Kirjoittaja Aihe: O.S Moottorit, V-SPEC jne  (Luettu 240418 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #300 : 07.07.08 - klo: 01.59 »
Siis kyllä ne kierrokset alas tulee,mutta kahdessa vaiheessa. Tähän ei kauaa mene,jos sanon sekunti kasun päästämisestä,niin voi olla jo liian pitkä aika. Eli noperasti tulevat kierrokset alas,mutta toisen "vaiheen" jälkeen kone yleensä sammuu. Pitäis vaan jonkun gurun antaa vähän sorkkia ruuvaria tohon koneeseen.

Täytynee huomenna kokeilla ruuvailla niitä ruuveja vähän reippaammin. Mites,jos alaruuvia avaa,niin miten se vaikuttaa tuonne yläkierroksille (yläruuviin)? Ei kauheasti ainakaan uskalla lisää avata yläruuvia,kun lämmöt ovat nyt vakiintunut siihen 120-130 astetta,riippuen kuinka kauan on tykitellyt. Olettaen,että tuo noihin lämpöihin ylipäätänsä vaikuttaa.
-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #301 : 07.07.08 - klo: 08.52 »
Ei, vaan siihen, että kone on haukannut ilmaa jostain. Luotan edelleen vakaasti O.S: n koneisiin ja tulen ajamaan myös loppukesän kisat niillä.

Silti se ei ole tyypillistä, ja edelleen on jotain pielessä jos kone vuotaa.

Itsellä ei ole yhtäkään vuotavaa ossia vielä vastaan tullut.
Kaasarin haitarikumiakaan ei ole tarvinnut tiivistellä.

Kun ekan V-Specin autoon ruuvasin niin loppu moottoreiden tiivistely samalla.

Pannu paikalleen, sisäänajo ja säädöt kohdalleen... Mieletön teho, pitkä tankkiväli ja lähes 100% käyntivarmuus.

Oli asia siis ihan miten tahansa niin jotain on tehty pieleen jos kone toimii kummallisesti...
Se EI ole ominaisuus.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #302 : 07.07.08 - klo: 09.10 »
Varmaan näin. Hyvin ne koneet on toiminut, liekkö se pieni vika sitten ruuvarin toisessa päässä  :p
Flying Calacucco

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #303 : 10.07.08 - klo: 00.41 »


Mikäs ruuvi on mikäkin? Kun ei tahto kaasuttelun jälkeen pysyä käynnissä tai kun painaa jarrua,niin kone stumppaa. Otettavasti ruuvailtu oikeita ruuveja..  :angel:
-

Poissa kallek

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • http://www.hut.fi/~kkyyro
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #304 : 10.07.08 - klo: 07.45 »
1   "keskialueen säätö" ns. siirtää moottorin tehokäyrää (Tätä ei ole yleensä tarpeen säätää)
2   Pääneula = yläkierrosten säätö
3   Mekaaninen tyhjäkäyntiruuvi. Säätää luistin liikettä. Kiristämällä lisää tyhjäkäyntikierroksia...
4   Alaneula = Matalien kierrosten seossäätö

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #305 : 10.07.08 - klo: 12.59 »
Kiitos vastauksesta,kallek. Tuosta "keskialueen" säädöstä ei ollut tietoa. Eli säätäminen jatkukoon.
-

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #306 : 10.07.08 - klo: 19.20 »
Mikähän olisi hyvä kytkinpaketti tai pelkkä vauhtipyörä tommoseen O.S. 18CV-RX moottoriin? Nähtävästi tommosen HB:n/HPI:n kytkinkellon saa kiinni adapterilla joka tulee akseliin mutta vauhtiyörän laittaminen ei onnistunutkaan. Ainakin tuossa mun HB:n vauhtipyörässä on semmosella kartioholkilla kiinnitys/keskitys ja tossa ossissa nyt sattuu olemaan kampura ohuempaa materiaalia kuin nuissa HPI:n .18 moteissa.
Siis: mistä vauhtipyörä joka käy starttiboksin kera ja mistä siihen sopiva kytkin?
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #307 : 11.07.08 - klo: 00.23 »
No niin,täällä saatu osittain korjailtua noita käyntiongelmia. Nyt on sellainen ongelma jäljellä,että kun autoa huudattaa tarpeeksi kauan ja kun kaasun päästää,menee useita sekunteja,ennenkuin kierrokset tippuvat tyhjäkäyntilukemille. Täysille ne ei jää,mutta todella korkealle. Sitten tosiaan hetken päästä kierrokset tipahtavat normaaliksi. Mutu-tuntumalla jarrun painaminen ehkä hivenen nopeuttaa kierrosten putoamista (tosin mutu-tuntumalla tuntuu siltä!)
-

Poissa jussa79

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #308 : 11.07.08 - klo: 10.50 »
Mulla tuli kesken viime ajokerran samanlainen ongelma autoon, eli jos joku tietää kertoa mistä kierrosten päällejääminen johtuu, niin kiitos jo etukäteen!

Kun kaasusta päästää, niin kierroksia jää päälle sen verran, että auto ei pysähdy vaan jatkaa menoaan noin 2 sekuntia.

Kierokset tippuu heti kun painaa jarrua, mutta jos jarrua ei paina kierrokset jää päälle noin 3-5 sekunniksi.

Muuten moottori toimii kuin aseman vessa, eli käy tyhjäkäyntiä, ottaa kierrokset kivasti ja tuntuu kulkevan niin jumalatomasti...

Moottorina OS .28 ja ajettu noin 3/4 gallonaa ja sisäänajoprikka on paikallaan.


T:Juha

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #309 : 11.07.08 - klo: 11.04 »
Mulla tuli kesken viime ajokerran samanlainen ongelma autoon, eli jos joku tietää kertoa mistä kierrosten päällejääminen johtuu, niin kiitos jo etukäteen!

Kun kaasusta päästää, niin kierroksia jää päälle sen verran, että auto ei pysähdy vaan jatkaa menoaan noin 2 sekuntia.

Kierokset tippuu heti kun painaa jarrua, mutta jos jarrua ei paina kierrokset jää päälle noin 3-5 sekunniksi.

Muuten moottori toimii kuin aseman vessa, eli käy tyhjäkäyntiä, ottaa kierrokset kivasti ja tuntuu kulkevan niin jumalatomasti...

Moottorina OS .28 ja ajettu noin 3/4 gallonaa ja sisäänajoprikka on paikallaan.


T:Juha


Todennäköisesti kaasulinkkisi ei palaudu kunnolla. Tarkista linkistö ja laita kuminauha vetämään kaasarin luistin kiinni, esim. luistimessa olevaan pallolinkin ja pääneulan väliin. Tai jos linkin "ympärillä" on jousi, laita siihen enemmän esijännitystä.
Jos linkki lähtee irti vetää kuminauha kaasun pois, eli se on hyvä olla jokatapauksessa. 

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #310 : 11.07.08 - klo: 11.05 »
Alaneula pielessä.
Joko liian kierällä, tai sitten liikaa auki ja tyhjäkäynti liian suurella.

Tuleeko putkesta paksu savu kun paikaltaan kiihdytät???
Mikäli tulee niin alaneulaa lähes vartti kiinni ja säädät tyhjäkäyntiruuvin kohdalleen.
Mikäli ei tule paksua savua vaan kone lähtee pienellä kaasullakin jo pirteesti tykittämään, ja mikäli täydeltä kaasulta kun päästät kaasun irti, jää kierrokset korkealle ja kuuluu epätasainen (papattava, läpättävä miten sen nyt sanois) ääni niin alaneula on vastaavasti selkeästi piikillä.
Eli vartti auki ja säädä taas tyhjäkäynti kohdalleen.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #311 : 11.07.08 - klo: 11.24 »
Täällä tulee ainakin reilusti savua,kun tyhjäkäynniltä survaisee kaasua. Siis ihan reilusti. Noh tänään jatkuu säätäminen. Kiitos vastauksista.

Perhanan vähän puristuksia omassa koneessa kyllä jäljellä,että varmaan alkaa jo käymiseenkin vaikuttaa. Osaiskos joku arvioida tuon koneen kunnostuskuluja. koneena siis O.S. 21 VZ-B-Spec ja puristukset hukassa. Mäntä ainakin uusiksi,laakerit vissiin menee,mites kiertokanki ym.?
-

Poissa jussa79

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #312 : 11.07.08 - klo: 14.06 »
Alaneula pielessä.
Joko liian kierällä, tai sitten liikaa auki ja tyhjäkäynti liian suurella.

Tuleeko putkesta paksu savu kun paikaltaan kiihdytät???
Mikäli tulee niin alaneulaa lähes vartti kiinni ja säädät tyhjäkäyntiruuvin kohdalleen.
Mikäli ei tule paksua savua vaan kone lähtee pienellä kaasullakin jo pirteesti tykittämään, ja mikäli täydeltä kaasulta kun päästät kaasun irti, jää kierrokset korkealle ja kuuluu epätasainen (papattava, läpättävä miten sen nyt sanois) ääni niin alaneula on vastaavasti selkeästi piikillä.
Eli vartti auki ja säädä taas tyhjäkäynti kohdalleen.

Auto lähtee ihan kivasti liikkeelle kun on seissyt noin 15s tyhjäkäynnillä. Savuakin tulee, mutta kone ei kuitenkaan "röpötä" kun lähtee liikkeelle.
Mun mielestän (siis täysin noviisin mielestä) kone toimii muuten ihan niinkuin pitääkin, mutta kierrokset vaan jää päälle hetkeksi. Mitään erikoisia ääniä ei kuulu, kone käy nätisti tyhjäkäyntiä, lähtee hyvin käymään ja mielestäni kiertää ja kulkee ihan hyvin...
Tämä vika tuli ihan yht´äkkiä kun auto kaatui ja kävi n.10s katollaan. Ennen kaatumista kaikki pelasi hienosti!
Luulin ensin, että haukkas vaan ilmaa kun oli väärin päin, mutta ajoin reilu tankillisen vielä eikä ongelma poistunut, joten siitä ei varmaankaan ole kyse.


Koitan illalla säätää alaneulaa, mikäli ei hirveesti sada.


AkiM:n kirjoitukseen sen verran, että mulla on kuminauha ko. paikassa.



Kiitos vinkeistä!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #313 : 11.07.08 - klo: 14.18 »
Vaihdas letkut... Vastaavanlainen vika voi johtua myös hieman murtuneesta paineletkusta jne.
Onhan pakoputken tiivisteet ok?
Ei siis valskaa mistään välistä.

Niin ja siis lähtee nätisti 15 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen... Mitenkäs 30 sekuntia??

Tollanen kaasun päälle jääminen voi johtua tosiaan monesta asiasta. Mutta mikäli kaikki on kunnossa letkuja myöden, ja varsinkin luistin haitarikumi on kunnossa jne niin sillon se on vaan alaneula pielessä... Ossin kun saa käymään tyhjäkäyntiä kivasti vaikka se olis reilusti piikillä tai paksulla...
Ja molemmissa asennoissa kaasu jää hetkeksi "päälle".

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #314 : 11.07.08 - klo: 15.41 »
Mulla menee tänään ainakin letkut uusiksi. Jo ihan yleisen mielipiteen johdosta,koska ne pitää olla ilmeisesti suhteellisen pitkät. Itsellä niin lyhyet kuin mahdollista (päätelkää pituus siitä itse).

Asiasta kolmanteen,kenties vähän offtopickkia,mutta en löytänyt valmista topikkia tälle.

Asia koskee Tuon erään Tuusulalaisen autotalli-kaupan lämpömittaria,joka tuntuu varsin suosittu olevan. Eilen mitattiin kahdella samaan aikaan ostetulla mittarilla koneen lämpöjä. Mittarit näyttivät säännöllisesti 10 astetta eri lämpöjä ja tämä testattiin useammalla lämpöalueella. Eli pienellä varauksella suosittelisin luottamaan tuohon mittariin. Kymmenen astetta on aika paljon. Oma mittari näytti maksimissaan 125 asteen lämpöjä,kun kaverin samanlainen näytti O:S:n lämmöiksi 135..
-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #315 : 11.07.08 - klo: 16.18 »
Letkujen pituus ei perustu mielipiteeseen tuon taivaallistakaan.

Kun sulla tosiaan on niin lyhyet kun mahdollista niin moottorin toiminta ongelmat on taattu.
Eikä auto käy montaa sekuntia katolleen kaaduttua.
Mutta tärkeintä on juuri moottorin toimivuus ja noin lyhkäsillä letkuilla en ihmettele yhtään kun kirjoittelet foorumille moottorin kummallisesta voiminnasta.

Mikä tulee lämpömittariin niin linssin puhtaus vaikuttaa selvästi.
Eli vain ja ainoastaan aivan puhdas mittarin linssi näyttää lukeman oikein.
Likaisella linssillä saat helposti 10 astetta turhan pienen lukeman.
Eli ei muuta ku topsi käteen ja linssi kunnolla puhtaaksi.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #316 : 11.07.08 - klo: 16.41 »
Tuo täytyy tarkistaa tuo linssin puhtaus. Jotenkin erikoiselta tuo kuulostikin ollakseen totta.

Onpahan tullut huomattua tässä lyhyessä ajassa tätä lajia harrastaneena,että 1+1 on todennäköisemmin 5 kuin 2.  :wink:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pienikin epäkohta muuttaa jotain toista. Esim. eilen huomasin takajarrupalojen ottavan vauhtipyörään kiinni,kun jarrua painoi. Ihme homma,että kone sammui jarrua painettaessa. :shocked: Muutamat uudet palikat ja koneen säätäminen oikealle kohdalle ja hups,kone ei sammu enää.  :grin:

Typeriä kasausmokia täällä tuntuu tulevan jatkuvalla syötöllä,mutta minkäs teet,pitää vaan yrittää.

Niin ja tuohon kaatamiseen. Auto pysyy 20-30 sekuntia käynnissä auton jäädessä katolleen. Tarkkaa aikaa ei olla otettu,kaverilla letkut samalla tavalla,pysyy myös kaynnissä. Tämän voi kuka tahansa tulla tarkistamaan milloin tahansa,jos ei usko.  :wink:

Edit: Niin ja vois kuvitella,että tuon oman vekottimen toimintaan alkaa tuo koneen väljyyskin jo jollain tavalla vaikuttamaan. Vuotoja ei silmiin ole sentään osunut.

Edit2: Otetaas nyt pikkuisen takaisinpäin tuota käynnissäpysymisaikaa auto katollaan. Varmaan n. 10-15 sekuntia pysyy varmuudella käynnissä.Eipä tuossa mitään täyttä ratakierrosta sentään tule kirmattua,kun auto väärinpäin maahan jää makaamaan.

Mutta joo,tänään hakemaan lisää menovettä,samalla uudet bensaletkut. Olis kyllä kiva joskus näyttää autoa sellaiselle,joka noista oikeasti tietää jotain.
« Viimeksi muokattu: 11.07.08 - klo: 17.39 kirjoittanut Kössi-kenguru »
-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #317 : 11.07.08 - klo: 17.44 »
Eihän se ole mikään ihme asia että infrapunalla mittaavan laitteen linssissä oleva lika sotkisi tuloksen...
Täysin maalaisjärjelläkin ajateltavissa oleva juttu.

Jos sulla auto pysyy noin kauan käynnissä katollaan niin sillon letkut ei ole niin lyhyet kuin ne pystyisi olemaan.
Lyhyimmillään kun sen saa vetästyä noin 3 sentin pätkällä(vai mikä ihmeen auto on kyseessä), ja se ei vaan riitä vaikka kuinka foorumilla kirjottelis.
Tulen mielelläni tarkastamaan... Tules näyttämään se sunnuntaina lavangon kisoihin.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #318 : 11.07.08 - klo: 18.02 »
Niinpä niin. Unohdin tuollaisen kohtuullisen oleellisen asian mainita. Onhan tuossa autossa bensansuodatin,jonka kautta letku menee. Eli tankista suodattimeen n. 4-5 senttiä,siitä letku kiertää koneeseen,oisko about 12-13 senttiä,eli ei ne niin lyhyetkään ole. Paineletku menee lyhintä reittiä pakoputkesta tankkiin,oisko about 10 senttiä.

Ei tullut ajatelleeksikaan tuota linssin puhtautta. Täytynee tänään kaivaa muutama topsi mukaan,kun lähdetään kaverin kanssa ajelemaan.

Joo,kirjoittelen vain ihan fiilispohjalta,mitä on tästä harrastuksesta jäänyt aina päällimäisenä mieleen. Eipä noista vastauksista tähän asti oikein mitään ole irti saanut,kyllä se vaan täytyy osata säätää,ei sitä voi tekstin avulla tehdä toiselle. Ääni ja savut niin iso osa tuota säätämistä. Ties vaikka jollekin toisellekin Aloittelijalle tulee vastaavia ongelmia ja näistä mun ruikutuksista saa jotain irti..  :mrgreen:

Ollaan kyllä kaverin kanssa varmaan tulossa sunnuntaina Lavankoon katsomaan meininkiä,voishan tuon omankin mukaan ottaa. Ellei tänään tapahdu jotain radikaalia.
-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #319 : 11.07.08 - klo: 22.01 »
No juuri siksihän keskustelufoorumilla kysytään apuja ongelmiin ja vastataan niihin että joku samanlaisten asioiden kanssa kamppaileva saattaisi saada tästäkin vastauksen...
Jos ei mun kertomat neuvot auta juuri sinua tässä kyseisessä ongelmassasi, mitä en ihan tarkkaan pysty ymmärtämään pelkän tekstin välityksellä (kun pääsis käsiks siihen autoon niin heti tietäisin) niin olen saattanut antaa vastauksen jonkun toisen kysymyksille...
Toivottavasti ainakin... käytäntö vaan näyttää että kohta aukee uus topikki tai sitten kysellään toisessa topikissa aivan samosta asioista. Näin käy aina...

Ja kuten nytkin nähtiin niin kannattaa olla myös tarkkana mitä kirjoittaa...
Jos sanot että letkusi on niin lyhyt kuin mahdollista niin silloin se tarkoittaa noin 3 sentin pätkää, koska näissä autoissa tuppaa sellainen pätkä lyhyimmillään riittämään tankilta kaasarille.
Noin 12 senttiä on jo lähes 10 kertaisesti enemmän kuin monissa rtr autoissa + vielä suodatin päälle... Letkuthan toisinsanoen eivät ole lyhyttä nähnytkään... tosin ei ne kyllä pitkätkään ole.
Onneksi tuli puheeksi tuo kauanko moottorisi pysyy käynnissä katollaan ja kyseenalaistin tämän... Muuten joku jolla oikeasti on lyhyet letkut, ihmettelisi mikä hänellä on vialla kun ei hänellä pysy käynnissä 5 sekuntia kauemmin... ja taas säädetään moottoria päin metsää...

Poissa jussa79

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #320 : 11.07.08 - klo: 22.41 »
Vaihdas letkut... Vastaavanlainen vika voi johtua myös hieman murtuneesta paineletkusta jne.
Onhan pakoputken tiivisteet ok?
Ei siis valskaa mistään välistä.

Niin ja siis lähtee nätisti 15 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen... Mitenkäs 30 sekuntia??

Tollanen kaasun päälle jääminen voi johtua tosiaan monesta asiasta. Mutta mikäli kaikki on kunnossa letkuja myöden, ja varsinkin luistin haitarikumi on kunnossa jne niin sillon se on vaan alaneula pielessä... Ossin kun saa käymään tyhjäkäyntiä kivasti vaikka se olis reilusti piikillä tai paksulla...
Ja molemmissa asennoissa kaasu jää hetkeksi "päälle".


Oltiin tänään ajelemassa ulvilan radalla ja kone toimi kuin enkelin mieli!
Ei minkäänlaisia ongelmia kaasun päällejäämisen kanssa. Tänään oli reilu 5 astetta viileempää kuin silloin kun niitä kaasuonglmia oli.
Voiko noin pieni lämpötilan heitto aiheuttaa nuo tyhjäkäyntiongelmat???

Tutkailin löpöletkuja enkä niissä mitään vikaa löytänyt ja putkestakaan ei mitään roiski, eli tiiviste on luultavasti ok.

Kun auto käy noin <30s tyhjäkäyntiä niin hieman se aluksi "röpöttää", mutta lähtee kuitenkin liikkeelle.
Kylmänä "booaa" oikeen kunnolla jo lyhyemmänkin tyhjäkäynnin jälkeen, muttä parin kierroksen ajon jälkeen lähti kyllä vielä melko kivasti liikkeelle.
Kaverin SH pata sammuin siihen paikkaan kun noin 30s oli käynyt tyhjäkäyntiä...


Eikös tuosta moottorista voi ottaa sen ylimääräisen sisäänajoprikan pois kun nyt on noin gallona ajettuna?
Vai kannattaako aloittelijan ottaa sitä ollenkaan pois?
Tehoa en ainakaan enempää tarvitse kun potkua tuntuu nyttenkin olevan jo pikkasen liikaakin, eli sen puolesta voisi antaa olla jopa paikoillaankin..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #321 : 11.07.08 - klo: 23.38 »
Kannattaa otta pois jo aikaisemmin.
Heti kun koneeseen alkaa hakemaan säätöjä kohdalleen sisäänajon jälkeen niin se ylimääränen prikka pois.
Muuten jos olet säätänyt prikan kanssa niin joudut säätämään uusiks kun prikan poistat... eikä kone toimi niin hyvin kuin voisi, sen ylimääräisen prikan kanssa. Vasta prikan poiston jälkeen kone alkaa potkia niinkuin pitää, ja tyhjäkäynti rauhottuu nätiksi jne.

Mitä lämpötilan muutokseen tulee niin kyllä... se voi olla tuollaisestakin astemäärästä kiinni... Itseasiassa tuo lämpötila ei ole läheskään niin paljon vaikuttava asia kuin ilman kosteus.
Ilman kosteus vaikuttaa säätöihin hyvinkin selvästi... Vaikka lämpötila pysyisi samana niin kosteusprosentti saattaa muuttua täällä härmälässä väitten "kesä" kelejen keskellä hyvin usein... ja paljon.

Jos menee jo aamulla aikasin radalle treenaamaan ja ajaa iltaan asti niin saattaa helposti huomata kuinka on joutunut pariin kertaan säätämään pääruuvia karvan verran suuntaan jos toiseen...
Joskus taas ilma pysyy muuten samana, mutta lämpötila vaan muuttuu, eikä välttämättä ole tarvinnut koskea pätkääkään neuloihin kun kone on kokoajan ollut tikissä.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #322 : 12.07.08 - klo: 01.05 »
No juuri siksihän keskustelufoorumilla kysytään apuja ongelmiin ja vastataan niihin että joku samanlaisten asioiden kanssa kamppaileva saattaisi saada tästäkin vastauksen...
Jos ei mun kertomat neuvot auta juuri sinua tässä kyseisessä ongelmassasi, mitä en ihan tarkkaan pysty ymmärtämään pelkän tekstin välityksellä (kun pääsis käsiks siihen autoon niin heti tietäisin) niin olen saattanut antaa vastauksen jonkun toisen kysymyksille...
Toivottavasti ainakin... käytäntö vaan näyttää että kohta aukee uus topikki tai sitten kysellään toisessa topikissa aivan samosta asioista. Näin käy aina...

Ja kuten nytkin nähtiin niin kannattaa olla myös tarkkana mitä kirjoittaa...
Jos sanot että letkusi on niin lyhyt kuin mahdollista niin silloin se tarkoittaa noin 3 sentin pätkää, koska näissä autoissa tuppaa sellainen pätkä lyhyimmillään riittämään tankilta kaasarille.
Noin 12 senttiä on jo lähes 10 kertaisesti enemmän kuin monissa rtr autoissa + vielä suodatin päälle... Letkuthan toisinsanoen eivät ole lyhyttä nähnytkään... tosin ei ne kyllä pitkätkään ole.
Onneksi tuli puheeksi tuo kauanko moottorisi pysyy käynnissä katollaan ja kyseenalaistin tämän... Muuten joku jolla oikeasti on lyhyet letkut, ihmettelisi mikä hänellä on vialla kun ei hänellä pysy käynnissä 5 sekuntia kauemmin... ja taas säädetään moottoria päin metsää...

Jooh,eli letkut ovat sitten tarpeeksi pitkät,ellei tuo paineletku kenties ole hieman lyhyehkö.

Noh,oltiin tossa kaverin kanssa ruuvailemassa vekottimia. Olin sitten jossain vaiheessa pikkuisen innostunut säätämään ohjainta,eli aina kun kaasun päästi,niin se jätti kierroksia päälle ja kun hipaisi jarrua,niin kierrokset putosivat normaaliin (olisko ollut ATL-BK). En sitten ehtinyt testata tuomivuutta enää toisilla säädöillä,kun huomasin,että koneen takaosa ja pohjalevy koneen takaata on aivan märkä. Pakoputken alareuna oli tuon märän osuuden raja,joten epäilen tiivistettä,kun oli sen verran huonossa hapessa. Mutta ajot jäivät siihen,kun alkoi olla niin pimeätä,ettei nähnyt konetta laittaa oikealle kohdalle.

Pitänee printata tuo ohjaimen manuaali mukaan,vaikka sitä kuinka opiskelee,niin samantien kun ajamaan pitää ruveta ja säätämään,niin unohtuu,mikä oli mikäkin..

Vähän ohi aiheesta. kaveri osti Sanwan 2.4ghz:n lähettimen ja vastarin ja ruuvas inferno GT:hen kiinni. Ekaks pimahti auton kaasuservo (auto karkas katukivetyksen yli pusikkoon,mutta ei hajonnut!) ja kun Sanwan ohjaimen mukana tullut servo laitettiin kiinni,niin samantien pimahti auton ohjausservo. Perfex,vai mitkä tuossa lienee vakiona tuossa GT:ssä. Ei vissiin ollut tarkoitettu tuota Sanwaa noille vakio-servoille.
-

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #323 : 12.07.08 - klo: 13.10 »
Mikähän olisi hyvä kytkinpaketti tai pelkkä vauhtipyörä tommoseen O.S. 18CV-RX moottoriin? Nähtävästi tommosen HB:n/HPI:n kytkinkellon saa kiinni adapterilla joka tulee akseliin mutta vauhtiyörän laittaminen ei onnistunutkaan. Ainakin tuossa mun HB:n vauhtipyörässä on semmosella kartioholkilla kiinnitys/keskitys ja tossa ossissa nyt sattuu olemaan kampura ohuempaa materiaalia kuin nuissa HPI:n .18 moteissa.
Siis: mistä vauhtipyörä joka käy starttiboksin kera ja mistä siihen sopiva kytkin?

Olisiko tähän vauhtipyörä/kytkinasiaan jollakulla tietoa? On varmasti, kakaiskaa ulos vaan :azn:
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #324 : 17.07.08 - klo: 21.10 »
Täällä jo vissiin aika lähelle kone säädöissä. Pysyy jo käynnissä,mutta hämärästi jättää vieläkin kierroksia revittelyn jälkeen päälle suht reippaasti,mutta nyt sentään jo putoaa normi tyhjäkäyntikierroksille hetken kuluttua..  :wink:
-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #325 : 18.07.08 - klo: 08.37 »
Lavankoon viikonloppuna.

Itse tulen paikalle mitä ilmeisemmin sunnuntaina aamusta iltaan asti.

Katsotaan se kone kunnolla kohdalleen.

EDIT...
Taitaa olla että olen huomenna (lauantaina) heti aamupäivästä sulkemiseen asti paikalla.
Kai se pitää sunnuntai omistaa kotona lapsen ja kodin parissa raatavalle vaimokkeelle.  :smiley:
« Viimeksi muokattu: 18.07.08 - klo: 14.15 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa tontsa96

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #326 : 21.07.08 - klo: 01.16 »
voisko joku jelpata mua ku mulla on toi vz-b v-spec 21. ni toimi ihan hyvin mut, 3 viikon seisomisen jälkeen ei taho pysyä käynissä ala kierroksilla. mutta ylä kierroksilla kyllä pysyy käynnissä joten mistä rupeen vääntämään ruuveja? olen koittanut vakio säädöistä säätää, muta ei taho saada säätöihin! joten jelppi olis kohillaan!!



selvitetty! polttoaine oli mennyt huonoksi, osti uutta ni taas lähteee!
« Viimeksi muokattu: 29.07.08 - klo: 21.59 kirjoittanut tontsa96 »
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #327 : 21.07.08 - klo: 08.45 »
Öööö täh.

Pysyy yläkierroksilla käynnissä mutta ei alakierroksilla.
Eli siis toisinsanoen ei pysy tyhjäkäynnillä???

Käännä siis tyhjäkäyntiruuvia kiinnipäin.

Poissa tontsa96

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #328 : 21.07.08 - klo: 12.27 »
siis tarkotin että jos menee pikku hiljaa eteen päin (n. juoksu vauhtia), niin ei tahdo pysyä käynissä. mutta kun konettaa huudattaa niin pysyy käynissä! ja jos pitää kaasua pohjassa ja ottaa kaasun pois niin sammuu!!
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Poissa Aapeli

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #329 : 22.07.08 - klo: 22.13 »
Tässä yksi tarina moottorin (O.S. Speed) säätämisestä.

Viime kisoissa oli moottorin kanssa ongelmia. Tehoja ei ollut alhaalla ollenkaan ja lämmmittyään kone sammui herkästi, semissä neljä kertaa. Muutoinkin tuntui, että kone pitää mekkaria pilkkanaan. Ei naurattanut.

Oli siis motivaatiota lähteä pyörittelemään neuloja. Hartaasti hain ylä-, ala- ja tyhjäkäyntiä. Ei tosin vaan oikein tuntunut löytyvän ratkaisua. Kaikki mahdolliset ilmavuodot tuli tarkastettua, letkut ja tankin korkki vaihdettua. Polttoainemerkkikin vaihtui ja tiivistesilikonia kului. Ehkä joitain epämääräisyysongelmia parani, mutta paljon oli vieläkin metsässä.

Yksi suuri läpimurto oli kun huomasin, että kytkimen (turbo slide) alempi jousi oli poikki. Sitähän ei näe vaikka kuinka pyörittelee kytkintä kädessään, sillä ylempi jousi kätkee alemman tehokkaasti. Nyt moottorin toimiminen alhaalla parani oleellisesti.

Toinen merkittävä parannus oli kun ostin speedin oman putken. Hyper heitettiin... Nyt parani mm. pääsuoran päässää havaitut merkilliset ylikierrosongelmat.

Mutta edelleen, kun kone oli kunnolla lämmin, se stumppaili. Käynnnistys lämpimänä oli myös hankalaa. Konneella oli ajettu 5 gallonaa ja puristukset tuntuivat kylmänäkin vaatimattomilta. Päättelin, että se on väljä. (Tästä tosin en ole vieläkään varma)

Uusi Speedi sisäänajoon ja sitten vielä roppa kaupalla hyviä neuvoja seurakavereilta. Yksi ilta vielä säätöjen hakua ja vot kaikki toimii upeasti.

Helppoa. :grin: