Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989920 kertaa)

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #600 : 14.02.09 - klo: 13.51 »
Takapyörien kallistusta vähemmälle, muutoin perä vippaa kokoajan johonkin suuntaan..kääntyy tosin mutkiin paremmin. Löysät öljyt takaiskareihin. Piikkirenkaat eteen ja taakse:) Tuolta löytyvät vinkit päätee hyvin näihin isompiinkin vehkeisiin: http://users.telenet.be/elvo/

Poissa jspl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #601 : 15.02.09 - klo: 15.48 »
mistäs ootte 5Teetä ostanu? tuleeko ulkoo paljo halvemmaks kuin tuo?
http://www.hobbylinna.com/baja-with-black-body-p-15804.html
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #602 : 15.02.09 - klo: 16.01 »
Axial SCX 10 TR

Poissa jspl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #603 : 15.02.09 - klo: 16.05 »
jaa euro hinnat het suoraa! minkälaiset toimitus kulut?
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #604 : 15.02.09 - klo: 16.20 »
Tarkista itse sieltä kun ostoskorissa klikkailee.
Axial SCX 10 TR

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #605 : 16.02.09 - klo: 07.19 »
Itse tilasin MMR:ltä £950 http://www.mmrlargescale.co.uk/shop/product/hpi_baja_5t/. Postikulut taitaa olla nykyisin ~ £33. Tosin vielä silloin kun kk. sitten tein tilauksen, auto maksoi £900 ja postit oli £13. Mutta hinnat muuttuu, valitettavasti ylöspäin.
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #606 : 16.02.09 - klo: 10.30 »

Päivää baja ukot  :grin:

Tässäpä olisi vähän sunnuntai ajeluja kuvaajana toimi Hohtimet kiitos hänelle hyvästä videosta

http://www.youtube.com/watch?v=kecRmWVXaIo&fmt=18

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #607 : 16.02.09 - klo: 11.15 »
Eli talvi ei estä harrastamista. Päin vastoin :wink:

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #608 : 16.02.09 - klo: 18.31 »
Baja Endurance touhuja: http://www.hpieurope.com/tv13/

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #609 : 16.02.09 - klo: 19.08 »
Ketkäs tuolla oli Suomesta?
Hyvä kun kokoajan kehuu miten iskarit toimii hyvin suomalaisilla :mrgreen:

Muuten onhan 5T omistajat muistaneet laittaa öljyt diffiin. On kuulemma enemmän kuin poikkeus, että liru vaan on tehtaalla raaskittu laittaa.
Itse meinasin 3k tai 5k laittaa.
« Viimeksi muokattu: 16.02.09 - klo: 19.11 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #610 : 17.02.09 - klo: 12.58 »
Mistähän kohtaa olis helpoin aloittaa, jotta saa diffin irti? Ei huvittais hirveästi ylimääräistä purkaa.
Ei tää ainakaan kovin yksinkertainen ole :embarrassed:
Axial SCX 10 TR

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #611 : 17.02.09 - klo: 13.12 »
Manuaali käteen :roll:

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #612 : 17.02.09 - klo: 13.16 »
Jaha, auto kotiutunut näköjään. Tuo diffin irrotus onkin se kaikista ikävin operaatio bajassa. Kylläpä se niin on, et moottorin takaa kaikki tavarat vekeen. Tosin ite purin syksyllä koko auton, en kovin tarkasti miettiny helpointa tapaa. Mut lähtee liikkeelle siitä jarrun purkamisesta, sitten se alumiini häkkyrä pois, iskarintukea ainakin senverran purkaa, et ne voi kääntää sivuun jne...
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #613 : 17.02.09 - klo: 13.24 »
Kuka sitä manuaaleilla. Pussissa vielä :lol:

Eli diffi lähtee suoraan taakse kun vaan purkaa?
Tuli jo radio boksi irroitettua, ohjaus-servo lakattua, vastari vaihtaa gigaseen, Futaban S3305 kaasulle.

Sit vielä iskareille pussit päälle. Pitää kyllä taka iskarit katsoa, kun tuntuu todella löysiltä eli eipä paljoa vaimennusta tunnu.
Vetohässäkän ja ilmanputsarin pussit päälle.
+ yleistä ruuvien kiristelyä.



Axial SCX 10 TR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #614 : 17.02.09 - klo: 14.14 »
Vaimennus muuttuu sitten todella paljon kun viet sen pihalle kylmään, elleivät ole oppineet kunnon öljyä käyttämään.

Itse sain aikoinani pomppulinnasta ohjeen laittaa niihin silikoniöljyä vaikka manuaali nimenomaan kieltää sen käytön. Uloshan ne tuli alta aikayksikön, ja kunnon iskariöljyä by Castrol sitten tilalle.....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #615 : 17.02.09 - klo: 14.18 »
Jos haluaa jättee ne diffipukit kiinni pojaan, niin ylöspäin nostolla muistaakseni lähtee. Elikkä pakopiippukin pois.
Diffinpäällä olevat hilut pois ja iskarituki silleen, et se leviää sivuille(ylätukivarret irti sisäpäästä) niin diffin pitäs ylöspäin nostamalla lähteä.

On kyllä pirun siisti tuo T5 perkl. Tulis joku kitti tuosta, ei tarvis kokohoitoa ostaa. Olen kyllä iskaritukia tekemässä, niin pikkasen maavaraa saa lisää 15mm max. Tai edessä on jo valmis, 10mm työkalualumiinia :roll:
Ja se pro-linen umpikoppa ois kans tilauskohteena.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #616 : 17.02.09 - klo: 14.50 »
Juu nyt olis diffi irti ja 5k öljyä sisään. Joutuhan tuota aika paljon purkamaan. Joutuu käymään asennus juomaa :wink:

Ja niinkuin eilen sanoin niin 5T omistajat öljyt diffiin, jos ei jo ole.

Ei ole kuin voiteluksi tehtaalla raaskineet :sad:
Toisaalta parempi vaan koska se 1k on ihan liian löysää muutenkin.



Tämmöstä sanovat öljyistä mualimalla.

3K Best for everyday driving and offers a little better overall traction over the stock fluid. Its also less prone to leaking.

10K Best used when your running on slippery surfaces such as grass or on loose dirt and gravel.

30K Ideal for your sand rig offering great traction and a minimal amount of steering loss.

60K As close as you will need to get for locking your diff without all the wear and tare on your drive train and broken parts that are associated with a solid diff locker.




Axial SCX 10 TR

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #617 : 17.02.09 - klo: 14.57 »
Jos ajelet yhtään pommpusemmassa maastossa talvisaikana tolla 5T:llä, niin takana kannattaa käyttää iskareissa 5w litkuja, muutoin voi pito olla aika vähissä ja perä jäykkä. Motariymsliikkeistä löytyy ainakin kunnon haarukkaöljyjä.... Mulla on edessä w20 öljyt vakion w40: sijasta, ja aika jäykältä tuntuu pakkasella. Koitan seuraavaksi w10:ä edessä.....itellä 5b, mutta alustan suhteen samoja pelejähän nämä ovat...

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #618 : 17.02.09 - klo: 15.15 »
Hienolta näyttää 5T. Itelle laitoin kokeeks SS:ään 60k oilit diffiin, minkälainen lie kesällä ajaa. Talvella ajosta ei taida tulla mitään  :shock: nimittäin jäätyy kaasuvipu...
Kokeilin vetarin suojakumiakin päälle, muttei auttanut. Tuskin mitkään suoja ikkunatkaan helpottaa, mutta pitäs tehä homemadet sellaset...
|HN X2|Slash|

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #619 : 17.02.09 - klo: 16.30 »
Tuon tyhjästä limupullosta tehdyn patentin jälkeen ei ole hirttänyt enää kaasua: http://rc10.fi/index.php?topic=17525.420 Lisäksi kannattaa tehdä omatekoset sivuikkunat, jotka ovat paljon timmimmät, eli ei jää niin suuria rakoja. Sekä kannattaa myös tukkia sivuja rungon ja moottorin alapuolelta, sillä pöllyävä lumi tahtoo tunkea joka paikasta sisään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #620 : 17.02.09 - klo: 16.40 »
http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=17525.0;attach=5619;image
Tämä linkki varmaan paremmin toimiva niin ei tarvitse scrollailla ja ihmetellä mistä on kyse.

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #621 : 17.02.09 - klo: 16.53 »
jep:)...lisäksi jyrsin sivuleikkureilla pikku palasen kuvassa näkyvän CE -merkin takaa. Näin lämmin ilma pääsee paremmin kaasarille...hifistelyä :laugh:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #622 : 17.02.09 - klo: 21.47 »
Vielä radio boksi takas ja pyörien säädöt niin olis valmis sisään ajoihin.
Iskarit annoin olla ihan noin. Mitä nyt tollasia huonoja pusseja virittelin.
Eikö tuo Hpi.n oma iskariöljy ole sit hyvää?

Oli muuten kohtalaisen hankala laittaa tuota Outerwearsin esisuodatinta putsarin päälle, kun niin timmi väli tankkiin ja sika jäykkä kuminauha tuossa esisuodattimessa.
Sit se vasta hermo meneekin, kun likaiset ovat.

Pakoputkeen pitää vielä väliaikaisesti kumiletkun pätkä laittaa niin ei sotke. Miksihän tuo on noin tehtaalla jätettykin.
Tulossa on siihen Jet-Pro V3 silencer, kunnes jo päätetty tehari tulee hommattua.

Juu ja tuli lisättyä nuo jokaisesta 5T.stä puuttuvat pidätinruuvit taka vakaimeen.

Ja pitäshän noita lumisuojiakin väsätä.

Axial SCX 10 TR

Poissa _HPI_

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #623 : 18.02.09 - klo: 00.18 »
Onneksi olkoon sulle uuden auton johdosta! Vai pitäisikö ottaa osaa siihen rahanmenoon jonka tulet kokemaan kun keksit ja löydät kaikenlaista uutta osaa ynnä muuta härpäkettä :D

Tietääkö muuten kukaan että saako suomesta mistään 5b:n noita davesilla myytäviä mx renkaita?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #624 : 19.02.09 - klo: 14.45 »
Nyt olis eka tankillinen sahattu sisäänajoa.
Oli aika kiskominen, jotta käyntiin sai. Mikä lie ollut, mutta sit kun jo hiki nous pintaan ja pärähti niin kävi kuin kello.

No "kaasariahan" se jääti, kun vähän aikaan penkoissa pöllytteli. Tai pikemminkin eihän kaasutin jäädy vaan se akseli.

Luulisin, että kaasarinrungon ja kaasuakselin liitos kohta jäätyy ja lukitusrikka kaasuvarren puolelta ja toiselta puolelta jousen kohdasta jäätää. Heti kun pikkasen näytti lämpöpuhallinta niin toimi taas vähän aikaa.
Pitää O-renkaita tai jotain viritellä, että lumi ei pääse kaasuakselin varteen + lisäjousi laittaa.

Mutta enempi v*****i kun änkkärin prässätty liitos vuotaa. Koko diffi on nyt öljysotkun peitossa :angry:
Pitää tuohon kokeilla pakoputken asennustahnaa ja pihdeillä puristella sitä liitos kohtaa ympäriinsä kunnes saan tilattua sen viriputken. Se näytti nimittäin falskaavan joka kohdasta, mutta alhaalta eniten.
Se siitä laadusta :laugh:

Muuten kyllä toimi hyvin ja kyllä tollasessa isossa päristimessä on asennetta :grin:
« Viimeksi muokattu: 19.02.09 - klo: 14.49 kirjoittanut Duster1 »
Axial SCX 10 TR

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #625 : 19.02.09 - klo: 14.54 »
Nyt olis eka tankillinen sahattu sisäänajoa.
...
No "kaasariahan" se jääti, kun vähän aikaan penkoissa pöllytteli. Tai pikemminkin eihän kaasutin jäädy vaan se akseli.

Poimin tuolta nuo pari lausetta. Itsehän en sisäänajosta juurikaan mitään tiedä, kun vasta äsken ensimmäisen kerran sellaisen tein ja ihan muiden ohjeiden mukaan. Mutta jotenkin nuo "ensimmäinen tankillinen sisäänajoa" ja "penkoissa pöllyttely" ei sopinut mielestäni yksiin. Itsellä ei paljon penkka pölissy ensimmäisellä, eikä edes toisella tankillisella. Varsinkin ensimmäisellä tankillisella kaasu oli koko ajan melko vähäistä. Mutta ei kai siinä, tuon voi varmasti hoitaa monella tyylillä.
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #626 : 19.02.09 - klo: 15.04 »
No ei ole eka kone mitä sisäänajan :wink:

Oli jopa 50% kaasusta käytössä, 5% bensaa ja rikkaalla kuin Roope Ankka.

Ja täällä itä-Suomessa on on tuossa omalla pihalla n. 35-40cm lunta tasasella eli kohtalaiset penkat ympäriinsä + viime yönä satoi vajaa 5cm puuterilunta lisää = aika pölinä on tuossa ihan tielläkin. Justiinsa kyllä aura-auto ajoi ne pois, mutta liian myöhään.

Tietysti oishan sitä voinut hirttää renkaat toiseen suuntaan ja jättää ympyrää pyörimään, mutta eiköhän se olis penkkaan silti mennyt kun vakio renkailla ei paljoa pitoa irtoa lumella, eikä ainakaan kovaksi tamppautuneella pihalla.

 :lol:

Eli varsinaisesti en siis penkoissa pöllytellyt niinkuin luulit, koska eihän tuosta mitään tehojakaan vielä irronnut ja kun "penkkaa" oli vähän joka paikassa.
Axial SCX 10 TR

Poissa animal

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #627 : 19.02.09 - klo: 15.17 »
Joo, no näin vähän epäilinkin, että varmasti osasit hommasi.

Tuo on kyllä totta, että kun on pöllyävää puuterilunta, niin se on kaikkein vaikein saada pysymään koneen ulkopuolella. Itselläni on sekä etu- että takaosaan tehty telttapatjasta suojat ja tuolla viritelmällä pysyy melko hyvin lumi poissa. Varsinkaan edestä ei pääse lunta tulemaan renkaiden heittämä oikeastaan yhtään. Nykyinen takasuojakin pitää aika hyvin renkailta suoraan lentävän lumen poissa.

Edit: Ja suojat pysyvät vielä paikallaan, vaikka niitä ei ole liimattu mihinkään kiinni. Eivät ole siis tiellä, jos niikseen.
HPI Baja 5T + Spektrum DX3R

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #628 : 19.02.09 - klo: 15.48 »
Näinpä juuri.

Pitää telttapatja itsekin ostaa.
Tulossa on kyllä ne etu "sisä" lokarit ja IHP.n etu/sivuikkuna pleksit.
Axial SCX 10 TR

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #629 : 20.02.09 - klo: 16.36 »
Hyvin toimi vehkeet kun 2.5 tankillista takana. Mitä nyt kaasuvipua jääti.
2 tankillinen mentiin myös 5% bensalla ja 75% kaasusta. Puolessa välin tankkia käärin kaasarin päälle 10mm paksua superloonia niin ei enää vivut jäätyneet ainakaan loppu tankin aikana.
Viimenen puolikas 4% ja 90% kaasusta + vähän neulojen ruuvaamista = alkaa jo jotain tapahtumaakin :mrgreen:

Kyllä se ihmeen hyvin menee vakio renkaillakin kun painoa päällä on (tulis jo ne Hostilet). Ja ne sladit näyttää kuin oikealla autolla mentäis :smiley:
Piti videookin kuvata, mutta unohtui kamerajalusta kotia. Jos huomenna muistais.
Axial SCX 10 TR