Kirjoittaja Aihe: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön  (Luettu 71887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #150 : 26.02.09 - klo: 18.29 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.49 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #151 : 26.02.09 - klo: 19.52 »
Juu, tuota kummoisempaa en ole minäkään löytänyt. Ogelmana on vain se, että tuo "merkittävä/huomattava" virran antokyvyn putoaminen on hyvin suhteellinen käsite, eli ei tee hullua hurskaammaksi. Toiselle kun tuo tarkoittaa -30% ja toiselle -80%...

Verkkovirtalämmittimet ei tule maastossa kyseeseen, pitäisi olla satoja kilometrejä jatkokaapelia... Toki tuon voi kovilla pakkasilla ottaa sisälle, mutta ei sitä nyt joka välissä viitsisi alkaa irrottelemaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #152 : 26.02.09 - klo: 19.54 »
Käsittääkseni kopterihemmot käyttää lifejä, ajo tai vastariakkuina.
Äkkinäisempi nuuskis lajin foorumeita.

Ja äkkiähän sitä pakastustestin tekee itse kukin.
/ Jere Siirilä

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #153 : 26.02.09 - klo: 21.11 »
Ei ole kopterihatuistakaan ollut apua tämän suhteen. Toki sieltäkin olen yrittänyt saada tietoa, kait se on niin, etteivät lennätä talvella.

Pakkasakkutestin tekisin jos olisi LiFe-akkuja, en vain viitsisi ostaa kallista akkupakettia kun on riski ettei sillä sitten tee mitään. Mutta, jos asia ei kohta selviä, ei muutakaan vaihtoehtoa taida olla...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa JiriK

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #154 : 26.02.09 - klo: 21.28 »
-20°C on sellainen lämpötila ettei tee mieli seistä kentän reunalla paljain käsin :I
-5°C ja 7S1P A123 + 1.7kg kopteri -> hyvin lentää. Loggeria tosin ei kyydissä ollut..

Oletko www.rcgroups.com:ia selaillut?
pari tiedonmurusta:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=6885004&postcount=14
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=7007741&postcount=80
Ooppeli ja kolme kopterii

Poissa TAlho

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #155 : 27.02.09 - klo: 01.17 »
Väittäisin ettei toimi -20 asteessa.

Itsellä kokemusta viime joululta kun olin jättänyt sähkökopun täydellä A123 akulla (4S1P) autoon yöksi ja ulkona oli n.-10.
Kopteri ei jaksanut pysyä ilmassa kuin hetken kunnes säätimen  cutoffi rupesi hakkaamaan.
Normaalisti tuo akku jaksaa reilut 6 minuuttia rankkaa vääntöä.

Jos akku tuodaan lämpimästä, niin purkaantuu ja lataantuu pikkupakkasessa ihan normaalisti mutta pidempää seisotusta pakkasessa ei tunnu jaksavan.

Kylmän akun saa taas täyteen rähinään purkamalla siitä "väkisin" ja lataamalla uudestaan täyteen. Ilmeisesti kennot lämpiäviät tarpeeksi pienestä käytöstä.


Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #156 : 27.02.09 - klo: 10.16 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.48 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #157 : 28.02.09 - klo: 00.05 »
Taitaa olla niin, ettei näistä kuiva-akuista ole vielä Suomen talveen, kuinkahan aikovat sähköautoissa hanskata asian, siis 1:1 kokoluokassa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa I.J.L

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #158 : 19.04.09 - klo: 17.21 »
Onkohan muilla kokemuksia life-kennojen (A123-systems 1100mAh) käytöstä M8-polttiskrossarin vastarin akkuna. Itselläni on, eikä kovin hyviä. ¨
   
  Tänään oli ekaa kertaa kokeilussa 2 kpl itsekasattuja kahden kennon akkuja, ja kumpikin antautui noin 10...15min ajon jälkeen. Toinen akuista alkoi myöhemmin toimia (ainakin toistaiseksi), mutta toinen ei.
Totaalisesti viottuneesta akusta näyttäisi toinen kenno olevan poikki, eli toisen kennon jännite on normaali n.3,3V mutta toinen näyttää 0V, ja koko paketti myös 0V. Akku saattaa hetkeksi "palautua", eli myös toisen kennon jännite näyttää ylesimittarilla normaalilta, mutta heti kun akun kytkee kiinni, niin kenno pimenee taas.
  Ehjempi akku tosiaan näyttäisi nyt toimivan, ainakin kun moottori ei ole käynnissä, mutta sekin oireili samalla tavalla.

Akut oli ladattu Li-ion ohjelmalla, siten että akun kanssa sarjassa on kaksi diodia, jotka pudottavat akun maksimijännitteen n.7,2..7,3 tasolle. Latausvirta 3A. Akut on ostettu viime syksynä, ja ovat seisseet käyttämättöminä n. puoli vuotta.

Servoina autossa on 2kpl Futaban BLS451:ä

Olisko kellään mitään visiota, mikä moista voisi aiheuttaa, tärinä???

-ismo
"Kyllä oma menestys on parasta, mutta ei toisten epäonneakaan sovi väheksyä"

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #159 : 19.04.09 - klo: 17.24 »
Näin vuoden lifejä käyttäneenä, hieman kuullostaa oudolta.

Itse tarkistelin varmuuden vuoksi että onko kytkennät oikein ja onko diodit & co iskussa.
/ Jere Siirilä

Poissa I.J.L

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #160 : 19.04.09 - klo: 19.11 »
Juu, kyllähän tuossa nopeasti tulee mieleen, että vika voi olla jossain muuallakin. Pääsin kuitenkin useamman kerran koittamaan tuota kuvailemaani tilannetta, jossa akku ikäänkuin palautuu, mutta katkeaa heti kun akun kytkee vastariin.
Akuissa on päädyt auki, eli pääsin luotettavasti mittaamaan kennojen jännitteitä.

Ja lisää hämmennystä. Se toinenkin akku näyttäisi taas toimivan   :huh: :huh:

Oletko Jesi käyttänyt ko. akkuja polttiksen vastariakkuna, vai sähkiksessä?

-ismo
"Kyllä oma menestys on parasta, mutta ei toisten epäonneakaan sovi väheksyä"

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #161 : 19.04.09 - klo: 19.14 »
Sulla on akun liitin (oletan että deans) saanut liikaa lämpöä kasatessa ja jompikumpi kosketin kadonnut liian syvälle siihen muoviin, eli ei saa kosketusta... Tuli tuossa viikonloppuna todistettua tuommoinenkin tilanne, kaiken lisäksi käsitykseni mukaan kokeneen tinurin tinaama liitin...  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #162 : 19.04.09 - klo: 19.59 »
kyllä minä purkaisin paketit fyysisesti, purkaisin lataisin kenno kerrallaan näytöllisellä älylaturilla ja katsoa että miten v ja mah menee.

Sit uudestaan kasaan ja varmistaa myös liittimet.


Ajoin polttista viimekauden ja sähköä talven lifellä.
/ Jere Siirilä

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #163 : 23.04.09 - klo: 10.08 »
Kuinkas hyvin nämä on pitempää käyttöa kestäny porukalla?

onko tullu kuolleita kennoja tms?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #164 : 23.04.09 - klo: 10.39 »
Itellä ei vielä kovin pitkäaikasia kokemuksia kun akut makaa parhaillaan postissa. Laittelempa myöhemmin kokemuksia kuitenkin. Onko porukka lataillu kuin isoilla virroilla? Itteä kiinnostas tuo zäppäily suoraa toisesta akusta.. Tosin näin alkuun taidan tyytyä halppislaturiin ja 2S paketteihin.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #165 : 23.04.09 - klo: 15.46 »
Mä olen käyttänyt Stampedessä 3s 2300mAh pakettia ajoakkuna halpisharjattoman kanssa. Tuolla on tullut ajettua lähinnä satunnaisesti, mutta hyvin pelaa vaikka latausajat ovat lyhyempiä kuin ajoajat (vastuslangalla + katkaisulaitteella isosta 12V lyijyakusta, lataus lähtee yli 20A virralla) :mrgreen: On siinä silti jo varmaan 20 purku-lataussykliä.

Puistolennokeissa 4s 1100mAh paketti pelittää hyvin ~20A purkuvirroilla, lataus Swallow Advancella jonka 50W maksimiteho rajoittaa virrat johonkin 3.5A tasolle, latausaika on aika tarkkaan 15min, parinkymmenen syklin jälkeen ei ongelmia. Vähän isommassa lennokissa on 6s 2300mAh paketti, sekin ladataan vastuslangalla + katkaisulaitteella. Tuossa on vasta alle kymmenen sykliä kummassakin akkupakassa.

Poissa JiriK

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #166 : 23.04.09 - klo: 16.12 »
Varsinaisesta autokäytöstä ei ole vielä paljoa kokemusta noilla akuilla mutta..

Mulla on kopteriin 4kpl 7S A123 akkuja. Jokaisella lennetty 25-30 lentoa. Purkuvirta 25-55A välillä.
Lataus aina niin suurella virralla kuin laturi sallii (eli ~7.5A) Ei ongelmia.

Viime viikolla yks kenno kuoli startteriakusta (4S1P) kun pyöritin paketin liian tyhjäksi.
Uusi kenno jo tilattu.
Ooppeli ja kolme kopterii

Poissa Harw

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #167 : 23.04.09 - klo: 18.53 »
Eli vain hyviä kokemuksia näyttäisi olevan. Millasia katkasulaitteita olette lankojen väliin kyhäilleet? Onko ihan kennomäärän valintaa vai tietylle kennomäärälle? Kattelin noita Wikin ohjeita jo vähän tuossa, mutta ei vissiin 2S 2300mah pakalle oikein sovellu tuo zäppäily. Oliko mitään ongelmia löytää noita jämäkämpiä fettejä?

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #168 : 23.04.09 - klo: 20.25 »
Eli vain hyviä kokemuksia näyttäisi olevan. Millasia katkasulaitteita olette lankojen väliin kyhäilleet? Onko ihan kennomäärän valintaa vai tietylle kennomäärälle? Kattelin noita Wikin ohjeita jo vähän tuossa, mutta ei vissiin 2S 2300mah pakalle oikein sovellu tuo zäppäily. Oliko mitään ongelmia löytää noita jämäkämpiä fettejä?

Vastuslangalla lataus toimii vain 3s A123-paketeille, virtalähteenä iso 12V lyijyakku. Katkaisulaite on hienostelua, ledistä näkee milloin akku on täynnä, mutta ihan yhtä hyvin voi käyttää jännitemittaria ja seurata tilannetta itse.

Katkaisulaitteen skemassa on iso P-fetti, joita taas saa huonosti tältä puolen rapakkoa. Omani tilasin Mouserilta.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #169 : 02.10.09 - klo: 18.27 »
Mittasuhteena AA-kenno:
/ Jere Siirilä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #170 : 02.10.09 - klo: 18.37 »
Jotain 10 Ah kennoja vai mitä?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #171 : 02.10.09 - klo: 18.49 »
Juuri semmosia.
/ Jere Siirilä

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #172 : 02.10.09 - klo: 19.23 »
Minkälaiseen hirmuun meinasit nuo laittaa?
Ja eikös nuo ole sen 3.3v nimellisjännitteellä (per kenno)?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #173 : 02.10.09 - klo: 19.27 »
Meinasin nuo tuoho lehtipuhaltimeen panna ruokkimaan vastaria/servoja ja kenties jotain hieman miehekkäämpää ajovaloa :)

Eihän sitä tiedä vaikka joskus ihan ajoon virtalähteeksi..
/ Jere Siirilä

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #174 : 02.10.09 - klo: 19.53 »
Paljos nuilla on painoa zipaleella?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #175 : 02.10.09 - klo: 19.55 »
330g muistaakseni.
/ Jere Siirilä

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #176 : 02.10.09 - klo: 19.59 »
Noitako pari saa jyystettyä kiinni niin ei varmaan hetkeen tarvi ladata vastariakkuja :laugh:

Meinasin ittekki noita tilata,mutta se kaatu tuohon kokoon.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #177 : 02.10.09 - klo: 20.01 »
juups.
Meinasin nuo jotenkin saada lusikoitua kyytiin, näin pihasuttauksessa oo niin justiinsa tuo lisäpainokaan.
/ Jere Siirilä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #178 : 02.10.09 - klo: 20.07 »
Mistäs tuollaisia löytyy kaupan ja onko jotain speksejä jostain saatavilla. Olisi yksi käyttökohde johon pitäisi saada LiFe 4S akku ja kapasiteettia n. 60-100 Ah. Hintavaa varmasti, mutta lyijyakut eivät kestä puolta vuotta, niin pakko keksiä jotain muuta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #179 : 02.10.09 - klo: 20.13 »
http://www.evfr.net/uploads/headway/38120S.pdf
http://www.e-mtb.com.au/headway-32v-10ah-cell-38120s-p-181.html

Noita on kahta makua, tinattavilla terminaaleilla ja sit noilla 6mm pulteilla.
Jälkimmäinen toki pisempi.

Itse ostin tuolta aussikaupasta, googlessa näytti olevan aika paljon juttua ko. kennoista.
Käyttävätten 1:1 autojen ajoakkuihin asti noita, motskareissa ja fillareissa myös.

Jos nuo ei autooni sovi, niin myyn pois.
(auto on vielä tuloillaan).


edit: ja hintahan on aina isompana settinä sopiva.
« Viimeksi muokattu: 02.10.09 - klo: 20.18 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä