Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa x22

  • Tulokas
    • Profiili
sanoisin että ei onnistu tohon laittaa fg.n kytkintä
hong-nor x2 sh-engines siim sanwa 2.4ghz
RC-Garage

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
 x22 mistä päättelit että ei saa käymään fg kytkintä.. kysyn vaa että saan tietää ennemmän näistä nelari jutuista .. mutta kiitos vastauksesta

Poissa x22

  • Tulokas
    • Profiili
koska fg.n kytkin on kehältä joku abaut 5cm levee sin pitää nostaa kone viis senttiä ylemmän tai kairata sika iso reikä pohjalevyyn että saat mahtumaan tolla kytkimellä ite ajattelin joskus että tekisin normi kytkin paloilla mutta laittaisin niitä kuusi kehälle samoin ku kolmi palaisissa mutta tupla määrä niin sen vois saada mahtumaan ihan suht kivuttomasti ja siihen teettää jollain kunnon sorvarilla vaa kytkin kello mutta sitten veto ratas pitäis laskee ku toi nelari ei kierrä kun kolmanneksen ku normi nitro kone ja jos nitri koneessa on esim. 13kytkin kello nii tossa pitää olla 39piikkiä että kulkis ees saman ku nitro moottorilla että kyllä siinä on aika paljon kaikkee mitä pitää ajatella ja ottaa huomioon ite oon cnc.koneistaja ja silti tulin siihen tulokseen että antaa olla ja ajan edelleen 2t motilla.
ja muuten onkohan tossa super customissa riittävästi ruttuu tohon käyttöö kandee tsekata.
hong-nor x2 sh-engines siim sanwa 2.4ghz
RC-Garage

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
hitsi kun itekkin pääsis livenä kattoo tota autoo mut me käydään erittäin harvoi pääkaupunki seudulla. harmi...
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Timitri,

ei kannata harkita FG:n kytkintä tolle nelarille. Se on yksinkertaisesti liian iso ja varsinkin liian painava. Parhaimman lopputuloksen saisit kun ostaisin tavallisen rc-auton kytkinpaloja 6kpl eli kaksi settiä ja laittaisit 1.0mm jouset joiden esijännitystä taivuttaisi aukipäin jotta ottaisivat alhaalta kiinni.
Sitten sorvautat vauhtipyörän ja kytkinkellon. Vauhtipyörä ON OLTAVA työkalualumiinia, pehmee alsa ei kestä vaan hakkautuu rikki, kokeiltu jo Hobao-Escortissa. Itse kello voi olla vaikka Fe52 rautaa, kunhan jokapuolella on vaan vähintään 1,2mm ainevahvuus, ainakin noiden .70" - 1.20" kokosien koneiden kanssa kytkinkellon laakereina pystyy käyttämään kasikrossin tai truggyn pyöränlaakereita. Tää siis silloin kun tollasessa nelarissa on millinen kampuran pää, tuumaseen kampuraan tarttee sitten tilata laakeriliikkeestä lakut. Escortin ahdettu kone väänsi ohkasempia kelloja solmuun. Tollasten koneiden väännöstä vielä sen verran että mulla oli kytkinkellon vetoratas 6 kpl M3 kovalla pultilla kellossa kiinni ja kerran kun Ekkeri tuli hyndän ilmalennon jälkeen kaasu pohjassa maahan niin kaikki noi pultit leikkaantu poikki. Sen jälkeen ostin siihen rosteripultit ja sitten kesti.
Yli 45mm halkaisijaista kytkintä tohon ei kannata tehä.
Onko sulla jo toi .91" SC?
Jos ei, niin mä laittasin isomman. Hobaoon mahtuu hienosti 1,2" ja jopa isompikin varsinkin vaparikoneena kun kääntää keskidiffin toisinpäin siten että ratas on etureunassa. Myöskin Hobaon orkkisiskarit harmailla jousilla toimii hyvin. Myöskin fuilitankin kokoa tarttee kasvattaa vähinttän 400 millilitraan. Mulla oli 480cc ja se riitti 10 minuuttiin...
« Viimeksi muokattu: 17.08.08 - klo: 13.22 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
koska fg.n kytkin on kehältä joku abaut 5cm levee sin pitää nostaa kone viis senttiä ylemmän tai kairata sika iso reikä pohjalevyyn että saat mahtumaan tolla kytkimellä ite ajattelin joskus että tekisin normi kytkin paloilla mutta laittaisin niitä kuusi kehälle samoin ku kolmi palaisissa mutta tupla määrä niin sen vois saada mahtumaan ihan suht kivuttomasti ja siihen teettää jollain kunnon sorvarilla vaa kytkin kello mutta sitten veto ratas pitäis laskee ku toi nelari ei kierrä kun kolmanneksen ku normi nitro kone ja jos nitri koneessa on esim. 13kytkin kello nii tossa pitää olla 39piikkiä että kulkis ees saman ku nitro moottorilla että kyllä siinä on aika paljon kaikkee mitä pitää ajatella ja ottaa huomioon ite oon cnc.koneistaja ja silti tulin siihen tulokseen että antaa olla ja ajan edelleen 2t motilla.
ja muuten onkohan tossa super customissa riittävästi ruttuu tohon käyttöö kandee tsekata.
Mulla olisi ollut aikoja päiviä fg kytkimellä oleva 20cc nelari kiinni hobao buggyssa jos olisin löytänyt jostain sen harvinaisen kierretapin jolla pystyisi tekemään akseliin kierteen joka siinä koneen kampiakselissa on. Todennäköisesti muuttaisin buggyn ralliautoksi.

Kiinnostaisi kovasti mikä kierrejako os koneiden 120 nelareissa olisi siinä kampiakselin päässä, epäilen jotain yleisempää.

Jari muistatko yhtään mikä kierrejako siinä sun ex-nelarissasi oli?

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
pystytkö jari v auttaa mua tossa ongelmassa ja mulla on tulossa se kone

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Mä voin antaa sulle Timitri kyllä neuvoja mutta please; älä pyydä mua tekemään tai koneistamaan mitään koska mä en yksinkertaisesti nyt vaan kerkeä. Mulla on raksaprojekti joka vie mun KAIKEN vapaa-ajan seuraavat puoltoistavuotta eteenpäin vähintään. Hyvä kun aina silloin tällöin kerkeää tai jaksaa loppuillasta/yöstä tekemään HSP X-tremeä eteenpäin.

Elvis sorry, ei mun kummassakaan motissa ollu siinä vauhtiksen kohalla kierrettä, vaan ahdetussa oli kiilaura ja .70":ssä oli kartio, tokihan kummassakin oli päätykiristys, mutta sillä mä säädin vaan kytkinkellon laakerivälyksen ja sen jälkeen lukkomutu kiinni. Ja voin sanoo et se lukkomutu saakin sit olla TIUKALLA. Ittee jossain välissä pelotti että kampuran pää menee poikki muuta kovaa kamaa on ku ei ollu kertaakaan ees moksiskaan. Eskortti ampu useemman kerran noi mutterit irti mut kun ihmeen kaupalla ne jokaisella kerralla (3 kertaa) aina kuitenkin löyty.
Yks kerta oli sellanen että mä olin jo luopunu toivosta löytää sitä ja kävelin ajokohdasta jo ihan kohtuuttoman kaukana mut sieltä se vaan löyty sit. Voi myöskin sanoo et sellanen mutsku lähtee sit KOVAA sieltä kuuta kiertävälle radalle kun se pääsee löysälle.
« Viimeksi muokattu: 17.08.08 - klo: 16.31 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
ok en pyydä:D . mutta oisko sulla tiedossa tommosia kytkin paloja ja eiks se vaihti rattaan ja kellon saa käymää jostakii muuten?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Siis kytkinpalat ja jouset on ihan perus kilpakasikrossin paloja.
Itellä kun oli vielä noita kasikrosseja .28" koneilla niin mun mielestä parhaimmiksi paloiksi osottautui SH:n mustat palat. Niissä oli erittäin hyvä pito ja kestivät todella pitkään. RC-Garagesta saa mutta ovat kalliita.
Sitten vaan tilaa samalla Garagesta milliset jouset, kattoo normikolmikäpäläisestä kasikrossin kytkimestä vauhtipyörän perusetäisyydet ja tasokorkeudet ja ostaa vaikka kaksi vauhtista joista sitten saa yhteensä paloille ne kuusi akselitappia. Sitten vaan laskemalla uudet perushalkasijat ja sovittamaan palat jousineen sinne ja niin edelleen. Jummartiko?  :grin:
Just joo.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
 ok . kyllä mä jotenkii tajusin :mrgreen: mutta tota kaks vauhti ratasta yhteen:D että miten sen saa menemään:D

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ööö, mulla loppuu tää kahvitauko iha justiinsa mut hei mitä sä tarkotat "kahdella vauhtirattaalla"?

Kytkinkellon hammasratastusta ja spurria vai onko kyseessä 2-vaihteinen vaihdelaatikko 2-rattaisella kellolla ja spurrilla vai mitä???

Mistäpäin sä oot Timitri?

Sit taas yks uus vempele mitä ei silloin ollut vielä kun mä Eskortin tein niin on tää uudella mottikoolla oleva 1:8 ThunderTigerin monsteri. Eiks siinä oo 0.70" kakstahtari vai peräti suurempi? Mä en tiedä millanen kytkin siinä on mutta siinä vois olla yks mahollinen. Vanhemman EK-4:sen kytkimiä yritin aikoinaan tilata muttei siitä koskaan tullu mitään kun Sabe ei vaan koskaan pystyny toimittamaan niitä. Muutenkin sen mallin osasaatavuus oli jo silloin varsin heikko. Mut mikäs tää uus isomottinen sit olikaan nimeltään?? MTA-4 jotain?

Mut sen voi sanoo et 0.46":sen kytkimet ei riitä.
« Viimeksi muokattu: 17.08.08 - klo: 16.49 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
moi  käykö tämmänen kytkin homma http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=15&products_id=717   jariV ?  ton ostais kaksi kertaa vai miten?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Jaa,

uutuuksia siis. Eivät äkkisältään kuulosta ollenkaan huonoilta.

Mutta varotuksen sana sulle:
Se on hienoo, että oot innoissasi ja haluat asian tehdä. Muista kumminkin koko aika se, että samalla kun ostat osia niin myös niitten suunnitteleminen yhdeksi toimivaksi paketiksi on myös erittäin tärkeää. Sulla täytyy olla edes visio siitä miten aiot homman ratkaista teknisesti. Toki vision saamiseksi tarvitaan jonkin verran osia että on edes lähtökohta suunnittelulle ja mitoittamiselle. Joten osta siis maltilla osia ja mieti hartaasti, ettet turhaan tuhlaa rahojasi.
Moni on ostanut lentsikka-nelarimotin tarkoituksenaan laittaa se autoon mutta kytkin on muodostanut ylitsepääsemättömän ongelman ja kamat on myyty pois innostuksen lopahdettua. En sano että näin olis sun tapauksessa, kunhan vaan varotan.

Noitten palojen (2 tollasta settiä) lisäksi tarttet siis 2 settiä 1,0mm jousisarjoja (1,1mm on liian jäykkä) ja 2 vauhtipyörää, joista irrotat kummastakin ne 3 tappia, joiden päälle toi pala asennetaan. Ostat samalla kunnollisen kytkinkenkätyökalun niin ruuvimeisseli ei oo kädessä pystyssä heti. Ne tapit on sitten niissä vauhtipyörissä ihan älyttömän lujassa mutta saat ne irti kun poraat jokaisen tapin viereen reiän. Ne ei saa vääntyä sitten.

Seuraavaks mittaat siitä vauhtipyörästä palojen asennustason korkeuden vs. koko vauhtiksen paksuus ja otat sen mitotuksen peruslähtökohdaksi. Sitten mittaat tappien reikien etäisyyden toisistaan ja muodostat matematiikalla 6-kulmaisen heksagonaalin. Sitten mittaat tapin reiästä palojen asennustason reunaan olevan etäisyyden ja piirrät samalle etäisyydelle heksan kulmista ympyrän joka kertoo sulle siis tulevan kytkimesi halkaisijan.
Nelarin kytkin pitää tällasessa tapauksessa toimia siten, että kun kierroksia nostetaan tyhjäkäynniltä vähääkään niin kytkimen tulee olla lukossa, tyhjäkäynnillä se yrittää kokoajan hieman viedä autoa eteenpäin ja jos auton nostaa ilmaan niin fillarit alkaa pyörimään koska palat tarraavat kiinni. Tämä siksi että tollanen nelari kiertää 10T kun esim. hyvä kisavireinen .21" kiertää nelinkertaisen määrän ja .28" jää siitä vain jokusen tonnin. Ja täten kytkin ei saa siis luistaa ollenkaan niin paljoa kuin noissa perusmoottoreissa.

Mieti myös miten aiot startata ton koneen koska noi nelarit ei inahdakkaan näillä tavallisilla starttiboxeilla. Ovat niin heikkoja ettei konetta saa niillä puristustahdin yli.

Välityssuhteen pystyt tolla moottorilla laittamaan samaksi mitä mulla oli, eli lue tarkkaan tämä keskustelupolku läpi, mä oon kirjoittanut kaiken tarpeellisen tiedon tonne alkuun just tällasta tilannetta silmälläpitäen.

Myöskin sit tollasen moottorin kaasuttimesta; se on sen moottorin rajoittavin tekijä. Tämä tässä vaan pelkästään tiedoksesi koska olet vasta-alkaja ja turha alkaa hakemaan tässä kohtaa vielä rajusti lisää tehoa tollasesta koska taitaa sulla olla jo nytkin hattu täynnä kysymysmerkkejä...

Ja tuon uuden isomottisen TT MTA-4:sen kytkimen lisäksi suosittelisin katselemaan uusimpien polttishelikoptereiden kytkimiä, niissä kun kytkimiä käytetään, lentsikoissa ei. Silloin kävin kanssa kaikki markkinoilla olleet vaihtoehdot läpi ja mitään järkevästi sovellettavaa ei löytynyt. EK-4:nen olisi ollut hyvä, mutta kun osia ei enää saanut.

No ni, tulihan romaani taas kirjotettuu.
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Ei kuulosta lainkaan hassumalta idelta 6 palaa kehälle. Ehkä 52fs tai fs70 kuulostaisi hieman turvallisemmalta vaihtoehdolta ja kärkkäiselläkin myydään myös nelareita. Mutta siihen kannattaa varautua että kun on kaikki saanut valmiiks kovalla työllä niin 2min päästä koneen käynnistyksestä koko kytkin paketti voi olla solmussa tai sulanut.

onnea vaan. Mä ainakin taistelen vielä omani kanssa  :p

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Uutta moottoria pukkaa  :grin:

26 hv, 100 kuutionen mikroauton Maxter ICA-J moottori kytkimellä, ei vaihteita. 16.000 rpm. Nyt alkas kuulostaa siltä että HSP saattas ottaa vauhtia...

Eli mopon kone siirretään tässä vaiheessa historiaan.
« Viimeksi muokattu: 21.08.08 - klo: 13.14 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
IHanaa! :grin: Aika hyvin ottaa rinkiä paljo makso?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Eihän noi moottorit ilmasia tosiaan oo, mutta sainpahan hyvät kaupat sovittua.
Just joo.

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mä uskon ton täysin :D koska tulisi lisää kuvia?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No laitan kuvia sitten lisää kun uusi moottori istuu autossa kiinni. Mulla on nyt vaan aika huonosti aikaa tehdä tota laitetta mutta teen aina kun kerkiän.

Ohjain tuli myös ostettua viime viikolla, Spektrum 3.0 toimittaa virkaa.
Just joo.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuossa kun oli puhetta uudemmasta mta-4:stä(sledgehammer) ja sen koneen koosta, ei se ole "kuin" n. 8.0-8.2 kuutiota eli .50...

Asiallinen "lelu" JariV tuo "mopo"koneinen projektisi. Olet jo isompaa/kireämpää 2t konetta haalinut...kuulostaa hyvältä tuo 100 kuutiota ja 26 hevosta, turvalasit ja muut suojavarusteet päälle kun menee sanan mukaisesti "piha sudittamaan" tuolla hirviöllä.
Oletko harkinnut 4t krossin tms. konetta?  ..esim. ns. minikrosseissa olisi melko kompaktinkokoinen kone, vaakapytty, niitä löytyy ainakin n. 140-150 kuutioon asti ja parhaimmista käsittääkseni n. 20hv. Löytyy puoliautomaatteja, kuin myös täysautomaatteja mutta ne eivät kyllä ole 20hv hi-po versioita.
Onhan se toki niin että vastaavan kokoisesta 2t koneesta saa enemmän kulkua, tuollaisella nelarilla saisi älyttömät väännöt ja saundit. Ja kulkisi se kiitettävästi sellaisellakin.
Enivei, tsemppiä projektiin.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joo, kyllä mä noitakin kattelin mutta ovat selkeästi pienempitehoisia ja painavempia. Toi Maxter oli vaan mun mielestä tähän vehkeeseen niin ultimate-kone etten voinu olla ostamatta sitä. Enkä usko että enää hirveen paljoo enempää voimansiirron heikoimmat osat kestäiskään.

No tuli tossa äsken sitten tilattua netin kautta servot tähän vehkeeseen, eli 3 kpl Tonegawa Seiko PS-050 servoja. 2 käyttöön ja yks varalle jos toinen hajoo.

Tollasii voimia puskee:

Operating voltage: 4.8 - 12.0 VDC, recommended is 6.0 - 8.4v

Starting Torque: 907 oz/in @ 6v;   1271 oz/in @ 8.4v   1814 oz/in @ 12v

Speed: .29 sec/60 deg @ 6v; .21sec/60 deg @ 8.4v; .14 sec/60 deg @ 12v

Weight: 10 oz

Size: Length:100mm (3.94") including mounting flange; 75mm (2.95") body only. Width: 44mm(1.73"). Height: 93mm (3.66") w/ output arm installed 79mm (3.10") body only.

Ai pihasuddaamaan? :grin: No eeeei, mä tuun Lavangon radalle sillä sit ku se o valmis. Ei kai se ketään haittaa :grin: :grin:

Ei vaiskaan, jonnekkin siihen lentokentän lähistölle missä on isoja maarakennusalueita täytyy mennä ja Uudenmaanläänin alueella on jopa yllättävän paljon erilaisia isoja hiekkakuoppa-alueita niin eiköhän sitä tollasiin paikkoihin sitten tuu mentyy. Saattaas olla Lavanko melko nopeesti sellasessa kunnossa että sen sais kuopata kuolleiden joukkoon jos tolla ajelis siellä. Tai sit ite auto olis vainaa nopeesti. Todennäkösii asioita molemmat. Eikä se sinne mahtuis saatikka et se olis edes hauskaa.
« Viimeksi muokattu: 25.08.08 - klo: 14.52 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
hmmm... alussa puhuttiin mekaanisesti ahdetusta moottorista, RC autossa siis.

Kiinnostais tietää miten se on tehty, millasia paineita jne.

Itse rakensin juuri tälläsen, 1:1 puolella.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/Uusimmat/sekalaisia-60.jpg
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/Uusimmat/sekalaisia-45.jpg
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hiluxin_turbotus/hiluz.JPG
Kyosho Inferno MP9e

janitor

  • Vieras
Ziisus mikä puhallin. Paljonko painetta?
Sorry offtopic, mutta oli pakko kysyä.

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Ei toi mikään erikoisen isokokoluokka ole, kyllähän noi turbot monesti on pienempiä mutta on myös isompia. Orkkis turbot on paljon pienempiä.

Nojoo asiaan, nyt on 0.8bar... Kytkin luistaa kaasulla heti kun paine nousee 0.5tuntumaan...
uusi paineasetelma on ja laakerit ja 4lapanen sintterilevy tulee ens viikolla.
Sen jälkeen saadaan vähän lisättyä syöttöjä ja paineita.
Sen verran koitin että hukkaportin ohittamalla sai ainakin 1.5, tosin sillon oli pakopaineita jo 2.0! Ei hyvä, noilla normi ajopaineilla eli 0.8 pakopaine on jopa hiukan alle tuon 0.8. Turbosmartti kajuuttaan ja nappipohjaan niin nostaa paineet säädettyyn. Saa siis tarvittaessa lisää paineita. Semmonen asennetaan kuhan saadaan toi kykä toimimaan.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Servot (3kpl) hommattu, hain tullista eilen.

« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.35 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ville,

ei mulla oo hajuakaan siitä paljonko se ahdettu nelari tuotti ahtopainetta. se moottori kun oli OS:n ihan alkuperäinen ahdinmotti. Mä tein sille vaan pukit, jähdytyspuhaltimen ja kytkimen ja sovitin siihen edelliseen autooni.
Just joo.

janitor

  • Vieras
Pitäisi ne renkaat noilla servoilla kääntyä kun laittaa 2-kennoisen LiPon ohjaamaan. Yli 90kg vääntöä 8,4 Voltilla. Jos ei noilla käänny niin Tonegawalta löytyy vieläkin järeämpi malli. Laitatko 2kpl ohjaukseen ja yhden jarruttelemaan?

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili

No tuli tossa äsken sitten tilattua netin kautta servot tähän vehkeeseen, eli 3 kpl Tonegawa Seiko PS-050 servoja. 2 käyttöön ja yks varalle jos toinen hajoo.

Tässähän se lukee...
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

janitor

  • Vieras
Eli tuleeko kaksi ohjaukseen, vai yksi ohjaukseen ja yksi jarrulle/kaasulle?