Lavangon hyndät, jotka on ilmeisesti edelleen Suomen kookkaimmat, pääsee ajamaan nopeasti niin 150e kuin 350e koneella. Eikä tarvitse vääntää järkyttävän piikille. Kisassa moni heppu kokeilee pommittaa yhden pompun pidemmälle ja munaa seuraavan mutkan, vaikka paljon todennäköisemmin pitää kamansa ehjänä, auton pystyssä ja ajolinjan kunnossa mutkaan, jos malttaa tosiaan hieman... Vaikka tällä hyppytyylillä ajat jokaisessa erässä koko kisan ajan, ei tippumisesi ainakaan A-finaalista ole varmasti siitä kiinni.
Mitä tulee renkaisiin, niin näillä kovapitoisilla saviradoilla (Lavanko, Salo) olen itse kyennyt kutakuinkin semifinaalikelpoiseen vauhtiin täyskulahtaneilla renkailla, joista moni sanoisi että eihän tommosilla slikseillä tee yhtään mitään. Kuitenkin huomasin että kaatoja sain vähenemään, ehkäpä vauhdin kustannuksella, mutta kisassa kun on tärkeämpää ajaa viisi nopeaa kuin yksi tosinopea ja neljä huonoa. Suomen taso ei ole vielä niin kova, kuin JK viestissäsi annat ymmärtää, varmanpäälle ajamalla on edelleenkin korkealla. Ei siis vaadita viittä tosinopeaa kierrosta välttämättä, paitsi ihan sitten palkintokorokkeelle, poikkeuksin.
Ja mitä tulee Josen mainitsemaan panostukseen, uskon että nyt on kyse jostain ihan muusta kuin rahasta, nimittäin treeniä, treeniä ja treeniä...
(No toki ajaminen maksaa, mutta...)
Servojen en myöskään ole havainnut olevan kulutustavaraa. Itselläni on sama Futaban 9451 palvellut kauden 05 kaasussa ja 06 ohjauksessa, saa nähdä miten lähtee tulevaan kauteen. 05 ohjausservo levisi 06 ennenkö auto ehti edes starttiboksilta pois kevään ekalla ajokerralla, arvelen että sai kosteutta 05 vikassa kura-treenissä, eikä käytetty talven aikana kertaakaan. Eli servoihin kulunut varsin maltilliset 300e tähän asti. Kun tätä suhteuttaa kokonaiskuluihin kahdelta kesältä, niin melko maltillista tosiaan. Myöskään muilla en ole nähnyt servojen leviävän alle mitenkään pahasti.
En siis allekirjoita henk. koht. viestistisi pointteja, mutta ehkäpä tämmöisenä "isojen hyndien" -aikakauden tuotteena en tiedä miten ennen oli asiat paremmin. Ilmeisesti autot ei kulunut, servoja ei mennyt, renkaat kesti useemman kauden, mistäköhän siihen aikaan valitettiin...
Ainiin, kisaajien puutteesta.
"Muistan -90 alussa niin yhdessä kisassa oli alle 10 kuskia"