Kirjoittaja Aihe: kumpi aloittelijalle?  (Luettu 13131 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rc nalle

  • Jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« : 26.06.06 - klo: 16.05 »
kumpi aloittelijalle joka tietää jonkun verran autoista polttis vai sähkö

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #1 : 26.06.06 - klo: 16.14 »
Nyt pistit pahan. Kohta alkaa kauhea kädenvääntö ;). Eiköhän se ole pitkälti kiinni omasta kiinnostuksesta.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #2 : 26.06.06 - klo: 16.29 »
Niin ja missä ajattelit ajella?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #3 : 26.06.06 - klo: 17.20 »
Kaikista järkevin olis bensa-auto. Tietenkin aluksi maksaa auto + uusittavat osat paljon, mutta loppujenlopuksi se antaa suurimman ilon.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #4 : 26.06.06 - klo: 17.25 »
Jos ei halua säätämistä niin sähkö/bensa.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #5 : 26.06.06 - klo: 18.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Spin"
Eiköhän se ole pitkälti kiinni omasta kiinnostuksesta.

Juuri näin...
Jos kiinnostaa koneiden säätäminen ja rassaaminen, osta nitro...
Jos kiinnostaa kollektorin sorvaaminen ja hiilien vaihto niin osta perus-sähkö...
Jos kiinnostaa ajaminen äänettömällä vehkeellä kovaa niin osta harjaton sähkö...
Jos kiinnostaa ajaminen makeaäänisellä vehkeellä kovaa niin osta bensa... :wink:

Nuo kaksi viimeistä vaihtoehtoa on varmasti hankittaessa kalleimmat mutta pidemmän päälle ehkä jopa halvimmat. Ja tästä tulee taas onneton vääntö :|

Poissa rc nalle

  • Jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #6 : 26.06.06 - klo: 19.19 »
mulle on ihan sama onko rassaamista vai ei ja ajan tiellä sekä maastossa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #7 : 26.06.06 - klo: 19.20 »
Jos sähköautolla meinaa ajaa niin ehdottomasti hiiletön, n. 200 eurolla saa sellaisen säädin ja konepaketin että useimmat polttikset jää kiihtyvyydessä ja huippunopeudessa.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #8 : 26.06.06 - klo: 20.09 »
Sähkiksissä vähemmän kuluja, polttoaine, ilmansuodattimet jne... Molemmissa tosin on hajoavia osia ihan tarpeeksi  :mrgreen:
RB,the power of champions.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #9 : 26.06.06 - klo: 20.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Sähkiksissä vähemmän kuluja, polttoaine, ilmansuodattimet jne... Molemmissa tosin on hajoavia osia ihan tarpeeksi  :mrgreen:

Akut maksaa... moottorit maksaa... Harjallisia täytyy sorvata, sorvi maksaa... ei sähkötkään halpoja oo...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa at

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/aazee/
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #10 : 26.06.06 - klo: 20.15 »
No mutta mikäs harrastus se sellainen on johon ei mene kaikki rahat ja vähän ylimääräistäkin...  :lol:

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #11 : 26.06.06 - klo: 20.23 »
Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Sähkiksissä vähemmän kuluja, polttoaine, ilmansuodattimet jne... Molemmissa tosin on hajoavia osia ihan tarpeeksi  :mrgreen:

Akut maksaa... moottorit maksaa... Harjallisia täytyy sorvata, sorvi maksaa... ei sähkötkään halpoja oo...
Samalla hinnalla saat gallonan löpöä ku saat jo melkein hyvän akun, mutta kummalla ajaa pidempään?  :)  Polttikissa myös moottorit maksaa, PALJON enemmän jopa, ja melkeimpä sanoisin et pihasudittelija ei tee sorvilla yhtikäs mitään :) Mut silti, ottaisin molemmat, siinä polttiksessakin on vaan jotain mikä sähkössä ei ole, vaikka rahaa syökin  :mrgreen:
RB,the power of champions.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #12 : 26.06.06 - klo: 21.10 »
Kyllähän tuon sorauksen voi hoitaa muullakin kun sorvilla esim. porakoneella. Ainakin pihasudittelijalle porakone sopii.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #13 : 26.06.06 - klo: 22.49 »
Mua ei niinkään nitroissa haitannu huoltojutut, koska hyvin itselläni polttismonsu kesti kaikennäkösiä kolhuja sun muita vastoinkäymisiä. Ainoo mihin meni hermot, oli hehku ja monet muut PAKOLLISET kamppeet (bensa, huoltovehkeet jne.), joita joutu aina raahaa joka paikkaan, kun halusi ajaa. Sähköillä tarvii ainoastaan ohjaimen, auton, akut ja pitemmälle mentäessä mielellään pakin. Bensa-autoilla ei tarvi muuta kuin itse auton ja ohjaimen. Tosin, auto painaa melko paljon, joten kauas saa mennä kyllä oikealla autolla. Kyllä jotkut HC:t ajaa ne itse vaikka kilometrien päähän ja tankkaa bensa-asemilla sitten löpöö tankkiin  :wink: . Itse en kumminkaan kuulu siihen eliittiin.

EDIT: Jaaniijuu, harjattomia oon hommaamassa seuraavaks. Päädyin siihen tulokseen, että harjattomat ovat bensa-auton ohella järkevin rahallisen panostuksen kohde. Harjattomissakin on kyllä se huono puoli, että lisäteho kasvattaa potensseissa riskiä auton kestävyyden suhteen. On 100% varmaa, että saat uusia 50% enemmän osia harjattomien kanssa, kuin normaalien harjallisten vehkeiden kanssa, ellei nyt aja joka kerta sunnuntaiajoa.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #14 : 26.06.06 - klo: 23.37 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
On 100% varmaa, että saat uusia 50% enemmän osia harjattomien kanssa, kuin normaalien harjallisten vehkeiden kanssa, ellei nyt aja joka kerta sunnuntaiajoa.
Ei ne harjattomat normi akulla ajettuna mitään hirmu-laitteita ole... olikohan lurpin 2-star joka vastasi 13 lankaista tai jotain sinne päin. 3 kennon lipolla (11,1v) kulkuja ja tehoja onki sitte reippaasti enemmän :wink:

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #15 : 27.06.06 - klo: 00.09 »
edelleen polttis on polttis....vaikka sähköllä kulkeekin yhtä haipakkaa, niin siitä vaan puuttuu se ääni ja tunnelma!!!! on se hienoa, kun raaka voima puhuu...

Poissa hellbound

  • Jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #16 : 27.06.06 - klo: 00.13 »
oltiin tossa kaverin kanssa yks päivä kattomassa menoa tattiksen radalla, ja pari tyyppiä siinä ajeli harjattomilla sähkiksillä...noh, menihän ne ihan ripeesti, mutta kun sitten tuli polttikset radalle, niin wow....hienosti laulaa ylävireessä lähes äänettömien sähkisten jälkeen.....musiikkia korville!!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #17 : 27.06.06 - klo: 00.48 »
Lainaus käyttäjältä: "DiviEi ne harjattomat normi akulla ajettuna mitään hirmu-laitteita ole... olikohan lurpin 2-star joka vastasi 13 lankaista tai jotain sinne päin. 3 kennon lipolla (11,1v) kulkuja ja tehoja onki sitte reippaasti enemmän :wink:[/quote


En ymmärrä, miksi aina harjattomat ajatellaan noiksi "mopo"-versioiksi. Harjattomia (tehokkaita) on enemmänkin muilla kuin jenkki-valmistajilla. Jos ei lähde meren taakse kalaan, niin löytää todella tehokkaita sähkömoottoreita. Oma Assonikin pesi radalla 1/8-rata-auton niin kiihtyvyydessä kuin huipuissakin, ja voisin vielä tuplata jännitteen (kahdesta LiPo-kennosta neljään)...

Mutta, mieluummin minäkin ajan nitro-moottorilla, on siinä sitä jotain. Seuraavaksi valitsen tehokkaan harjattoman ja sitten tulisi se moottorisahan moottori, normi sähkömoottori jää minun taulukossani armottomasti viimeiseksi...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #18 : 27.06.06 - klo: 00.55 »
Otin tuon LRP:n ihan vaan esimerkiksi siksi että se on helposti saatavilla suomesta :roll:

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #19 : 27.06.06 - klo: 10.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
On 100% varmaa, että saat uusia 50% enemmän osia harjattomien kanssa, kuin normaalien harjallisten vehkeiden kanssa, ellei nyt aja joka kerta sunnuntaiajoa.
Ei ne harjattomat normi akulla ajettuna mitään hirmu-laitteita ole... olikohan lurpin 2-star joka vastasi 13 lankaista tai jotain sinne päin. 3 kennon lipolla (11,1v) kulkuja ja tehoja onki sitte reippaasti enemmän :wink:


Lähinnä tarkotin kunnon harjattomia, enkä brutalesin toteamia mopoversioita. Toisekseen, onko järkevää ostaa huonot harjattomat ja ajaa 7,2v akulla ja sitten jupittaa et "mulla onkin harjattomat", jotka todellisuudessa ei edes pätki 13lankasta?? Jos haluaa harjattomat ja niistä tehon irti, niin sitten ostetaan kunnon tehovehje ja hypätään 10v paremmalle puolelle akkujen suhteen.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #20 : 27.06.06 - klo: 12.25 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Toisekseen, onko järkevää ostaa huonot harjattomat ja ajaa 7,2v akulla ja sitten jupittaa et "mulla onkin harjattomat", jotka todellisuudessa ei edes pätki 13lankasta?? Jos haluaa harjattomat ja niistä tehon irti, niin sitten ostetaan kunnon tehovehje ja hypätään 10v paremmalle puolelle akkujen suhteen.
On... Kaikki kun ei hae harjattomista pelkkää tehon lisäystä vaan itelle lähinnä tulis mieleen ostaa brushless ihan siks että ei tarvi huoltaa ja ajoaika pitenee... Mopo-harjattomista voi sitten valita mallin mieltymyksensä mukaan. 4-starilla kerettiin kisoissakin 8 lankaisten mukana (korjatkaa?) joten kyllä näistäkin tehoa löytyy tarpeeksi ainakin mulle... Lisää tarvittaessa voi sitten hommata ulkomailta jonkin toisen merkkisen yli 1kW harjattoman...

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #21 : 27.06.06 - klo: 12.29 »
Itsellä on nosramin 3-star kone ja matrix säädin (ei evolution). Tämän toiminta jännite on 4.8-8.4v. Eli tätä ei kannata käyttää millään 11.1v lipoilla. Itse ajelen tällä hetkellä 7.2v akulla, ennen ajoin 8.4v akulla mutta 2 kennoa kuoli, niin tein siitä 6v akun. Ja kyllä siinä on aika paljonkin järkeä ajaa harjattomalla ja 7.2v akulla. Kyllä siinä oli aikas paljon tehoja verrattuna entiseen 19 lankaseen koneeseen.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #22 : 27.06.06 - klo: 12.50 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

Lähinnä tarkotin kunnon harjattomia, enkä brutalesin toteamia mopoversioita. Toisekseen, onko järkevää ostaa huonot harjattomat ja ajaa 7,2v akulla ja sitten jupittaa et "mulla onkin harjattomat", jotka todellisuudessa ei edes pätki 13lankasta?? Jos haluaa harjattomat ja niistä tehon irti, niin sitten ostetaan kunnon tehovehje ja hypätään 10v paremmalle puolelle akkujen suhteen.


On tosi hyvä, että oot jaksanu perehtyy aiheeseen...  :mrgreen:
---

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #23 : 27.06.06 - klo: 12.59 »
Ihan toi 2 star konekkin vastaa 11 lankasta. Ajoin nimittäin viime talvena nopeemmin kuin toiset kuskit 12 lankasilla normaaleilla koneilla lähes koko aika, joten ei noi mitään huonoja ole, ajoaika piteni mulla jopa 17 minuuttiin ihan 3300mAh akuilla, ei siis mikään lyhyt ajoaika.
- Tapsa

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #24 : 27.06.06 - klo: 13.08 »
joo toi 1-star vastas 13 lankasta...

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #25 : 27.06.06 - klo: 14.19 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

Lähinnä tarkotin kunnon harjattomia, enkä brutalesin toteamia mopoversioita. Toisekseen, onko järkevää ostaa huonot harjattomat ja ajaa 7,2v akulla ja sitten jupittaa et "mulla onkin harjattomat", jotka todellisuudessa ei edes pätki 13lankasta?? Jos haluaa harjattomat ja niistä tehon irti, niin sitten ostetaan kunnon tehovehje ja hypätään 10v paremmalle puolelle akkujen suhteen.


On tosi hyvä, että oot jaksanu perehtyy aiheeseen...  :mrgreen:


Kaipa se sitten riippuun niin hemmetisti ajotavasta ja tyylistä. Itse en kisoja aja enkä tule ajamaan, koska suoraan sanoen (kaikella kunnioituksella ratakuskeja kohtaan) ratakisat on mielestäni nynnyille. Ainoastaan monster/crossikisat radalla esim. FG-autot, polttismonsut, crossarit tuovat viihdettä ja tietenkin maastoajo on asia erikseen. 13lankasia en pidä minään senkään vuoksi, että niillä ei 10m korkeaa sorakupan harjannetta ylitä. Kisoihin mopoharjattomat voivat ollakkin hyvä ratkasu, mutta mun tyyliseen ajoon ei todellakaan. Pihasudittelijan ei mun mielestä kannata panostaa 13lankasen tehoseen harjattomaan missään nimessä. Itse olen nähnyt kunnon harjattoman ja mopoharjattoman vierekkäin ajamassa ja jos en nyt ihan valehtelemaan rupe, niin pakko myöntää että siinä oli melkoinen ero.

Itse olen pihasudittelija ja 13lankasen koneen omistajana voin sanoa, että teho ja vauhti on huikeaa, mutten ikinä panostaisi samantehoseen harjattomaan. Kisakuskeilla tietenkin ymmärrän nämä "löysät" harjattomat, koska jollainhan tapaa siellä radalla pitää pysyä :wink: . Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä näistä. Kai se on niin paljon itse kuskista kiinni minkälaisen vehkeen haluaa.

Se, että harjattomia ei tarvitse huoltaa, on suuri etu kireisiin harjallisiin verrattuna. Niin ja tietenkin sitten se ajoaika.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #26 : 27.06.06 - klo: 15.27 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

13lankasia en pidä minään senkään vuoksi, että niillä ei 10m korkeaa sorakupan harjannetta ylitä. Kisoihin mopoharjattomat voivat ollakkin hyvä ratkasu, mutta mun tyyliseen ajoon ei todellakaan. Pihasudittelijan ei mun mielestä kannata panostaa 13lankasen tehoseen harjattomaan missään nimessä. Itse olen nähnyt kunnon harjattoman ja mopoharjattoman vierekkäin ajamassa ja jos en nyt ihan valehtelemaan rupe, niin pakko myöntää että siinä oli melkoinen ero.


Jos nyt et vieläkään tajunnut, niin ne hiilettömät koneet joilla kisoissa ajetaan ovat aivan eri tehoissa (jopa sillä 7,2V nimellisjännitteellä) kuin pihasuttajaan hiiletön setti tai pihasuttaajan 13-lankainen hiilellinen kone.

Ja kerrataan nyt vielä, että jos sähkövempainta on ostamassa, niin enää ei ole mitään järkeä ostaa muuta kuin hiiletöntä konetta. Valinta kannattaa tehdä huolella ja varmaankin suositukset on noissa kisakäyttöön suunnatuissa valmistajissa, sillä niissä on sentään osattu panostaa kaasun toimivuuteen.

Kävin eilen pihasuttaamassa krossarilla puutarhan hiekkapoluilla ja vaikka pienen radan saikin muodostettua eri poluista, oli ajaminen kyllä aikamoista; täysi kiihdytys uukkariin ja taas täysi kiihdytys seuraavaan. Tietty jos tämä riittää niin siitä vaan sensorittoman ostoon... :)
---

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #27 : 27.06.06 - klo: 15.38 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"

13lankasia en pidä minään senkään vuoksi, että niillä ei 10m korkeaa sorakupan harjannetta ylitä. Kisoihin mopoharjattomat voivat ollakkin hyvä ratkasu, mutta mun tyyliseen ajoon ei todellakaan. Pihasudittelijan ei mun mielestä kannata panostaa 13lankasen tehoseen harjattomaan missään nimessä. Itse olen nähnyt kunnon harjattoman ja mopoharjattoman vierekkäin ajamassa ja jos en nyt ihan valehtelemaan rupe, niin pakko myöntää että siinä oli melkoinen ero.


Jos nyt et vieläkään tajunnut, niin ne hiilettömät koneet joilla kisoissa ajetaan ovat aivan eri tehoissa (jopa sillä 7,2V nimellisjännitteellä) kuin pihasuttajaan hiiletön setti tai pihasuttaajan 13-lankainen hiilellinen kone.


Juu, ymmärsin jo. Itselläni on kyllä ihan 13t kisakone jos meinaat ettei siinä oo tehoo.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #28 : 27.06.06 - klo: 16.24 »
No jos sillä ei hiekkamäkeä ylitä niin on vika autossa tai akussa... Kun non akulla, hyvillä renkailla ja oikeilla välityksillä menee kyllä 13 lankasella täysin hyvin vaikka 10m mäen...

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kumpi aloittelijalle?
« Vastaus #29 : 27.06.06 - klo: 16.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
No jos sillä ei hiekkamäkeä ylitä niin on vika autossa tai akussa... Kun non akulla, hyvillä renkailla ja oikeilla välityksillä menee kyllä 13 lankasella täysin hyvin vaikka 10m mäen...


Totta, mutta et tiedä millasista mäistä puhun. Tätä on ehkä turha jatkaa meidän osalta. Molemmat oli asioissaan oikeassa. Osittain olin väärässä väheksyessäni mopoharjattomia, koska en kertonut aluksi mihin tarkotukseen niitä ajattelin. Ne mäet on kaikki yli 80 asteisia ja joskus ylittää 90 astetta, eli hullua hommaa jossa tarvii äärettömän tehon, että saa auton hyppäämään korkealle ja liikkumaan rosoisessa sorassa ja hienolla hiekalla.