Kirjoittaja Aihe: FTT 2007 - Tekniset muutokset  (Luettu 11950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« : 07.11.06 - klo: 19.10 »
FTT 2007 - Tekniset muutokset

Alla esitelty sähkörataluokkien FinTrack Tour 2007 -sarjan tekniset muutoset. Varsinaiset sarjasäännöt kokonaisuudessaan julkaistaan, kunhan lajiryhmän kalenterivastaavat saavat sovittua kilpailun järjestäjien kanssa EFRA-kokouksessa päätetyistä MM-, EM-, PM- ja GP-kisoista seuranneet muutokset.


Touring-luokkien yhteiset (TSM-10, TSP-10, TSS-10)


Mitat
Minimipaino 1500 g (sis. transponderin)

Renkaat
Valmiiksiliimatut renkaat ulkokaudella
Kuivalla radalla #65052 LRP VTEC 27R Preglued
Märällä radalla #65055 LRP VTEC Dunlop Radial D20 Preglued

Akut
Tuoreimman EFRAn akkulistan mukaiset kennot
http://www.efra.se/news/download/2006_EFRA_Batteries_06up130806_PR.pdf
(TSM-10 vaihtaa kesäkaudeksi uuteen listaan)


TSM-10

Harjattomat moottorit
Sintratut roottorit sallittu
Delta-mallinen käämitys sallittu

5-kennoa (EFRA)
Kesäkaudella saa ajaa myös 5-kennoisella akulla ja EFRAn painorajalla.


TSP-10

Moottori
Nykyisen säännön mukaisten 17t moottorien rinnalle tulee harjaton vaihtoehto.
Sallittu moottori: Novak SS5800 8,5R
(sintrattu roottori kielletty)
Moottoreita saapuu maahan suurempi erä muutaman viikon kuluessa.


C-12

Mitat
Minimipaino 800 g/ 890 g (6 kennoa) sis. transponderin
Mimimimaavara 3 mm (pl. vetoratas)

Akut
Tuoreimman EFRAn akkulistan mukaiset kennot
http://www.efra.se/news/download/2006_EFRA_Batteries_06up130806_PR.pdf


* * *

Edit 11.12.;Lajiryhmän ja minun yhteisellä päätöksellä C-12 luokassa ei sallita sintrattuja roottoreita SM-sarjassa 2007

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #1 : 07.11.06 - klo: 20.28 »
Loistava homma että saatiin pro stock harjaton vaihtoehtokin.

Ainut mikä ihmetyttää on miksi ei sallita myös LRP/Nosram 1-star. Olis varmasti ollut kilpailukykyisempi 17-lankaisten kanssa ja lisäksi noita 1-star löytyy todella monen kuskin pakista tällähetkellä. Ainakin minun ymmärryksen mukaan 1-star nosram koneita vielä valmistetaan.

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #2 : 07.11.06 - klo: 20.34 »
Loistohomma tosiaan, että porotokkaa pääsee ohjastamaan harjattomalla!

Kalle: mitä käytännössä tarkoittaa, että Novakin 8.5R:ää tulee isompi erä maahan muutaman viikon kuluessa? Onko joku maahantuoja tarjoamassa niitä harrastajille erityisen sopivasti (hinta) vaiko vain muuten helpottamassa niiden hankintaa?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #3 : 07.11.06 - klo: 20.34 »
LRP 1-star jätettiin pois, koska valmistus on lopetettu.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #4 : 07.11.06 - klo: 20.39 »
Mut eiks Kalle Nosram kumminkin sais? Sama konehan se on.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #5 : 07.11.06 - klo: 20.52 »
Samasta tehtaasta, samalta linjalta ne ovat kai ulos tulleet, joten taitaa Nosramin koneilla olla sama kohtalo. Yritetään pärjätä nyt tuolla yhdellä vaihtoehdolla.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #6 : 07.11.06 - klo: 20.58 »
Oukei, kuulin vain et niitä olis saanut mut en valita. Oikein hyvä näin. Tämä tosi hyvä vaihtoehto ja hienoa et saatiin toi paljon kaivattu harjaton.

Tiedätkös Kalle mistäs liikeistä noita alkaa saamaan ja tuleekos noille joku edullinen harrastaja hinta?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #7 : 07.11.06 - klo: 21.03 »
Ainakin RC-pisteeseen on tulossa ja luulisi suuremmalla kappalemäärällä ja netin halpojen hintojen ja helpon tilaamisen vuoksi hinnankin laskevan varsin kohtuulliseksi.

JR-Hobbyn listoillakin on koneita ollut.

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #8 : 07.11.06 - klo: 21.08 »
Näytti JR-hobby olevan pelkästään moottori+säädin settejä myytävänä joten odotellaan et Pisteelle tulee koneita.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #9 : 07.11.06 - klo: 21.20 »
Hyvähän noilla LRP:n ja Nosramin koneilla on treenailla, jos sellaisen sattuu omistamaan. Ominaisuudet kuitenkin hyvin lähellä kilpailuissa käytettävää konetta.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #10 : 07.11.06 - klo: 21.50 »
Joo, hyvä juttu että päätös tuli nyt ja myöhemmin voisi kiinnostaa myös kokeilla mikä on nopeusero radalla DC17 vs Novak 8.5r ihan vaan mielenkiinnosta :wink:

Tuo painonpudotus (1500g ponderin kanssa) oli myös mielestäni hyvä juttu. Saa karsia niitä ylimääräisiä sinkkipainoja pois rungosta.
Sponsored by own wallet

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #11 : 08.11.06 - klo: 10.59 »
Racing Factory näytti olevan jo hinnoteltuna toi novak 8.5 kone, hintaa 89euroa. Ei mielestäni paha hinta ollenkaan. Joten eikun konetta ostamaan!!

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #12 : 08.11.06 - klo: 16.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"
Racing Factory näytti olevan jo hinnoteltuna toi novak 8.5 kone, hintaa 89euroa. Ei mielestäni paha hinta ollenkaan. Joten eikun konetta ostamaan!!


Näyttää sen verran fiksuilta uudet säännöt, ettei tiedä vaikak Jänis sais treenikaverin prostockkiin ens kevääksi oman kertsin puolesta ;)

t.masami

ps. tj58  8)  Reservin aurinko alkaa häikäistä.
Masami is back

Poissa kentech

  • EPUArc
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #13 : 08.11.06 - klo: 17.49 »
Sääli että LRP/Nosram/Reedy 1*/8,5t  ei sallittu Pro Stock luokkaan.

Täytyy myöskin sanoa että en edelläkään oikein ymmärrä miksi sitä ei sallittu kun kuulin että niitä olis ollut saatavilla ihan tarpeeksi suuri erä suoraan tehtaalta.   :roll:  :?:  :!:

Kuitenkin hyvä että saatiin harjaton vaihtoehto Pro Stock luokkaan.

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #14 : 09.11.06 - klo: 08.34 »
Samoilla linjoilla Kentechin kanssa moottoriasiassa. Vähän ihmetyttää miksei 1-staria sallittu, niitä porukalla kuitenkin oli ennestään jo varmasti eniten ja moottoreita ja varaosia on saatavilla.

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #15 : 09.11.06 - klo: 10.50 »
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Samoilla linjoilla Kentechin kanssa moottoriasiassa. Vähän ihmetyttää miksei 1-staria sallittu, niitä porukalla kuitenkin oli ennestään jo varmasti eniten ja moottoreita ja varaosia on saatavilla.


Samaa mieltä mutta en valita(itselläkin 1-Star).
Eipähän tarvitse testailla hiilettömien eroja

Päätöksien teossa ei voi mielyttää kaikkia ja kai tolle on hyvä syy miks LRP/Nosram koneita ei hyväksytty.


Pääasia etttä päästään surruuttelee hiilettömällä :mrgreen:
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #16 : 09.11.06 - klo: 11.43 »
Nyt on selvinnyt ensikaudesta jo lailliset akut ja kennojen määrät, uusi painoraja, sekä prostock luokan sallitut moottorit. Renkaatkin on ilmoitettu ja pieni pettymys oli, että sadekelin renkaaki kotimaan kisoissa tulee ihan uusi rengas joten kaikkien pitää nyt sitten hankkia uudet renkaat jos meinaa sateella ajella.

Sallitut korit onkin vielä ainakin itselle epäselvä juttu. Onko ensikaudella samat korit sallittuina kun kauden 2006 kisoissa vai tuleeko listaan uusia koreja tai poistuuko joitain nykyisin käytössä olleita?

--
Timo

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #17 : 09.11.06 - klo: 17.41 »
Kun kisaa ajetaan tosissaan, pitää olla nopea kosteallakin radalla. Vanteen ja erityisesti insertin (puhumattakaan itse kumista) vaikutus myös kostealla radalla on erittäin merkittävä. Ja koska sateella ei ihmiset yleensä jostain kumman syystä (;)) hirveästi testaa on tuo saderenkaiden vanteiden ja inserttien valinta melkoista arpomista. Tuo LRP:n setti on sen verran edullinen, ettei kenenkään kisabudjetin pitäisi siihen kaatua. Ja ainahan sitä voi ajaa slikseillä märälläkin radalla ;).

Korilista pysyy saman kuin tänä vuonna. Keväällä EFRAlta pitäisi tulla uusi lista, minkä korit sallitaan kesäkaudella TSM-10 -luokassa.

EFRA-kokouksessa hyväksyttiin uusi GBS (Globa Body Spec), minkä mukaisiin mittoihin uudet hyväksyttävät korit tulee valmistaa. Mittoihin menevät uudet korit pääsevät EFRAn listalle kerran vuodessa. GBS hyväksyttiin ilmeiseti jo IFMARissa ja tulee myös ROARille, joten varmaankin kaikki tärkeimmät korivalmistajat tulevat tähän mukaan. Speksit ovat olleet työn alla tämän vuoden ajan ja tästä syystä keväällä 2006 ei julkaistu uutta korilistaa. Ihan irtotietona voidaan kertoa, että nykyisistä kisakoreista ainoastaan Mazda 6 menee noihin spekseihin.

LRP:n koneista vielä sen verran, että tästä asiasta päätettäessä meillä oli tiedossa tarkka lukema tehtaalla olevista moottoreista. Mielestämme tuo määrä ei ollut riittävä. Ja nyt päätöksen jälkeen eräiden kilpailijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella olisi nuo moottorit loppuneet todella nopeasti kesken. Näistä kahdesta konevaihtoehdosta LRP:n kone vaikutti testeissä nopeammalta, joten olisimme olleet mahdollisesti melko nopeastikin sellaisessa tilanteessa, ettei luokan nopeinta konetta ole ostettavissa. Ja koska koneiden valmistuksen lopettaminen on ollut yleisessä tiedossa, olisi myös koneiden hamstraamista "jotta muille ei riitä" esiintynyt aivan varmasti.

Tässä hieman perusteluja tuon moottoripäätöksen taustalta. Asiaa saa toki kommentoida aivan vapaasti, mutta päätökset asian suhteen on tehty.

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #18 : 15.11.06 - klo: 18.21 »
Pro Stock koneesta yksi kysymys.

Sallitaanko SS5800:n roottorin/päädyn virittäminen?
Markkinoilla on olemassa tällaisia viritys osia: http://www.shopatron.com/product/product_id=NOV5922/135.0.15995.17446.0.0.0

Tällä päivityksellä saadaan koneesta ulos reilusti lisätehoa.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #19 : 15.11.06 - klo: 21.34 »
Ajelin tänään ensimmäiset testit tolla Novakin SS5800:lla. Vakioroottorilla (ja päädyllä) jäi erittäin positiivinen kuva koneesta. En usko, että jää pärjääminen kiinni moottorista.

Testailen tuon päädyn ja paremman roottorin myös myöhemmin. Tänään jo sen vaihdoin, mutta jostain syystä auto ei halunnut edetä lainkaan. Huomattaviin lisätehoihin en kyllä usko, mutta jos vakioroottori on vaihtokunnossa suhteellisen vähien ajojen jälkeen, en näe mitään järkisyytä kieltää paremman vaihtaminen.
---

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #20 : 15.11.06 - klo: 21.56 »
Tuon Velociti-moottorisarjan roottorin ja päädyn saa vaihtaa pro-stock -moottoriin. Kunhan ei vaihda sintrattua roottoria. ;)

Kuten Jarkkokin tuossa veikkaili, en usko, että saavutetaan suurta tehoetua. Velocitin isompi päätylaakeri parantaa kestävyyttä, mutta heikentää (marginaalisesti) suorituskykyä. Samaten roottorin osalta parannus on lähinnä ainoastaan kestävyydessä. Magneetin kiinnitys roottorin akseliin on tuossa roottorissa parempi.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #21 : 16.11.06 - klo: 06.48 »
"Sallittu moottori: Novak SS5800 8,5R "

mites tätä sääntöä ensi vuonna tulkitaan; jos roottorin ja päädyn saa vaihtaa (kuten Mr Cale kirjoitti), niin saako noihin moottoreihin vaihtaa myös eri merkkien roottoreita, kunhan ne vain eivät ole sintrattuja? eli ainoa osa, jota ei voi vaihtaa on ns. moottorin kannu. muita saa testailla vapaasti ja etsiä parasta yhdistelmää?

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #22 : 16.11.06 - klo: 07.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Stonde"
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Samoilla linjoilla Kentechin kanssa moottoriasiassa. Vähän ihmetyttää miksei 1-staria sallittu, niitä porukalla kuitenkin oli ennestään jo varmasti eniten ja moottoreita ja varaosia on saatavilla.


Samaa mieltä mutta en valita(itselläkin 1-Star).
Eipähän tarvitse testailla hiilettömien eroja

Päätöksien teossa ei voi mielyttää kaikkia ja kai tolle on hyvä syy miks LRP/Nosram koneita ei hyväksytty.


Pääasia etttä päästään surruuttelee hiilettömällä :mrgreen:


Niinkuin Stonde kirjoitti "eipähän tarvitse testailla hiilettömien eroja", ei näytä enää pitävän paikkaansa jos roottoreita ym. saa vaihdella...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #23 : 16.11.06 - klo: 08.18 »
Velociti-tyyppinen roottori sallitaan, koska se lisää moottorin kestävyyttä. Muun merkkiset roottorit nykyisistä koneista eivät käsittääkseni edes käy, koska laakereita on eri kokoisia ja magneetin kohta roottorin pituusakselilla ei ole muissa moottoreissa sama. Näitä en sallisi.

LRP:n 1-star -moottorissa oli vakiona saman tyyppinen roottori, mistä olen nähnyt magneetin irronneen roottorin akselilta. Novakin koneessa en ole vastaavaa nähnyt, mutta rakenne on saman kaltainen, joten tuo vaara voi olla olemassa.

Laitetaan sarjasääntöihin sitten tarkemmat säännöt eli lista osista mitä saa vaihtaa.

- Novakin tuning/velociti BONDED-roottori
- laakerit
- pinionin puolen pääty


Edit: typoja

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #24 : 16.11.06 - klo: 09.08 »
Lainaus käyttäjältä: "sv"

Niinkuin Stonde kirjoitti "eipähän tarvitse testailla hiilettömien eroja", ei näytä enää pitävän paikkaansa jos roottoreita ym. saa vaihdella...


No kyllähän sä voit niitä päätyjä vaihdella, mutta jos sekunnin vertaa GM/LRP päätyä tuohon Novak:iin, niin varmaan huomaat, ettei se käy. Eikä siinä päädyssä ole kuin laakeri, vaikka ois minkälainen pääty niin ei se näy kierrosajoissa.

Lisäksi, se roottori on todellakin sen verran erilainen jälleen (yllätys yllätys) kuin muissa koneissa, että ilman työstämistä muut ei sovi.

Asiasta kiinnostuneilla tässä vielä kuvat vakio- ja 'päivitys'roottorista:





PS. miksihän TSP-10 kuskit ovat niin innokkaita testaamaan eri valmistajien roottoreita? En ole virikuskien kuullut edes harkitsevan moisia älyttömyyksiä.  :lol:
---

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #25 : 16.11.06 - klo: 15.41 »
En suinkaan tarkoittanut että itse haluaisin testailla eri vaihtoehtoja, meikäläisen ajolinjoilla on parempi mitä vähemmän on tehoa... :wink: . Mutta tässä nähdään jälleen että vaikka valitaan "yksityyppi" -harjaton vaihtoehto niin heti löytyy spekuloitavaa että mitä saa vaihtaa ja mitä ei. Hyvä että saatiin siihenkin selkeä sääntö!

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #26 : 16.11.06 - klo: 16.18 »
Mä en ois ees ruvennu testailee mitään moottereita,roottereita ja päätyjä, paitsi jos osaisin ajaa :mrgreen: .
Eiköhän porossa ratkaise ratin kääntäjä eikä vehkeet.

Tottahan sitä roottorin vaihtaa tuohon kestävämpään jos orkkis sanoo sopimuksen irti.
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #27 : 16.11.06 - klo: 18.51 »
Onkohan noita "päivitettyjä" roottoreita maahantuojalla tarpeeksi?
Tunnetusti jokainen sellaisen kuitenkin haluaa...

Itse en ainakaan samanlaista halua, jos orkkis hajoaa. Kapinoissa vastaavan mallinen LRP ainakin petti
See it. Feel it. Drive it.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #28 : 18.11.06 - klo: 20.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Thormax"
Onkohan noita "päivitettyjä" roottoreita maahantuojalla tarpeeksi?
Tunnetusti jokainen sellaisen kuitenkin haluaa...

Itse en ainakaan samanlaista halua, jos orkkis hajoaa. Kapinoissa vastaavan mallinen LRP ainakin petti


Olen varma että Mikke joka myy noita Novakin 8.5r koneita tilaa varastoonsa myös noita "viritys" roottori kittejä, joten siitä ei liene ongelmaa :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2007 - Tekniset muutokset
« Vastaus #29 : 18.11.06 - klo: 21.01 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Testailen tuon päädyn ja paremman roottorin myös myöhemmin.


Tänään ajoin VAU kerhokisat tuolla päivitetyllä roottorilla ja ainakin Rajatorpan pienehköllä radalla moottorilla oli kulkua vähän liiankin hyvin vapaiden koneiden seassa.

Vaikuttaisi siltä, että roottorin vaihdolla saadaan kone kulkemaan koko hiitin ajan 'puutumatta' ja tämän ohella hitusen enemmän vääntöä ja huippunopeutta.

Eli tuning-kitti tuntuisi olevan pakkohankinta, jos auto pysyy linjalla 5min tai muuten vain haluaa parasta.
---