Jees,
Kaikin puolin loistavat kisat ja rata. Sepon kuulutukset olivat todella mainioita vaikkakin joskus meni autot ja kuskit kuulutuksissa sekaisin, niin eipä se varmaan ketään haitannut. Erityismaininta pitää kyllä antaa tulospalvelulle, se toimi kisoissa niin hienosti, että ei oikein parantamisen varaa meinaa keksiä. Toisen vapaan harjoituksen ajat olisi ollut kiva saada seinälle, niitä ei nyt saatu.
Rata oli mainio, eikä se kuluttanut renkaita niin julmasti kuin muut ulkoradat joilla olen tänä kesänä ajanut. Ei siis tarvinnut pelätä renkaiden puhkikulumista kisan finaalleissa. Muutenkin rata oli mainio.
Stopparit herätti hieman keskustelua, joissain tilanteissa niitä tuli ehkä turhankin herkästi, finaaleissa kylkikyljessä kisaa ajettaessa. Tuollaisissa on aina vaarana, että rytisii viimeistään rinnakkain mutkaan mentäessä ja molemmat osapuolet sen tietää. En oikein osaa sanoa, että voiko tuollaisesta stoppareita jakaa ja jos se annetaan niin kummalle se annetaan. Ainakin tuomareiden pitäisi olla tuossa tilanteessa erittäin hyvin perillä tilanteesta. Alkuerissä taas ohitustilanteissa pitäisi myös seurata tilannetta ehkä tarkemmin. Mikäli nopeampi auto on ohittamassa mutkan sisälinjalla hitaampaa autoa ja hitaampi auto plokkaa mutkassa eteen, niin onko rangaistus todellakin aiheellista antaa ohittavalle vai olisiko se syytä antaa hitaammalle jonka kuuluisi sitä tilaa antaa eikä plokata mutkassa eteen. Sattui sitä myös sellaistakin, että noin metrin päässä edessä ajanut auto pyörähtää mutkassa ja perässä oleva ajaa tahtomattaan sitä päin, koska ei ehdi tekemään asian hyväksi mitään, niin tästä tuomitaan stoppari perään ajosta, vaikkaan se ei ollut tahallinen ja johtui enempi edessä olevan ajovirheestä. Toisaalta tiukka linja on varsin hyvä, se kasvattaa nuorista autoilijoista Lehdon Kallen kaltaisia herrasmieskuskeja jotka pysyvät kiltisti hitaamman kuskin takana jollei selkeää ohituspaikkaa avaudu ja välttävät näin kaikki kolarit. Toisaalta liian tiukkalinja saattaa tappaa kilpailun kun ei enää uskalleta ajaa mies miestä, tai nykyään myös nainen naista vastaan sen pelossa, että inhimillisestä virheestä tulee stoppari tms. En siis mitenkään halua tuomita kisoissa ollutta linjaa, halusin vain heittää mielessäni olevia juttuja ilmaan jos siitä virkoaisi jotain kehityskelpoisia ideoita niin ajajien kuin tuomareidenkin mielissä. Nyt tuli mieleen yllättäen sellainenkin vaihtoehto, että mikäli rangaistuksen aiheuttaja ei ole täysin selvä, niin annetaan mieluummin sitten rangaistus molemmille osapuolille vaarallisesta ajosta tms. Se kasvattaisi enempi siihen puhtaaseen ajoon, usein on käynyt siten, että muut kuin yhteen ajaneet osapuolet saattavat kärsiä tilanteesta enempi kuin kolaroineet, näin ollen voi olla tapauksia, että molemmille olisi annettava rangaistus.
Jos hakemalla pitää jotain negatiivistä kisoista hakea, niin todettakoon, että Kuusankoksen kisojen varikkoteltta oli varsin kiva kun kaikki mahtuivat samankaton alle. Mutta varsin toimiva motorhome siellä taisi jokaisella kilpailijalla olla. Johan tässä on lauseita kirjoiteltu, joten jos nyt sitten vaan siirtyisi niihin plussiin...
++ Tulospalvelu
+ Rata oli todella hyvä ajaa eikä syönyt renkaita tappovauhdilla.
+ Kuulutukset
+ Buffetti
+ Sää, vaikka vettä pelättiin aamulla
+ B-finaalin voitto vaikka toisessa lähdössä oikean puolen etucamber linkki irtosikin ja teki finaalin loppuun ajamisesta todellista taistelemista.
- Oma hitaus, ei vauhti riittänyt A-finaaliin. No vastahan tässä on 9kk autoilla ajettu, joten eiköhän siellä A:ssa pääse vielä ajelemaan...
- Stilon epäonni viimeisessä finaalissa
- Tosiaan se ajajkorokkeen teltan reuna otti antenniin, minunkin piti ajaa joka lähtö osittain sisään työnnettyllä antennilla jottei se ottanut teltan reunaan kiinni.
- Ajajakorokkeen kaide oli hieman liian ylhäällä, radioita ei voinut pitää sopivalla korkeudella jollei seivvyt jonkin korokkeen päällä. Ensi kisoihin siis koko ajajakorokkeen mittainen koroke jonne kaikki sopii ajamaan.
--
Timo