Kirjoittaja Aihe: Moottorin viilentäminen  (Luettu 18276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #30 : 09.07.11 - klo: 18.16 »
eikai ny ihan tollasta ripotella moottorin päälle ??? ;D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #31 : 09.07.11 - klo: 18.22 »
moottori hajoo/räjähtää tollasesta kylmyydestä ;D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #32 : 09.07.11 - klo: 18.31 »
sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)
Aika jännää. Olettaisi, että täysin RTR säädöissä oleva auto hoitaisi tämän asian kunnolla... Mutta kyllä sinulla varmaan on siinä autossa liian suuri pinjoni (moottorin akselille tuleva ratas). Kun sen tilalle vaihtaa pienemmän rattaan, niin auton huippunopeus pienenee vähän, mutta toisaalta moottori ei kuumene niin paljoa ja auto kiihtyy paremmin. Voisit kokeilla vaikka 2 hammasta pienempää kuin se nykyinen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #33 : 09.07.11 - klo: 18.35 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6673
Itse käytän tuota 2wd lässissä, ja itselläni mahtuu ainakin jäähdytystä moottoriin kiinni jos niin haluaa.
2003 keskustelu osoittaa että hakua sentään käytetään, paras olisi tietysti että otettaisiin ne uudet keskustelut, mutta hyvä että haun käyttö on hallussa.
Kiitos tiedosta, näyttää kiinnostavalta! Osaisitko sanoa, millä jännitteellä tuota ajat ja kuinka tehokasta normi-540 moottoria se sinusta vastaa?

Kv (rpm/v)    3500
Max Current (A)    89
Max Voltage (V)    0
Power(W)    0

Kun nuo kiinalaiset on ovelasti ilmoittaneet, että se ottaa 89A, mutta ei mitään tietoja, millä jännitteellä.  :grin:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #34 : 09.07.11 - klo: 18.39 »
mutta saisiko sen viilenemään jos vaihdan 550 koon moottorin ???
:)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #35 : 09.07.11 - klo: 18.44 »
mutta saisiko sen viilenemään jos vaihdan 550 koon moottorin ???
:)
No, varmaan, mutta se sun nykyinen ratas olisi sillekin moottorille väärä. Noita rattaita kertyy vähitellen sellainen 5-10 kappaletta, koska niillä säädetään sen auton välitys moottorille sopivaksi. Minusta on kyllä edelleen outoa, että se sinulle myyty ratas kuumentaa moottoria noin paljon.  :shocked:

Jos ostit sen naamatusten jostain kaupasta, niin vie auto sinne ja selitä asia. Jos olet kova kauppamies, niin voit vaatia minusta toista ratasta takuuseenkin - eihän se toimi tuon nykyisen kanssa. Joka tapauksessa noita rattaita on ihan hyvä olla muutama erilainen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #36 : 09.07.11 - klo: 18.47 »
joo mutta kun se on vakio ei ole vaihdettu enkä ostanut sitä liikkeestä vaan käytettynä (parikertaa käytettynä):/
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #37 : 09.07.11 - klo: 19.18 »
joo mutta kun se on vakio ei ole vaihdettu enkä ostanut sitä liikkeestä vaan käytettynä (parikertaa käytettynä):/
No, tuossa autossa on ilmeisesti 48pitch rattaat ja se on varmaankin yleisin rattaiden hammasväli. Mars vaan johonkin RC liikkeeseen ja sieltä niitä saa. Vaihtoehtoisesti saa kyllä kaikista nettikaupoistakin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #38 : 09.07.11 - klo: 19.43 »
kiitti neuvoista :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa goudha

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #39 : 09.07.11 - klo: 20.44 »
Kv (rpm/v)    3500
Max Current (A)    89
Max Voltage (V)    0
Power(W)    0

Kun nuo kiinalaiset on ovelasti ilmoittaneet, että se ottaa 89A, mutta ei mitään tietoja, millä jännitteellä.  :grin:

Mielenkiintosesti tosiaan ilmotettu... ei paljon lohduta jos heität esim. 4S lipon kiinni ja kone ei kestä... no ottihan se sen ilmotetun 89A sisään 16.8V:lla ennen ku kärähti :evil:

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #40 : 09.07.11 - klo: 21.08 »
haha :D vähä nauroin tolle :D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #41 : 09.07.11 - klo: 21.20 »
moottori hajoo/räjähtää tollasesta kylmyydestä ;D

Kuitit kuittina! :grin:
Kestää kuuttakin kennoa... :tongue:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #42 : 09.07.11 - klo: 22.17 »
sain auton torstaina ja olen 13 vuotias autoon vaihdettiin vai sc muunnin sarja eli: eri kori pidikkeet kauttaa tornit mitkä nyt ovatkaan ja toinen kori ja eri puskurit jousia säädettiin ja laitettiin 540koon moottorin jäähdytyssiili koska autossa on 540koon moottori muutenkin auto on täysin vakio akku koko 8,4v ni-mh akkuja 3 kpl orion rocket pack 8.4v 4500mAh , orion rocket pack 8.4v 2700mAh ja sitten joku traxxas akku. ;)

Ei sillä ole väliä jos olet laittanut auttoon samaan kokoluokan moottorin kuin vakio...
Sillä moottorin käämityksellä on se merkitys mikä välitys pitää olla.

Saman kokoluokan moottoreista kun löytyy käämitykset maasta taivaaseen ja moottorit tarvitsevat täysin erilaiset välitykset.
Mikäli sun moottori kuumenee alle viidessä minuutissa tulikuumaksi niin välitystä selvästi lyhyemmäksi...
Eli pienempää pinionratasta.
Mikä auto ylipäätään on kyseessä?
Mikä moottori?
Mitkä renkaat?


Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #43 : 09.07.11 - klo: 22.56 »
Kyosho Ultima DB/SC moottori on kyoshon G20 moottori ja rengas on Ultima DB/SC :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #44 : 09.07.11 - klo: 23.01 »
Eli onko moottori sama kuin autossa vakiona tuleva???
Siis käämityksiltään?

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #45 : 09.07.11 - klo: 23.14 »
ei kuiva jäätä auto räjähtää ;D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #46 : 09.07.11 - klo: 23.14 »
Eli onko moottori sama kuin autossa vakiona tuleva???
Siis käämityksiltään?
Pastesin moottorin nimen googleen ja tuloksista sanoisin, että on se. 20T harjallinen. (saunamakkara kertoi tuossa aikaisemmin ostaneensa auton käytettynä, joten hän ei ole välttämättä nähnyt, mikä motti siinä oli uutena kiinni.)

http://www.familyland.com.au/index.php?main_page=product_info&products_id=2406

EDIT: Montako piikkiä pienemmän pinjonin ostaisit HOKE pelkästään tuon "5 minuutissa ylikuumenee" tiedon perusteella?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #47 : 09.07.11 - klo: 23.17 »
peke on ihme kuivajää mainostaja ;D
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #48 : 09.07.11 - klo: 23.27 »
on siis 20 kääminen :) ihan vakio on koko auto :) mutta miks lämpenee niin paljon siintä mä en tierä ://
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #49 : 09.07.11 - klo: 23.46 »
Jos ei tiedä vakiokoneen käämitystä niin miten voi sanoa koko autoa vakioksi  :huh: ?

Joko moottori on vakiomoottoria pienemmällä käämimäärällä, tai sitten auton voimansiirto ei pyöri herkästi.

Eli mikäli moottori on vakio niin sitten vikaa täytyy lähteä etsimään koko voimansiirrosta.
Ensimmäisenä epäilen aivan liian tiukkaa pinionin ja spurrin välystä.
Seuraavaksi pyörien laakerointia.
Kenties autossa muovihexit jolloin renkaat kunnolla kiristäessä saattaa alkaa hiertämään.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #50 : 10.07.11 - klo: 00.21 »
Vaihtuivatko renkaat suuremmiksi tuossa SC muunnoksessa?
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #51 : 10.07.11 - klo: 00.22 »
Ei, koska kyseisen auton vakio renkaat ovat SC renkaat.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #52 : 10.07.11 - klo: 09.49 »
vakiona siinä on juurikin tuo kösän g20 motti ja vakio välit on 19/82
pöö

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #53 : 10.07.11 - klo: 10.26 »
tiiätte siintä enemmän ku mie  :shocked:???
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #54 : 10.07.11 - klo: 10.57 »
Varmaankin koska vastaajalla on ultima ja on harrastellut aika pitkään jo..
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #55 : 10.07.11 - klo: 11.05 »
miten ne välit pystyy kattoo ???  :shocked:
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa Janne Rantaruikka

  • KSPA admin
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #56 : 10.07.11 - klo: 11.11 »


Tuossa on kuva rattaista minkä koot haluat tietää (pienempi on pinjoni ja isompi on spurri) ja myöskin, että onko niiden välinen välys liian tiukka.
TT-01D, TT-01, X-Maxx8s, TRX-4, E-revo, Slash 1:16, Mini M-03, LRP Shark RMT, Asso SC10, Asso T4, Gmade R1, Infraction, Ryft, Senton, Element enduro

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #57 : 10.07.11 - klo: 11.15 »
no sain myyjän kiinni facebookin kautta ja hän sanoi että pitää laskea montahammasta pinion rattaassa on ja jos on liian suuri niin mun pitää ilmottaa ja hän hakee kyosholta ja lähettää postissa uuden pienemmän :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #58 : 10.07.11 - klo: 12.00 »
Rattaiden väli säädetään sopivaksi niin että laitetaan rattaiden väliin ihan tavallista tulostus paperia ja sitten moottori painetaan niin kiinni rattaisiin kun se menee ja kiristetään siihen sitten paperi pois ja hyvä tuli.

Liian iso välys ja ratas on hyvin äkkiä sileä (kokemusta on) liian tiukka kuluttaa rattaita turhaan aiheuttaa liikaa kitkaa ja täten kuumentaa moottoria(myöskin noparia eli nopeudensäädintä ja akun sekä noparin liitintä) tolkuttomasti.
pöö

Poissa saunamakkara

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin viilentäminen
« Vastaus #59 : 10.07.11 - klo: 12.39 »
okei mutta isoveli saa laittaa sen en ite lähe kopeloimaan :)
ei itkulla rajaa kun ultiman moottori kuumenee ja sormet palaa :Kyosho Ultima DB/SC