina Focus Acoustics Black, 12" MK3-versio 40l suljetussa
- Subin vahvistimena MacAudio Fearless One

lisäksi virtajohdotusta järevöitetty lisäämällä 50mm2 (Focus) OFC-virtakaapeli aiemman 35mm2 kaapelin lisäksi.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #167 : 28.05.11 - klo: 16.07 »
Onko sulla auto ylipäätään käynnissä kun kokeilet?

Jokatapauksessa konkka paikalleen, ennenkuin mitään lisäakkuja harkitaan.

Eieieieieieieiei... Kun nimenomaan ensin akkupuoli kuntoon, eikä se siis pakosta tarkoita lisä-akkua, vaan virranantokyvyltään riittävää ja oikeasti kunnossa olevaa pääakkua. Ja myös johdotukset kuntoon. Sitten voi mahdollisesti alkaa konkkaa harkitsemaan jos sen vielä aiheelliseksi katsoo. Mutta riittävä, kunnossa oleva virtapuoli ei pakosta konkkaa tarvitse. Ei konkka mikään riittämättömän virtapuolen korjaus ole.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #168 : 29.05.11 - klo: 19.43 »
Täältä löytyy seuraavanlainen setti.
Soitin: Pioneer DEH-P6800MP
etupään erkkasatsi: DLS MS5
Etupään vahvistin SPL Dynamics S-2002
Subi: 2 x Pioneer TS-W258D4 10"
Subi vahvari: SPL Dynamics S-1200D
Ja 1F konkkakin löytyy mutta merkkiä en tiedä, kyljessä lukee AUDIO :grin:

kuva subi asennuksesta. Kotelo on siis volvo 940 kontista.
http://i551.photobucket.com/albums/ii480/masa1983/IMAG0253.jpg
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa zippola

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #169 : 02.06.11 - klo: 11.22 »
Joo, tuli tuossa itsekin päivitettyä vähän soittimia corollaan:

Soitin: Pioneer Deh-5200D
Etupää: Infinity Reference REF6530CS, diskantit suunnattuina peilikolmioissa ja midbassot suunnattuna etuovissa
Basso: Hertz HX250, vanhempaa sarjaa 2x4ohm puhekeloilla, n.33l suljetussa kotelossa
Vahvistin: ADS ALP 800.4 4x80w rms 4ohm

Vielä säätövaiheessa, ex-äänenlaatukisaaja lupasi säädella kohdalleen, kivasti kyllä soi jo nyt :)
Capricorn Reedy Futaba

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #170 : 05.06.11 - klo: 17.43 »
Onko sulla auto ylipäätään käynnissä kun kokeilet?

Jokatapauksessa konkka paikalleen, ennenkuin mitään lisäakkuja harkitaan.

Eieieieieieieiei... Kun nimenomaan ensin akkupuoli kuntoon, eikä se siis pakosta tarkoita lisä-akkua, vaan virranantokyvyltään riittävää ja oikeasti kunnossa olevaa pääakkua. Ja myös johdotukset kuntoon. Sitten voi mahdollisesti alkaa konkkaa harkitsemaan jos sen vielä aiheelliseksi katsoo. Mutta riittävä, kunnossa oleva virtapuoli ei pakosta konkkaa tarvitse. Ei konkka mikään riittämättömän virtapuolen korjaus ole.

Joo siis tuo akun kyykkääminen alkoi vasta kun nupit alkoi olla jo kaakossa eli siinä määrin että ei autossa sietänyt enää olla.. Ja eipä tule niin kovaa koskaan kuunneltua mitään kuin vasta parin vuoden päästä nuo laitteet siirrän omaan kärryyn :D
Jeps

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #171 : 05.06.11 - klo: 22.34 »
Tomppa...

Kumpiko on halvempi ratkaisu hoitaa virranantokyky... hommaamalla puolen faradin konkka tukemaan virtapiikkejä, vai hommaamalla niin tykin akun että pystyy luovuttamaan niin hyvin virtaa että piikit tasoittuu???

Harva akku kuitenkaan pystyy niin pikaisesti virtaa luovuttamaan että nämä haukkailut pysyisivät kurissa.
Onhan niitä hyviäkin, mutta ei ihan pikkurahalla... ja harva niistäkään akuista kovin pitkäikäisiä ovat kun jatkuvasti vaaditaan nopeaa purkua.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #172 : 06.06.11 - klo: 06.52 »
www.audiocheck.fi saa 20Ah deepCycle-AGM-akun satasella (pilkunn...joille: OK. 99€ tarkkaanottaen) + tietenki toimituskulut (7€), jos ei samalla tilaa jotain muutakin, että saa toimituksen ilmaiseksi. Tässä taannoin ASTM:n konkkatestissä vastaava pikkuakku päihittä joka ainoan testin konkan. Pienemmän sisäisen vastuksen omaavia pikku-AGM:iä, nimenomaan siis DC-malleja, saa alle 150€:n (Odyssey PC680). Ja siis hyöty verrattuna konkkaan on moninkertainen.. Koko? Suurinpiirtein normaalin 1DIN-autosoittimen kokoisia ovat, joten ei pitäisi olla kovin mahdottomia sijoitettavia. Joo, ei näillä pitkään parkissa soitella, siis ainakaan pelkän akun varassa, eikähän nämä ole miksikään alkuperäisakun korvaajiksi tarkoitettuja. Mutta siis edelleenkin paljon parempia ja hinta-hyötysuhteeltaan virtajärjestelmän parantajna, kuin yksikään konkka. Ja kyllähän näilläkin tarvittaessa jonkulaisen auton starttaa...

Pientä (38Ah) keltakansi-Optimaakin saa alle 170€... Ja tällähän korvaa halutessaan jonkinmoisesta autosta jo sen vakioakunkin

Niin sitä nopeaa virranantokykyä kyselit? Juu, aivan riittävän nopeita, ainakin siis Optima ja Odyssey...

Jos pääaku korvaajaa haetaan, niin aina varma valintahan 55Ah-Optima (keltainen), jota saa edullisimmillaan pikkuisen päälle 200€...

Pitäkööt hintavana kuka lystää, mutta ei noi nyt vielä pahan hintaisia ainakaan omasta mielestäni oo...

Edit: Korjasin pienen virheen testistä. Siis se pikkuakku päihitti ASTM:n konkkatestissä tietenkin joka ainoan testin konkan...
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo: 02.09 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #173 : 06.06.11 - klo: 10.51 »
Jos nyt autossa saa vilkkumaan valot vääntämällä nupit kaakkoon niin tarve on virranannolle.
En näe sinäänsä mitään hyötyä lisätä autoon toista akkua.
Piikkejen tasaamisessa kun konkka on kuitenkin aikalailla tekemässä juuri sitä mihin se on tarkoitettukin.

Ja jos taas tosiaan konkkaa ei syystä tai toisesta haluta laittaa vaan halutaan nimenomaan akku niin sitten vaihdetaan samantien se auton käyttöakku.

Esim juuri nimenomaan tuo keltainen Optima.
Joka tosin sekään ei oikein niitä kovempia piikkejä tasaile mitä taas se konkka nimenomaan tekee.

Optima sen pyöree 200e
Faradin konkka pikavilkaisulla 80e... varmasti saa halvemmallakin.
Ja tämä tosiaan faradin kokoinen joka taas riittää melkoisen virtasyöpon vahvarin tarpeisiin heittäen.

Omakohtaiset muutaman vuoden kokemukset Optimasta ovat olleet hyviä... Erittäin hyviä akkuja kaikinpuolin... Tuppaavat vaan hiipumaan mikäli haukataan virtapiikkejä, eikä ole mitään konkkaa välissä tasoittamassa.

Eli... autossa on käyttöakku... Sen virranluovutus notkahtaa vahvareiden tarpeiden edessä...
Yli puolet edullisempaa on lykätä konkka akun avuksi... Käyttöakku riittää tämän jälkeen helposti ja konkka jopa pidentää käytössä olevan käyttöakun sekä osaltaan myös laturin käyttöikää kun näitä ei kuormitella kovilla piikeillä.

Mikäli on tarkoitus soittaa paljon auto sammuksissa niin sitten ehdottomasti käyttöakku vaihtoon.
Silti en jättäis konkkaa asentamatta.

Ikivanha nyrkkisääntö oli että 1000 wattia kohden faradin konkka.
Olkoot vaikka 4 optimaa kontissa.


Ps: Kysyin että kumpi on halvempi keino hoitaa virranantokyky vahvareiden vaatimille piikeille...
Ei se 200 akusta monelle ole mikään NIIN hirveä summa joo... mutta näen mä siinä kohtalaisen eron 80 euroon joka hoitaa kuitenkin saman asian ja samalla jopa helpottaa käyttöakun ja monesti jopa laturin elämää.
« Viimeksi muokattu: 06.06.11 - klo: 11.07 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #174 : 07.06.11 - klo: 02.07 »
Harvassa on ne alle 80€ konkat, joilla oikeasti jotain tekee. Oli sitten 1F tai vaikkapa 100000000000000000000F konkka kyseessä. Ja sdelleenkin pieni AGM-akku (Kinetik, mallia en tähän hätään ulkoa muista) päihitti virranantokyvyssä ASTM:n testissä joka ainoan ko. testin konkan. Kyllä sellaiseen konkkaan, jolla jotain oikeasti tekeekin pitää olla valmis pistämään rahaakin. Ja sillä rahalla siis saa oikeasti paljon parempaakin apua...

Itsellä on yhden kerran konkka ollu, eiku anteeksi, kolme kertaa, ensimmäisen, ainoan ja viimeisen kerran. Jatkossa itse ainakin sijoitan mielluummin sen summan vaikkapa pieneen AGM-DC-lisäakkuun, jos ei pääakku muutenkin jo kaipaa uusimista. Kuitenki sillä hyvän konkan+ uuden hyvälaatuisen perusakun hinnalla ostaa jo kummasti vaikkapa isonkin (70Ah vai oliko se peräti 75Ah) keltaisen Optiman. Senhän voi sitten sijoittaa vaikka konttiinkin, sen mikään pakko oo keulalla olla. Tai vaihtoehtoisesti pikkuisen jos kehtaa vielä lisää rahaa pistää likoon, niin saa jo esim. BSB:n 80Ah+20Ah DC-versiot. Toki tietenki jokainen pistäkööt rahansa mihin huvittaa. Pistäkööt minun puolesta vaikka pahvimukeja sinne virtajohdon väliin, jos uskoo niiden siellä jotain hyövydyntävän.

Ja joo, missään en väittäny, etteikö Optimallakin notkahtaisi jännitteet, jos paljon tehoa vaaditaan, mutta pieninkin Optiman keltainen (38Ah) riittää paljon pidemmälle, kuin jonkunlainen perusakku.

 
Edit: Jaa, niin kuinkakahan moni normaalisti kuuntelee tyypillisesti volat kaakossa?  :huh:
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo: 02.29 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #175 : 07.06.11 - klo: 08.36 »
Mikä vika niissä sun konkissa on ollut jos et ole niillä mitään tehnyt?

Kylläh... pieni Optimakin riittää monesti pidemmälle kuin perusakut... niin tekee.
Valot alkaa välkkymään suuremmalla volalla kuin perus akun kanssa... Totta sekin.

Mutta edelleen... Konkan tehtävä on tasata virtapiikkejä... Ne myös kestävät erinomaisesti toistuvaa erittäin nopeaa purkuja ja latausta...
80e saa konkan jolla tasaa jo kummasti amis poppejen virtapiikit... Tuplaten isommalla summalla vasta akun jolla pääsee samaan.

Niin monet keltaset optimat olen myynyt sekä asennellut etten lähde edes veikkaamaan... Silti näiden päälle on tarvittu niin monesti myös konkan... Ja niin monta konkkaa olen myynyt/asennellut että vielä vähemmän läheden edes arvioimaan... Jokaisessa tapauksessa konkka on ollut hyvä ja tarpeellisempi ratkaisu kuin akku.

Jo nimenomaan tuollaisella noin 80 konkalla tekee kummia virtapiikeille, eikä tosiaankaan äkkiä tule mieleen millä virtapiikkeihin saisi paljon parempaa apua kuin konkalla.

RC vehkeissä ei riitä tykeimmätkään lipot siihen että konkkien tarve mitätöityisi.


Kyllähän hyvin moni volat kaakossa kuuntelee.
Mä ainakin tuppaan olemaan senverran ulkonakin aikaani viettäväinen että näitä tulee nähtyä jatkuvasti.
Ja jos ei kuuntele niin mihin sitä sillon mitään konkkia tai parempaa akkua tarvitsee???

38 Ah pieni optimakin riittää... riittää mitä ilmeisemmin siinä missä isompikin yellowtoppi.
Eihän sillä kapasiteetilla niitä virtapiikkejä tasoitellakaan  :azn:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #176 : 07.06.11 - klo: 10.28 »
Riittävä virtapuoli ei ole sama asia kuin konkka. Ja riittävän virtapuolen kanssa ei tarvitse konkkaa. Käy kysymässä keneltä tahansa pidempään autohifiä harrastaneelta, itsellähän ei ko. harrastusta ole takana kuin 16V, joista 11 viimeistä aktiivisimpia harrastusvuosia. Jäärata-autoon tehtiin ekat asennukset, jos joku miettii miten tässä iässä (syntymävuosi näkyy nickistä) voi olla jo 16V (autohifi) harrastusta takana. Ja nykyään joka vuosi jotain tehdään omaan autoon, kaverien autot tarpeentullen siinä sivussa. Plus mitä nyt ASTM:n joka numeron luen hyvinki tarkkaan ja useampaa alan foorumia aktiivisesti netistä seuraan ja... Minä sillä, että aiheesta mitään tietenkään tietäisin, mutta... Noh josko kuitenkin palattaisiin aiheeseen. Siis edelleenkään riittävän virtapuolen kanssa ei konkkaa tarvi. Oli se sitten alle tai yli 80€ konkka. Tosin edelleenkin harvassa on ne 80€ konkat, joilla oikeasti tekee jotain. Konkalla voi oireet saada piiloon, aina ei kuitenkaan käy näin, vaikka nimelliskapasiteettiä pitäisi olla riittävästi. Hyvä konkka jopa oikeasti hieman niitä notkahduksia tasaakin, mutta sekään ei tee siitä riittävän virtapuolen korvaajaa/ korjaajaa PISTE.

Tai mee kysyyn painepuolen pojilta, mitä konkka tekee äänenpaineelle... Jaa, niin mutta niillähän virrantarve on jatkuvaa, konkka vaan huutaisi lisää virtaa siellä. Noh aika korkeallapa pojat saa esim. Maxboomissa pysymään jännitteet pitkissäkin vedoissa pelkkien akkujen varassa. Jopa yhdellä akulla...

Toki edelleen minun puolesta jokainen saa sijoittaa rahansa mihin haluaa. Esim. niihin mainitsemiini pahvimukeihin, jos niiden uskoo jotain auttavan. Konkka toki voi olla järkevämpi, mikäli ei ole täyttä huijausta, näitäkin nimittäin on. Mutta itse sijoitan mielluummin laadukkaaseen pikku-AGM:ään. Tai pääakun muutenkin uusintaa tarviessa vaikkapa 55Ah-Optimaan tai esim. 80Ah BSB:hen.
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo: 10.34 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #177 : 07.06.11 - klo: 11.16 »
 :grin:

Minä en lähde keulimaan sillä miten kauan olen asiaa harrastanut, kuinka pitkään olen kyseistä alaa ammatikseni tehnyt ja montako äänenpaine autoa olen ollut rakentamassa...
Mikäli olet hommaa 16 vuotta harrastanut, messuilla ja kisoissa pyöriskellyt niin olet mitä suuremmalla todennäköisyydellä törmännyt minuun... vähintään autoihin joita olen ollut rakentamassa tai vähintäänkin erittäin moneen autoon missä on ollut laitteet jotka ovat minun käsien kautta auton omistajalle päätynyt.
On ilmeisesti aikanaan pinkki CW kupla tullut vastaan... Kenties pieni punainen SPL logoin varustettu timangi.
Ihan vaan pari hassua konkkaa näissäkin oli  :tongue:
(nonnih... tuli sit kuitenkin vähän keulittua)
Turhaa eikä liity oikeastaan kummoisesti koko asiaan.

Slap ei ole mitään kovin ihmeellistä pro settiä ollut rakentelemassa, eikä nytkään sellaisesta ole kyse.
Muistelisin että alunperin kyseessä oli vieläpä vanhempien auto.
Hänellä on "ongelmana" että kovaa soittaessa lähtee mittariston valot pumppailemaan basson tahdissa.
Ongelmana on siis se että nykyinen virtalähde ei pysty luovuttamaan virtaa tarpeeksi nopeasti vahvarin/vahvistimen vaatimuksille.
No halvin konsti parantaa asiaa on silloin konkka.
Perus popitteluhan tapahtuu yleensä autolla ajaessa jolloin virtapuolesta pitkälti huolehtii laturi.
Edelleen sitäkin virtapuolta on halvin tapa tukea konkalla.
Konkka mahdollisimman lähelle vahvaria.

Riittävän virtapuolen kanssa ei konkkaa tarvita ei...
No nyt ei Slapilla ole riittävää virtapuolta eikä jotenkin kauheasti läpi paista että mitenkään mielellään ihmeitä siihen panostaisikaan, ja muutenkin nyt kohtalaisen pienellä budjetilla on oltu liikkeellä...
En silloin näe että se paras ratkaisu hänen kohdallaan olisi hommata parin sadan akkua, kun puolet halvemmalla saa nykyisen ongelman hoidettua.

Aika tuttu ongelma monelle rc harrastajallekin... Virrat notkahtelee hyvien lipojenkin säestämänä senverran että vastari heittää feilin päälle...
No hommatako toistasataa maksava nopari joka tuuppaa vastarillekin reilummin virtaa, vai laittaako konkan poistamaan ne virtapiikit joiden takia vastari nikottelee...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #178 : 07.06.11 - klo: 19.12 »
Noh edelleenki 100€ saa paljon paremman parannuksen virtapuollen, kuin yhdelläkään konkalla, oli kyse sitten alle tai yli 80€ kustantavasta konkasta. Meinaan siis AGM-pikkuakkua sen konkan sijaan, sinne mikään pakko isoa 200€ akkua oo tunkea. Kokoa edelleenki sen 1DIN-(auto)soittimen verran. Jos homma jää siitä parista kympistä (vrt. 100€maksava, DC-pikkuakku vst. se 80€ konkka) kiinni, niin harrastus on täysin väärä (IMO). Mutta kuten jo ainakin kahdesti kerkesin todeta, niin saa sinne mun puolesta jokainen pistää omilla rahoillaan mitä lystää virtapuolen "parantajaksi", jos uskoo ko. asian vaikuttavan.  Kerroin, miten itse teen

Slap ei ollu Pro-settiä rakentamassa, mutta taisipa tuossa mainita myös, että ongelmat tulee vasta niillä voimakkuuksilla, kun autossa ei enää pysty edes olemaan. Eli aika turhaan IMO 80€ pistää, jos konkan hommaa. Mutta sanotaan nyt vielä kerran, että minun puolesta jokainen saa sijoittaa rahansa mihin lystää, jos sen uskoo jotain hyödyntävän...


Lainaus käyttäjältä: SLap
siis tuo akun kyykkääminen alkoi vasta kun nupit alkoi olla jo kaakossa eli siinä määrin että ei autossa sietänyt enää olla.. Ja eipä tule niin kovaa koskaan kuunneltua mitään kuin vasta parin vuoden päästä nuo laitteet siirrän omaan kärryyn :D

[EDIT] Ja se, että jossain tietyssä (esim. ed. mainituissa) autossa on muutenkin järeän virtapuolen kanssa käytössä vielä konkka tai useampikin ei välttämättä tarkoita, että riittämätöntä virtapuolta olisi koitettu saada riittäväksi konkkien avulla. Se todennäköisimmin tarkoittaa sitä, että sitä ilman konkkaakin riittävää virtapuolta on haluttu saada mahdollisesti hitusen vieläkin paremmaksi sen konkan kanssa. Täysin eri asiahan sitten on, kuinka hyvin tässä on onnistuttu.[END EDIT]
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo: 19.40 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #179 : 07.06.11 - klo: 21.57 »
Pakko ottaa tähän hässäkkään osaa :)

Eli kun Tomppa puhut riittävästä virtapuolesta, tarkoitatko; 1.laturia 2.virtajohdon neliöitä 3.lisä akkua 4.maa johdotusta 5.johdotusta  yleensä jne jne? Eli tällä kommentilla halusin tuoda esiin sen, että autohifin virtapuolella kokosetti on yhtä heikko kun sen heikoin lenkki.

Valojen vilkkuminen yleensä kertoo akun kyvyttömyydestä purkautumaan(ai juma että repesin pienes terassipöhnäs), eli puhutaan rc piireissä siitä C arvosta. Kun tätä arvoa vasten pelataan, tasaa konkka nämä.  Mutta jos laitteiston virrantarve on todella iso, ei konkka riitä tasaamaan tätä(syväpurku akulla kyllä). Eli summasummarum Normaalille laitteistolle, kun kaikki muu virtapuoli on tarkastettu(esim laturin anto) riittää konkalla virtojen tasaaminen(kuten Hoke mainitsi). Muussa tapauksessa oikeanlaisella lisäakulla saadaan tuota C arvoa (lisäakun c-arvo) lisää, eli jatkuvan virran käsittelykykyä lisättyä tarpeeksi.

Tulihan sotkusta tekstiä.

Noh edelleenki 100€ saa paljon paremman parannuksen virtapuollen, kuin yhdelläkään konkalla, oli kyse sitten alle tai yli 80€ kustantavasta konkasta. Meinaan siis AGM-pikkuakkua sen konkan sijaan, sinne mikään pakko isoa 200€ akkua oo tunkea. Kokoa edelleenki sen 1DIN-(auto)soittimen verran. Jos homma jää siitä parista kympistä (vrt. 100€maksava, DC-pikkuakku vst. se 80€ konkka) kiinni, niin harrastus on täysin väärä (IMO). Mutta kuten jo ainakin kahdesti kerkesin todeta, niin saa sinne mun puolesta jokainen pistää omilla rahoillaan mitä lystää virtapuolen "parantajaksi", jos uskoo ko. asian vaikuttavan.  Kerroin, miten itse teen

Slap ei ollu Pro-settiä rakentamassa, mutta taisipa tuossa mainita myös, että ongelmat tulee vasta niillä voimakkuuksilla, kun autossa ei enää pysty edes olemaan. Eli aika turhaan IMO 80€ pistää, jos konkan hommaa. Mutta sanotaan nyt vielä kerran, että minun puolesta jokainen saa sijoittaa rahansa mihin lystää, jos sen uskoo jotain hyödyntävän...


Lainaus käyttäjältä: SLap
siis tuo akun kyykkääminen alkoi vasta kun nupit alkoi olla jo kaakossa eli siinä määrin että ei autossa sietänyt enää olla.. Ja eipä tule niin kovaa koskaan kuunneltua mitään kuin vasta parin vuoden päästä nuo laitteet siirrän omaan kärryyn :D

[EDIT] Ja se, että jossain tietyssä (esim. ed. mainituissa) autossa on muutenkin järeän virtapuolen kanssa käytössä vielä konkka tai useampikin ei välttämättä tarkoita, että riittämätöntä virtapuolta olisi koitettu saada riittäväksi konkkien avulla. Se todennäköisimmin tarkoittaa sitä, että sitä ilman konkkaakin riittävää virtapuolta on haluttu saada mahdollisesti hitusen vieläkin paremmaksi sen konkan kanssa. Täysin eri asiahan sitten on, kuinka hyvin tässä on onnistuttu.[END EDIT]