Kirjoittaja Aihe: Fail safe  (Luettu 3902 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« : 26.02.03 - klo: 16.39 »
Tietääkö kukaan mistä sais tuommoisen fail safe laitteen? Olis hyvä olla semmonen kun on toi kaverinkin auto vähän lähteny meneen omiaan aika paljonkin tietä pitkin täydellä kaasulla ja vielä niin perhanan suoraan.
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #1 : 26.02.03 - klo: 16.52 »
laita vanha kunnon kuminauha ja tarkista radiot näin ensalkuun..
---

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #2 : 26.02.03 - klo: 18.51 »
Mikä toi fail safe juttu on?

Mika R

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #3 : 26.02.03 - klo: 19.27 »
Pieni laite joka tulee kaasuservon ja vastarin väliin. Asettaa kaasarin servon tyhjäkäynti tai jarru-asentoon (säädettävissä) jos yhteys syystä tai toisesta katoaa lähettimeen, esim lähettimen patterit loppuu tai jotain. ihan jees, mutta ei auta kaikissa tapauksissa. Mulla on toisessa autossa tollanen.

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #4 : 26.02.03 - klo: 19.47 »
Mitä tollanen maksaa tai kannattaako tollasta hommata  :roll:

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #5 : 27.02.03 - klo: 15.28 »
Laittaa vaa esim sellasen kuulakärki kynän jousen sinne cäliin helppo juttu, ja toimii :lol:

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #6 : 27.02.03 - klo: 15.44 »
mut eihän se kuminauha tai jousi mitään auta jos se servo ite haluu vääntää ittensä sinne täydelle kaasulle
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #7 : 27.02.03 - klo: 19.25 »
eihän sillä ole enää virtaa silloin?

Mika R

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #8 : 27.02.03 - klo: 20.59 »
Fail Safe ei auta jos sähköt häviää ja silloin toimii vain tuo jousi tsydeemi. Mutta enpä tiedä; voima servojen kääntöön aikamoisen jousen ja jotenkin luulis että rassaa servoa aika pirusti kun koko ajan pistää hanttiin. Kyllähän noita jengi käyttää ja suosittelee silti; itse en oo käyttänyt.

Fail-safe auttaa jos lähettimen signaali jostain syystä katkeaa ts. vastari kadottaa signaalin mutta sähköt pysyy vastarissa.

Jos käyttää AA pattereita vastarissa, niin erittäin tärkeää on teipata ne patterikotelon ympäri paikoileen. Ne jouset väsyy ja jos kontakti häviää (oon kokenut) niin sillon on run-away kärry 100 km/h jonnekin ...

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #9 : 27.02.03 - klo: 21.12 »
sanon nyt vain mielipiteeni tässä... kyse oli varmaankin vain siitä kaasarista :) ja sen liikutukseen ei tarvita kovin kummoisia voimia ja siinä tuo sopiva kuminauha kyllä hoitaa tehtävänsä palautettaessa sekä olemalla myös hidastamatta servoa liikaa.

edelleen sanoisin, että varmistukaa niistä radioiden toiminnasta ennenkuin lähdette räppäämään. ei siinä auta mitkään systeemit jos on i*ioottimaiset kytkennät noin muuten.

ps. joku vois kertoa mihin asentoon servot menee jos yhteys vastariin/ohjaimeen katoaa?
---

Otsomaani

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #10 : 27.02.03 - klo: 21.17 »
Ne jää siihen asentoon missä ne oli kun yhteys sammu.

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #11 : 27.02.03 - klo: 21.23 »
eli jos yhteys katkeaa servot jää paikalleen mutta ne ei käytä "voimaa"
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #12 : 27.02.03 - klo: 21.32 »
ja jollain on jotain sanottavaa kuminauhaa vastaan? vai
---

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #13 : 27.02.03 - klo: 21.41 »
laitan sitten ehkä kuminauhan tai jousen mut eiks se sit rasita servoa paljon?
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #14 : 28.02.03 - klo: 09.16 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
sanon nyt vain mielipiteeni tässä... kyse oli varmaankin vain siitä kaasarista :) ja sen liikutukseen ei tarvita kovin kummoisia voimia ja siinä tuo sopiva kuminauha kyllä hoitaa tehtävänsä palautettaessa sekä olemalla myös hidastamatta servoa liikaa.
edelleen sanoisin, että varmistukaa niistä radioiden toiminnasta ennenkuin lähdette räppäämään. ei siinä auta mitkään systeemit jos on i*ioottimaiset kytkennät noin muuten.
ps. joku vois kertoa mihin asentoon servot menee jos yhteys vastariin/ohjaimeen katoaa?

Tietty ne jää siihen asentoon missä oli yleensä. Kuule, mulla on kaasarissa/jarrussa tollanen Hitecin 545 servo ja se ei todellakaan liiku millään kuminauhalla. Ihan tosissaan saa vääntää jos meinaa liikuttaa (ja tietenkään ei oo sähköt päällä tuolloin). Kyllä fail-safe on ihan jees homma. Kuminauha toimii jos servo on "kesy". Tottakai kandee laittaa jos pelaa  :lol: Eihän tää mikään kilpailu ole ..

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #15 : 28.02.03 - klo: 12.20 »
Voimaservoissa on eroa. Esimerkiks mun ohjausservo Hitec 925MG on tosi nopee verrattuna kaasuservoon (Hitec 615MG), jonka sisällä oleva vauhtipyörä hidastaa servon toimintaa. Se kuitenkin on paljon herkkäliikkeisempi ilman sähköjä kuin 925 (jota saa silloin vääntää kunnolla), vaikka kummatkin on metallirattaisia kuulalaakeroituja yli 7 kg:n voimaservoja.

Ja sellainen jousitsydeemi toimii loistavasti tolla kaasuservolla, kuitenkin kuluttaa ilmeisesti enemmän virtaa ja servoakin enemmän.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Mika R

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #16 : 28.02.03 - klo: 13.40 »
Katopas joo. No sehän se just tossa mietityttää että kuinka paljon se rasittaa servoa ajan kanssa kun kumppari nykii vastaan koko ajan oikein olan takaa ..

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #17 : 28.02.03 - klo: 14.43 »
Itse en ole noita kuminauha/jousisysteemejä kokeillut, mutta luulisi virrankulutusta ainakin kasvattavan.

Omassa autossani käytän akkupakettia vastaanottimessa ja virtakytkimen olen korvannut lukittavalla liittimellä.

 Melkein voisin kokemuksesta sanoa, että kannattaisi nuo paristokotelot jättää pois...Mika taisi kirjoitella jo aiheesta esimerkin.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Fail safe
« Vastaus #18 : 28.02.03 - klo: 14.48 »
mullakin on aikoinaan karannut patterikotelon kanssa.

nippusiteet vois olla tuohon hommaan vähän parempi kuin teippi.

Mika R

  • Vieras
Fail safe
« Vastaus #19 : 28.02.03 - klo: 20.58 »
valitettavasti nippusiteet ei pidä paristoja sivusuunnassa paikallaan; se on se ongelma, ei pattereiden irtoaminen. Vastariakku tietty poistaa ongelman.



Lisää aiheesta http://www.rccaraction.com/rc/articles/crash_pruf.asp

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #20 : 28.02.03 - klo: 22.16 »
On mullakin kokemuksia vastariakun irtoamisesta. Ekana kesänä Landmaxilla sudittelin soralla ja yhtäkkii tiukassa kurvissa lähti vastariakku ainakin osittain irti. En muista lähtikö mopo käsistä, mutta lähellä se ainakin oli.

Tuli mieleen tosta teippauksesta, että vaikka käytän MP 7.5:n radioboxia, niin jotenkin vain vastarista pääsi lähtemään kide irti. Ja auto oli menossa 'baut neljääkymppiä maassa olevan kuorma-auton lavaa kohti. Olis lähtenyt kamat alusta päältä vetää, mut onneks veli ehti laittaa jalan eteen. Ja varpaankynsihän tunnetusti paranee ilmaiseksi...

Ja mitä tästä opimme? Kannattaa laittaa myös kide tukevasti kiinni vaikka teipillä tms.

(Lisää stooreja alla olevasta osoitteesta.)
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa henkka88

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #21 : 15.02.04 - klo: 16.16 »
Onkos kellään kokemusta tuosta laitteesta: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXEYG2&P=7? :shock:
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #22 : 15.02.04 - klo: 16.29 »
toimiva normaali fail safe.

 niin mitä Mika tarkoittaa tuolla;
Lainaus
valitettavasti nippusiteet ei pidä paristoja sivusuunnassa paikallaan

Poissa henkka88

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #23 : 15.02.04 - klo: 17.13 »
Toimiiko toi kaikissa futaban radoissa?
Voiko ton kytkeä vastarin kolmanteen servo piiriin, vai ainoastaan kaasuservon ja vastarin väliin?
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #24 : 15.02.04 - klo: 17.18 »
Lainaus käyttäjältä: "henkka88"
Toimiiko toi kaikissa futaban radoissa?
Voiko ton kytkeä vastarin kolmanteen servo piiriin, vai ainoastaan kaasuservon ja vastarin väliin?


Toimii kaikissa vastereissa.
Se kytketään vastarin ja sen servon väliin jota haluat sen ohjaavan.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa henkka88

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #25 : 15.02.04 - klo: 17.36 »
Kiitoksia vastauksista..
 Ai niin tommonen juolahti vielä mieleen, että haittaako jos käyttää nimh akuja??
Futaban omassa mallissa ainakin kiellettiin käyttämstä muita kuin nicd akkuja..
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #26 : 15.02.04 - klo: 19.50 »
Lainaus käyttäjältä: "henkka88"
Kiitoksia vastauksista..
 Ai niin tommonen juolahti vielä mieleen, että haittaako jos käyttää nimh akuja??
Futaban omassa mallissa ainakin kiellettiin käyttämstä muita kuin nicd akkuja..


Kyllä noi nimh-akut käy ihan hyvin.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa henkka88

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Fail safe
« Vastaus #27 : 15.02.04 - klo: 19.52 »
Kiitti paljon!
 :mrgreen:
Xray XB8TQed, M18 / Futaba 3PK / ProLine / Ripmax

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Fail safe
« Vastaus #28 : 15.02.04 - klo: 21.49 »
Mie kyllä ostasin semmosen missä on akku itessä eli tossa failsafessa, ymmärsin että semmosia on mm. Futaballa, eli jos lähtee sähköt servoilta niin se heittää jarrulle.

esim. tämä...

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXH328&P=7

Viime viikolla hyperistä lähti akku irti, ja se oli menoa... viimenen loikka oli 4m pitkä sillo onneks jäi jumiin! :D
Kyosho Inferno MP9e