Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989901 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1080 : 15.06.09 - klo: 23.24 »


Moro


kyllähänse niin on että ei kärsii  kanavia peiliksi kiillottaa et ei ala bansa pisaroituun ja siitähän syntyy teho häviötä   hienot matta pinnat toimii loistavasti  :azn:

Pikkasen kokeilua...

Homaasin asvalttirenkaan molempiin bajoihin. Puhutaan nyt tosta meikäläisen kuskaamasta 29cc vehkeestä  niin olin hyvin tyytyväinen koneeseen ja putkeen eli motti on cy 29 tehtaan jäljiltä ei avattu ja putki gbe hornet pipe  toimii asvaltilla tosi hyvin jäykällä alustaslla mutta varsinkin paikaltaan lähdössä sutii ihan kerpeleesti tarvii nopeita sormia et pysyy kinttaasa    pikkasen pitäs viel alustaa saada matalammaksi että olisi noin 1-2cm maavaraa nii alkas toimiin oikeen hyvin asvaltila

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1081 : 15.06.09 - klo: 23.28 »
Joo,
imupuolta ei saa kiillottaa. Pakoaukko taas kannattaa kiillottaa peiliksi. Mitä kiiltävämpi sen vähemmän muodostuu karstaa.

Mä huomasin omalla nykyputsarilla ja kiihdytyssuppilolla myös eroa selkeesti verrattuna siihen orkkisputsariin. Nyt on siis se UNIfilter pohja jonka päältä otin sen punasen esisuodattimen pois ja laitoin päälle kolmikerros Pipercrossin. Kävin sudittelemassa huolella kuivalla hiekkakentällä missä pölisi ihan törkeesti ja vedin pölypilvien läpi ja niiden joukossa. Laitos oli ton keikan jälkeen likasempi kuin olis osannu koskaan arvata. Kiihdytyssuppilossa ei ollu skeidaa ollenkaan joten patentti toimii.

Mä kokeilin kanssa noita välläreitä; vakkari 17/57 oli ihan hillitöntä kiljuntaa ja tolkutonta sutimista. Sama juttu 18/56. Nyt on 19/55 ja siltikin lyö joutavaa Nightmare-renkailla todella reippaasti hieman kosteahkolla hiekalla missä on jo pitoa. Mä yritän saada löydettyä jostain 20/54 vällärin tohon TR kytkimeen vielä. Tää siks kun vaikka alusta on mun mielestä todella toimiva ja niia hyvin kiihdytettäessä ja fillareissa on pitoa niin siltikin tota joutuu ajamaan koko aika kylki edellä. Ei siinä mitään, näyttävää menoo ja makeeta touhua mutta jos sais pitoa paremmin niin itse eteneminen olis vihasempaa ja se olis vielä makeempaa. Nyt siis mulla kiinni kikottimessa toi CY 30,5 ESP fully ported&modified, Lauterbacherin säätökygä ja Victoryn takaputki sekä Walbro 813.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1082 : 15.06.09 - klo: 23.39 »
Jep, niin muistelinkin, et imupuolta ei kannata kiillottaa. Jarillahan on niin norsu paketti kiinni, et en ihmettele jos pidempää välitystä kaipaat  :lol: Niin ja palatakseni vielä niihin ajotuksiin, 0,5mm pienempää tiivistettä ei kuulemma ainakaan 29cc tophead kittiin kannata laittaa! Eipä viitti kokeilla.

Mulla on GBE end bleeded, zenoah vakio kytkytin ja tuo 813 kaasari. Siitäkin lukenu tarinaa, lähes kaikki valittaa vaikeaa säädettävyyttä. Tiiä sitten, pitää nyt kuitenkin tuolla 813 ottaa kaikki ulos tuosta koneesta , mitä sieltä on vielä saatavilla. Kun sillä on liikenteeseen lähetty  :wink:

« Viimeksi muokattu: 19.06.09 - klo: 14.55 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1083 : 15.06.09 - klo: 23.44 »
PPPAHH,
se 813 on säätäjästä kiinni. Mulla ainakin mäiskähtää oma laitos todella nätisti tulille ja toimii HYVIN. Mutta Skunkworksin rotostartti jeesaa varmaan tässä silleen etten näe metsää puilta.

Ja kun puhuin ajoituksista niin en tarkottanu tiivistepaksuuksia tällä kertaa vaan että porttasitko aukkoihin lisää ajoitusta. Nyt ymmärtäisin että et tehnyt sitä. Kairasitko mäntään lisää ikkunaa?
« Viimeksi muokattu: 15.06.09 - klo: 23.48 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1084 : 16.06.09 - klo: 00.26 »
Joo, en mäkään siinä mitään ongelmaa huomannu. Tosin varovasti lähin liikkelekin, noiden säätöjen kanssa. Mut alkohan se kone lopulta kiekumaankin. Ja lisää jäi varastoon.

Mittasin kyllä tuolla säätökiekolla ajotuksen pakopuolelta, ööh ekaa kertaa käytin koko härveliä ja englantia piti tavata, et käsitti edes toiminta periaatteen. Tuli tämmönen lukema 175 astetta, olenko edes siellä päin ? Tarkotan, voiko se ylipäänsä olla tuollanen lukema, vai onko painovirhe paholainen iskeny. vai mikä se oli :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1085 : 16.06.09 - klo: 07.01 »
Ihan ookoo. Yli 200 asteen kun mennään ni sit on jo tarkkaa ikkunan muodon kanssa.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1086 : 16.06.09 - klo: 11.54 »
Jahaa, no tuo on tehtaan jäljiltä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1087 : 16.06.09 - klo: 17.15 »
Onkohan vakavaa jos sylinterin ja lohkon välistä pursuaa hieman öljyä? Huomasin sen, kun pidin bajaa kyljellään ja koneen toinen puoli oli sen jälkeen kostea, erityisesti tämän sylinteritiivisteen seudulta! Millä te irrotatte vauhtipyörän ja kytkimen alustan?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1088 : 16.06.09 - klo: 19.08 »
No, eihän vuoto ikinä hyvä asia ole. Ite käytän männän pysäytintä ja 6mm pulteilla lähtee kytkin ja vauhtipyörä pois. Niissähän on reijät mihin voi pultit laittaa, pultit työntää osat irti.

Ööh, toivottavasti saat tuosta selkoa  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1089 : 16.06.09 - klo: 23.35 »
Ei saa missään tapauksessa vuotaa. Se vuoto merkkaa suoraan puristuspaineiden menetystä. Uutta tiivaria kehiin vaan.

Mä en kyllä käytä mäntästoppareita ottaakseni vetopäätä tai vauhtipyörää irti. Tolle on olemassa oma työkalukin eli vauhtiksen ulosvedin jota Bajakaupoista saa ostaa. Tosin helppo tehä itekkin mutta oli joko TGN:llä tai DDM:llä niin halpa että ostin sen miettimättä. Sillä lähtee kummatkin. Ite asiassa just äsken aloin pistämään lihoiks sitä yhtä uutta Fuelie 26:sta ja hyvin toimii moinen ulosvedin. Aattelin portata tota pikkumottia reilusti reilusti ja kattoo hieman mitä se tykkää  :grin:

Haluuks joku asiansa osaava kenties testata tota mottia omassaan? Annan testattavaks mutten omaks ja tiettyjä asioita edellytän käyttäjältä. Mielellään sellanen jolla olis kokemusta vakio 26:sesta ja jostain virikoneesta nyt niinkuin ens alkuun. Se ottaa yhteyttä joka tuntee asian omakseen.

Tänään pääs vetään oikeen huolella tolla 19/55 vällärillä ja hiekalla kiihtyvyys parani, nyt saa pitoa paremmin mutta siltikin skeida lentää kaaressa koko aika joten vieläkin sais olla pitempi välläri, harmi kun Turtle ei tee 20/54 välläriä, se olis melko optimi.  :angry: Huippunopeuskin alkaa olemaan siellä päin jo mitä sen pitää olla mutta sais kyllä kulkee vieläkin hiukkasen kovempaa. Helkutin suuntavakaa muuten on toi räpätin. Menee ku juna jos ei koske rattiin ja on suoristanu sladin kunnolla ennen suoraanajoa.
« Viimeksi muokattu: 16.06.09 - klo: 23.42 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1090 : 17.06.09 - klo: 00.22 »
No niin, viritys pajoja kohoaa kuin sieniä sateella  :lol: Ja sehän on hienoa, et se innostaa porukkaa. Ei täällä pahemmin ole näistä asioista hiiskuttu. Mistä lie johtuu moinen  :roll:
Porukkaa vaan lisää moottoreita purkamaan ja ihmettelemään, muistelemaan miten se super sportti, pappiska yms... laitettiin kulkemaan aikanaan, tai vasta.


Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1091 : 17.06.09 - klo: 00.42 »
Mikäs sen hienompaa kun itse "viilaama" motti vinkuu.  :wink:  ..varsinkin jos kehitys on mennyt oikeaan suuntaan. :grin: Ja harjoitushan tekee mestarin, jo pienelläkin ronkkimisella voi saada esim. vakiopannusta kivasti lisäpuhtia.
..vaikka näitä rc 2t pannuja en itse ole kopeloinut, muita kyllä.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1092 : 17.06.09 - klo: 11.44 »
Nyt on mielenkiintoinen homma käsillä. Kävin pällistelemässä pienkoneliikkeessä erilaisia kaasareita kun toi 813 ei mun mielestä edes sekään oo tarpeeks iso tälläseen mottiin kun sitä on viritetty. Löyty ihan saakelin hyvä kaasari joka on sisämitoiltaan isompi ja fiksumpi mutta ulkopinta ja kiinnitysreiät ja niiden etäisyys toisistaan on sama.

Uskosin melkoisella varmuudella, että tolla saa rutkasti lisää potkua. Tosin pytty on pakko portata, että kaasarista saa täyden hyödyn. Samalla kun lisää imu- ja pakoaukkojen ajoitusta niin pitäs alkaa 30,5:senkin kiertämään jo lähelle paria kymppiä. Täytyy kuitenkin tehdä ensin toi testaus-26:nen.
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1093 : 17.06.09 - klo: 13.07 »
Et sattuis muistamaan kaasarin hintaa ja merkkiä. Tosin walbron sivuilta mitä olen katsonut, niin on muutamiakin malleja jotka ovat ulkomitoiltaan samat, mut sisältä sitten isompi.

Tässä muutama kuva, portatusta sylinteristä ja lohkosta. Melko lievää nakerrusta, mut mukava harjoitella.

HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1094 : 17.06.09 - klo: 13.23 »
Siitä se lähtee :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1095 : 17.06.09 - klo: 13.49 »


Jossain isossa husqvarnassa vois olla sopiva kaasari kunnon esp portatulle 30cc pytylle esimerkiksi tässä voisi olla jo melko tolkku kaasari HUSQVARNA 55  55 53.2 cm³ ja ei varmasti maksa montaa kymppiä mutta toki teettää töitä imu ja pako puolella

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1096 : 17.06.09 - klo: 18.55 »
Mä ostin Walbron HDA 817 -kaasarin joka on nimenomaan tarkotettu 50cc moottorisahalle. Alkaa olemaan jo kurkulla kokoa mutta kun laskin tässä hieman asioita niin kunnolla portatulle 30,5:lle pitäs olla just hiton hyvä. Mutta tosiaan saa sit jo kairata kanavia isommaks. Otin ite kiihdytyspumputtoman version, koska jos tossa sellanen olis niin se hukuttaa ton pikkusen koneen bensaan. Sen tosin saa lisättyä jälkikäteenkin. Alapäästä sen saa heräämään ihan sillä että pitää alaneulaa aavistuksen liian rikkaan puolella.

Saas nähä miten tossa käy...
Just joo.

Poissa jspl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1097 : 17.06.09 - klo: 20.03 »
Mitä toi imu ja pakoaukkojen ajotus niinku käytännössä meinaa? Ku tos aikasemmin puhuttiin jostain asteistaki?
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1098 : 18.06.09 - klo: 14.59 »
Mitä voidaan päätellä siitä jos kaikki säädöt ja bensa ovat samat, kuin ennen porttausta, mutta porttauksen jälkeen tyhjäkäynti oli korkealla ja kone mooasi? Tyhjäkäynnin säädin vain lisäämällä seosta sopivasti.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1099 : 18.06.09 - klo: 15.11 »
Kannattaa lähteä ihan alusta hakemaan ne säädöt. Ite laitoin tehassäätöjä vielä aavistuksen rikkaammalle ja sieltä sitten kiristelemään. Tulppa kun alkaa olemaan ruskea, 3-4 täyskaasuvedon jälkeen alkaa olemaan kohillaan. Toki äänestäkin sen kuulee
mut tulppahan kyllä kertoo paljon.

Ja tuosta mitä sulla nyt tekee, kone on laihalla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1100 : 18.06.09 - klo: 15.13 »
Juu sen tiedän, mutta onko porttaus sinänsä onnistunut jos kone sen jälkeen laihalla?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

megapaula

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1101 : 18.06.09 - klo: 15.27 »
No ainakin se tarvitsee enemmän ruokaa,eli enemmän bensiiniä ja sitä mukaan tulee tehoja. Ainakin teoreettisesti. Luulen,että on onnistunut. Reilusti vaan rikkaammalle. :P

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1102 : 18.06.09 - klo: 15.40 »
Juu, tehoa saa bensalla, ei ilmalla  :p Ja porttauksen onnistumisen toteat vasta kun olet uudelleen säätänyt kaikki kohilleen.

EDIT: Niin, eikös sulla vuotanu kannentiivistekin, tässä vasta ? Konehan sai sieltä ilmaa, jos nyt ei kone saa muualta ilmaa kuin sieltä mistä pitää, kone on automaattisesti laihalla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1103 : 18.06.09 - klo: 15.54 »
Juu, tehoa saa bensalla, ei ilmalla  :p Ja porttauksen onnistumisen toteat vasta kun olet uudelleen säätänyt kaikki kohilleen.

EDIT: Niin, eikös sulla vuotanu kannentiivistekin, tässä vasta ? Konehan sai sieltä ilmaa, jos nyt ei kone saa muualta ilmaa kuin sieltä mistä pitää, kone on automaattisesti laihalla.

Ei se suhisemalla vuotanut, eli tukin imuaukon kädellä ja työnsin pumpulla painetta, niin öljyä ikävästi tihku sieltä sylinterin välistä. Samalla, kun porttasin, niin hioin sen sylinterin ja lohkon välisen kohdan nyt kunnolla ja sitten asensin kuparitiivisteen. Jos moottorissa on ilmavuotoja, niin eikö se mene ikäänkuin laihemmalle?

Ilmanmuuta lopullisen onnistumisen näkee vasta testaamalla ja säätämällä! Olen silti tyytyväinen, että oli näinkin paljon erinlainen portattuna. Olisihan se ollut tylsää jos mikään ei olisi muutunut ja näin laihemmalle päin on jo hyvä merkki.
« Viimeksi muokattu: 18.06.09 - klo: 16.10 kirjoittanut rampa »
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1104 : 18.06.09 - klo: 16.07 »
Teho tehdään oikealla ilman ja bensan suhteella. Mitä enemmän ssadaan palotapahtumaan ilmaa hallitusti niin sitä enemmän voidaan säätää lisää bensaa = lisää tehoa.

Jos porttaamisen jälkeen käy laihalla ja kaasarin neulat on samoissa paikoissa niin silloin se saa enemmään ilmaa kuin aiemmin ainakin tyhjäkäynnin paikkeille ylempien tekstien perusteella joten porttaus on parantanut virtauksia koska sinne menee enemmän ilmaa kuin aikaisemmin.

Tosin nää sun lohkon ja pytyn vuotamiset hieman sekottaa tilannetta.
« Viimeksi muokattu: 18.06.09 - klo: 16.15 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1105 : 18.06.09 - klo: 16.13 »
Nii mainittakoon, että se vuoto oli sellaista ärsyttävää öljyn valumista sylinterin ja kampikammion välistä, nyt tässä tilanteessa vuotoja ei ole änää lainkaan!
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1106 : 18.06.09 - klo: 16.18 »
No niin, jos et kaasarin säätöihin koskenu kun laitoit käyntiin, kone on laihalla. Eli palaa tehas asetuksiin ja eikun säätämään ja thats it.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1107 : 19.06.09 - klo: 15.10 »
Tässä ois yks vaihtoehto tehokkaaksi moottoriksi  :p  26cc zenoah 7,1 hp/ 3,8nm 21,500/rpm  hieman vajaa 700,- jököä ilman kytkintä ja pakaria.

« Viimeksi muokattu: 19.06.09 - klo: 15.42 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1108 : 19.06.09 - klo: 15.35 »


Melekonen pannu... ja on kyllä hintaakin pirusti en tiedä mutta itsestäni tuntuu et ei tolla saa oikeen rahoille vastinetta. ennenmin rakentelisin isomman takalövyn johon vois laittaa esim 50-80 kuution motin... joskus suunnitellut toa hommaa. nyt alkas oleen ylimäärästä kampetta nurkissa että vois vaikka laittaa rojektin tulille. Mikähän mahtaa olla käyttöikä tollasella pannulla kun noin hirmusti on heppoja otettuirti

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1109 : 19.06.09 - klo: 15.46 »
Niin, mikäpä kilpamoottori huoltamatta kestää. Tourinkiin löyty kanssa saman tehosia 23cc moottoreita  :lol: Eiköhän se ole suunilleen,  1 kisaviikonloppu ja huolto periaatteella tällaset härpättimet.

Itseä lähinnä kiinnostas, miltä sisältä näyttää. Miten on tehty mikäkin mut pörssi sanoo, ettei katota :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2