Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989884 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

timberjack

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1680 : 05.03.10 - klo: 21.27 »
On alkuperäinen motti paikalla, ja hyvin siinä on potkua.

No tuo on hyvä tietää  :smiley:
Varulta tuli kuitenkin hommattua jo varamotti autoon jos
huono tuuri käy  :roll:
« Viimeksi muokattu: 05.03.10 - klo: 22.05 kirjoittanut timberjack »

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1681 : 17.03.10 - klo: 19.47 »
Tänään ois kaikki "tähdet" kohillaan ja pääsen testaamaan 2:sta oma tekele pakaria. Niin ja kold kutteritkin on vielä uutukaiset ja testaamatta :roll:

Elikkäs tätä piippua ois tarkotus teesiä.



Joo, pakari oli sellanen kuin sen suunnittelinkin. Kiekkaa ottaa, alavääntöä ei ollu jne... Eli tarkotus olikin tehdä sellanen, mistä huomaa erot toimivaan/ hyvään putkeen verrattuna. Nyt huomas, mikä taas helpottaa putkien tekemistä jatkossa.
Nyt siis pitää tiettyjä asioita muuttaa kyseisestä putkesta, esim. alkukäyrän kartioitumista pienentää, alkukäyrän ja keskiosan välipätkää pidemmäksi niin pitäs alhaaltakin potkia paremmin.

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1682 : 25.03.10 - klo: 19.20 »
Minkä kokoinen hexi näissä bajoissa on? En ole mistään löytänyt VARMAA tietoa, jossain väitetään 23mm, toisaalla taas 24mm, tai 26mm ja 22mm on väitetty myös. Täällä nyt ois porukalla varmaankin varma tieto mitasta. Pitäisi tehdä toisen merkin autoon adapterit, että sais samanlaiset vanteet kiinni kuin yllä olevan viestin Bajassa on.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1683 : 25.03.10 - klo: 19.22 »
Tarkka 24,06mm

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1684 : 26.03.10 - klo: 02.10 »
Itsekin kyselin samaa aihetta jo aiemmin ja sain viimein vastauksen yksityisviestillä kun kukaan ei vielä aiemmin halunnut kertoa.

Hexi-reiän syvyys= 8mm
Hexi= 24mm
Vanteen keskireiän koko= 18mm

Itselläni on jo adapterit tässä vaiheessa
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1685 : 26.03.10 - klo: 06.44 »
Kiitos. Näillä tiedoilla mennään eteenpäin.
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1686 : 26.03.10 - klo: 21.07 »
Hommasin muksuille tämmösen, niin ei tarvi pleikkaa pelata niin paljoa...  :police:


Vertailin tuossa karkeasti pönttöön öristen, niin totesin että RS änkkäri on äänekkäämpi mitä nuudelin vakio, niin pistin tuon nuudelin pöntön sitten kärryyn kiinni, tuossa siis ulostulo sivulle.

Vetäsin samalla letkun tuonne siipeen kiinni:






Autoa tosiaan ajaa 7v jannu, joten mahdollinen suorituskyvyn heikentyminen ei ole ongelma, koska autoa muutenkin kuristetaan aika paljon...  :angel:


Samalla joutessani veistelin tämmösen korkkiin (tämä lyhennetty versio, katso alkuperäisestä topikista loput)

Eli yleinen riesa kaikissa bensavessoissa (kvg mukaan) on se että, sillon tällön taNkkiin tulee alipaine ja kone alkaa kiekuun kuin kukko tunkiolla, kun seos käy laihaksi, kun kone imee soppaa posket lommollaan.

Syytä tähän suoranaisesti en osaa sanoa, itsellä on ilmennyt pari kertaa.
Enimmäkseen asia on ratkaistu poraamalla pienen pieni reikä korkkiin, mistä tankki sitten hengittää.


Nuudelin korkkihan on rakenteeltaan:



Eli tosiaan korkissa on reikä, sitten on tommonen punanen sieni, sit on tuommonen kuminen tutti jossa myöskin reikä, ja samalla tuo tutti tiivistää korkin tankkiin.



Tämmönen siitä ny sit tuli:




Korkkiinhan tuo oli iisi tehdä, mutta saman tekee tankkiinkin jos haluaa ottaa tankin autosta irti, että saa porausjäysteet poijes...

Tuossahan on takaiskuventtiili, eli ilma tulee sisää, keitto ei valu ulos.


edit:
Dissaampa lisää omaa merkkiäni, tosin henkilökohtaisia mielipiteitä:
- ilmanputsarin vaihto.
- tankin kaula jotenkin hassussa asennossa (liian vaakana imho).
- kaasari mukavasti piilossa.
- kaasujarrulinkistö.
- tulpan vaihto vaatii kaikenmoisia kaluja.
- (ohjaus)servon vaihto kaikkinensa aika savotta.
- tuntuu että auto pysyy nipussa sokkien voimin, niitä on jokunen sielä sun täälä.
- ajettavuus  :huh: Ainakin näin quattron jälkeen ihan levoton värkki saada kulkemaan halutusti ja sitku kulkee, niin pysähtyminen  :huh: . Niin tai näin, pyörii kuin papu nenässä.
« Viimeksi muokattu: 27.03.10 - klo: 17.37 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1687 : 29.03.10 - klo: 13.18 »
Joo, nyt olis toi 37,7-kuutioiseksi kasvatettu FS35-kone tehty. Pakoputken suunnittelu ja tekeminen seuraavaks sit.
Just joo.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1688 : 30.03.10 - klo: 10.55 »
Komian kokosta mottia tulee. itellä pelannu hyvin toi race portattu kitti  vaikka taannoin sitä suuresti epäilin   :angry:  uuteen rojektiin tulee o nielin veljesten porttaama kitti sitä kyl ootan innolla     Baja on pelittäny hyvin ja isäntä on tyytyväinen röy  :afro:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1689 : 30.03.10 - klo: 11.13 »
Mä ostin tossa pari viikkoo takaperin Bajan kaveriksi tälläsen 1:5 Carsonin CRT offroad-nelivedon, sain halvalla tän foorumin kautta. En mä tosin sitä oo vielä nähny ollenkaan muutakun kuvissa, koska myyjä ei pystynyt lähettämään ja siskon mies kävi sen hakemassa myyjältä kun lähekkäin asustivat.

Nyt vaan tässä tuli funtsittua, että kun neliveto vaatii enemmän tehoa ollakseen yhtä nopea kuin takaveto jos pito olisi ideaali niin millanenhan motti sitä sit tohon Carsoniin pitää oikeen tehä?

Mulla olis kyllä toi 30,5cc J-Spec ja Snake V2 tai V5 sitä varten mutta mietin vaan tässä että kun nälkä kasvaa aina syödessä tehon suhteen niin riittääkö se... vai pitäskö mun myydä toi motti ja putki -yhdistelmä pois kun on uusi ja vaan koekäytetty. Itse uskoisin, että Buttenmeisterin dynossa yli 9,5 heppaa on ihan realistista koneesta, eli 8,5 hp takapyöriltä. Tosin kun en oo mitannu ni tarkasti en tiedä. Onhan taas pähkinää... ???
« Viimeksi muokattu: 30.03.10 - klo: 11.18 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1690 : 30.03.10 - klo: 11.35 »
Kannattaa sit tehdä diffit kunnolla siihen, on nähty niin monella ongelmia ihan fooruminkin porukan kesken.
itse meinasin samanlaisen auton ostaa lapsille, mutta kollegani keskemmältä eurooppaa varoittelivat, siten päädyin kiinan bajaan kakkos-auton suhteen.
/ Jere Siirilä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1691 : 30.03.10 - klo: 11.39 »
Joo, tästäkin yksilöstä oli takadiffi korjattu uusilla osilla jo. Eikä siinä ole kuin joku mikälie 28cc vakiokone kiinni.

Jesi, paljonko nutekkeihin suositellaan pinjonin ja lautaspyörän välystä? Niin tiukaks että hannaa?
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1692 : 31.03.10 - klo: 06.27 »
Mää oon aina ne pistäny näppi/korvatuntumalla.

Mutta loppupeleissä melkee tätä sun autoo vois keskustella jatkossa tuola nuutekin ketjussa, kun seo sentään edes kaukaista sukua tolle kaarrssonin mallille plus haun perusteella kaarssonin ketjut ei oo ihan vuosiin ollu elossa.
/ Jere Siirilä

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1693 : 31.03.10 - klo: 12.30 »
Kyllä pikkasen tuntuu siltä jari että nyt meni kädet melko syvälle siihen itteensä kun tollasen laitot  jos niinku hpi:n autoon vertaa   mut jos kättelemällä saa nii mikäpäs siinä ja anteeksi huomautus.  Mutta tapaushan tunnetaan kätevänä miehenä joka taikoo auton kun auton melkeen ilmasta  :wink:

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1694 : 31.03.10 - klo: 12.35 »
niin ja ei ootullu tänne laitettuakaan kuvaa. Tämmönen setti istuu nyt meitin bajassa ja voimaa on kivasti. ootellaan hankikelejä et näkee mitan kulkee etusormi koukussa. Muutama kuva löytyy lisää naamakirjasta


Purin tossa männä päivinä ton vanhan 29cc motin ja oli melko kulahtanut ei ihan hetkessä uskois et melkeen uutena sen ostin. Vajaassa vuodessa meni melko ikäväänkuntoon mutta ei sitä kyl huomannut ajossa jerkkua löyty viel ihan kivasti
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo: 12.39 kirjoittanut Sammy__80__ »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1695 : 31.03.10 - klo: 13.18 »
Kyllä pikkasen tuntuu siltä jari että nyt meni kädet melko syvälle siihen itteensä kun tollasen laitot  jos niinku hpi:n autoon vertaa   mut jos kättelemällä saa nii mikäpäs siinä ja anteeksi huomautus.  Mutta tapaushan tunnetaan kätevänä miehenä joka taikoo auton kun auton melkeen ilmasta  :wink:

Ei tällä väliä, tiesin mihin ryhdyin. Ja täydellisenä vähänajettuna pakettina kaikkine tarpeineen 250e oli mielestäni sen verrn halpa hinta että otin riskin. Ensimmäisenä teen sen diffeihin lisätuennat, koska muoviset diffikuoret antaa aina periksi kun nää helkutin rc-autojen valmistajat eivät tunnu ymmärtävän tänä päivänä edelleenkään että 90-asteisen tasauspyörästön hammaskosketuksessa myös pinjoni pitää laakeroida pitkältä matkalta. Sama tyhmyys jatkuu edelleenkin kasikrosseissa myös.
Just joo.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1696 : 31.03.10 - klo: 14.01 »
ei paha hinta rojektista. noissa diffeissä oot ihan oikeesa. Kumma homma kun eivät laita kunnon laakerointejä niihin. Luulis valmistajan jo sen tietävän. Hemmo ostaa rc auton ja jo ekoilla metreillä levee koko paleti käsiin niin vois vähän ajatella että miten markkinat vetävät tulevaisuudessa.

PS  Onneksi on HPI  :police:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1697 : 31.03.10 - klo: 14.12 »
Joo, Bajan voimansiirron rakenne on täysin erilainen ja erittäin hyvin suunniteltu. Heti kun voimaa ei tarvitse välittää 90 asteen kulmassa ja akselilaakeroinnit ovat kaukana toisistaan kuten Bajassa on niin paikat kestää. Baja taitaa olla parhaiten sikaa kestävä auto, näin itse luulisin. Siis sen jälkeen kun vakiotukivarret on päivitetty vaikkapa RPM:iin.

Ihmettelen muutenkin tota bensanelarien nykysetuppia. Motti on laitettu samoin päin kuin HPI:ssä mutta siltikin voima välitetään ensin jotakuinkin suojaamattomien ratasparien läpi ensimmäiselle kulmavaihteelle josta se sitten kardaaneilla välitetään etu- ja takaperän kulmavaihteille?? Tää on tää FG:n rakenne joka on kaikissa nelikoissa, mitä JÄRKEE tossa on??? Ei sitten mitään mun mielestä. Näissä bensanelikoissa sais ton ensimmäisen kulmavaihteen pois laittamalla setupin kuten kasikrosseissa, kone pitkittäin eikä poikittain ja suorahammasveto keskidiffille. Toi olis huomattava parannus. Komponenttien sijoittelulla sais tasapainoisen ajettavuuden samoin aikaan kuin kasikrosseissa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo: 14.19 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1698 : 31.03.10 - klo: 14.32 »
jees totta puhut olihan ne kuitenkin mcd:en saaneet jo suojuksen rattaille  mutta tuntuisi oudolle jos kone laitettaisiin poikittain autoon tokihan fg:n systeemi on ihan järjetön kun koneen imupuoli on taakse päin jossa kaikki saisse pyörii. Taikka motti laitettaisiin samoin kun rata autossa päälleen makaamaan ehkä imupuoli sais olla alaspäin mutta nää on taas näitä ikuisuus kysymyksiä joiden kanssa painitaan viel pitkään...  Itelläki muuten RPM tukivarret autossa mut en menis moittimaan noita HPI:n varsiakaan kun kesti viimekesänä melkosia kärrynpyöria vedellä auto painaa semmosen 13 kiloa ja siien ku lisää 50- 70 Km/h vauhdin ja g voimat niin lujaa tekoa on

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1699 : 31.03.10 - klo: 14.34 »
Joo, mä ajan itse vielä vakiotukivarsilla. RPM:t on ostettu jo varalle. Noi varret on vaan näiden autojen tunnettu heikko kohta. Enkä mäkään mikään sääliä autolle antava ohjastaja oo...

Mä en sinänsä tota Carsonia sellasenaan ihmeemmin arvosta ja aattelin kyllä alkaa vakavissaan funtsimaan sen muuttamista ihan toiselle setupille kunhan sen nyt Pääsiäisenä omiin hyppysiin saan. Se oli tarpeeks halpa et sen voi pistää lihoiks ja kattoo saaks siitä tehtyy jotain uudenlaista. Tai kasikrossimaista. Täytyy katella sit.
Just joo.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1700 : 31.03.10 - klo: 14.39 »
HEH eipä tuu itekkään säälittyä aina se heikko kohta jostain löytyy  itellä oli servo seiveri ratkennu sai pikku tönäsyn penkkaan sepäs oli siinä mutta jos ajattelee sen kesto ikää niin melkeen kaksivuotta otti turpiin joka ajoreissulla

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1701 : 31.03.10 - klo: 19.44 »
Aikoinaan kun itsellä oli HPI Baja SS niin vetarit tuntui vääntyvän helpolla jos tuli hypystä huonosti alas, muuta en saanut rikki.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1702 : 31.03.10 - klo: 20.00 »
juu sama homma itelläki parit kipaleet semmosia varalla  Vakio vetari on kyl ihan suolesta hyvin muistuu mieleen kun laiton tehoputken kiesiin nii kesti jotain 10 minuuttia ajoa ja sitten naps  :lol:

Poissa quumies

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1703 : 01.04.10 - klo: 22.31 »
Olen aika kokematon rc harrastuksessa mutta yhden nitro kokeilun jälkeen nämä bensa autot ovat iskeneet lujaa. Enkä voi sanoa omaavani suurta tietoutta eri merkkien laatu eroista. sehän nyt on varma että neliveto on niin paljon monimutkaisempi rakenteeltaan kuin takaveto ettei ropaamiselta voine välttyä varsinkaan kun voimansiirto näissä bensapeleissä taitaa aina olla se heikoin lenkki. Mutta jos joku sanoo että carsonit ovat huonoa laatua niin toivoisin että esittäisi ihan omakohtaisen käytännön esimerkin mitenkä carson porsinut helpommin kuin muut merkit. Nimittäin itse ostin carson attackin vähän ajettuna saksasta mielestäni todella halvalla n350€ lievästi paranneltuna, enkä voi sanoa olevani tyytymätön. Noin 10 litraa ajettu, kaikki pakksessa, 2xbetoniseinään ja ties kuinka monta kertaa ties mitenpäin ympäri. Koko talven rikotut osat.... ohjausservosta varmaankin potikka rikki, kopassa max 1cm halkeama ja itse nastoitetut takakummit repeilee reunoistaan. Vaikuttaa tuttavan marderin kanssa laadultaan ja osiltaan melko identtisiltä. En väitä etteikö niitä parempiakin olisi mutta aikamoista sikaa on 10 litraa kestänyt joten ei ainakaan huonoa laatua ole.

Poissa mikako1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1704 : 02.04.10 - klo: 10.30 »
Ihan hyvä nostaa "kissa pöydälle" jos sitten muutkin Carsson kuskit kirjoittas kokemusksistaan. Merkille vois avata sitten oman keskustelun koska olisi mielenkiintoista kuulla käyttäjäkokemuksia :roll:
FG Marder, FG/Heisstuning 4WD, FG Leopard Race,FG Baja4WD, FG Race Truck/ BMW, Axial AX10, M C D Rally Subaru

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1705 : 02.04.10 - klo: 10.58 »
Tarina kertoo että carson lopettas noiden autojen myynnin.  :shocked:
Joten tuossa valossa tulevat autot ovat vain varaston jämiä.


Ja ettei ihan OTeeksi mene, en tainnut muistaa tähän ketjuun kirvotella:


Kiinan bajan kori yhden tankin ajon jälkeen:





Putsarista taakkepäin ihan repaleina korin ylä ja alaosat   :angry:




Kummelia lainaten: "Ylimääräinen paino pois, Stefa lähtee!"
Saksin korista pahimmat siivut pois, yllättäen outerwearsseja ei oo kaapissa yhtään, veikkaan että on vauhtipyörä silppuna ekalla tankilla.
Samalla vääntelin ilmanputsarin hieman eri asentoon ja sulloin tuon Pipercrossin tuonne:

« Viimeksi muokattu: 02.04.10 - klo: 18.02 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1706 : 07.04.10 - klo: 17.44 »
Nonii, täältä tilailemaan hydr.jarruja! http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360250606136 Ite tilasin ja nyt innolla odottamaan, että millaset ovat.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1707 : 07.04.10 - klo: 17.52 »
No kyllä varmasti on hyvät vakioihin verrattuna, onhan noilla kyllä hintaakin.

Tulipa sitten tilattua Kinkki Baja itselle taas :evil:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1708 : 07.04.10 - klo: 18.05 »
Juu kallista on, mut kyllähän tää harrastus on muutenkin helkkarin kallis. Ajattelin pitkään tilata Integyn mekaanisia jarruja, mut sit muistu mieleen vanhat Shimano XTR V-jarrut ja millasta kikkailua se oli vajereiden ja hiekan suhteen.

Kattelin myös AMS hydr.jarruja, mut ne olivat aina loppu jokapaikasta.

Muutama kuva.
http://i79.photobucket.com/albums/j157/28offroader/RCX%202010/DSC04022.jpg
http://i79.photobucket.com/albums/j157/28offroader/RCX%202010/DSC04021.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2732/4449112377_fbc3362b71_b.jpg
« Viimeksi muokattu: 07.04.10 - klo: 23.48 kirjoittanut rampa »
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1709 : 13.04.10 - klo: 12.30 »
Tänään tuli tuo King Motor Baja perille, mukavasti siinä on blingiä jo vakiona.

Muutama kuva:












HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava