Päävalikko

Eu:n ulkopuolelta yksityiseltä ostaminen

Aloittaja full, 03.12.06 - klo: 14.35

full

Nyt olisi kiikarissa kohtuu halpa auto jenkkilän huutokaupassa. jos tuon nyt voitan niin aion maksaa tuotteen tilisiirrolla.

tuosta tullihommasta minua askarruttaakin se että pitääkö minun maksaa tulli vaikka tuote tulee yksityiseltä. voiko tuon jotenkin saada tullivapaana. entä mitä teillä on maksanut postikulut kun olette ostaneet.

saksasta tullut aiemmin tilattua ilman ongelmia joten siksi tuo tulliasia hieman mietityttää.
[Xray XB8]

Mika R

- Jos ostat eBayn kautta maksa PayPalilla

- Pitää maksaa tulli ja alv vaikka olis yksityiseltä

m@sse

-Pyydä, että merkkaa siihen 'Gift', jolloin pitäis mennä tullin ohi.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Mr.MR

Leluista ei makseta tullia. Se on totuus.

Alv:ista en mene sanomaan mitään. Mutta jos joku Jenkkilästä haluaa lähettää suomalaiselle lahjan, niin ei siitä mitään arvonlisäveroa tarvinne maksaa.

Mika R

No yritä saada läpi ilman tullia ja alvia, kerro kuinka kävi.

Minä olen kiltisti ne maksanut, olen vissiin ollut turhan rehellinen. Mutta kyllä ne tunnistaa "kaupalliset" paketit.

Mr.MR

Netistäkin löytyy sivustot, joilta voi etsiä tullimaksujen hintoja. Vähän vaivaa se vaatii, mutta jonkin tämän tapaisen sivun tulostin, ennenkuin lähdin pakettia tullipostista hakemaan. Virkailija oli samaa mieltä kanssani: leluista ei tullia makseta, ALV kylläkin. Näin siis jos tilataan tavaraa EU:n ulkopuolella olevasta nettikaupasta.  

Tässä eräs haku

Mika R

tullin osuus on aika pieni alviin verrattuna mutta hyvähän tuo on toki tietää!

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Mika R"tullin osuus on aika pieni alviin verrattuna mutta hyvähän tuo on toki tietää!

Tulli on 4% ja alv 22% (eikä auta mitään vaikka alv vero olisikin maksettu jossain eu ulkopuolisessa valtiossa).
Tuo ALV vero (Ja ehkä tullikin) maksetaan myös postikuluista, niissä on vaikea huijata kun hinta on postileimassa/postimerkeissä.
Tullivirkailija näkee ne heti, ja kun huijaat (ja jäät kiinni) niin vaikeeksi menee loppukin tullaaminen, heillä kun on täysi päätösvalta asikas on tiskillä täysi "nolla". ;)
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Mika R

Niinpä. Sitähän minäkin tuolla yllä heti sanoin.....että aina se on maksettava eikös juu...

Duster1

Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"Leluista ei makseta tullia. Se on totuus.

Alv:ista en mene sanomaan mitään. Mutta jos joku Jenkkilästä haluaa lähettää suomalaiselle lahjan, niin ei siitä mitään arvonlisäveroa tarvinne maksaa.

Näin on. Menee pelkästään Alv 22%.
Huom. Radiolaiteista menee tulli, mutta lelut ja niiden osat ovat 0% tullia.

Tavaran koodi on 9503909990 = 0%

Täällä päin Suomea ainakin tullissa ovat asiallisia, eivätkä yritä tullia ottaa mistä sitä ei kuulukaan.
Tolla 0% ollaan jo kavereiden kanssa toistakymmentä tilausta noutaneet.
Yhdestä Lipo akusta jouduin maksamaan tullia kerran 2.7%. Tämäkin selattiin siitä tullaus kirjasta kohdasta Li-ion akut tai jotain semmosta.

Joten millä tullauksella toi 4% menee? Radiolaitteet?

Alv. menee aina 22%

Ja tämäkin on faktaa ainakin itä-Suomessa.
Axial SCX 10 TR

Mika R

Helsinki-Vantaan tulliposti on aika tiukka paikka mutta jos tietää mistä puhuu niin saattaa onnistua välttämään maksuja

plissken_s

Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"Mutta jos joku Jenkkilästä haluaa lähettää suomalaiselle lahjan, niin ei siitä mitään arvonlisäveroa tarvinne maksaa.

http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenkilot/05_Lahjat/02_Lahjat_EUn_ulkopuolelta/index.jsp
Kyosho - Futaba - Novarossi

Mr.MR

Käsittääkseni huutokaupoissa yksityisten välisissä kaupoissa maksetaan koko tuote postikuluineen ennenkuin tavara lähtee mihinkään. Joten ei siinä paketissakaan lue, että paljonko sisältö maksaa.

Kyse on monesti muutenkin siitä, että miten asiansa esittää. Jos nettikaupasta ostettuja ro-auton menee hakemaan tullista, ja kehuskelee siellä tavaroiden olevan auton osia, niin varmasti saa maksaa tulleja.

Mika R

Montako pakettia oletko hakenut Hki-Vantaalta ? Minä ehkä noin 50 päälle, isoja ja pieniä

Saa olla hyvä selittää "lahjasta". Ne kyllä tietää että suomesta ostetaan ihan älyttömästi kamaa esim. eBaysta

Hyvä jos saat myyjän kanssa sovittua kuviot, mutta se sitten riippuu myyjästä miten saa perille

Toni

Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"Käsittääkseni huutokaupoissa yksityisten välisissä kaupoissa maksetaan koko tuote postikuluineen ennenkuin tavara lähtee mihinkään. Joten ei siinä paketissakaan lue, että paljonko sisältö maksaa.

Lähettäjän on laitettava paketin päälle se vihreä tullikortti, johon hän kirjoittaa lähetyksen arvon. Allekirjoituksellaan hän vakuuttaa/sitoutuu siihen, että arvo on oikein. Eri asia on sitten, että paljonko hän arvoksi laittaa.

Tulli nappaa sellaiset paketit, joissa arvo on sellainen, että siitä pitäisi tullia ja alvia maksaa (verojen määrä muistaakseni yli 10e).
SC10 4x4

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: "Mika R"Montako pakettia oletko hakenut Hki-Vantaalta ?

Kokonaista yhden. Maksoin siitä arvonlisäverot, kuten kuuluukin. Myös toimituskuluista. Mutta tullia en maksanut, koska ei tarvitse leluista maksaa, mutta senhän jo kerroinkin. Enkä tästä lähde sen enempää kättä vääntämään, jos kerran kokemuksesta tiedät, että myös yksityisten henkilöiden välisistä kaupoista pitää alv. maksaa. Ilmeisesti et jaksanut laittamaani linkkiä selata yhtään, sillä siellä on selitetty tullaus hinnat eri tuotteille. "Lelut, myös itsestään liikkuvat.. " jne.

Tuo summa 10 euroa on raja, jonka alittavia veroja ei kanneta, eli ei makseta. Käytännössä siis alle 45 euron arvoisista paketeista ei veroja makseta. Tämän hetken taalan kurssilla paketin arvo saa taaloissa olla jo 59 taalaa.

Mika R

allright.

hienoa jos pääsee vähillä maksuilla, minä en ole kaikissa tapauksissa päässyt. mutta huutokaupasta / yksityiseltä on vain muutama ostos ja siitähän tässä oli kyse

Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"Jos nettikaupasta ostettuja rc-auton menee hakemaan tullista, ja kehuskelee siellä tavaroiden olevan auton osia, niin varmasti saa maksaa tulleja.

Todellakaan siellä ei ole kehuskeltu, mutta olen yrittänyt hoitaa maksut asianmukaisesti, aina ei jaksa vängätä niiden tullin ihmisten kanssa. Yhden tilauksen osalta nyt ehkä jaksaakin