Kirjoittaja Aihe: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset  (Luettu 4098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« : 05.09.07 - klo: 11.24 »
Talven virallisesta kisarenkaasta Sorex'ista on nyt ekat kokemukset:

1. pito ja ajettavuus tuntuivat kuskin mielestä olevan kaikin puolin OK. Tämä on hyvä uutinen.
2. Kun laitettiin VTECien jälkeen Sorexit alle alkoi autostamme kuulua mutkissa ylimääräinen ääni, jonka poistamiseksi lähdettiin syytä hakemaan normaalista paikasta eli vetareista. Vetarien vaihdon jälkeen tilanne oli äänen suhteen muuttumaton eikä muutakaan rikkinäistä sattunut silmään.
Totesin laiskuuttani kuskille, että aja nyt vielä nuo pari akkua, niin katsotaan mistä kohtaa auto hajoaa ja olemme saaneet ongelma aiheuttajan esille. Mitään ei kuitenkaan hajonnut.
3. Äänen syyksi paljastui sitten kotona ihmettelyn jälkeen Sorexeissa olevan vanteen sisäpuolisten vahvikkeiden osuminen Yokomon alatukivarren päähän. Nykyinen setuppi kääntää kaarteen sisäpuolista rengasta enemmän kuin ulkopuolista sillä seurauksella, että vanteen osat eivät sisäkaarteen puolella mahdu pyörimään vapaasti vaan jäykisteet hakkaavat tukivarteen.
Sorexien ja VTEC:ien vanteiden sisäiset tukirakenteet ovat yllättävän erilaiset.

Onkohan muilla tullut sama ongelma vastaan?

Piti oikein säännöistä tarkistaa onko vannetta lupa muokata ja ainakin tämän vuoden säännöt kieltävät sen. Alla ote FTT-2007 ohjeista:
...
6.1   Lisäykset sääntökirjan tietoihin

Touring-luokkien renkaat
Talvella sallittu rengas on  LRP/Nosram VTEC 27R 24 mm (vanne ja insertti vapaa)

Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
-   kuivalla LRP VTEC  27R 24 mm (tuotenumero #65052)
-   märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)

Valmiiksi liimattujen rengassettien muokkaaminen kielletty.
...ote päättyy...
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #1 : 05.09.07 - klo: 15.09 »
3. Äänen syyksi paljastui sitten kotona ihmettelyn jälkeen Sorexeissa olevan vanteen sisäpuolisten vahvikkeiden osuminen Yokomon alatukivarren päähän. Nykyinen setuppi kääntää kaarteen sisäpuolista rengasta enemmän kuin ulkopuolista sillä seurauksella, että vanteen osat eivät sisäkaarteen puolella mahdu pyörimään vapaasti vaan jäykisteet hakkaavat tukivarteen.
Sorexien ja VTEC:ien vanteiden sisäiset tukirakenteet ovat yllättävän erilaiset.

Onkohan muilla tullut sama ongelma vastaan?

Omia kokemuksia ei vielä uudesta rengassetistä ole, mutta JB/Orion vanteista aiemmat kokemukset ovat juuri tuollaisia, ongelmaa on ratkaistu dremelöimällä autoa tai vanteita tai sitten muuttamalla hexin paksuutta. Näissä JB vanteissahan se offset on erilainen kun monissa muissa vanteissa, voi myös tulla yllätyksenä auton leveys/kapeus katsastuksessa...
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #2 : 05.09.07 - klo: 20.59 »
meillä oli sama ongelma BD:ssä joidenkin vanteiden kanssa mutta minä viilasin tukivarren päitä pyöreämmäksi ainakaan meillä ei tarvinnut paljoa ottaa tukivarren muistaakseni alakulmista.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #3 : 05.09.07 - klo: 22.02 »
Tamiyassa mahtuu pyörimään ilman ongelmia

Mikä mahtaa olla offset tuolle vanteelle?
« Viimeksi muokattu: 06.09.07 - klo: 14.41 kirjoittanut Cruisaaja »
Sponsored by own wallet

Poissa made

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #4 : 12.09.07 - klo: 23.00 »
Tänään saatiin ensimmäinen satsi Sorexeja kulumaan loppuun. Käyttöä kertyi niille Rajatorpan matoilla ennen hajoamista noin 35 akkua varsin vauhdikasta viritreeniä 3.5T ja 4.0T harjattomilla.

Pito ja renkaan toiminta pysyi erinomaisena ihan loppuun asti.
Tekisipä BMW RC-autoja
Capricorn/Novarossi/Much More/www.future-rc.fi/www.racingfactory.fi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Talven kisarenkaasta kokemuksia
« Vastaus #5 : 08.10.07 - klo: 07.57 »
Kokemuksia nyt, kun sisätreeniä on takana 5 viikkoa. Rengaskulutus on ollut 4,5 sarjaa Sorexin valmiiksiliimattua tavaraa. Suomeksi tämä tekee 4,5 x 32 euroa = 144 euroa ja yhdelle kuukaudelle laskettuna 115 €. Treeniä kuukaudelle on tullut yhteensä 105 akullista, jolloin rengaskustannus on noin 1,1 €/akku.

Radalla pito on erinomainen ja 3.5T koneella rengas on tietysti kovilla. Kolmella viimeksi käytetyllä sarjalla on kaikilla eturengas alkanut revetä kulutuspinnan reunasta noin 15-18 akun ajon jälkeen. Sittenhän säästösyistä käytännössä liimataan kulutuspintaa kasaan ja kierrätetään, ja saadaan pari akkua lisää ajoa, ajo-ominaisuudet eivät ole enään samat. Aukileikatusta renkaasta voi todeta materiaalin olevan renkaan ns. "olkakapään" alueella varsin ohutta ja pelkkää kumia. Voi vain kuvitella miten lyhytikäinen rengas olisi JB matalimmalla insertillä.

Viime talven renkaaseen verrattuna Sorexien kestävyys on näiden havaintojemme mukaan noin 25-30% heikompi. Kun Sorexien hinta noin 20% korkeampi eikä tunnu joustavan ollenkaan, niin on hyvä, että alkaa hissun kissun ilmaantua treenikäyttöön renkaita, jotka ovat "riittävän" samanlaisia kuin lailliset kisarenkaat, mutta hinnoiteltu selvästi edullisemmiksi.

Sorexien ajettavuus on ihan kohdallaan, mutta eikös yksi virallisen kisarenkaan valinnan kriteereistä ollut edullisuus/hinta. Omien kokemustemme mukaan tässä suhteessa oli tilanne viime talvena huomattavasti parempi.

Renkaiden kustannusongelma koskee lähinnä viriä, kerhollamme stanulla ja prostockilla treenaavat nauttivat renkaistaan huomattavasti pitempään.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #6 : 08.10.07 - klo: 10.29 »
Voisikohan liimauksella olla asiaan merkitystä: kun suoritin revenneelle Sorex-renkaalle "patologisia tutkimuksia", totesin, että kumi oli liimattu vanteelle vain vanteen reunasta. Kumin huulloksessa, joka asettuu vanteen uraan, ei liimaa ollut käytännössä laisinkaan.

Vastaavasti LRP VTEC-tehdasliimattu rengas on tiukasti liimattu myös vanteen uraan.

En tiedä todellakaan, oliko "purkamani" rengassarja yksilö, vai ominaisuus - ja onko asialla merkitystä.

Tommi.




Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta kokemuksia
« Vastaus #7 : 08.10.07 - klo: 15.49 »
Viime talven renkaaseen verrattuna Sorexien kestävyys on näiden havaintojemme mukaan noin 25-30% heikompi.

Voisipa joku toisella automerkillä ajava kommentoida myös tätä kulutusta. Erinomaista tietoa kuitenkin.
---

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #8 : 08.10.07 - klo: 18.38 »
Meillä rengas toimii joka suhteessa todella paljon paremmin kuin viime talvinen vaihtoehto. Viimeisellä setilla on ajettu 34 akkua. Hieman auto puskee elinkaaren päässä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta kokemuksia
« Vastaus #9 : 08.10.07 - klo: 18.43 »

Viime talven renkaaseen verrattuna Sorexien kestävyys on näiden havaintojemme mukaan noin 25-30% heikompi. Kun Sorexien hinta noin 20% korkeampi eikä tunnu joustavan ollenkaan, niin on hyvä, että alkaa hissun kissun ilmaantua treenikäyttöön renkaita, jotka ovat "riittävän" samanlaisia kuin lailliset kisarenkaat, mutta hinnoiteltu selvästi edullisemmiksi.

Sorexien ajettavuus on ihan kohdallaan, mutta eikös yksi virallisen kisarenkaan valinnan kriteereistä ollut edullisuus/hinta. Omien kokemustemme mukaan tässä suhteessa oli tilanne viime talvena huomattavasti parempi.


Kyllä hinta/laatu suhde on mielestäni nyt parempi. Ei viime vuoden LRP renkailla tarvinnut matolla ajaa inserttien painon vuoksi ja ei niillä ajettu yli 30 akkua.

Me emme treenaa eri "riittävän" samanlaisilla renkailla..... Rengassetti kokonaisuutena on kuitenkin 90% auton säädöstä!
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #10 : 08.10.07 - klo: 20.59 »
Omat kokemukseni Tamiyalla on aika positiiviset en kyllä ole ajanut kuin 20 akkua näillä uusilla renkailla, mutta kuluminen on ollut aika vähäistä ja rengas on pysynyt aivan samanlaisena. Välillä oon ajanu LRP:n renkailla samalla kerhokerralla eikä läppi ajasssakaan oon juuri mitään eroo... Voisin kyllä itsekkin kallistua sille kannalle että Sorex on aika paljon kestävämpi rengas.

stimpson

  • Vieras
Vs: Talven kisarenkaasta ekat kokemukset
« Vastaus #11 : 14.10.07 - klo: 17.42 »
Itse olen kyllä nyt pettynyt pahasti noiden uusien renkaiden vanteisiin. Ei tarvitse paljoa kolkutella, että on vanne halki. Ensimmäisestä rengassatsista halkesi kaikki 4-vannetta alta 20-akun, vaikken ole edes pommittanut niin paljoa, kuin vanhan sarjan renkailla. Niillä tuli pommitettua urakalla...

Tänään A8 kisoissa laitoin uudet renkaat alle (kun vanhat vanteet olivat halki) ja ensimmäisessä reunakosketuksessa vanteesta murtui PALA irti. Ei kovin lupaavalta ainakaan allekirjoittaneen ajossa uudet vanteet vaikuta.

EDIT: Renkaat tuntuvat ihan mukavilta ajaa, ja niistä ei ole pahaa sanaa sanottavaksi.