Tämä ei ole mikään uutuus kaupallisesti eikä kentällä testattuna, mutta en oikeen paikallisista foorumeista löytänyt juttua ja asia tuntui mielenkiintoselta, joten piti alkaa koittamaan.
http://www.hpieurope.com/piw.php?partNo=80588&lang=fiTuossa on esimerkki kaupallisesta toteutuksesta, hintaa tuolla on reilu satanen.
Kopterimiehenä melkeen purin jo t-rexistäni gyron, mutta siinä on autokäyttöön liian hyvä gyro, eli oli HH/HL toiminnolla, joka ei taas passaa autoon.
esim:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24744&grpid=503http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=21961&grpid=503Itsellä on tuo GWS käytössä.
Näitä liikkuu käytettynä 20-30e / tms haarukassa.
esim:
normaalisti nelivetoinen auto ratti oikeaan reunaan käännettynä pyörii ?askarinkiä keskiakselinsa ympäri, eli auton keskiosa pyörii paikallaan ja renkaa sen ympärillä. liukkaissa olosuhteissa/sopivasti tehoa auto spinnaa mutkissa helposti.
Gyron kanssa taas jos on ratti linkussa, auto pyörii isoa hallittua rinkiä, ja näyttää siltä että renkaat on suorassa. Samoin mutkat saa vedettyä huomattavan helposti pitkässä kahvassa.
Gyron säätöruuvista voi määrittää sen paljonko se tekee vastaohjausta.
Asennetaan vastarin ja ohjausservon väliin, niinku failsafe asennetaan vastarin ja kaasuservon väliin.
Jos asia herättää tunteita ja kysymyksiä, voin ottaa ehtoolla videot autosta jossa gyro kytkettynä ja ilman gyroa, niin näkee eron.