jarkko: Oliko teidän akut tasauspurettu ja sitten varastoladattu? Akut pitää aina tasauspurkaa juuri ennen latausta, kannattaa hommata joku laite millä voi tarkkailla paljon kennoissa on virtaa/jännitettä esim viikon varastoinnin jälkeen.
Jeps, aina tasaus juuri ennen latausta. MuchMoren CTX-D2:lla 3-4 sykliä tasausta juuri ennen akun lataamista. Sen lineaarisen purun 5 A voipi muuten olla turhan korkea kunnolliseen tasaukseen, mutta useampi sykli (purku->volttien nousu->purku->) auttanee tasaiseempaan pakettiin ennen latausta.
Tuon kirjoittamani "tasauspurettu ja varastoladattu" tarkoitus oli kertoa, että akku oli uusi eikä kertaakaan aikaisemmin ladattu täyteen.
Tämä kenno poksahti välittömästi sen jälkeen kun LRP Pulsar 3 sanoi "Done". Latausvirta 5,5 A ja delta 10 Mv/paketti. Akku oli jo autossa sisällä odottamassa erää ja nopari otti vastaan kennosta lentäneen roinan. Miehekkäästä pamauksesta selvittiin onneksi siivouksella ja alkuerän menetyksellä.
Jokainen paukku on riski, eikä niitä tietysti pitäisi tulla ollenkaan.
Mutta jos suhteutetaan määriä, niin vähänhän noita pamahtaneita tapauksia kuitenkin on. En tiedä pitikö ennakkopelottelu Jens Minne -kisassa latausmenettelyt tavallista huolellisempina, mutta siellä tehtiin noin 7000 kennokohtaista latausta (130 kuskia, 10 erää, 4-5 kennoa akussa) ilman onnettomuuksia.
Akkujen kehityksessä tuntuisi järkevämmältä rajata kennon painoa kuin kiristää kuoria entistä tiukemmalle ryhtymällä valvomaan pituusmittasääntöä. Mutta minä en olekaan kemisti enkä insinööri.