Näistä pienistä nitroista minen tiedä oik. mitään ja koko nitron ominaisuudet on vähän hämärän peitossa, mutta 1:1 koneista tiedän vähän. Dieselkoneethan toimii hehkutulpalla, joka sytyttää ensin kovaan paineeseen puristetun dieselin. Bensa on dieseliä herkempää syttymään ja syy, miksei dieselkoneissa voi käyttää bensaa on se, että pelkkä dieselkoneen puristuksen aiheuttama paine riittää sytyttämään bensan, jolloin "ajoitus" ei oikein toimi ja kone usein rikkoutuu. Sitä vastoin bensakoneessa diesel ei tahdo syttyä ollenkaan.
Nitroahan käytetään kiihdytysautoissa ja myös "boosterina" joissain (bensa)katuautoissa, joka kuitenkin muuten kuin hetkellisesti käytettynä saattaa tuhota bensakoneen, joka alkaa käymään liian kuumana. Tuo taas viittaisi loogisesti ajatellen siihen, että joko nitron palonopeus on suurempi, eli luovuttaa energiansa bensaa nopeammin (niin kuin joku jo sanoikin) ja/tai nitro sisältää enemmän energiaa kuin bensa.
Jotenkin näin se menee...