Kirjoittaja Aihe: Vastarin kytkemisestä..  (Luettu 2071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa venom

  • Jäsen
    • Profiili
Vastarin kytkemisestä..
« : 21.01.03 - klo: 11.27 »
Paljon nuo futaban vastaanottimet sietävät virtaa? Kokoan uutta autoa osista ja ennen vastariin meni neljältä aa-paristolta virta mutta nyt nuo patterit ei enää mahdu uuteen autoon.. Mistä siis otan virran vastarille ja sitäkautta servolle??

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vastarin kytkemisestä..
« Vastaus #1 : 21.01.03 - klo: 13.07 »
Jos kyseessä on sähköauto (oletettavasti ryhmän takia) elektronisella noparilla, ei erillistä virtalähdettä tarvita. Vastaanotin saa virtansa nopeudensäätimeltä. Jos kyse on mekaanisesta nopeuden säätimestä ja BEC-mallisesta vastarista, virran voi ottaa suoraan akusta. Jos vastari on vanhempi, akun jännitettä voi laskea esim. Diodilla.

Poissa venom

  • Jäsen
    • Profiili
Vastarin kytkemisestä..
« Vastaus #2 : 21.01.03 - klo: 13.49 »
Vastari on Futaban FP-R102JE, Futaban sivuilta ei löytynyt infoa ko. laitteesta.. Lieneeköhän BEC malli?? Jos ei ole niin paljon käyttöjännitteen pitäisi olla? Minkähän kokoinen vastus toimii? akuthan on 7.2v..

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vastarin kytkemisestä..
« Vastaus #3 : 21.01.03 - klo: 15.43 »
Laitteet eivät pääsääntösesti "kestä virtaa" vaan kuluttavat sitä. Jännitekesto taas on ihan eri asia. Toki virrankesto tulee kyseeseen kun puhutaan kuormittamisesta, kuten esim. nopeudensäätimet.

Vastarit itsessään haluavat 6V käyttöjännitettä, kuten servotkin. Jos futaban vastarissa ei ole "BEC" merkintää niin siinä ei välttämättä ole jännitteensäädintä, vaan tarvii ulkopuolisen jännitteensäätimen, tai 6V jännitelähteen, kuten vastariakku, esim. 4kpl 1,5V paristoa tai 5kpl 1,2V Akkukennoa. Joskus on ollut kaupan ns. BEC-piirejä jota kytketään mekaanisen nopeudensäätimen ja vastarin väliin, jotka alentavat 7,2V akun jännitteen vastarin 6V jännitteeseen.

Diodeilla/vastuksilla saa periaatteessa saman aikaan, jos olettaa että akussa on 7,2V loppuun saakka, mutta näin ei ole, vaan jännite alenee kun akku tyhjenee jolloin tulee ongelmia kuten servojen hidastuminen ja kantomatkan lyheneminen. Tästä syystä käytetään "lo-drop" jännitesäädintä joka toimii pienellä jänniteerolla, eikä aiheuta turhan suurta jännitteenpudotusta akun lähestyessä loppuaan...

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
BEC piiri
« Vastaus #4 : 21.01.03 - klo: 23.37 »
Uskaltaisimpa väittää että tuosta vastarista löytyy BEC-piiri.

joksa
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vastarin kytkemisestä..
« Vastaus #5 : 21.01.03 - klo: 23.45 »
löytyi Futaban sivuilta Attack Sport radioiden manuaali, kyseisiin radioihin kuuluu tuo vastari :D http://www.futaba-rc.com/manuals/2ncr-2ncs-manual.pdf

Poissa venom

  • Jäsen
    • Profiili
Vastarin kytkemisestä..
« Vastaus #6 : 22.01.03 - klo: 08.24 »
No nyt selvisi.. suuret kiitokset avusta!!!