Ainakaan näissä M-8 sarjasäännöissä ei asiaa mainita:
http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2006-04-11T09-51-2612.pdfMuutama asia jotka mekaanikon lisenssissä ovat hanurista:
-Koko lisenssi.
-Mekaanikon pitää olla jonkun seuran jäsen vaikka hän ei ikinä edes kävisi kyseisen seuran radalla. Ainoastaan kilpailuissa kuskin apuna.
-Lisenssi on mekaanikko kohtainen, eikä kuljattaja. Jos joutuu raahaamaan kesän aikana kaksi tai kolme kaveria mekatsuhommiin eri kisoihin niin jokaiselle pitäisi hommata lisenssi.
-Lisenssin tarpeellisuutta on perusteltu vakuutuksella. Täyttä skeidaa.
Lainaus AKK:n sivuilta:
"Lisenssin hinta 21,00 €
Sporttiturvan osuus 3,00 € "
JEEES! Kolme euroa vakuutukseen. Minne menee 18e?
Ja mitä sillä vakuutuksella sitten saadaan? Lainataan lisää:
"Haittakorvaus
Haittakorvaus (30.000 e) maksetaan tapaturmasta aiheutuneesta
pysyvästä yleisestä fyysisestä haitasta. Täydestä
haitasta maksetaan sovittu vakuutusmäärä, osittaisesta
haitasta vastaava osa vakuutusmäärästä.
Kuolinkorvaus
Kuolinkorvaus (8.500 e) maksetaan, jos vakuutettu kuolee
tapaturman aiheuttamiin vammoihin kolmen vuoden kuluessa
tapaturmasta."
https://viesti.slu.fi/catalogs/10000032/tuoteseloste2007.pdf Oolrait! Nuori mies saa auton jakaukseensa ja päätyy vaipoissa vaimon riesaksi lopuksi ikää. Korvaus 30Ke. Mahtaa helpottaa vaimon ja lasten taakkaa? Summa on täysin naurettava.
Toki normaalit laastaroinnit korvataan. Onko kenellekkään tullut mieleen julkisen terveydenhuollon hoitavan moiset hommat muutenkin?
Ja eihän se kustannus ole pelkästään tuo lisenssin 21e. Pistetään päälle Vaikkapa VAU:n liittymis- ja jäsenmaksu muistaakseni 68e. Yhteensä 89e per mekaanikko.
Pikkuhiljaa voitaisiin ruveta funtsimaan AKK:n rahoittamisen mielekkyyttä. Pienoisautoilijoita lähinnä lypsetään joka raossa AKK:n toimesta. Voi kysyä mitä ollaan saatu vastineeksi rahoille.
Terve kilpailu on kuitenkin paras lääke talouden ongelmiin. Siksi Hobao sarja voitaisiin ajaa vuonna 2007 SM sarjana. Kilpailijat valitsevat itselleen parhaiten soveltuvan SM sarjan. Saattaa AKK ruveta pohtimaan toimintansa tehokkuutta ja laatua, jos heidän alaisia kilpailuja järjestävät seurat eivät saa enään kilpailuihinsa osallistujia.
Itse en ole halukas osallistumaan tulevien ralli ja formulakuskien harrastuksen rahoittamiseen. Sinne kuitenkin taitaa menne huomattavia summia meiltä viedyistä rahoista.
Minkä seuran liittymis- ja jäsenmaksu mahtaa olla halvin? Mekaanikolle pitäisi hankkia lisenssi ja on aika samantekevää mihin seuraan hän kuuluu.