Cruisaaja ja Riku.F:
ajosuunnan vaihtamisen syy ei ole se että pari jamppaa/pro kuskia haluaa/päättää niin tehtävän.
Ajosuunnan kääntäminen on yksi vaihtoehto parantaa radan turvallisuutta. Ajosuuntaa vaihtamalla radan kaksi ongelmakohtaa, eli pääsuoran pää, ja "varikolle heittävä molla", tulee eliminoitua ns. ilmaiseksi.
Jos ajosuuntaa ei vaihdeta, noiden kahden kohdan parantaminen tarkoittaa:
-Pääsuoran pää:
rakennetaan suoran päähän kunnollinen aita, tarkoittaa että aidassa on tolppia riittävän tiheään ja tolpat on maassa kunnon betonivalussa, ja aitamateriaalina esim. tukevaa metalliverkkoaitaa. Tarvikkeet maksaa, ja ehkä joku konekin tarvitaan kaivamaan riittävät kuopat aidan tolpille, mutta kohtuu helposti tehtävissä.
-Varikon alkupää:
Tämä on ongelmallisempi muuttaa, jotta etusuoralle tulo olisi riittävän hidas, pitäisi etusuoralla kääntävän mutkan olla 90 astetta tai enemmän. Nythän etusuoralle käännöksen kulma on arviolta 65 astetta, eli sitä mutkaa josta lähdetään varikkoa kohti pitäisi siirtää useita metrejä oikealle (korokkeelta katsottuna), tai muuttaa sitä varikkoa kohti tulevaa linjaa esim. shikaanityyppiseksi. Kanttareiden poistaminen on yksi vaihtoehto mutta loppupeleissä se ei poista ongelmaa kokonaan, ainoastaan tuo muita ongelmia niinkuin Jarkko sanoi.
Itse olen ajanut isoa profiilia molempiin suuntiin, ja ei se myötäpäivään ajaminen ainakaan munmielestä tuntunut mitenkään pahalta vaikka pääsääntöinen ajosuunta onkin ollut vastapäivään. Tarkoitan sitä että se profiili tuntuu ihan toimivalta myös myötäpäivään.
Jotta voidaan arvioida olisiko ajosuunnan vaihtaminen hyvä ratkaisu radan turvallisuuden parantamiseen, pitää sitä kokeilla kunnolla eri luokan autoilla jotta siitä saadaan riittävästi kokemusta.