Kirjoittaja Aihe: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri  (Luettu 2803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SO

  • Jäsen
    • Profiili
 Ajattelin tässä, että olisi helpompi oppia uusia kujeita jos joku olisi ihan näyttämässä ja kertomassa miten homma tapahtuu.
 Eli siis olen nyt uudelleen aloittamassa rc-autoilua crossin muodossa (muutama vuosi sitten ajoin touringia. Kaikenlaiset säädöt ja niiden vaikutukset ovat vain päässeet unohtumaan. Olisiko siis kenenkään kokeneemman mahdollista tulla esimerkiksi Hyvinkään radalle joku päivä sokettuun aikaan, neuvomaan/näyttämään säätöjä ja antamaan vinkkejä autoilun kanssa yleensäkin. Lisäksi luulen ,että olisi itsellekin mukavaa tutustua ihmisiin lajin tiimoilta ja ajella porukassa (saisittepahan ainakin harjoitusta hitaampien ohittelusta jos ei muuten).

 - Samppa

 PS. Asson B4 FT:llä ajelen
« Viimeksi muokattu: 19.08.07 - klo: 21.55 kirjoittanut SO »
Näin  tänään.

Poissa SO

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä
« Vastaus #1 : 19.08.07 - klo: 21.55 »
En uutta ketjua uskaltanut aloittaa, mutta kysyttävää olisi silti. Millainen moottori olisi järkevää laittaa, jos joskus tulevaisuudessa (kohtuu lähi sellaisessakin) aikoisi kilpailemaan. Takatuupparilla siis. Nopari kestää 8 kierrosta ja siitä ylöspäin. Toinen mikä epäilyttää on oman ohjaimeni riittävyys. Tällä hetkellä päristelen kohtuu vanhalla megatech juniorilla, millä joskus kauan sitten pikku poikana ajelin touring vaki luokassa kilpaa pari kolme kisaa. Säätöjähän siinä ei ole kummoisesti, mutta riittääkö se esimerkiksi alkuvaiheissa? Ja vielä kolmas, niin millainen servo kannattaa takaveto krossiin laittaa (tällä hetkellä kiinni joku random hitec vuosien takaa)? Ei ole tarkoitus heti parasta mahdollista laittaa, mutta sellaiset, että olisi jollakin asteella kilpailukykyinen ja järkevä, ettei ihan olisi tehojen ja ominaisuuksien puolesta perä edellä-vastaantulija. Harjallista ajattelin nyt näin aluksi ja sitten vasta aikaisintaan ensi kesäksi tai vasta vuoden päästä talveksi harjatonta systeemiä, sillä lukiolaisen omakustanteena tämä(kin) laji on kohtuu suolainen.

 -Samppa
Näin  tänään.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #2 : 20.08.07 - klo: 13.40 »
Miullakin on B4. Servoksi varmaan hyvä oisi joku futaban digi.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #3 : 20.08.07 - klo: 14.08 »
Krossikausi on jo lähestulkoon ohi, joten Hyvinkään radalla ei nää tänä kesänä nähdä välttämättä kovin paljoa harrastajia treenaamassa. Mutta varmasti kaikki siellä olevat neuvovat kysyttäessä mielellään. Talvikautta varten on Hyvinkäällä ilmeisesti sisävuoro, mistä myös löytyy opastusta.

Sitten pari vastausta:

1) takavetokrossissa ainakin alkuun pitäisi pärjä noin 12x2 -käämisellä ankkurilla.
2) ohjaimella pärjää, mikäli se ei ota häikkää.
3) servoksi käy mikä tahansa 'kunnollinen', eli tarpeeksi nopea ja vääntävä servo. esim. http://rc10.fi/index.php?topic=20888.0.
---

Poissa SO

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #4 : 20.08.07 - klo: 21.44 »
Kiitos kiitos, auttoi jo hieman. Vielä kaipaisin jotakin hyvää yksittäistä moottoria (ihan tuotenimi/ valmistaja jne). Ruuveilla suljettu pääty olisi iso plussa.
 Servon spekseiksi riittää varmaan joku 0,1s ja ~4kg/cm? Vai mitä mieltä on putkonen?
Näin  tänään.

Poissa Jyke_

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #5 : 20.08.07 - klo: 21.55 »
Täytyy täs sen verran korjata Jarkkoa et kyl takavetosella pärjää vaikka vakiokoneella alkuun.
Taitava kuski kepitää vakiokoneella luultavasti kolmasosan kilpailijoista mutta kehno kuski ei pääse edes omalle tasolleen liian kireällä koneella.
Siksi esim 17 lankainen on hyvä mylly takavetoiseen.
Vaasan EM kisoissa A finalistit ajoivat hiilettömällä 6.5 koneella, jopa 7.5. hiilikoneilla 12 ja jopa 13 lankainen.
Tosin tarvii olla kyl 6 kennoo että saa 12 lankasen kiriämään EM A-finali vauhtia.
RC Pisteestä saa ja Assolla pääsee! ;-)

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #6 : 21.08.07 - klo: 17.00 »
LRP Fusion on mulla toiminut ihan hyvin moottorina.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus
« Vastaus #7 : 12.03.08 - klo: 23.15 »
Nonii tässä topikissa kun aikaisemmin on kyselty apuja krossikisoja silmälläpitäen niin joku kysymys olis mullakin:
Takavetoiseen siis.

1. Millaiset akut kannattaa hommata? Vai voiko "tavallisilla pötköillä" lähteä kisaamaan?
Tuollaisia omistan: MVIB High Power Stick Pack 4500 mAh tuolta --> http://www.medasec.com/do?action=group&id=27

Jos pitää ostaa jokin kisa-akku niin pärjääkö yhdellä tai kahdella akulla. Treeniä ajaisi noilla pötköillä. Pärjääkö halpis-laturilla? Omani: BMI UltraPeak 4A --> http://www.medasec.com/do?action=group&id=29 Erillispurkulaitteen hommaisi kaveriksi.

2. Olenko ymmärtänyt oikein että kisoissa on sallittu vain yksi rengas-malli taakse? Ja eturengas vapaa?

3. Minulla on pari 17x2 kiekkaista konetta. Pitäisikö pakkiin hommata jotain kireämpiä koneita/ankkureita? Vai joko kannattaa satsata hiilettömiin vehkeisiin? (sillä olettamuksella että osaa ajaa kohtuullisesti)

Siinä nyt jokunen alkuun.

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #8 : 13.03.08 - klo: 08.56 »
1. Noilla akuilla voi hyvin kisata. Takavetokrossi paras luokka tämän kannalta. Muissa luokissa huonoiksi jääneet akut on takavedossa vielä ihan hyviä.

2. Laturi käy jos vain akut lataa. Kisakäytössä olisi hyvä olla 3 akkua, ettei tarvi yhtä akkua ladata kovin montaa kertaa päivän aikana. Kahdella juuri ja juuri pärjää, mutta kolmea suosittelen.

3. Takana pitää olla holeshot. Edessä voi olla mikä vain. Perus urarenkaat suosituimmat normaalikelissä. Märällä sitten tarvii jotain nappulaa edessäkin.

4. Kannattaa ajaa noilla 17 koneilla ja sitten kun siltä tuntuu, että eivät enää riitä tai kuluvat loppuun tai sorvaaminen ei oo enää kivaa niin ostaa hiiletön esim. LRP sphere säädin ja 7.5 kone (6:lla kennolla ajettaessa) tai 6.5 kone (5 kenoolla ajettaessa).


Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähköcrossi avustus/neuvot Hyvinkäällä+ Bonus kyssäri
« Vastaus #9 : 13.03.08 - klo: 12.13 »
OK. Näin ollen minulta puuttuvat vain yksi kidepari(neljä löytyy, mutta kaksi kideparia samalla taajuudella), seuran jäsenyys ja lisenssi.
Noita grepow/MVIB akkuja löytyy 4kpl. Niin kysyn vielä noista akuista kun minun akkupaketit on suojattu läpinäkymättömällä kutistesukalla, niin pitääkö katsastuksessa päästä näkemään kennot?

BTW. Olisiko paikallaan oma lajikohtainen kisa-aloittelija topicci? Toi Opas kilpailun aloittamiseen on tosi hyvä, mutta aina ilmaantuu kysymyksiä ja säännötkin päivittyvät joka vuosi. Sinne voisi laittaa juttuja ja linkkejä käytännön asioista sääntöihin, kisoihin lähtöön ja itse kisailuun liittyen. Löytyyhän foorumilta juttua mutta saisi kaikki yhteen paikkaan. Mitä sanoo modet?

edit: onhan tämäkin topicci kilpiluun liityvä mutta nimi voisi olla parempi ja tän pitäisi olla tuolla kilpailut osastolla... No, ihan miten vaan.
« Viimeksi muokattu: 13.03.08 - klo: 12.17 kirjoittanut mvar »