Mihin perustuu se, että oikeissa formuloissa siipi on kuitenkin taka-akselin takapuolella, etusiiven tasapainoittavaan voimaanko? Voisiko sellainen olla RC-autossa?
Olen ymmärtänyt että byggyissa ja tryggyissä siiven tehtävänä ei ole ajon vakauttaminen suurilla, vaan pienillä nopeuksilla. Mitä ylemmäksi esim. hypyssä auton perä nousee, sitä suuremmaksi muuttuu siiven kohtauskulma, sitä enemmän se vastustaa ja pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan. Jos keula nousee, hoitaa auton pohja saman asian siiven jäädessä turbulenssiin.
Down Force- siivillä saavutetaan sama pyrkimys stabiliuteen (pyrkimys palauttaa siipi/auto vaakasuoraan) pienemmällä kohtauskulmalla, eli siipi lähes vaakatasossa. Näin sen vaikutus suurissa nopeuksissa, esim suoralla ja nopeissa mutkissa, auton aerodynaamiseen tasapainopisteeseen (eli takapää ei painu siiven voimasta alas) on pienempi kuin suuremmalla kohtauskulmalla ajettavalla suoralla siivellä. Samalla tietenkin auton pohja on suoremmassa, eli keulan alle ei muodostu ylipainetta.
Tämä näkyy kuskille siten, että auto on rauhallisempi suoralla ja tasapainoisempi nopeissa mutkissa, josta johtuen saatetaan ajatella DF- siiven painavan auton alustaan ja siten vakauttavan ajoa. Oikeastihan käy niin, että 1. DF- siiven pieni kohtauskulma ei paina perää/nosta keulaa ja 2. tästä johtuen siiven vastus on pienempi eikä keulan alle muodostu patopainealuetta, koska pohjan kohtauskulma on pienempi (ja taas vastus pienempi). Auton pohjan ollessa mahdollisimman lähellä vaakatasoa, mieluimmin jopa muutaman asteen eteen kallistuneena, alkaa pohjan ja maan välissä tapahtua mielenkiintoisia, pitoon ja vakauteen vaikuttavia asioita, mutta ei niistä nyt sen enempää.
Se, miksi siipi on niin takana kuin se on, johtuu siitä, että siivelle pyritään saamaan mahdollisimman paljon momenttia, koska suuremmalla momentilla tarvitaan pienempi kohtauskulma (joka taas vaikuttaa vastukseen). Samalla se pyritään saamaan puhtaaseen virtaukseen, mahdollisimman kauaksi korista.
Mielenkiintoinen kysymys on myös se, miksi DF- siipi toimii erilailla kuin tavallinen siipi, mutta tämä ei taida kiinnostaa kuin minua ja menisi jo offtopikiksi