Kirjoittaja Aihe: Autohifi  (Luettu 100637 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #180 : 08.06.11 - klo: 00.01 »
Kyllä, virtapuoli on paljon muutakin, kuin se akkuosasto.

Riittävän virtajärjestelmän kanssa ei edelleenkään pakosta tarvi konkkaa tai lisäakkua. Ei ainakaan minkään normaaliin käyttöön riittäväksi luokittelemani laiteiston kanssa. Ja siis mitkään tyyliin 6000W ja yli maxboom-laitteistot (ei tosin kyllä mitkään heikompitehoisetkaan maxboom-käyttöön pääasiassa kootut laitteistot, koska maxboom-kisaaminen ei, eikä tosin sen puoleen mikään muukaan painekisaaminen, kuulu luokituksissani ryhmään: normaalikäyttö) eivät kuulu ko. ryhmään. Vaikka siis toki nekin varmasti kaikkeen vähänkään normaaliin käyttöön riittävät ja paremmin kuin hyvin riittävätkin.
 Konkka voi kevyessä järjestelmässä peittää riittämättömän virtajärjestelmän aiheuttamat oireet (mm. se valojen vilkkuminen), mutta mikään riittämättömän virtajärjestelmän riittäväksi tekevä juttu se siltikkään ei ole. Konkasta saa, jos saa, todellisuudessa jotain todellista hyötyä vasta kun muu virtajärjestelmä on riittävä ja kunnossa. Ja se siis vaatii hyvälaatuisen konkan, joita edelleenkin on vaikea löytää sillä HOKEn mainitsemalla hinnalla. Ja edelleenkin sen rahan voi sijoittaa paljon järkevämminkin. Ihan sama onko kyse kevyestä vaiko järeämmästä (yli 1000W) laitteistosta. Ja siis tosiaankaan se riittävä virtajärjestelmä ei pakosta aina tarvi edes lisäakkua. Kevyissä, alle 1000W:n (jatkuvaa) kokonaistehoisissa laitteistoissa riittävä pääakkukaan ei aina pakosta ole se 200€ AGM, vaan se voi ihan yhtä hyvin olla vaikkapa alle 100€ maksava, laadukas ja ison virranantokyvyn omaava perusakkukin.

Mutta edelleenki mulle on ihan se ja sama, mitä te omilla rahoillanne ostatte.
« Viimeksi muokattu: 08.06.11 - klo: 00.04 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Garrett

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #181 : 24.06.11 - klo: 11.33 »
Hirveä määrä tekstiä, eikä mitään asiaa. En rupea asiasta kinaamaan. Mutta ei se lähellekään noin ole!

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #182 : 27.06.11 - klo: 07.31 »
Eli esim. käytänöstä:
Mulla on Vanissa peukalon paksuiset kaapelit vahvistin osastolle. Maapiuha niin lyhyt kuin mahdollista.
Oli Exiden hyytelöakut (piti olla vastaavat kuin keltaiset Optimat).
Valot vilkku basson tahdissa vaikka on kaksi 0,5f konkkaa.
Akut oli aika lyhyt ikäiset, eli ihan p*skat. Sitä huonommaksi meni sitä enemmän vilkku.
Nyt laitoin kaksi punakantista Optimaa.
Punakantiset siksi että edellisessä harrastepelissä jossa oli keltaset niin ne ei paikalla soittamisen jälkeen jaksannu enään käynnistää autoa.
Punaisilla parempi kyky potkasta käymään kun jännite laskenut liikaa (ei perustu faktoihin, vain omasta mielestäni).
Loppui valojen diskoilu. Volttimittari kyllä laskee jonnekin 10 volttiin kun soittaa kovempaa vaikka auto käy :-) mutta ei vilku valot.
Nyt kun täällä kovasti spekuloidaan konkkien tarpeesta. Kokeilin kytkemällä konkat pois. Johan taas alkoi disko ja tuntui että bassoista olisi hävinny terävyys???   :-)

Eli mun tapauksessa molempi parempi.
Ei toimi ilman kunnon pattereita. Eikä ilman konkkia.

Auton omaa sähköjärjestelmää pitäisi viellä parantaa lisäämällä kunnon maakaapeli moottorin ja korin/runhon väliin niin loppuisi se pieni ujellus joka joskus ilmenee. Näin tapahtui kun tein -65 avo Chrysleriin uuden maakaapelin niin loppu kaikki laturihäiriöt. Ei se nytkään paha ole mutta kuuluupi kuitenkin kun soittanut paikalla ja pistää koneen käyntiin ja radiossa volymet pienellä.

PS.
Tämä ei ole hifi-jump-jump ammattilaisen eikä edes harrastelian, vaan ihan 'perus' käyttäjän versio.
Ekan parannuksen (Jepseenit ja Roatstaarit  :wink:) auton alkuperäis järjestelmään tein vissiin -84.  Mutta silti ei ole montaa kpl määrissä. Aina omaan harrastepeliin vähän parannellu. Eli asennus kerran 2-4 vuoden välein :-)
Tämä Vanikin on rakennettu ex ammattiasentajan (joka silloin myös teki joitan näyttely/demo autoja) toimesta, kun silloisen elämäntilanteen takia en itse kerenny.
« Viimeksi muokattu: 27.06.11 - klo: 07.36 kirjoittanut kenne »
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #183 : 27.06.11 - klo: 11.04 »
Niin... vaikuttaa kummasti tuohon bassojen terävyyteen ja valojen vilkkumiseen.

Yksi asia mikä monesti pääsee unohtumaan näiltä aktiiviharrastajilta kuten tomppa...
On se että näissä tuhdimmissa ja laadukkaammissa vahvareissa on itsessään melkoinen kondensaattoripakka.
Ja taas halvemman pään laitoksissa ei.
Eli mahdollisesti laitteissa mitkä Slap on asentanut.

Tällöin se kaikki virta ja virtapiikit tarvitsee imaista suoraan sen virtapiuhan kautta ja kaukana olevalta akulta.
Kun vahvistimen välittömässä läheisyydessä on kondensaattori niin konkka tarjoilee vahvarille sen tarvitsemat piikkivirrat.
Tosiaan monissa järeissä laatuhärveleissä kun on itsessään järeä konkkasetti niin tällöin ei välttämättä konkalla ole pahemmin virkaa... Eihän se vahvari hyödy mitään ylimääräisestä kondensaattoreiden kapasiteetista.
Kuten eipä ole hyötyä lisätystä akkukapasiteetistakaan siinä vaiheessa kun tarpeena on tasata virtapiikkejä.

Mutta... Josko nyt oikeesti mietittäis minkälaisilla lähtökohdilla Slap... eli apuja kyselevä etenee...
Äidin auto...
Kohtalaisen pienellä rahalla viritelty äänentoistoa.
Budjetti on myös tälläkin hetkellä varmasti pieni jolloin varmasti katsotaan että käytetäänkö ongelman korjaamiseen satanen vai kaksi.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #184 : 06.07.11 - klo: 22.21 »
Hyytelöakku ja AGM-akku eivät suinkaan ole sama asia. Siis hyytelö-Exidet EIVÄT ole sama asia, kuin Optiman akut. Toki Exidellä on AGM:kin, tosin aika paljon kuuluu erityisesti niissä lähinnä Optimoita vastaavissa Maxxima DC-malleissa olleen kestoiän suhteen ongemia. Mutta hyytelöihin niitä ei saa sotkea. Hyytelöakussa on eräänlaista hyytelöä, AGM:ssä taas happo on imeytetty lasikuitumattoon, josta myös virallinen nimi Absorbed Glassfiber Mat

Lainausta toyotakerhon foorumilta nimimerkiltä Camrypappa akkuihin liittyen:

Lainaus
Perinteinen akku
Edullisimmissa akuissa on avattavat korkit. Se myös tarkoittaa samalla sitä, että akun tilaa tarkkaillaan säännöllisesti ja korkit kuuluu avata jotta akkuun lisätään akkuvettä. Perinteinen korkillinen akku on yleensä niin sanottu matala-antimoniakku, jonka ominaisuudet eivät ole juurikaan kehittyneet vuosikymmeniin. Vanhempaan kalustoon se on silti vieläkin järkevä, joskin työläämpi valinta.
Kalsium-akku
Seuraava kehitysaskel on kalsium- eli Ca-akku, jossa levyihin on lisätty kalsiumia. Jotkin valmistajat erottavat lisäksi tuplakalsium-akut, joissa kyseistä metallia on molemmissa (positiivisissa ja negatiivisissa) levyissä. Kalsiumakut ovat usein kokonaan huoltovapaita ja suljettuja. Niitä ei kuulu eikä saa avata, ja akun avaaminen tarkoittaa samalla kannen rikkomista. Niissä on kierrätysjärjestelmä, jolla haihtuva akkuvesi kerätään kannessa talteen, ja palautetaan takaisin kennoon. Vaivattomuuden lisäksi kalsiumakut säilyttävät varauksensa pidempään, eli jos auton käyttö on epäsäännöllistä, on käyntiin lähtö seisotuksen jälkeen varmempaa, ilman ylläpitolataamista tai akkuveden lisäämistä.
Hopea-akku
Hopea-, Silver- eli Ag-akku kehitettiin yhä ahtaampia sekä kuumempia moottoritiloja varten. Ei siis ainoastaan pakkaset, vaan myöskin korkea lämpö ovat huonoja olosuhteita akulle, joten teknologiaa oli pakko parantaa. Lisäksi akusta piti saada sekä pienempi että kevyempi: etenkin dieseleiden vanhat 38 senttiä pitkät ja 22 kiloa painavat vanhanaikaiset akut eivät mahtuneet nykyautojen konepellin alle. Nykydieseleissä yleinen akku on enää 28 senttiä lyhyt ja antaa parhaimmillaan silti yli 700 ampeeria kylmäkäynnistysvirtaa, vaikkei ampeeritunteja ole kuin reilu 70 ja painoa 19 kiloa. Etenkin tuo käynnistysvirran kasvu on ollut huimaa vanhan vertailuesimerkin noin neljästä sadasta. Käynnistystehon nouseminen onkin asia, jota akun ostaja ei tule ensimmäiseksi katsoneeksi, vaikka kyseessä on erittäin tärkeä asia.
AGM-akku
Uusin ja nopeimmin yleistyvä akkutyyppi on AGM-akku. Lyhenne tulee englannin kielen sanoista absorbed glassfiber mat eli akkuhappo on imeytetty lasikuituiseen mattoon, joka sijaitsee kennojen levyjen välissä. Näin akusta saadaan kompaktimpi, se voidaan sijoittaa vapaammin eri asentoihin ja jälleen kerran kylmäkäynnistysvirtaa voidaan lisätä. Lisäksi AGM-akku kestää paremmin syväpurkausta sekä erittäin pitkää säilytystä. AGM-akut sopivat etenkin silloin, kun akusta pitää saada mahdollisimman paljon tehoa ulos, kuten esimerkiksi polttoainelämmittimen kanssa tai pitkään käyttämättömänä säilytettävässä autossa. Vapaan sijoitusmahdollisuuden takia AGM-akku sekoitetaan usein hyytelöakkuun, molemmat tyypit kun voidaan kallistaa vaikkapa vaakasuoraan ilman vuotovaaraa. Hyytelöakku on kuitenkin aivan eri asia: se on autokäytössä huono, koska se luovuttaa virtaa huonosti. Elektronien liike hidastuu hyytelössä, toisin kuin lasikuitumattoon imeytetyn hapon kanssa. Tunnetuin AGM-akku on Optiman valmistama, jonka moni tunnistaa oudosta pyöreäkulmaisesta muodosta. Siinä levyt ja happomatto on nimittäin kääritty rullalle, ja akku ei ole tavanomainen neliskanttinen laatikko.

Kannattaa myös muistaa, että sillä, miten ja kuinka kauan akkua on säilytetty, on vaikutusta siihen, minkälaisessa kunnossa se on.
Ja edelleenkin 100€ sijoituksella saa paljon paremman parannuksen virtapuoleen, kuin 80€ konkalla.

Ja kun joku väitti, ettei ed. viestissäni mitään asiaa ollu, niin eipä mahtanu edes lukea koko viestiä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #185 : 07.07.11 - klo: 10.28 »
Tuossakaan tekstissä ei ole mitään puhetta siitä kuinka nopeasti akku pystyy vastaamaan nopeisiin virtapiikkeihin.

Se että jostain löytyis vaikka ziljoona ämpäriä virranantokykyä, ei vielä tarkoita mitään kun tarvitsee tasata nopeita piikkejä.

Puhut jatkuvasti parannuksesta virtaan, mutta tuntuu että et ymmärrä hetkeäkään että välähdykset bassojen tahtiin johtuu siitä ettei virtajärjestelmä pysty luovuttamaan tarvittavaa virtaa tarpeeksi nopeasti.
Virranantokyky notkahtaa kun virtaa tarvitaankin nopeasti.

Ennenkuin seuraavan kerran yrität jälleen kertoa faktana kuinka satasen akulla saat paremman parannuksen tähän piikkivirran tasaamiseen kuin konkalla niin kaivapas ihan oikeaa faktaa esiin.

Joo joo... akut ovat hyviä.
Yksikään perustelusi ei vaan vieläkään ole millään tavoin peilannut tuota kommentointiasi että konkalla ei tee mitään.
Konkka kun tukee vaikka tonnin arvoista akkupalettia.

Kuten olen jo RC autopuoleltakin esimerkkiä laittanut...
Otetaan vaikkapa 6200 mah 60c akku...
Moottoriksi 10,5 pro stock.
Kyllähän akku syöttää virtaa moninkerroin enemmän kuin moottorin maksimikulutus edes on.
Kyllä...
Silti konkalla saadaan jarruun hieman tehoa lisää ja kaasupuolelle tarkempi kontrolli.
Se konkka kun nimenomaan luovuttaa virtaa nopeammin kuin edes LiPo...
Juuri tuossa hyvin nopeassa virrantarpeessa konkka purkautuu nopeammin ja siis tasaa virtapiikkejä... Piikkejä missä akut hieman notkahtavat... Koska eivät pysty purkamaan niin nopeasti.
Tämä pätee, vaikka autoon työnnettäis vielä järeempi akku... vaikka 6500 90c
Virranantokyky kasvaa... jooo... mutta edelleenkään kyseinen akku ei pysty tasaamaan nopeita virtapiikkejä yhtä hyvin kuin konkka, jolloin asennetaan konkka tukemaan virtajärjestelmää.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #186 : 07.07.11 - klo: 12.04 »
Kuten olen tainnut jo pariinkin otteeseen täälläkin mainita, niin taannoin ASTM:n kondensaattoritestissä Kinetikin pieni AGM-akku piti jännitteet paremmin ylhäällä kuin yksikään testin konkista. Nohtkahdus oli oli paljon pienempi ja lyhytkestoisempi, kuin yhdelläkään testin konkista. Siis kyllä nvallanki hyvät AGM:t pystyy luovuttaan virtaa ihan tarpeeksi nopeasti.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #187 : 07.07.11 - klo: 17.02 »
Kyseinen artikkeli näkyviin niin katsotaan.

Taannoin voitin maailmanmestaruuden... vai näikö unta  :tongue: :grin:

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #188 : 07.07.11 - klo: 17.26 »
Näit unta, olin todistamassa :shocked:

kääntäkää Loudness pois päältä niin ei valot vilku :huh:

laturiksi vaan joku 200-300 A koneen kylkeen ja jos ei riitä niin toinen lisää


...ei oo oma

edit...

ja jos ei vieläkään riitä niin tossa olis neljä 380 A laturia rinnan
« Viimeksi muokattu: 07.07.11 - klo: 17.31 kirjoittanut Veskuvaan »
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #189 : 07.07.11 - klo: 22.24 »
http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/tiedostot/tuotteet/testit/astm06_7-8_konkat.pdf

Sieltä vaan ihmetteleen. Ja siis testissä ollu Kinetikin pikkuakkuhan ei siis ole se ainoa markkinoilla oleva pikku-AGM. Kuten tullu jo ties kuinka monesti aiemminki todettua, niin www.audiocheck.fi saa BSB:n 20Ah DeepCycle-AGM:ää 99€:oon. JA se(BSB:n DC) siis käy virtajärjestelmän tukevoittamiseen siinä, kuin se Kinetikinkin pikku AGM:kin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #190 : 08.07.11 - klo: 18.53 »
Onko kukaan asentanut autoon tarvike/yleis-mallista radion antennia. Ihmetyttää lähinnä se että siihen antennin alapäähän tulee sellaisella kuppi systeemillä se johto kiinni, ja siinä on kaksi pintaa, niin pitääkö sen toisen pinnan ottaa auton peltiin (maihin) kiinni vai ei. Toinen pinta ottaa jokatapauksessa sitten siihen pulttiin joka on antennin alapäässä kiinni. Motonetistä ostin, vanha moottoriantenni kun sanoi sopimuksen irti.
 
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #191 : 09.07.11 - klo: 19.16 »
Onko kukaan asentanut autoon tarvike/yleis-mallista radion antennia. Ihmetyttää lähinnä se että siihen antennin alapäähän tulee sellaisella kuppi systeemillä se johto kiinni, ja siinä on kaksi pintaa, niin pitääkö sen toisen pinnan ottaa auton peltiin (maihin) kiinni vai ei. Toinen pinta ottaa jokatapauksessa sitten siihen pulttiin joka on antennin alapäässä kiinni. Motonetistä ostin, vanha moottoriantenni kun sanoi sopimuksen irti.
Itse itselleni vastaten. Ei näköjään tarvitse olla maissa tai missään muussakaan kosketuksessa mihinkään sen toisen johdon (karvan). Aika jännä että vain se toinen antenni johdon sisällä oleva lanka riittää kun se ottaa kiinni siihen piiskaan.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #192 : 09.07.11 - klo: 19.35 »
Se sisälanka on itse antenni...
Aivan kuten rc autojen vastareissakin.
Ulompi pinta on lähinnä vain häiriösuojana itse antennijohdon päällä.

Ilman ulkokuorta saisi antennisignaalin sekaan helposti häiriöitä esim vierestä menevistä muista johdoista.

Eli esim vastareissakin kun on koksu johto niin vain se ohuempi johdin joka näkyy, on sitä osaa joka ottaa signaalin vastaan.

Aivan sama auton antennin kanssa...
Itse johto ei ota signaaleitä vastaan, vaan vasta itse antenni on sitä vastaanottavaa osaa.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #193 : 10.07.11 - klo: 02.14 »
Yksi asia mikä monesti pääsee unohtumaan näiltä aktiiviharrastajilta kuten tomppa...
On se että näissä tuhdimmissa ja laadukkaammissa vahvareissa on itsessään melkoinen kondensaattoripakka.
Ja taas halvemman pään laitoksissa ei.
Eli mahdollisesti laitteissa mitkä Slap on asentanut.
Itsellä tästä kokemusta sen verran että Helixin A1 Competition + B4 Presicion lankkujen virransyöttöpuolella Stingerin laadukas 1F konkka ei tehnyt minkäänlaista eroa. Muita ei ollut mahdollisuus testata eikä diskoilu niin pahaa ollut että ois mieli tehnytkään. Etuvaloissa ei mitään välkettä, sisätilan kattovalosta erotti juuri että hieman jännite notkahtelee tuola 1000w tienoilla potkiessa ja siitä ylöspäin. Johtopuolelta löytyis 70mm2 AIV täyskuparipiussia 250A sulakkeella, maapiuha samaa tavaraa ja pituutta 30cm.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #194 : 10.07.11 - klo: 09.02 »
Yksi asia mikä monesti pääsee unohtumaan näiltä aktiiviharrastajilta kuten tomppa...
On se että näissä tuhdimmissa ja laadukkaammissa vahvareissa on itsessään melkoinen kondensaattoripakka.
Ja taas halvemman pään laitoksissa ei.
Eli mahdollisesti laitteissa mitkä Slap on asentanut.
Itsellä tästä kokemusta sen verran että Helixin A1 Competition + B4 Presicion lankkujen virransyöttöpuolella Stingerin laadukas 1F konkka ei tehnyt minkäänlaista eroa. Muita ei ollut mahdollisuus testata eikä diskoilu niin pahaa ollut että ois mieli tehnytkään. Etuvaloissa ei mitään välkettä, sisätilan kattovalosta erotti juuri että hieman jännite notkahtelee tuola 1000w tienoilla potkiessa ja siitä ylöspäin. Johtopuolelta löytyis 70mm2 AIV täyskuparipiussia 250A sulakkeella, maapiuha samaa tavaraa ja pituutta 30cm.

Eli Divin virtajärjestelmä on ollut riittävä, mutta silti konkasta ei ollut hyötyä. Juuri näissähän sen hyödyn nimenomaan pitäisikin kuulua. Siis nimenomaan kuulua. Mielestäni onkin säälittävää, että konkalla yritetään peittää sitä huonoa virtajärjestelmää, eikä pistää ns. pitettä i:in päälle siihen takuulla riittävään virtajärjestelmään.

Ja mitä Honkasen kommenttiin tulee, niin ei sen vahvistimen sisäisen konkkapaketin saa antaa vaikuttaa siihen, kuinka järeäksi virtapuolen tekee.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #195 : 10.07.11 - klo: 11.52 »
Huoh...

Haluatko ihan väkisin ymmärtää sanomiseni täysin väärin???

Eihän mikään saisi vaikuttaa siihen miten järeeksi virtapuolen tekee... se kun pitäisi aina olla mielummin ylimitoitettu, kuin edes riittävä.
Varsinkin kun rakennetaan kisakäyttöön, tai oikeasti vakavalta pohjalta laitteisto.

Nyt ei tässä tapauksessa sellaista laitteistoa rakenneta.

Halvemmilla vahvareilla missä ei ole järeää konkkapakettia jo omasta takaa, tämän valojen välkkymisen saa esiin helpommin kuin vahvistimella missä on järeä konkkasetti jo itsessään.
Kun perus jamppa rakentaa laitteiston niin silloin aletaan vaan lappaamaan laitteita autoon ja virtapuolesta vastaa auton oma järjestelmä.
Tällöin virtapuolen riittämättömyys nimenomaan tulee esiin huomattavasti helpommin vahvistimella missä ei itsessään ole järeää konkkapatteria.
Eli jos ajatellaan että on halvemman tason vahvareita... virtapuolen on oltava suhteessa järeämpi kuin laadukkaamman vahvarin jossa on itsessään jo järeä konkkasetti tukemassa.
Enkä edelleenkään sano että kummallekaan setille pitäis rakentaa suhteessa heikompi virtapuoli.
Karusti vain sanon että nimenomaan halvemmalla härvelillä on oltava suhteessa ylimitoitetumpi virtapuoli kuin tällä paremmalla vahvarilla... Ennenkuin valojen välke katoaa.

Kummallista että puhut konkan olevan säälittävä yritys peittää riittämätön virtajärjestelmä... Vaikka konkat ovat lähes minkä tahansa virtaa vaativan elektroniikkalaitteen HYVÄN virtajärjestelmän perus komponentti.

Kuin myös sinunkin vahvistimet haukkaavat virtansa kondensaattoreiden tukemana.

Täytyy muistaa että jos joku kysyy jotain niin on mentävä sille tasolle mitä kysyjän laitteisto on...
Ei vain keulia ensin kokemuksistaan harrastuksen parissa ja tämän jälkeen toitottaa yhtä... samalla selittäen kuinka toinen on täysin turha jne jne jne...
Kun hyvä tomppa... eihän konkat ole turhia.
Se on yksi vaihtoehto parantaa virtapuolta... ja jopa tässä kysyjän tapauksessa pääsee pienemmällä rahalla, kun ei laitteisto todellakaan mikään järeä vielä ole.

Hommatkoot rakentelija akun tai konkan... Ihan hänen omista rahoista kyse.
Molemmilla pääsee ongelmastaan eroon, vaikka kuinka sanottaisiin että konkalla ei tee mitään...
Jos ei konkilla tee mitään niin ota tomppa kolvi käteen ja nypi vahvistimistasi kaikki konkat pois.
Nehän ovat siellä turhat ja jopa vain haittaavat.   :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #196 : 10.07.11 - klo: 12.05 »
Vapaamuotoista kopiointia tuosta Tompan linkittämästä artikkelista.

Kinetik maksaa selvästi enemmän kuin kondensaattorit, eli mikäli raha ei ole esteenä niin kannattaa hankkia kyseinen akku.
Ja täydellisyyttä tavoitteleva hankkii molemmat.



Eikö tuossa puhuta pitkälti juuri siitä mitä olen pariin kertaan toistanut.
Pienellä budjetilla hommaa konkan.
Hieman isommalla akun... Ja vielä isommalla sitten molemmat.

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #197 : 10.07.11 - klo: 14.19 »
 :grin: Jep jep!
HOKE on oikeassa.
Itse olen rakentanut näitä budjetti kokoonpanoja useampia ja kun sinne sen konkan laittaa niin basson paine paranee ja valot eivät vilku jne...
Jopa sellaiset HALVAT konkat jeesaa!

Niin ja jos minullakin olisi pinkka kunnossa niin tulisi akku konttiin + parin faradin konkka paketti kylkeen ja mahdollisesti parempi laturi.
Mut ku ei oo rahnaa ni joutuu tyytymään edulliseen vahvariin ja siihen konkkaan.(piuhat tietty yli paksut! :roll:)
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #198 : 10.07.11 - klo: 16.10 »
odotan mielenkiinnolla milloin joku tulee tännekin selittämään kuinka molemmat tyrkyttää omia mielipiteitään... Vaikka ei tässäkään ole mun puolelta tippaakaan kyse mielipiteestä.
Fakta on että konkka parantaa kyseessä olevan laitteiston virransaantia niin että ongelma poistuu.
On myös faktaa että akulla homma hoituu myös.
Yhtä faktaa on että akku maksaa selvästi enemmän kuin toimiva konkka.
Kuten tämä asia käy ilmi myös tuosta linkitetystä testistä.

Sieltä löyty hyväksi todettu 49e maksava konkka. Olisko siinä Slap sopivan hintainen konkka korjaamaan ongelman???
Vielä jää akkuun verrattuna aika iso summa ylimääräistä jolla voi hommata jokaisen autohifistin pakollisia lisävarusteita... Karvanoppia ja wunderbaumeja vaikka tusinallinen.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #199 : 10.07.11 - klo: 17.08 »
Näyttää siltä että sähköfysiikan lait eivät ole muuttuneet miksikään 20 vuoden aikana, samoilla linjoilla Hoken kanssa tuosta konkasta ja akusta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #200 : 10.07.11 - klo: 20.56 »
Jotenki tuntuu, että minun kirjoittamisiani yritetään vääristää. 

Kinetikin pikku-AGM maksaa paljon. Joo. Mutta kun edelleenkään se ei ole se ainoa pieni AGM, jolla virtajärjestelmää voi tukevoittaa. BSB:n 20Ah-mallia saa edelleenki satkulla. Www.audiocheck.fi
 
 
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #201 : 10.07.11 - klo: 22.10 »
Ei kukaan yritä kirjoittamaasi vääristää.

Lehtiartikkelista löyty konkka jonka listahinta oli 49e ja kehuttiin hyväksi.
Edelleen näen puolet halvemman ratkaisun korjata kysyjän ongelma.

Satku vastaan viiskymppiä... Molemmilla hoitaa homman... kumpi on halvempi?
Kouluajoista on senverran kieltämättä aikaa että voinhan toki olla väärässäkin.

Jos tälle linjalle lähdetään niin näen kuinka yrität selittää ettei minulla ole asiasta käryäkään kun sanon konkan auttavan, ja mielestäsi se taas on täysin turha... ei auta mitään ja jopa vain haittaa.

Ei siitä nyt niin kauan ole kun olen ollut ammattilaisena alalla... ja kuten koheltaja totes... ei sähköfysiikan lait ole kuitenkaan mihinkään muuttuneet.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #202 : 11.07.11 - klo: 13.50 »
Sitä testin tekoaikaan 49€ maksanutta MacLemon-audion konkkaapa (Toxic Tox1000 taisi viralliselta nimeltään olla) tietojeni mukaan ei ole enää saatavilla. Tai jos onkin, niin hinta kyllä on jotain muuta, kuin 49€. Eli puolta halvempi tapako? Ota huomioon, että testi on tehty 2006 vuonna, nyt eletään vuotta 2011. Tai ainakin minun kalenterin mukaan nyt on vuosi 2011. Siis ko. testi on tehty 5 vuotta sitten. Paljon on markkinoilta hävinnyt tavaraa sen jälkeen ja paljon on tullut uuttakin tilalle. Eri asia, onko se uusi tavara sitten lähelläkään sitä tasoa mitä se vanha tavara oli...

Edit: ainakaan sitä puljua, josta ko. konkkaa on saanu sillä 49€ hinnalla aikanaan ei enää löydy ainakaan googlettamalla. Itse ko. konkkaa, Toxic Tox1000:a löyty jostain ulkomaalaisesta puljusta hintaan 50 puntaa. Siis 50 Englannin tai virallisemmin Iso-Britannia puntaa. siihen toimituskulut vielä... Noh joo, ehkä se on halvempi, mutta mielluummin ainakin itse tukisin silläkin rahalla kotimaan yrittäjiä, hommaisin vaikkapa järeämpää kaapelia, koska kun muu virtapuoli on kunnossa, niin sitä konkkaa ei silloin enää sinne tarvi. Silläkin konkkaan menevällä rahalla kun ihan takuulla saa sinne johdotuksiinkin lisää järevyyttä.

ASTM teki linkittämäni testin jälkeen vielä muuten toisen konkkatestin, 4kpl alle 100€ konkkia. Yksikään ei päässy edes lähelle Toxicia.

Mutta muistetaan vielä, että järeimmätkään johdot, eikä mitkään konkat sun muut korjaa huonokuntoista pääakkua. Ja pääakun ei edelleenkään pakosta tarvi mikään Optima tai muu vastaava erikoisakku olla. Ei ainakaan kevyessä laitteistossa. Useimpiin kevyisiin laitteistoihin riittää kun käytetään kunnollista, kapasiteettiinsä suhteutettuna hyvän virranantokyvyn omaavaa perusakkua.

Ja edelleenki jos sitten vielä tukevoitusta tarvii virtajärjestelmään, niin minun mielestäni (monestikko pitää toistaa???) siis minun mielestäni järkevämpi edelleenkin on sijoittaa satanen BSB:n pikkuakkuun, kuin hieman vajaa satanen konkkaan.


Ja mihin poistuu se ongelma, ettei muu virtapuoli ole riittävä konkan lisäämisellä? Ei mihinkään. Se (muu virtapuoli) ei ole riittävä edelleenkään, vaikka konkan sinne lisäisikin. Toki konkalla saadaan peitettyä se muun virtapuolen riittämättömyys. Pikku-akulla sinne saadaan lisää akkukapasiteettia ja ja sitä myötä myös virranantokyykyäkin. Jopa paljon pidempiin sessioihin, kuin mitkä konkka mahdollistaisi. Isoimmankin konkan virranvarauskyky kun on todella rajallinen verrattuna esmerkiksi vaikkapa edes niinkin pieneen akkuun, kuin mitä 20Ah-akkukin on
« Viimeksi muokattu: 11.07.11 - klo: 15.16 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #203 : 11.07.11 - klo: 18.02 »
Se on tullut selväksi että se on sinun MIELIPITEESI.

Se ei silti poista sitä tosiasiaa etteikö konkka poistaisi kyseisen rakentelijan ongelmaa.
Kevyt setti ja väittäisin että laturi puskee kyllä helposti tuon tarvittavan virtamäärän mitä hänen laitteistonsa vaatii... Ongelmana vain että virtajärjestelmä ei pysy piikkejen mukana.

Eli... Vaikka olet jotain mieltä asiasta niin se ei tee jotain asiaa oikeasti turhaksi tai yhtään sen huonommaksi vaihtoehdoksi.
Fakta on että molemmilla tavoilla hommasta selviää... EIKÖ???
Jos vastaat tuohon niin älä vastaa mielipiteellä, vaan sillä mikä on faktaa.

Mielipiteisiin on täysi oikeus... tottakai.
Mutta ei sillä mielipiteellä kannata vahvasti vääntää että joku on asiassa väärässä... eli homma ei konkalla onnistuisi.
Muuten voidaan mennä ihan puhtaasti mielipideheittelyihin "mutsis oli" ... "tyttäret ja äidit" jne tasolle.
Ja sitä juupas eipäs väittelyä voi sitten jatkaa vaikka maailman loppuun asti.... Turhaa.

Viittasit tuohon artikkelin ikään...
Joo... onhan tuosta aikaa ja moni asia on muuttunut.
Olihan kyseisessä artikkelissa myös eri akku kuin mainitsemasi satasen akku.
Laita nyt sitten testituloksia tästä satasen akusta, missä mitataan akun tasaavan virtapiikit yhtä hyvin kuin järeämpi akku.
Eihän se sano mitään että jos iso akku homman hoitaa kiitettävästi että pienempi tekisi saman asian yhtä hyvin.
Jokatapauksessa... Heti alkuun sanoit että konkalla ei tee mitään... Ne jopa haittaavat...
No linkittämäsi artikkeli jo kertoo täysin toista.

Mielummin faktoja kuin puhtaita mielipiteitä... Kun mielipiteet ei kuitenkaan koskaan kumoa faktoja vaikka kuinka haluais.

Vai voitanko mä ens kerralla MM kisat kun vaan rupean muuttamaan mielipidettäni siihen suuntaan että kaikki muut on huonoja ja turhia ja mä oon PARAS  :afro:

Eniveis... voisko turhan hampaidenkiristyksen ainakin jättää pois, jotta keskustelu pysyis edes kutakuinkin rakentavana?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #204 : 11.07.11 - klo: 19.00 »
On se nyt vaikea lukea kirjoituksistani sitä tekstiä, jossa olen yrittänyt kertoa, ettei se konkka tai lisä-akku todellakaan ole kevyissä laitteistoissa pakollinen. Sillä konkkarahalla saa varmasti kaapelointiinkin lisää järeyttä. Tai jos ongelmana on heikkokuntoinen akku, niin uuden, kunnossa olevan ja kohtuullisen järeähkön vesiakunkin. Sellaisen, joka riittää virranantokyvyltään sille kevyelle laitteistolle. Ilman konkkaa. se konkka vasta vihoviimeisenä vaihtoehtonja sinne. Koska ei se edelleenkään korjaa sitä muuten riittämätöntä virtapuolta
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 11.07.11 - klo: 22.22 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Autohifi
« Vastaus #206 : 11.07.11 - klo: 22.44 »
Autosound.fi foorumin näkisin yhtä varteenotettavana tiedonlähteenä kun suomi24.

Jos valot vilkkuu ja laittaa konkan, eikä ne sitte enää vilku. Niin eikö se silloin korjaa ongelman vai tä?

Hyvin usein riisikipoissa on ihan alimittanen laturi, ja siinä kylessä se papalta peritty akku.
Konkka tässä tapauksessa pelastaa tilanteen, kun ei se amistero musiikin hienouksista kuitenkaan mitään ymmärrä, kunhan ei valot vilku ja auto pysyy käynnissä kun petri nyykoordi laulaa rekeerekkaa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #207 : 12.07.11 - klo: 00.06 »
Tai noh jaah, eihän joidenki mielipide tietenkään muutu tuostakaan...
Kyse ei edelleenkään ole mielipiteestä vaan faktasta että elektrolyyttikondensaattori luovuttaa virtaa huomattavasti nopeammin kuin lyijyakku.
Sähkövysiikkaa... ei mielipide.
Mittareilla ja käytännön kokein todistettavissa... ei mielipide.


On se nyt vaikea lukea kirjoituksistani sitä tekstiä, jossa olen yrittänyt kertoa, ettei se konkka tai lisä-akku todellakaan ole kevyissä laitteistoissa pakollinen. Sillä konkkarahalla saa varmasti kaapelointiinkin lisää järeyttä. Tai jos ongelmana on heikkokuntoinen akku, niin uuden, kunnossa olevan ja kohtuullisen järeähkön vesiakunkin. Sellaisen, joka riittää virranantokyvyltään sille kevyelle laitteistolle. Ilman konkkaa. se konkka vasta vihoviimeisenä vaihtoehtonja sinne. Koska ei se edelleenkään korjaa sitä muuten riittämätöntä virtapuolta

Miten se uusi akku vieläkään riittää tasaamaan piikkejä kun perus vesiakku ei näihin nopeisiin piikkeihin pysty.
Sen akun kyvyttömyyden vastata nopeaan virrantarpeeseen, korjaa edelleenkin konkka.

Ei mielipide, vaan fakta.
Siihen tehtävään kyseiset kapistukset ovat tehtyjä ja siinä hommassa myös täysin toimivia.

Tottakai minäkin mielummin korjaisin auton pissiakun kaatopaikalle ja laittaisin vimosenpäälle akun... ja ranteenvahvuisen virtakaapelin takakonttiin jne. mikäli itselleni tukevampaa settiä taas jaksaisin olla rakentamassa.
Tosin näihin sitten meniskin useempi satanen heittäen...
Eri asia on jälleen kyseessä herralla joka on autoon rakentanut laitteet ja valitteli kuinka vanhempien volvossa valot vilkkuu.
Perus setti ja taidetaan opiskelija budjetilla olla liikenteessä.
Hänen laitteistossaan konkka todellakin tasaa virran notkahtelut... ja toimivasti.

Ja kuten sanoin... kyseisessä autossa tuskin itse VIRTA loppuu stereoiden kuormassa kesken.
Se ei vaan pysty luovuttamaan virtaa tarpeeksi nopeasti jolloin jännite notkahtaa niin että valot välkkyy.
Miten voit sanoa että virtapuoli on riittämätön jos auton sähköjärjestelmä pystyy syöttämään ämpäreitä sen mitä laitteet kuluttavat...???
Kyllähän silloin virta riittää... se ei vaan edelleenkään pysy nopeiden vaihteluiden perässä.
Ja taas toisto... sen hän korjaa konkalla... tai vaikka sillä AGM akulla.
Molemmat toimii...
Ei vain sinun mielipiteesi, vaan faktalla molemmat toimivat... ilman mielipiteitä.

Edelleen tuntuu siltä että et ymmärrä että vaikka virran kulutus olisi 500 ämpäriä ja akku pystyy luovuttamaan 1000 ämpäriä niin se ei tarkoita että akku pystyisi luovuttamaan tuon virran ilman jännitteen notkahdusta silloin kun se tarvitaan salaman nopeasti.
Tämä johtuu siitä että puhut jatkuvasti riittävästä virtapuolesta ja nyt sanoit jopa että uusi lyijyakku riittäisi tässäkin tapauksessa... Tunnetusti kun kyseiset akut nimenomaan eivät tähän nopeaan virranpumppailuun pysty.

Ps: toistan tämänkin... ei tarvitse ottaa lämpöjä täysin turhaan... minäkään en lämpöile.
Fakta ei taivu huonoksi vaikka kenen mielipiteestä olisi kyse tai vaikka miten paljon läpöä ottais.
Nyt jätän tämän leikkikentän hetkeksi rauhaan vaikka mitä mielipiteitä äidistä ja tyttärestä heitettäis.
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo: 00.16 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Autohifi
« Vastaus #208 : 12.07.11 - klo: 01.03 »
Jep jep huomasin tossa että se halpis konkka(Toxic Tox1000) mitä tuossa on mainittu löytyy tuolta kaapista!
Pitänee asentaa kiinni ni ei valot vilku!  :grin:
Ja tosiaan normi lyijyakuissa ei riitä purkuvirta noihin autohifien piikkeihin.
Kokeiltu homma!
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: Autohifi
« Vastaus #209 : 12.07.11 - klo: 08.17 »
Kysellään nyt täällä mielipidettä asiaan, kun harrastajia tuntuu olevan joukossa :)

Osaiskohan joku auttaa tälläsessä vähän lievemmässä toteutuksessa. Tarkoituksena siis toteuttaa hieman parempaa äänentoistoa vr. vakiomankan vahvareilla soitettuihin kaiuttimiin. Aktiivisubi litteänä penkin alle, tälle varmaan löytyy montaa mielipidettä mutta mielestäni normaalissa soitossa täysin riittävä itselle, ei oo tarvetta millekkään isolle subille.

Edessä on käytännössä hyvä tilat koaksiaaleille ja sellaiset on tullut tossa 6kk sitten ostettua, mutta arvelin että varmaan olis selkeesti parempi soundi jos vahvarilla pyörittäisi noita koaksiaaleja. Tälläiset koaksiaalit käytössä edessä: Rainbow SL 165NG

Aktiivisubiksi tulossa 90% varmuudella Focalin 8" versio, apparin penkin alle. Toisen penkin alle ajattelin jotain perus 4kanavaista vahvistinta millä voisi ajaa noita etukajareita ja taka-kajareita jos ne tulee päivitettyä jossain välissä. Ilmeisesti kuitenkin paras kuuntelu kokemus saadaan jos soitetaan vaan etupäässä kaiuttimia eikä sotketa noita takakajareita mukaan? Tietysti jos joku takana istuu niin voi pistää faderilla sinnekkin ääntä.

En tiedä miten noilla koaksiaaleilla pärjää, mutta ei olis kyllä yhtään intoa lähteä erillissarjaa istuttamaan tähän. Ovet on vaimennettu silent coatilla ja luultavasti takalokarit myöskin suojataan samalla matolla.

Kaiutinjohdotukset toki vaihtoon etukajareille (taitaa mennä alkuperäiset langat siellä tällä hetkellä). 1.5mm2 kupari kaapeli riittänee tuollasille kajareille?

Kaikille toki rca vedot mankalta, mankka tällä hetkellä pioneer missä usb/ipod, mutta aivan perus malli eli vaan 1kpl rca ulostuloja. Mankankin voisi samalla toki vaihtaa, muuten menee vaikeaksi nuo faderi yms. kaikki mahdolliset säädöt jos aletaan jakamaan tota yhtä rca signaalia 2-3paikkaan. Joku Alpinen mankka varmaan olisi ihan ok, muita vaatimuksia ei ole kun usb portti (mieluusti takapaneelissa) ja tarvittavat rca paikat eli vissiinkin 4x rca ja subout. Ehdotuksia otetaan vastaan kaikista näistä. Kaikki siis kohtuu hintaisista vaihtoehdoista, tuossa 4kanavaisessa vahvarissa mietin onko sillä mitään väliä miltä merkiltä sen ottaa. Jos nyt laatumerkkejä katotaan eli onko sama ottaako minkä tahansa mallin esim. tuosta 150€ linjasta? Mankasta voi myös antaa ehdotuksia. Autona siis -95 Celica.

edit: Onko suosituksia kaapeloinnille, jos tuota 4kanavaista perus vahvaria miettii mikä käytännössä pyörittäis pelkästään noita etukoaksiaaleja ja jossain tapauksissa takakajareitakin. Veto ei oo järin pitkä konehuoneesta penkin alle, akkuna on yellow top 55Ah.
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo: 08.27 kirjoittanut Lassi »