Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989606 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3330 : 14.10.13 - klo: 18.47 »
Juu on mul lohkonki suoja. Tosin se ei ollu kiinni parin ekan tankillisen aikana. Pitää putsaa kaikki paikat, kuhan vaa jaksaa alkaa purkaa tota.
Millanes viritys muuten tämä on? http://www.hobbylinna.fi/tuote/clear-undertray-for-baja-5b/PL3306-60/
HPI Baja 5B 2.0

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3331 : 17.10.13 - klo: 10.48 »
Osaako joku kertoa, mikä saa Bajan noin 20-30 minuutin ajon jälkeen väsähtämään. Ei nosta kierroksia samaan tapaan kuin ajon alkupuolella ja tuntuu röpöttävältä. Foameja olen vaihdellu ajon aikana eli ilmaa saa samaan tapaan mutta kone alkaa kuulostaa siltä, että seos ei enää pala kunnolla.

Säädöt tuntuu olevan kohdillaan, kun auto pelaa hienosti aina alussa mutta puolen tankin jälkeen meno lopahtaa (eikä tankkaus auta)...
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3332 : 17.10.13 - klo: 13.13 »
Tankin huohotus tukossa, menee alipaineiseksi. Katso että tankki saa korvausilmaa.

Toinen vois olla kaasarin lämpeäminen. Eli kokeile tuntuuko kaasari kuumalta heti kun alkaa ongelmat.

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3333 : 27.10.13 - klo: 12.22 »
Mikähän noita spurreja rikkoo?

Nyt suli jo kolmas vakio spurri, vajaan puoli tankillista kerkesin ajella kunnes meno loppui taas, kytkimen päivitin ensimmäisen spurrin sulamisen jälkeen alumiiniseen, jossa kannatin alumiiniä, HD pinjoni, HD kytkinkello ja isommat laakerit.
Pinjonin ja kellon välys ihan ok, jarrut eivät laahanneet, renkaat sekä perä pyörii herkästi ja laiton juuri uuden FG:n 8000rpm kytkimen koneessa.
Laparenkaat oli alla ja isolla sorakuopalla ajelin, kone tuntui ehkä alhaalta hiukka laiskalta, joten kävin nyt jälkeenpäin miettimään että olikohan tuo jousi kuitenkaan 8000rpm, punainen se kyllä oli, mutta muusta ei tietoa, tilasin ebaystä joltain britti myyjältä.


Vai, onko tuollainen epätasainen, pehmeää hiekkaa sisältävä sorumonttu ajopaikkana niin rankka ettei tuo vakio spurri kestä sitä? pikku lentoja kaasupohjassa ja hiekka absorboi aika tehokkaasti tappaen vauhdin, etenkin täydellä kaasulla joutuu spurri kovalla rasitukselle, varsinkin kun alla oli nuo laparenkaat joista ei pitoa puuttunut?

Olisiko vinkkejä, että mitä tuosta kannattais tarkastaa?

Seuraavaksi spurriksi on varattu Hostile, mutta ei ihan "huvikseen" sitä kehtaisi hajottaa.

Setuppi seuraava:
17/57 Välit, 30.5cc, 668 walbro, KM "domi tyylinen" kopio pilli.

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3334 : 27.10.13 - klo: 12.57 »
Hyvä pito luonnollisesti rasittaa voimansiirtoa, erityisesti hyviin tehoihin yhdistettynä.

Mutta jos ajatellaan pelkästään parivaljakkoa pinjoni + spurri, niin kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

-Pinjonin kunto. Kuluneet hampaat pinjonissa ja sitä myöten iso hammasvälys suhteessa spurriin syövät kyllä muovispurria.

-Pinjonin vakaus ja säteis/aksiaaliheitto. Hpi:n vakio pinjonin kiinnityksessä on se vika, että pinjoni jää tavallisesti vain sen 4mm ruuvin ja vetokiilan varaan "lepattamaan" Vähän vain yrittää saada tukea puolesta laakerin sisäkoolin leveydestä. Kun vielä itse käytin vakiokelloa, niin hioin kellon akselin vetokiilan matalammaksi siten, ettei se kanna pinjonin uran pohjaan. Tällöin pinjoni pääsee tukemaan akselintumppinsa ulkoreunoilta. Kellon laakeroinnin väliholkitin + simmasin siten, että laakerointi kantaa ja kiristyy sisäkooleistaan kellon ja pinjonin olakkeita vasten. Tällöin pinjonin pulttiin ei juuri kohdistu  haitallista taivutusjännitystä ja pinjoni asettuu suoraan eikä lepata rasituksessa.

-Spurrin lepatus. Vakiopitimessään aksiaalisen välyksen keralla spurri pääse lepattamaan aika paljon, varsinkin kovassa kuormituksessa. Itse olen korvannut sen onnettoman alumiinisen väliprikan spurrin takana tarkemmalla ja isommalla tukilevyllä sekä simmannut aksiaalivälyksen pois.

Näillä keinoilla olen parantanut muovispurrin kestoa merkittävästi.

Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3335 : 27.10.13 - klo: 13.10 »
Pinjoni sekä spurri molemmat olivat uusia ja ajamattomia, pyöri pöydällä ihan nätisti koko kierroksen ja välys oli  sopiva.

Ja tosiaan tälläinen kuvanmukainen kytkinsetti on kiinne, eikä siellä miedolla voimankäytöllä välyksiä tuntunut, ainut tietysti pieni päittäisvälys kellon ja pinjoni välissä, muuten varsin napakka

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3336 : 27.10.13 - klo: 13.35 »
Voihan se sormissa tuntuakin napakalta, mutta ei se vielä todista mitään. Se ratkaisee, miten eri osat vastaavat toisiinsa, kuten kirjoitin. Ja kun pinjoni/kello -asetelmassa on se pieni päittäisvälys, kertoo se siitä, että systeemi on edellä kuvaamassani "hontelossa" tilassa, vaikka se kiristettynä vaikuttaisikin sormissa napakalta.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3337 : 27.10.13 - klo: 14.28 »
Ok, eli shimmeillä tuo välys kokonaan pois, tai ainakin pienemmäksi?

Nyt siellä on yhteensä 0,6mm shimmejä, eli 2x 0,3mm, jos laitan vielä yhden 0,3mm shimmin tuntuisi että välys  menee liian tiukaksi, pitää tilata vielä 0,1 ja 0,2 shimmejä ja koittaa niillä.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3338 : 27.10.13 - klo: 14.43 »
Itsellä pyöristyi kahdet 17/57 välitykset alle puolella tankilla. Vaihdoin kokeeksi 18/56 välitykset ja ne on kestäneet hyvin. Hostilen renkailla kesti nuo vakiotkin ajaa hyvin mutta juuri laparenkailla meno tyssäsi muutaman kovan vedon jälkeen. Koneena oli tuolloin kiinni 30,5cc full mod.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3339 : 27.10.13 - klo: 21.49 »
Hyvin toimii. Käytii päristelee vähä pehmosemmal "aavikkohiekalla". Onneks oli vähä kosteeta.
Mut asiaan. Laitoin ton hostilen spurrin jne. palikat mitä ny tuli hankittua. Gearit pyörii hyvin mut on vähä jäykempi tietyssä kohtaa kierrosta. Mikähän tän aiheuttaa. Suorassa on kaikki. Ei kai o mahollista että toi drive gear shafti olis jotenki menny mutkalle?
HPI Baja 5B 2.0

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3340 : 27.10.13 - klo: 22.09 »
Ei ole mahdotonta mutta tarkasta ennen vaihtoon ryhtymistä kaikki asiaan liittyvät laakerit. Gear platen laakeri on todennäköisin vika.
Just joo.

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3341 : 27.10.13 - klo: 22.36 »
Juu pitää katella. Vois tilaa jonku laakeri setin jostai muutenki.
HPI Baja 5B 2.0

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3342 : 29.10.13 - klo: 10.18 »
Ok, eli shimmeillä tuo välys kokonaan pois, tai ainakin pienemmäksi?

Nyt siellä on yhteensä 0,6mm shimmejä, eli 2x 0,3mm, jos laitan vielä yhden 0,3mm shimmin tuntuisi että välys  menee liian tiukaksi, pitää tilata vielä 0,1 ja 0,2 shimmejä ja koittaa niillä.

Onko sulla jotain vanhaa laakeria, josta purkaa irti sisäkehä? Sellainen on täydellinen väliholkki noiden kellon laakereiden väliin. Sellaisen kun asennat, niin voit simmata ja kiristää paketin huoletta: kiristys ei enää "litistä" laakereita kiinni. Samalla systeemi alkaa tukemaan pinjonin ja kellon olakkeita vasten. Tarkasta myös, ettei kellon akselin kiila kanna pinjonin uran pohjaan.

Zeerios, ihmettelit jäykempää kohtaa spurrin pyörähdyksen matkalla. Sellainenkin on vähintään mahdollista, että mikään puristevalettu muovikappale ei välttämättä ole pyöreä. Tarkkailepa siis, että muuttuuko hammasvälys pyörähdyksen aikana.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa AkR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3343 : 29.10.13 - klo: 16.36 »

Onko sulla jotain vanhaa laakeria, josta purkaa irti sisäkehä? Sellainen on täydellinen väliholkki noiden kellon laakereiden väliin. Sellaisen kun asennat, niin voit simmata ja kiristää paketin huoletta: kiristys ei enää "litistä" laakereita kiinni. Samalla systeemi alkaa tukemaan pinjonin ja kellon olakkeita vasten. Tarkasta myös, ettei kellon akselin kiila kanna pinjonin uran pohjaan.

Eipä ole, saahan tuohon vaikka sorvissa holkin tehtyä, mutta jos vain shimmaan välyksen pois juurikin tuolta laakereiden välistä

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3344 : 29.10.13 - klo: 17.47 »
Zeerios, ihmettelit jäykempää kohtaa spurrin pyörähdyksen matkalla. Sellainenkin on vähintään mahdollista, että mikään puristevalettu muovikappale ei välttämättä ole pyöreä. Tarkkailepa siis, että muuttuuko hammasvälys pyörähdyksen aikana.
Pitää katella. Mut samaa tekee vakio spurreil ja hostilen spurreil. Tosin hostilea asentaessa huomasin ettei siinä ainakaan ollu reikä ihan keskellä. Joutu vähä kaivertaa et sai akselin läpi. Vois vaihtaa pinioninki ihan vaa huvin vuoks, ku tuli semmonenki tossa tilausläjässä.
HPI Baja 5B 2.0

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3345 : 30.10.13 - klo: 20.23 »
Onko hostilen axle bootit asiaa? Vai onko jollakin kokemusta jostain kestävämmistä? Ajopaikkaa varmaan tulisi miettiä tarkemmin, kun tuntuu olevan aika kulutustavaraa...
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

Poissa Andrimus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3346 : 30.10.13 - klo: 20.29 »
Kestää paremmin.. Mutta kaikenhan saa rikki :grin:

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3347 : 30.10.13 - klo: 20.32 »
Hostilen bootsit on varmasti kestävimmät. Mustat ovat pehmeämpää tavaraa kuin harmaat. Itsellä ensimmäiset mustat kesti noin 8-9kk.

Jos ajaa murskeessa tai muuten vain karkeahkolla alustalla niin tuutit repeää helposti. 0-32 tavara tahtoo helposti jäädä jumiin tukivarsiin. Ja jos niin käy niin kivi repii kyllä kumit hemmettiin.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3348 : 30.10.13 - klo: 22.20 »
Onko hostilen axle bootit asiaa? Vai onko jollakin kokemusta jostain kestävämmistä? Ajopaikkaa varmaan tulisi miettiä tarkemmin, kun tuntuu olevan aika kulutustavaraa...
Onko sulla suojat takatukivarsien edessä? Ne suojaa vetarien kumeja hyvin mutta kyllä sinnekkin väliin niit kiviä välil tahtoo mennä...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3349 : 31.10.13 - klo: 10.02 »
Ei ole suojia - en ole edes tietoinen sellaisten olemassaolosta. Kerrohan lisää, niin laitan tilaukseen!
Asiasta toiseen: voiko orkkis mud buster -renkailla edes kuvitella ajelevansa talvella? On vaan jäänyt mieleen, kun joku kertoi pidon olevan kohtalaista ja kestävyysongelmiakaan ei samalla tapaa ilmennyt...
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3350 : 31.10.13 - klo: 10.46 »
Ne suojat on helppo tehä itekkin.
Vaikkapa tyhjästä pienkonebensa purkista leikkelet soirot ja ruuvaat alatukivarteen kiinni.
Like this.
En tähän hätään parempaa kuvaa löytäny, mut tajuat varmaan pointin kun kuvaa katsot.
http://aijaa.com/qveefZ

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3351 : 31.10.13 - klo: 10.51 »
Nyt löyty paremmat kuvat.
http://aijaa.com/BQGGR4
http://aijaa.com/OG2KU9
Patenttia vaan ni säästää rahaa.
Ohan ne ddm:llä myytävänä ne chasen muovipalat, mut mitä järkee maksaa 25$ jos ite voi tehä samanlaiset ja kestävämmät.

http://www.davesmotors.com/tt161

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3352 : 31.10.13 - klo: 11.00 »
Tässä kuvassa näkyy tuo messinkinen tukiholkki joka pitää spurrin paikallaan, ei vipata ja väpätä kun ton laittaa.
http://aijaa.com/vqzmt2
Ja tämä on siis diy-man:nin työtä, suosittelen kaikille bajamiehille tuollaiset hankkimaan.
Mulla yksi on kotosalla jouten.
5€ postitettuna.

Poissa qwertyuio

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3353 : 31.10.13 - klo: 13.25 »
Kiitos Juhamatti konkreettisista vinkeistä. Tällaista käytännön informaationvaihtoa varten tällaiset foorumit ovat hyviä. Valitettavasti aina löytyy "tietäjiä", joiden intentio on ihan jossain muualla, kuin kaverin jelppaamisessa. 
Mcd rrv4 gizmo 28.5cc rally/krossi - Hpi Baja 5B 30cc + nikko

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3354 : 31.10.13 - klo: 20.33 »
Itellä on leikattu kumiset suojat mitkä on nippareilla kunnolla kii alatukivarressa ja löysällä ylhäältä et nippari pääsee luistamaan ja vetarit on suojassa joka asennossa...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3355 : 01.11.13 - klo: 16.55 »
Itekki väsänny tommoset tosta samasta "pahvimuovista" mistä noi "ikkunatki".  :shocked:
HPI Baja 5B 2.0

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3356 : 01.11.13 - klo: 18.35 »
Ei kestä kauaa ku nipparit katkeileen, mulla oli kans tolleen eka patentit kiinni.
Poraa tukivarsiin pienet reiät ja ruuvaa sit harvakierteisellä ruuvilla levyt paikalleen.
Hyviä ruuvia on mm, servon kiinnitykseen tarkoitetut ruuvit.

Poissa mjr

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3357 : 02.11.13 - klo: 17.51 »
Moi millasia ohjauskulmia olette käyttäneet edessä/takana Esim. Edessä auraus/haritus?
Kysessä baja 5b todella rauhaton ajaa....

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3358 : 02.11.13 - klo: 20.26 »
Tehdasasetuksilla ite... tai voi olla että ovat jo miten sattuu ku on semmosia laskeutumisia tehty ainoostaan toinen eturengas/takarengas edellä että....  :shocked:
HPI Baja 5B 2.0

Poissa Zeerios

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3359 : 13.11.13 - klo: 17.52 »
kertokaaha miten tujuu öljyä noihi iskareihi kandee pistää? Tuntuu että noi vakio mönjät on vähä turhan löysät. Varsinki takana. Aattelin käyä ostaa prätkä iskari öljyä, nii mitä kandeis ostaa. Noi hpi, losi jne. RC öljyt on nii tyyristä kamaa noihin verrattuna. Vaikka ovat samaa kamaa pienemmissä puteleissa.
HPI Baja 5B 2.0