Ymmärrän kyllä hyvin tuon pointin että useat harrastajat haluavat ajaa harjattomilla, onhan niissä kiistatta omat hyvät puolensa.
Heitän taas nyt tästä vain jotain ilmaan kun en ole mitään oikeen vielä loppuun asti asti kerennyt miettimään, mutta hieman noita aikaisempia pointtejani myötäillen.
Eli siis mielestäni jos harjaton sallitaan TSP-10 luokkaan nykyisten 17T koneiden rinnalle ensi kaudelle, niin näiden sallittujen harjattomien koneiden pitäisi pystyä olemaan mukana kilpailussa siten, että laitteella on mahdollista ajaa kilpailukykyisesti, mutta ei kuitenkaan ylivoimaisesti. Tämän lisäksi kyseisten harjattomien moottoreiden saatavuus tulisi olla sitä luokkaa, että niitä olisi mahdollisuus itse kunkin ostaa vaivattomasti.
En suoraan sanottuna ole viritetyn puolella seurannut mihin harjattomat siellä ovat menossa, mutta jos nyt en ihan väärin ole käsittänyt niin siellä on paljon kehitystä tapahtumassa kokoajan ja esim. laajalti suositut 4-star koneet sekä muut samassa teholuokassa olevat Novakit ovat vanhentumassa. Ainakin niitä tuntuu olevan kovin paljon myynnissä kisakuskeilla jatkuvasti. Olisiko mitenkään mahdollista, että tämän teholuokan koneita voitaisiin hyödyntää TSP-10 luokassa?
Nyt mennään taas ehkäpä hieman sitä vastaan mitä kirjoitin aikaisemmin, mutta mikäli näillä 3-star / 4-star / Velociti tms vastaavan teholuokan koneilla päästäisiin 17T konetta vastaaviin vauhteihin esim. 4 taikka 5 kennolla ajettaessa, niin silloin meillä olisi harjaton vaihtoehto joidenka saatavuus olisi taattu (käsitykseni mukaan) ja myöskin virikuskeilta vanhat vehkeet voitaisiin "kierrättää" TSP-10 luokkaan, joka alentaisi hankintakustannuksia niiden henkilöiden osalta jotka käytettynä ovat laitteita kiinnostuneita hankkimaan.
Eli siis tämä vaatisi testausta. Muistan kesällä että jotkut ajoivat sähkökrossia harjattomilla 5 kennolla, jotta auton paino saatiin paremmin balanssiin. Eli siis laitteiden pitäisi kyllä toimia tällä konfiguraatiolla ongelmitta kun tietysti mattopuolella 4 kennolla onkin ajettu enemmän. Tämä vaatisi tietenkin testausta asian tiimoilta, mutta mielestäni ihan testaamisen arvoinen asia kuitenkin.
17T koneet siis menisivät nykyisillä säännöillään 6 kennolla ja sitten harjattomat 4 taikka 5 kennolla. Luin tuolta toisesta ketjusta Juhon kirjoittamia kommentteja että 4 kennolla harjaton menee hitaammin kuin 19T kone, joten sen osalta ehkäpä tuo 4 kennoa on poissuljettu vaihtoehto, mutta 5 kennolla olisi mahdollista että tehot olisivat aika tasoissa.
Kuullostaako ihan mahdottomalta? Onhan C-12 luokassakin saanut ajaa 6 kennolla mikäli käytössä on ollut 27T ankkuri ja sitten 4 kennolla muuten. Eli siis kennojen lukumäärän vaihteleminen moottorityypin mukaan ei ole mitään uutta.