Kirjoittaja Aihe: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)  (Luettu 229693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #540 : 16.02.10 - klo: 14.24 »
No jopas nyt täällä läks taas suunta sinnetänne.

No sillä säätöholkin pois ottamisella on nimenomaan haluttu laskea auton perää matalammalle...

Mutta mitkä ihmeen jouset tuossa esimerkkiautossasi on???
Mitkä jouset noissa kolmessa esimerkissäsi on???
Entä mikä on syynä siihen ettei maavaraa ole saanut tarpeeksi alas poistatamaat tuota säätöprikkaa???

Durgassa noin ei tarvitse tehdä.
Kuten jo sanoin niin vakiotorneja käyttäen durgan perän saa matalalle ihan noiden säätöprikkojenkin kanssa.
Ei ongelmia.

Ja siis torneista on tehty korkeammat vain sisäänjöuston takia.
Korkeamman tornin tarkoitus EI ole madaltaa auton maavaraa... Sen tarkoitus on sallia auton pohjaaminen ilman että iskari vielä pohjaa.

Sorry, mutta olet saanut väärän käsityksen mikäli olet käsittänyt että iskaritorni on vaihdettu maavaran vuoksi.
Noup... Sillä on vaikutusta muihinkin asioihin kuin pelkkään maavaraan, joten siksi tuolla tavoin ei maavaraa säädetä.

Tuon lisäpaino asian otin puheeksi vain sen takia että ymmärretään tässä nyt puhuttavan juuri nimenomaan tasapainoitetusta autosta, eikä paketista vetäisty missä on ties mikä höyhenenkevyt lipo kyydissä...
Sillon Durgan maavara jää turhan korkeaksi joissain tilanteissa, eikä maavaraa saa alas poistamatta kyseisiä säätöprikkoja.

Eniveis...
Durga tasapainoon ja annetaan niiden esijännitysprikkojen vaan olla paikoillaan.
Maavaran saa edelleen matalalle.
korkeampaa tornia vain sisäänjouston lisämisen takia... Ei maavaran säätämistä varten.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #541 : 16.02.10 - klo: 14.35 »
Perus durgassa 3Racing iskareilla oli juuri tuo Hoken kirjoittama ongelma, että iskarit pohjasivat ennen kuin auton pohja otti maahan ja tämä mm. edesauttoi iskaritornin hajoamista.
Old fart

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #542 : 16.02.10 - klo: 14.46 »
Mutta mitkä ihmeen jouset tuossa esimerkkiautossasi on???
Mitkä jouset noissa kolmessa esimerkissäsi on???
Entä mikä on syynä siihen ettei maavaraa ole saanut tarpeeksi alas poistatamaat tuota säätöprikkaa???
Durgassa noin ei tarvitse tehdä.

Kuten jo sanoin niin vakiotorneja käyttäen durgan perän saa matalalle ihan noiden säätöprikkojenkin kanssa.
Ei ongelmia.
Sitä en tiedä, mitkä jouset noissa on, mutta eipä durga itselläkään mennyt takaa vakiotorneilla tarpeeksi alas ilman lisäpainoja.
Lainaus
Ja siis torneista on tehty korkeammat vain sisäänjöuston takia.
Korkeamman tornin tarkoitus EI ole madaltaa auton maavaraa... Sen tarkoitus on sallia auton pohjaaminen ilman että iskari vielä pohjaa.

Sorry, mutta olet saanut väärän käsityksen mikäli olet käsittänyt että iskaritorni on vaihdettu maavaran vuoksi.
Noup... Sillä on vaikutusta muihinkin asioihin kuin pelkkään maavaraan, joten siksi tuolla tavoin ei maavaraa säädetä.
Itse ainakin vaihdoin iskaritornin pääasiassa maavaran vuoksi. En sisäänjouston. Itsellä oli iskareina TRF501:n iskarit, en tiedä onko niiden mitoissa eroa DB01R:n mittoihin. Ja tosiaan, kuten sanoinkin, sekin vaikuttaa mihin kohtiin iskarit on tukivarsissa ja torneissa kiinnitetty.

Tiedän, että sillä on vaikutusta muihin asioihin. Ja kyllä tuolla(kin) tavoin sitä maavaraa voi säätää, jos ei muuten vara riitä. Enkä ole väittänyt että PELKÄSTÄÄN maavaran vuoksi tuota vaihdettaisiin, vaikka niinkin voi tehdä.
Lainaus

Tuon lisäpaino asian otin puheeksi vain sen takia että ymmärretään tässä nyt puhuttavan juuri nimenomaan tasapainoitetusta autosta, eikä paketista vetäisty missä on ties mikä höyhenenkevyt lipo kyydissä...
Sillon Durgan maavara jää turhan korkeaksi joissain tilanteissa, eikä maavaraa saa alas poistamatta kyseisiä säätöprikkoja.

Eniveis...
Durga tasapainoon ja annetaan niiden esijännitysprikkojen vaan olla paikoillaan.
Maavaran saa edelleen matalalle.
korkeampaa tornia vain sisäänjouston lisämisen takia... Ei maavaran säätämistä varten.

Juu, lisäpainoilla sen auton varmasti saa alas, kuten myös esim TRF511:n.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #543 : 16.02.10 - klo: 14.54 »
Huoh...


No lisäpainoja nämä autot vaativat pakostikin mikäli haluat auton hyväksi ajettavaksi.
Auto kun on muuten kallellaan moottorin puolelle todella selkeästi.

Sanoinhan jo aikaa sitten että vaikka minullakin on järeä lipo niin silti tartti 60G painoa ennenkuin auto tuli tasapainoon.

Tämä on täysin tyypillistä lipo aikana.
Niinhän noissa turisteisskin on punttia tuhottomasti akun puolella.
Nämä lipot kun vaan tuppaa olemaan niin paljon kevyempiä kuin nimhit... Joille suurin osa autoista on vielä tänäkinpäivänä suunniteltu.

Eli... Autot kasaan... Punteilla tasapainotetaan auto edes sinnepäin.
Sitten vasta aletaan katsomaan maavaraa jne.

Ja hups... durgahan on tontissa jos se sinne säädetään.
TRF501 iskarit on täysin samat durga ärrän kanssa...
Ärrässä tulee vain edullisemmat iskarinvarret.

Jos siis olet vaihtanut tornin maavaran vuoksi niin olet hakenut ratkaisin ongelmaan väärästä paikasta.
Autosi on erittäin epätasapainossa mikäli vakiotornilla et saa maavaraa tarpeeksi alas.

Lipojen kanssa lisäpainot on ehdottomat autoissa jotka on suunniteltu peltikennoille.
Durgassa saat laittaa vähintään 60 grammaa painoa akun puolelle.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #544 : 16.02.10 - klo: 15.16 »
Huoh...


No lisäpainoja nämä autot vaativat pakostikin mikäli haluat auton hyväksi ajettavaksi.
Auto kun on muuten kallellaan moottorin puolelle todella selkeästi.

Sanoinhan jo aikaa sitten että vaikka minullakin on järeä lipo niin silti tartti 60G painoa ennenkuin auto tuli tasapainoon.

Tämä on täysin tyypillistä lipo aikana.
Niinhän noissa turisteisskin on punttia tuhottomasti akun puolella.
Nämä lipot kun vaan tuppaa olemaan niin paljon kevyempiä kuin nimhit... Joille suurin osa autoista on vielä tänäkinpäivänä suunniteltu.

Eli... Autot kasaan... Punteilla tasapainotetaan auto edes sinnepäin.
Sitten vasta aletaan katsomaan maavaraa jne.

Ja hups... durgahan on tontissa jos se sinne säädetään.
TRF501 iskarit on täysin samat durga ärrän kanssa...
Ärrässä tulee vain edullisemmat iskarinvarret.

Jos siis olet vaihtanut tornin maavaran vuoksi niin olet hakenut ratkaisin ongelmaan väärästä paikasta.
Autosi on erittäin epätasapainossa mikäli vakiotornilla et saa maavaraa tarpeeksi alas.

Lipojen kanssa lisäpainot on ehdottomat autoissa jotka on suunniteltu peltikennoille.
Durgassa saat laittaa vähintään 60 grammaa painoa akun puolelle.

Eipä tuo ainakaan puntarin mukaan muistaakseni tuhottoman epätasapainoiselta tuntunut. Eikä mulla kyllä tuota autoakaan enää ole, joten sikäli ihan sama. Tietysti on mahdollista että tuo on "väärin", mutta ilmeisesti aika moni sitten tuon tekee tuon virheen, ainakin mikäli muistan suurinpiirtein oikein mitä tuolta oOplen foorumilta olen lukenut (en jaksa selata satasivuista keskustelua uudelleen läpi).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #545 : 16.02.10 - klo: 19.01 »
Pitääkö mun ottaa kuva että uskot?

Ja kun nimenomaan puntarilla katsoin niiiin... Esim GM 5000mah 35C lipon kanssa 60g tartti olla painoa akun puolella ennenkuin auto oli edes lähellä vaateria.
Ja tämähän on ollut tosiaan ihan yleistä turisti puolellakin että akkuun on lätkitty punttia ties kuinka ja paljon, koska on ollut niin paljon peltikennoja kevyempiä.

Jos ei laita mitään punttia akun puolelle niin maavara tulee silti lähes optimi tasolle vakiotornillakin.

Ja kuten jo sanoin.
Ari on ihan vakiotornilla ajellut, maavaran ollessa niinkuin pitää.
Iskareissa nimenomaan paikoillaan nuo esikiristysrinkulat.
Ei ongelmaa.

Ja nimenomaan kyse on Durga R autosta.
Siitä en tiedä miten on ollut tilanne 501 tai 511 malleissa.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #546 : 16.02.10 - klo: 20.23 »
Pitääkö mun ottaa kuva että uskot?

Ja kun nimenomaan puntarilla katsoin niiiin... Esim GM 5000mah 35C lipon kanssa 60g tartti olla painoa akun puolella ennenkuin auto oli edes lähellä vaateria.
Ja tämähän on ollut tosiaan ihan yleistä turisti puolellakin että akkuun on lätkitty punttia ties kuinka ja paljon, koska on ollut niin paljon peltikennoja kevyempiä.

Jos ei laita mitään punttia akun puolelle niin maavara tulee silti lähes optimi tasolle vakiotornillakin.

Ja kuten jo sanoin.
Ari on ihan vakiotornilla ajellut, maavaran ollessa niinkuin pitää.
Iskareissa nimenomaan paikoillaan nuo esikiristysrinkulat.
Ei ongelmaa.

Ja nimenomaan kyse on Durga R autosta.
Siitä en tiedä miten on ollut tilanne 501 tai 511 malleissa.

Kyllä mä sen uskon, että vakiotorneilla saa auton sopivalle korkeudelle jos painoa on tarpeeksi.

Muista kuitenkin, että sähköjä on eripainoisia, ja että ne voi asetella autoon eri tavoin. Ei ne nyt satojen grammojen eroa tee, mutta kyllä jos vaikka 20g osan siirtää puolelta toiselle, tulee eroa jo 40g (toiselta puolelta miinusta ja toiselta plussaa...). Toki vain yksinkertaistettuna, koska jos kyseinen osa on lähellä keskikohtaa (kuten yleensä on), niin tuo ero on varmaan lähempänä 20 g eroa kuin 40 g.

Mutta toistan edelleen, että en kiellä, etteikö autoa saisi lisäpainoilla tarpeeksi matalalle. Se ei siltikään muuta sitä, että moni tuon tornin vaihtaa myös maavaran vuoksi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #547 : 16.02.10 - klo: 21.30 »
Voi jestas miten alko menemään tyhjänpäiväiseksi väännöksi.

On eripainoisia JOOOOOO...

No laita Durga kisavalmiiksi...
Puntaroi auton painoerot oikean ja vasemman välillä.
Et pysty sijoittamaan autoon sähköjä mitenkään fiksusti niin että ero olisi suuri.
Säädin menee moottorin taakse...
Servo on omalla paikallaan...
Perässä vastari.
Oikealla puolella on vain akku ja ponderi.
Vaikka vaihtaisit ponderin ja vastarin paikkoja, et todellakaan saisi sellaista painoeroa aikasiks etteikö edelleen tarttis reilusti lisäpainoa akun puolelle.

Jos ei tuu 60g eroa niin sitten sulla on jotku pilipalisähköt... ehkä jopa lainattu jostain minirevosta.

Itsellä oli kyllä maavarakin kohdallaan vaikka en ollut ekoilla akuilla laittanut lisäpainoa tippaakaan.

On oltava todella höyhen sähköt että auton maavara ei osuis kohdalleen poistamatta noita rinkuloita.

Edit:
Jos siis auto on säädetty siten että sillä voit vaikka voittaa näitä meidän sisäkisoja niin se kyllä todellakin onnistuu ihan vakiotornilla ja maavaran säätörinkulat paikoillaan.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 21.33 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #548 : 16.02.10 - klo: 23.33 »
Kettu mitä touhua, alkaa jo vihaksi pistämään! Kysynkin sitten sellaista että millainen kiinnitys on vanteille ? Siis käykö esim Shumin ja Prolinen vanne Durgaan ?
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo: 23.37 kirjoittanut snakepoison »
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #549 : 16.02.10 - klo: 23.45 »
Vannekiinnitys on edessä pieni hexi ja takana tappi.

Durangon vanteet käyvät suoraan.
Schumit saa myös käymään... Taakse menee suoraan... Edessä pitää jättää hexi pois... pari shimmiä tapin taakse ja vanne täytyy aika tarkkaan painaa tappiin kun mutteria kiristää.


No melkein alkaa tosiaan vihaksi pistämään kun väitetään taas kerran sitä ja tätä.
Uskomatonta kun ei väenvängälläkään uskota.
Ilmeisesti sitten minä ja ari vedettiin kaksoisvoitto vaikka ei tajutakaan iskaritorneista hölkäsen pöläystä.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #550 : 16.02.10 - klo: 23.50 »
No joo mutta voiko pikkuisen rajoittaa ? Kauheaa toisen mollausta ja dissausta. Nytpä menee sitten Minipinnit tilaukseen Durgaan.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #551 : 16.02.10 - klo: 23.57 »
En missään nimessä mollaa tai dissaa.
Suuresti kyllä ihmettelen miksi minulle tuollaisesta asiasta vastaan vängätään.

En sentään missään nimessä ole kaveri joka ei tästä asiasta tietäisi.
Onhan minulla nenäni edessä kyseinen auto... Ajoinhan kaverini kanssa viimekisassa kaksoisvoittoon...

Kyllä luulis sillon ymmärtävän autojen olevan OIKEASTI säädöissä...
Ja jos sanon että vakiotornilla ja esijännitysmutterit paikoillaan maavaran saa oikealle korkeudelle niin miksi ihmeessä siitä pitää väittää vastaan.

En edes haluaisi sanoa, mutta tämän asian kyllä tiedän paremmin... Sorry...
Tarkoitus ei ole missään nimessä dissata...
Taroitus on tuoda fakta esiin.
Iskaritorniasia on kuten sanon.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #552 : 17.02.10 - klo: 00.04 »
Tuosta torniasiasta en mene sanomaan mitään mutta tuo lisäpaino. Itselleni auto ilmaantuu vasta huomenissa tai torstaina mutta kun nuita kuvia katsoo niin on aika kannattavaa kyllä laittaa niitä painoja vaikka akun kylkeen. Sama homma on itsellä turistissakin, auton sivuissa saattaa olla jopa yli 100 gramman heitto jonka olen korjannut juurikin lisäpainoilla akun kylkeen.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #553 : 17.02.10 - klo: 00.15 »
Juuri näin...
Ja kuten monta kertaa toistin niin käytössäni on aika suuri ja painava lipo...
Siltikin joutui laittamaan ulkolaitaan 60 grammaa painoa.
Vastari on pieni ja kevyt... nopari on perus keskitasoa... moottori nyt on samaa painoa kuin muutkin.
Servo on keveimmästä päästä näitä normikokoisia huippuservoja.

Siksi mainitsinkin että kyllä pitää olla todella kevyet sähköt jos ei joudu akun viereen laittamaan niin paljon painoa että jo sen takia maavara painuu alas.

Mikäli akku on vieläpä kevyempää sorttia kuin käyttämäni niin silloin tietenkin tarvitaan lisäpainoa vielä reilusti enemmän.

Poissa wilmo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #554 : 17.02.10 - klo: 02.47 »
Ja jengi jaksaa paasata siitä kun joku aloittelija kyselee uudessa topikissa neuvoja johonkin asiaan,joka on jo mainittu foorumilla yhdessä postissa... Milestäni tällainen vääntäminen on täysin turhaa. En ota kantaa siihen, onko ne 60g lisäpainot nyt sitten se juttu, jolla voitetaan kerhokisat.. Ehkä kuitenkin ajotaidoilla on asian kanssa tekemistä myös ;) Jos asiaa ei uskota, niin kannattaako siitä ottaa lämpöä noin jeesuksen kovaa??? Anna niiden muiden sitten ajella "väärin" säädetyillä autoilla!! Tsiisus!
| HoBao Hyper 10SC | Mamba Max Pro |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #555 : 17.02.10 - klo: 03.11 »
Hetkinen hetkinen.

Minä en ole ottanut lämpöä tippaakaan.

Älä siis sinäkään ota turhanpäiten.

Vastaus tuli annettua kysyjälle... Jopa pariinkin kertaan.

Iskaritornista toistaminen oli puhtaasti oikaisua vääriin väitteisiin.
Ja tämäkin vain jotta kysyjä saisi juuri sen oikean vastauksen.

Mikäli en olisi asiasta muutamaan kertaan sanonut niin nyt olisi kysyjällä luulo että iskaritorni pitää vaihtaa, tai esijännitysrinkulat pitäisi poistaa jotta sais oikean maavaran...
Tämä ei pidä paikkaansa.
Kun auto on rakennettu ja vieläpä tasapainotettu edes suurinpiirtein sinnepäin niin maavaran saa kyllä vakiotornein ja esijäänitysrinkulat paikoillaan säädettyä tarpeeksi matalalle jopa kovapitoisella mattoradalla.
Ajakoot kuka tahansa väärin säädetyllä autolla...
Kunhan ei neuvo kysyjää tuohon väärään suuntaan.
Ehkä kannattaa kuunnella kuskeja jotka ajavat kisoissa kärkisijoista...
Sieltä harvemmin tulee mitään väärää infoa.
Väärin säädetyillä vehkeillä ei voitosta taistella.

Vääntäminen todellakin on turhaa... Totta.
Sitä ihmettelinkin suuresti miksi piti vääntää faktoja vastaan... täysin turhaa.

Voisko nyt palata asiaan ja jättää nämä turhanpäiväiset uskontunnustukset pois???

Täysin offia ja tuollaisella hermoilulla myös pilataan topikki.

Ihan iisisti vaan... ei tähän tarvita korkeampia voimia.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 03.34 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #556 : 17.02.10 - klo: 07.37 »
Sitä ihmettelinkin suuresti miksi piti vääntää faktoja vastaan... täysin turhaa.
Eikö fakta nyt kuitenkin ole, että korkeammalla iskaritornilla (tai ilman säätöpaloja) auton saa matalammaksi? Miksi vänkäät vastaan?

Enkö ole itsekin jo monta kertaa maininnut, että lisäpainoilla auton saa alemmas, enkä ole varmaankaan väittänyt, että tekisit asiat väärin? Enkä väittänyt, etteikö autoa saisi alaspäin muuten? Itse ainakin olen myös maininnut, että käytetyt iskareiden kiinnitysreiät (samoin kuin esimerkiksi jousen jäykkyys) vaikuttaa tuohon säätövaraan myös. Kaikilla iskarin asennoilla ja kaikilla jousilla ei säätövara välttämättä riitä.

Vaikka sinun säätösi ovatkin ainoat oikeat ja toimivat.






PS. Kun nyt vielä faktoista on puhe, niin mun pilipalisähköt painoi valmistajien itsensä mukaan tämän verran:

- Servo (Savöx SC-1251MG), 44,5g (fakta)
- Nopeudensäädin (Nosram Matrix Evolution), 24,5g (fakta)
- Moottori (GM Evo3), 180g (fakta)
- Vastari (Futaba R603GF), 8g (fakta)

YHTEENSÄ 257g (fakta).

- Akku (GM V-MAXX 5000mAh), 290g (fakta)

Nyt kun on faktoja tuossa yläpuolella, niin kerro nyt hyvä mies miksi ihmeessä lisäisin (vieläpä akun puolelle) lisäpainoa 60g? Että se olisi edes "sinnepäin"? Listasta toki puuttuu ponderi (joka noiden lukujen perusteella kannattaa olla muiden sähköjen puolella), ja noparin osalta ilmeisesti kondensaattori. Mutta nekin vain tasaa tuota painoeroa entisestään. Samoin nopeudensäätimeltä moottorille menevät kaapelit tasaavat tuota painoeroa. Niin ja nopeudensäätimelle laitettu jäähdytyssiili uupuu myös.

LRP Sphere TC-Spec painaa 45 grammaa, ja ilmeisesti melko sama nopeudensäädin kuin tuo Nosram, mutta mukana on valmiiksi tuo kondensaattori + jäähdytyssiili + tuuletin optio. Eli painoon sähköjen puolelle voi lisätä sen 20 grammaa. Eli painoero on 290g vs 277g. Tuohon vielä lisätään nuo nopeudensäätimeltä moottorille menevät kaapelit, niin eiköhän tuo aika tasan mene...


Lainaus
Vaikka vaihtaisit ponderin ja vastarin paikkoja, et todellakaan saisi sellaista painoeroa aikasiks etteikö edelleen tarttis reilusti lisäpainoa akun puolelle.

Jos ei tuu 60g eroa niin sitten sulla on jotku pilipalisähköt... ehkä jopa lainattu jostain minirevosta.
Ja miksi asenteesi on vähättelevä muita (ja heidän kalustoaan) kohtaan, ilman että tiedät mitä heillä on käytössä? Tai edes keitä he ovat?

Kyllä nyt harmittaa kun en summissa lisännyt 60g lisäpainoja akun puolelle, ja olen ajanut todella epätasapainoisella autolla. Onneksi olet valaissut tilannetta.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 08.35 kirjoittanut mof »

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #557 : 17.02.10 - klo: 09.17 »
Ja jengi jaksaa paasata siitä kun joku aloittelija kyselee uudessa topikissa neuvoja johonkin asiaan,joka on jo mainittu foorumilla yhdessä postissa... Milestäni tällainen vääntäminen on täysin turhaa. En ota kantaa siihen, onko ne 60g lisäpainot nyt sitten se juttu, jolla voitetaan kerhokisat.. Ehkä kuitenkin ajotaidoilla on asian kanssa tekemistä myös ;) Jos asiaa ei uskota, niin kannattaako siitä ottaa lämpöä noin jeesuksen kovaa??? Anna niiden muiden sitten ajella "väärin" säädetyillä autoilla!! Tsiisus!
Eikai tässä nyt päitä vielä putoa =). Jokainen ajaa sellaisilla säädöillä kun siltä tuntuu ei siinä mitään. Mutta esim tuo auton toispuoleinen painonjakauma voi esimerkiksi vaikeuttaa ajoa. Puoltaminen ja erot käännyttäessä tulisi heti mieleen, näin ainakin omassa turistissa ( tosin siinä nyt oli muutakin vikaa jotka nyt on korjauksessa ). Kilpakuskeja kannataa ihan oikeasti kuunella nuiden auton säätöjen kanssa, oma esimerkkini.

Kävin joulun alla ajamassa oulussa mukavan kaksi päiväisen kisan. Auto oli omasta mielestä jokseenkin ok säädöissä. Ajaminen tuotti kuitenkin vaikeuksia ja välityksetkin oli väärät. Ensimmäisenä välitykset uusiksi ja nopeus alkoi jo riittämään ( stanukone ). Alla minulla oli jotkut Tamiyan kumit ja kokeneempi jätkä sanoikin että laita nyt ihmeessä Sorexit alle. hieman vastahakoillen avasin uuden sorexpussin samalla napisien että ei nyt yhdet renkaat niin vaikuta. Pito ero oli aivan valtava ja mutkat menivätkin jo paremmin, Snakepoison vs kisakuskit 0-1. Pyörän kulmat, casterit ja camberit olivat ok, mutta ulosjoustot aivan metsässä. Itseasiassa ulosjousto on vieläkin minulle täyttä hepreaa =), snakepoison vs kisakuskit 0-2. Auto oli myös tweekissa, snakepoison vs kisakuskit 0-3. Iskarit olivat myös liian täynnä, snakepoison vs kisakuskit 0-4.

Muutenkin kisapaikoilta ja kokeneilta kuskeilta saa paljon hyödyllistä tietoa, onhan heillä ajovuosia takana jo enemmän kuin meillä vasta-alkajilla. Nuo omat virheenihän on aika Noob-juttuja mutta varmasti vinkkejä löytyy ihan jokaiselle.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #558 : 17.02.10 - klo: 09.30 »
En edes haluaisi sanoa, mutta tämän asian kyllä tiedän paremmin... Sorry...
Tarkoitus ei ole missään nimessä dissata...
Taroitus on tuoda fakta esiin.
Iskaritorniasia on kuten sanon.
No lisäpainoja nämä autot vaativat pakostikin mikäli haluat auton hyväksi ajettavaksi.
Auto kun on muuten kallellaan moottorin puolelle todella selkeästi.

Tämä on täysin tyypillistä lipo aikana.
Niinhän noissa turisteisskin on punttia tuhottomasti akun puolella.
Nämä lipot kun vaan tuppaa olemaan niin paljon kevyempiä kuin nimhit... Joille suurin osa autoista on vielä tänäkinpäivänä suunniteltu.

Vertailun vuoksi vielä Ooplen arvostelusta lainaus, jossa käytössä Nimhit:

http://www.oople.com/rc/photos/reviewtamiyadurga/page07.html

With the cells running down one side, and all the other electrics on the opposing side – you’d be forgiven for thinking the car might balance out quite well.  I weighed the cells I was running at 448g, and the rest of the electrics came to 289g.  Quite a difference between the left and right sides.

Eli tuo auto ei todellakaan ole tasapainossa Nimheillä. Ja tuossakin sähköt painoi suurinpiirtein sama kuin tuo käyttämäni Lipo. Eli n. 290g.

Eli myös Ooplen arvostelussa käytetyillä sähköillä auto olisi ollut noiden sähköosien painon suhteen tasapainossa, jos käytössä olisi ollut tuo sama Lipo.

Itseä ei oikeasti hirveästi kiinnosta, mille sijalle kisassa ajat, voitit tai olit viimeinen, mutta kyllä se nyt hieman pistää ärsyttämään, että väität kivenkovaa vastaan vaikka kuinka sanoin että auto oli tasapainossa ilman lisäpainoja. Vaikka olisin maailman huonoin kuski, ei se tarkoita ettenkö osaisi autoa punnita ja katsoa, onko se tasapainossa vai onko akku niin kevyt, että auto olisi kallellaan moottorin puolelle.

Eikä minua kiinnosta, että onko joku markan kiinanlipo niin kevyt, että sillä auto olisi täysin epätasapainossa. Omilla sähköillä ei ollut.

Vaikka tämän asian tiedätkin paremmin kuin minä, olethan ollut punnitsemassa ja säätämässä myös minun autoni?

Enkä kiellä, etteikö sinun autossasi voisi olla huomattavasti painavammat sähköt kuin nuo minun omassani olleet (jotka nyt sitten ilmeisesti ovat poikkeuksellisen kevyet, jos sinun sanaasi on uskominen). Silläkään ei ole mitään vaikutusta siihen, miten tilanne oli minun autossani.

Asiaan lienee turha enää kommentoida.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #559 : 17.02.10 - klo: 11.47 »
Noniin...
Heti löyty pari syytä miksi tämä homma ei täsmää.


Ensinnäkin.
Auto ei ole balanssissa mikäli punnitset sähköt.
Se kun riippuu vielä siitä mihin kohtaan autoa ne on aseteltu.
Eli kuinka kaukana keskilinjasta ne on.

Siksi juuri auto pitää tasapainoittaa niin että sähköt on autossa kiinni ja itse auto punnitaan...
Ero on yllättävänkin suuri... uskoit tai et.

Usko jo hyvä mies että vaikka kuinka vänkäät vastaan niin tämän auton maavara asettuu todellakin tarpeeksi alas tilanteessa kuin tilanteessa...
Varsinkin mikäli auto on tasapainoitettu.


Iskaritornin vaikutuksesta maavaraan...
NO TOTTAKAI AUTON PERÄ PUTOAA JOS ISKARIN KIINNITYSPISTETTÄ NOSTAA!!!

Se vaan EI OLE SE ITSE TARKOITUS, eikä maavaraa säädetä iskaritornilla, vaan jousen esijännityksellä.
Iskaritornin korotus vaikuttaa sisäänjoustoon... vähentää myös ulosjoustoa.
Ulosjoustoa saa lisää kääntämällä alapäätä pari milliä auki tai poistamalla männän alta rajoitinholkkia/prikkoja.

Ja vielä...
Nimheissä on erittäin reiluja painoeroja.
Kuten lipoissakin.
Lipot on lähtökohtasesti selkeästi kevyempiä kuin nimhit.
Jokatapauksessa nimhejenkin kanssa joudut tasapainottamaan auton.

Ja kuten sinunkin tapauksessa.
Tuo sähköjen puntarointi ei kerro totuutta.
Se kertoo vain sen paljonko painoa siellä keskiakselin kummallakin puolella on.
Se ei kerro sitä missä balanssissa auto on.
Mitä lähempänä paino on auton keskipistettä, sitä vähemmän auto kallistuu kyseiselle puolelle.
Otetaanpas huomioon että autossa on esim moottori roikkumassa uloimpana vasenta laitaa... eli se painavin möykky näistä sähköistä.

Yksinkertainen asia vaikka testata jos tästäkin halutaan alkaa vastaan vänkäämään.
Laita lisäpaino akun kylkeen hihnojen puolelle.
Lisäpaino tasapainottaa autoa vain hyvin vähän.
Laita sama paino akun kylkeen auton ulkolaidalle...
Kas kummaa... tuli yli tuplat enemmän lisäpainoa auton oikeaan reunaan.

Sinua ei hirveästi kiinnosta mille sijoille on päästy...
Aivan sama... sillä minä en sitä sanonutkaan.
Sanoin tuon vain siksi että porukka ymmärtäis etten minä todellakaan puhu puutaheinää...
Ja suurin osa varmaan ymmärtää että pieleen säädetyllä autolla ei kisoja voiteta.
Mikäli siis tuo maavara asia olisi kuten sanot, niin autolla ei olisi pystynyt kovapitoisella mattoradalla tuollaiseen saavutukseen.
Siinä todisteita että maavara kyllä todellakin asettuu vakiotornilla oikealle korkeudelle.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #560 : 17.02.10 - klo: 12.14 »
Noniin...
Heti löyty pari syytä miksi tämä homma ei täsmää.


Ensinnäkin.
Auto ei ole balanssissa mikäli punnitset sähköt.
Se kun riippuu vielä siitä mihin kohtaan autoa ne on aseteltu.
Eli kuinka kaukana keskilinjasta ne on.

Siksi juuri auto pitää tasapainoittaa niin että sähköt on autossa kiinni ja itse auto punnitaan...
Ero on yllättävänkin suuri... uskoit tai et.

Sanoinko että olen punninnut pelkät sähköt? En. Tuossa on valmistajan ilmoittamat painot (ei ole kyseisiä sähköjä eikä autoja enää, niin en niitä voi nyt tässä ruveta punnitsemaan).

Tottakai auto on tasapainotettu sähköt kiinni autossa.

Ja kyllä se oli aika hyvin tasapainossa myös ilmankin. Sitä en sitten tiedä, että kuinka paljon DB01R mallissa oleva alumiininen levy moottorin alapuolella lisää painoa moottorin puolelle. Siltikään itsellä ei ollut ongelmana tuo.

Lainaus
Usko jo hyvä mies että vaikka kuinka vänkäät vastaan niin tämän auton maavara asettuu todellakin tarpeeksi alas tilanteessa kuin tilanteessa...
Varsinkin mikäli auto on tasapainoitettu.
Oma auto oli tasapainossa. Eikä asetu tilanteessa kuin tilanteessa, riippuu monesta asiasta.

Lainaus
Iskaritornin vaikutuksesta maavaraan...
NO TOTTAKAI AUTON PERÄ PUTOAA JOS ISKARIN KIINNITYSPISTETTÄ NOSTAA!!!

Se vaan EI OLE SE ITSE TARKOITUS, eikä maavaraa säädetä iskaritornilla, vaan jousen esijännityksellä.
Olenko väittänyt, että maavaraa säädetään iskaritornilla? En. Sanoin vain, että jos ei säätövara riitä, voi joko poistaa säätöpalat (perä laskee) tai vaihtaa iskaritornin (jolloin saa säätövaraa lisää).

En ole missään vaiheessa väittänyt, että iskaritornin vaihtaminen olisi vain ja ainoastaan maavaran säädön vuoksi järkevää.

Lainaus
Iskaritornin korotus vaikuttaa sisäänjoustoon... vähentää myös ulosjoustoa.
Ulosjoustoa saa lisää kääntämällä alapäätä pari milliä auki tai poistamalla männän alta rajoitinholkkia/prikkoja.
Tätä kait ei kukaan ole kieltänytkään?

Lainaus
Ja vielä...
Nimheissä on erittäin reiluja painoeroja.
Kuten lipoissakin.
Lipot on lähtökohtasesti selkeästi kevyempiä kuin nimhit.
Jokatapauksessa nimhejenkin kanssa joudut tasapainottamaan auton.

Ja kuten sinunkin tapauksessa.
Tuo sähköjen puntarointi ei kerro totuutta.
Se kertoo vain sen paljonko painoa siellä keskiakselin kummallakin puolella on.
Se ei kerro sitä missä balanssissa auto on.
Mitä lähempänä paino on auton keskipistettä, sitä vähemmän auto kallistuu kyseiselle puolelle.
Otetaanpas huomioon että autossa on esim moottori roikkumassa uloimpana vasenta laitaa... eli se painavin möykky näistä sähköistä.

Yksinkertainen asia vaikka testata jos tästäkin halutaan alkaa vastaan vänkäämään.
Laita lisäpaino akun kylkeen hihnojen puolelle.
Lisäpaino tasapainottaa autoa vain hyvin vähän.
Laita sama paino akun kylkeen auton ulkolaidalle...
Kas kummaa... tuli yli tuplat enemmän lisäpainoa auton oikeaan reunaan.
Tosiaankin oma auto punnittu ihan autona, ei sähköt erikseen. Ja sähköt erikseen punnittunahan akku oli painavampi. Eli vaikka moottori on kauempana keskipisteestä, niin akun suurempi paino kompensoi sitä. Tuskin se auto nyt grammalleen tasapainossa oli vasen/oikea linjassa, mutta muistaakseni ero oli jotain 10g luokkaa suuntaan tai toiseen, en muista kumpaan, eikä minun ajotaidollani tuota eroa huomaa.

Lainaus
Sinua ei hirveästi kiinnosta mille sijoille on päästy...
Aivan sama... sillä minä en sitä sanonutkaan.
Sanoin tuon vain siksi että porukka ymmärtäis etten minä todellakaan puhu puutaheinää...
Ja suurin osa varmaan ymmärtää että pieleen säädetyllä autolla ei kisoja voiteta.
Mikäli siis tuo maavara asia olisi kuten sanot, niin autolla ei olisi pystynyt kovapitoisella mattoradalla tuollaiseen saavutukseen.
Siinä todisteita että maavara kyllä todellakin asettuu vakiotornilla oikealle korkeudelle.
Edelleenkään en väitä että sinun autosi olisi säädetty pieleen. Enkä väitä että oma olisi ihanteellisesti säädetty. Mutta turha sinun on väittää, että minun autoni olisi ollut reilusti epätasapainossa, kun se ei sitä ollut. Tiedät varmasti itsekin, että sähköosissa, akkujen painoissa jne on eroja, samoin siinä miten ne autoon asettelee. Esimerkiksi nopeudensäätimen asento vaikuttaa siihen, että mihin kohtaan suurin osa sen painosta kohdistuu. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

En tiedä montako kertaa pitää kirjoittaa, että ymmärrät, kokeillaan kirjoittaa uudelleen, hieman yksityiskohtaisemmin.

1) otetaan auto
2) punnitaan auton vasen / oikea puoli
3) saadaan kaksi lukemaa
4) tarkastellaan lukemia, ja vähennetään suuremmasta lukemasta pienempi, jolloin tulokseksi tulee vaikkapa 8 grammaa
5) yhteenvetona painoero vasemman ja oikean puolen välillä 8 grammaa

Tuo ero voi olla liikaa esimerkiksi sinulle, mutta tuon eron korjaaminen ei vaadi lähellekään 60g lisäpainoja, että se olisi tasapainossa. Itse en tuota ruvennut säätämään, kun oli itselle tarpeeksi lähellä. Ja autokin oli suorassa.


PS. Mainittakoon nyt vielä, että auto tuli punnittua renkaiden kanssa. Varmaankin aloittelijamainen virhe, koska renkaiden painoissa voi olla eroja, eikä renkaat ole osa rungon massaa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 12.19 kirjoittanut mof »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #561 : 17.02.10 - klo: 12.25 »
Minä en tiedä mikä autossasi on pielessä ollut...
Olettamuksia.

Jokin siinä on jokatapauksessa pielessä sillon ollut jos et ole saanut maavaraa asettumaan hyvälle korkeudelle vakiotornilla ja iskareissa esijännitysrenkulat paikoillaan.

Sitähän kokoajan olen sanonut.
Se maavara kun asettuu oikealle tasolle vakio palikoin... ilman mitään jippoja.

Hyvin yksinkertaista.
Miksi väität tätä asiaa vastaan.

Jestas mä otan arin autosta kuvan kun seuraavalla kerralla näen.
Ottaisin omasta, ellen olisi torneja vaihtanut.

Ei tartte enää vääntää siitä tarviiko torni vaihtaa että maavaran saa oikeelle korkeudelle vai ei.

Naurettavakshan tää meni jo aikaa sitten.

Ps... piti ihan toiseen kertaan lukea mitä ylempänä sanoit.
Siellä puhuit ainoastaan valmistajien ilmoittamista painoista...
Ynnäilit myös johdot yms siihen päälle.
Näiden kaikkien laskeskelujen jälkeen painot olivat lähes samat.
Et laittanut lisäpainoa.

No nyt sanotkin että puntaroit auton ja painoero auton oikean ja vasemman välillä oli lähes sama...
Et tehnyt asialle mitään koska se oli 8 grammaa...

Siis kumpiko nyt pitää paikkaansa?
Uskon että tuo missä kerroit valmistajien ilmoittamat painot.
Tuo auton puntarointi taas ei, koska vaikka miten ne sähköt autoon asettelet, et saa edes 5000 gm lipolla autoa niin lähelle balanssiin ettetkö tarvitsisi reilusti lisäpainoa akun puolelle.

Minulla se oli 60g akun kylkeen auton kyljen puolelle.
Arilla on noin 60g painava lätkä akun alla... akku vielä isompi kuin minulla.

Tämän takia on täysin mahdoton ymmärtää miten sinun autosi on ollut 8g tarkkuudella balanssissa, kun se ei meillä ole ollut lähelläkään sitä.
Ja sähköt on kuitenkin erittäin vastaavan painoiset ollut sinulla ja meillä.

Ja kuten sanoin... tuo että auto on epäbalanssissa, vaatii lisäpainoa akun puolelle.
Lisäpainon kanssa auton maavara asettuu sille korkeudelle kuin se halutaan/ alustan säätö on vielä jotenkuten krossarissa toimiva.

Sinä sanoit ettet tasapainottanut autoasi... Ehkäpä juuri siinä se syy ettet saanut maavaraa tarpeeksi alas.

Ainiin... mutta sanoithan punninneesi... ja ero olikin yllättäen sama kuin sähköt irrallaan punnittuna.

Jotenkin ristiriitasta nyt tämä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 12.46 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #562 : 17.02.10 - klo: 12.37 »
Minä en tiedä mikä autossasi on pielessä ollut...
Olettamuksia.

Jokin siinä on jokatapauksessa pielessä sillon ollut jos et ole saanut maavaraa asettumaan hyvälle korkeudelle vakiotornilla ja iskareissa esijännitysrenkulat paikoillaan.
Se, mikä siinä on ollut pielessä, ei kuitenkaan ollut epätasapaino vasemman ja oikean puolen välillä, jota olisi pitänyt lisäpainoilla korjata.

Lainaus
Sitähän kokoajan olen sanonut.
Se maavara kun asettuu oikealle tasolle vakio palikoin... ilman mitään jippoja.

Hyvin yksinkertaista.
Miksi väität tätä asiaa vastaan.
Miksi itse väität vastaan, kun se ei asettunut?

Lainaus
Jestas mä otan arin autosta kuvan kun seuraavalla kerralla näen.
Ottaisin omasta, ellen olisi torneja vaihtanut.
Ei sitä kuvaa tarvitse. Edelleenkin, uskon kyllä että sinun sähköilläsi sinun auto oli tarpeeksi matalalla.

Lainaus
Ei tartte enää vääntää siitä tarviiko torni vaihtaa että maavaran saa oikeelle korkeudelle vai ei.

Naurettavakshan tää meni jo aikaa sitten.
Niin meni, kun tuntuu, että ymmärrät tahallaan väärin.

Tottakai se auto menee vaikka aivan tonttiin kun painoa on tarpeeksi. Mistä päästäänkin seuraavaan kysymykseen, paljonko teidän autot painaa? Omani oli melko kevyt, muistaakseni 1605-1610 grammaa, eli melkein minimipainoinen. Olettaisin, että teidän autonne ovat selvästi painavampia jos kerran säätövara riittää helposti? Itselläni se ei paljosta kiinni jäänyt että oli sopiva, säätöpalat (2-3mm?) poistamalla perä tippui jo liian alas. Entä miten suuri painoero on etu- ja takapään välillä? Itselläni oli perä muistaakseni n. 130-150 grammaa keulaa painavampi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #563 : 17.02.10 - klo: 12.52 »
Taisi olla 1660-1680 mikäli oikein muistan.
Puntaroinpas tänään kun radalle menen.

Perää ja keulaa en punninnut.
Puntaroin vain pikaisesti oikean ja vasemman balanssin.

Ja kuten yllä sanoin... koska sinulla ja esim minulla on sähköt hyvin vastaavat... mutta autosi on ollut tuon noin 60-80 grammaa kevyempi niin tämä edelleen viittaa siihen että auto ei ole ollut balanssissa.
Kuten sanoin niin servoa ei pysty liikuttamaan...
vastarin liikuttelu ei montaa grammaa painoa siirrä.
Moottori kiinteesti paikoillaan.
Noparin voi käännellä ympäri ämpäri...
Liikkumavara pari milliä oikelle ja vasemmalle.
Pituus suunnassa enemmän.

Kuulostaa täysin mahdottomalta että olet pystynyt pelkästään noparia pyörittelemällä saamaan niin ison vaikutuksen aikaiseksi että tosiaan tuo painoero on ollut vain 8 grammaa...
Kun se meillä oli tosiaan sen reilu 60g
Ei mullakaan nyt sentään mikään 1/8 auton säädin autossa ole että se selittäis noin ison eron meidän autojen välillä.

Ps: en edelleenkään ymmärrä tahallaan väärin.
Sinähän itse sanoit heti alussa että torni pitää vaihtaa jotta saa maavaraa laskettua... (ei tarvitse)
Tai sitten pitää poistaa esijännitysrinkulat (ei tartte niitäkään)
Siihen sanoin että ei ole mitään tarvetta mikäli auton on tasapainottanut... ja tasapainotus on tärkeää kaikissa autossa.
Tässä autossa painoero oli perus painoisilla sähköillä niin paljon että tarvitsi laittaa 60 grammaa aivan auton ulkolaitaan tasapainottamaan.
Tämän jälkeen maavara on ollut niinkuin pitää ihan vakio osillakin.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 12.56 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #564 : 17.02.10 - klo: 12.56 »
Mutta mitkä ihmeen jouset tuossa esimerkkiautossasi on???
Mitkä jouset noissa kolmessa esimerkissäsi on???

Offtopic, mutta Hupolla ainakin oli Tamiyan siniset jouset edessä, keltaiset takana:
http://www.trfracing.co.uk/photo02022010032743/1265185391.jpg

...eikä siitä sen enempää.
« Viimeksi muokattu: 19.02.10 - klo: 23.30 kirjoittanut mof »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #565 : 17.02.10 - klo: 12.57 »
Edelleen... keskustelu on Durgasta...
Ei TRF 501 tai 511


Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #566 : 17.02.10 - klo: 13.01 »
Edelleen... keskustelu on Durgasta...
Ei TRF 501 tai 511



Kai nyt huomasit sanan "offtopic"? Vastasin vain kysymykseesi kun tuli tieto vastaan.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #567 : 17.02.10 - klo: 13.03 »
Taisi olla 1660-1680 mikäli oikein muistan.
Puntaroinpas tänään kun radalle menen.

Perää ja keulaa en punninnut.
Puntaroin vain pikaisesti oikean ja vasemman balanssin.

Ja kuten yllä sanoin... koska sinulla ja esim minulla on sähköt hyvin vastaavat... mutta autosi on ollut tuon noin 60-80 grammaa kevyempi niin tämä edelleen viittaa siihen että auto ei ole ollut balanssissa.
Kuten sanoin niin servoa ei pysty liikuttamaan...
vastarin liikuttelu ei montaa grammaa painoa siirrä.
Moottori kiinteesti paikoillaan.
Noparin voi käännellä ympäri ämpäri...
Liikkumavara pari milliä oikelle ja vasemmalle.
Pituus suunnassa enemmän.

Kuulostaa täysin mahdottomalta että olet pystynyt pelkästään noparia pyörittelemällä saamaan niin ison vaikutuksen aikaiseksi että tosiaan tuo painoero on ollut vain 8 grammaa...
Kun se meillä oli tosiaan sen reilu 60g
Ei mullakaan nyt sentään mikään 1/8 auton säädin autossa ole että se selittäis noin ison eron meidän autojen välillä.

Ps: en edelleenkään ymmärrä tahallaan väärin.
Sinähän itse sanoit heti alussa että torni pitää vaihtaa jotta saa maavaraa laskettua... (ei tarvitse)
Tai sitten pitää poistaa esijännitysrinkulat (ei tartte niitäkään)
Siihen sanoin että ei ole mitään tarvetta mikäli auton on tasapainottanut... ja tasapainotus on tärkeää kaikissa autossa.
Tässä autossa painoero oli perus painoisilla sähköillä niin paljon että tarvitsi laittaa 60 grammaa aivan auton ulkolaitaan tasapainottamaan.
Tämän jälkeen maavara on ollut niinkuin pitää ihan vakio osillakin.

En noparia pyöritellytkään, totesin vain, että sekin vaikuttaa.

Jos teillä on ollut perä (tai yleensäkin auto) noin paljon painavampi, niin kyllähän se selittää jo aika paljon tuota eroa.

Alussa sanoin:

Kyllähän se osittain/joissakin tapauksissa senkin takia on, että saisi auton matalammalle (riippuen tietysti missä iskarit on kiinni).

Eli toisinsanoen, iskaritorneja voi joissakin tapauksissa olla vaihdettuna senkin takia, että auton maavaraa saisi alemmas. En sanonut, että niitä vaihdettaisiin vain sen takia. "Senkin" siis tarkoittaa että jonkin asian lisäksi, kun taas "sen" tarkoittaisi että niitä vaihdetaan jonkin yksittäisen asian vuoksi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #568 : 17.02.10 - klo: 14.57 »
Seuraavaksi laittaisin listalle iskaritornit, perus muoviset ovat ihan ok, mutta takana saisi olla hieman korkeampi, ainakin 3Racing, tai muilla optioiskareilla.

Toisaalta takaa saa laskettua autoa alemmas jos poistaa iskareista sen säätöruuvin, kuten esimerkiksi tässä (kuvassa TRF511 mutta saman asian tuo ajaa muissakin autoissa):



Jos ei vaikka ole halukas heti ostamaan uusia iskaritorneja.

Iskaritornit, joilla tuo korkeus muuttuu enemmänkin, löytyy ainakin Atomic Carbonilta. Lisäksi tällä foorumilla sellainen käyttäjä kuin Vesa on ainakin aiemmin noita tehnyt.

Tästähän koko homma lähti.

Mikkohan ei kertonut että miksi korkeammat...
Ei maavaran takia, vaan tuon iskareiden pohjaamisen takia.
Sinä lähdit puhumaan että auton perän saa alas muullakin tavoin.
Minä tarkensin asiaa että iskaritorneja ei tarvitse vaihtaa sen takia että alkuperäisillä olisi liian korkea maavara.
Ei ollut syynä auton maavara, vaan edelleen se optioiskareiden pohjaus. (kuten alla kerron niin se onnistuu muutenkin kuin torneja virittelemällä.
Vaan että sisäänjouston saa siihen missä sen pitäisi olla... Kun siis käytetään optio iskareita, tai esim R mallin TRF iskareita.
Itseasiassa tuokin on helpompi muuttaa siten että lyhentää iskarin alapäätä pari milliä ja ruuvaa sitä hieman auki.
Tällöin iskarin liikerata kasvaa koska jousilautanen painuu alemmaksi.
Eli samalla myös sisäänjousto kasvaa.
Auto siis pääsee pohjaamaan paremmin, eikä iskari pohjaa samaan aikaan kuin auto, tai jopa ennen auton pohjaamista.

Vaikuttaa auton käyttäytymiseen, ja myös iskaritornien kestävyyteen.

Saman asian ajaa pari milliä korkeampi iskaritorni.

Mutta siis korkeampia iskaritorneja ei ole tehty siksi että maavaran saisi laskettua...
Ajokuntoinen (jopa sinnepäin tasapainotettu) auto kun painuu tarpeeksi alas jo ihan vakiokuntoisenakin.
Joo... sillon tietenkin auton maavara putoaa myös, mutta tässä asiassa kun ei ollut mitenkään syynä se ettäkö maavaraa ei saisi ilman modauksia tekemällä oikeaksi.
Saa sen.


Esimerkkikuvasi ei tässä hommassa päde yhtään, koska kyse on eri autosta.
On täysin sama miten Hupolla on iskarit olleet ja millä jousilla hän on ajanut... Se kun on edelleen eri auto.

Durga R ja TRF autoissa on sama jousitusgeometria... Tukivarret, hubit ja ohjauspalat käytännössä samat... tai siis täysin yhteensopivat.
Muuten autot ovat hyvinkin erilaiset.
Iskaritornit jne ei ole verrattavissa Durgaan.

Myös koko auton painonhakauma on täysin erilainen, koska trf autossa käytetään satula akkuja auton perällä.
Autossa on sähköt jo eritavalla balanssissa... paremmin kuin durgassa.
Se ei siis välttämättä tarvitse mitään tasapainotusta... korkeintaan elektroniikan paikkojen katselua jne... ehkä pari pientä punttia jonnekin vastarin tai säätimen viereen.

TRF autossa on nimenomaan akku auton takana...
Eli mitä kevyempi akku on käytössä, sitä kevyempi on perä.
Ilmeisesti Hupo on halunnut autostaan enemmän etupainoisen, eli ei ole laittanut auton perään lisäpunttia kompensoidakseen tuon lipojen keveyden.

Tämä on johtanyt siihen että maavara on ollut noilla jäykimmillä jousilla liian korkea.
Hän on ottanut esijännitysrinkulat pois jolloin maavara on asettunut kohdilleen.

Eniveis edelleen tähän durga asiaan täysin liittymätön juttu.
Autot kun ovat hyvinkin eri.
Tukivarsista sisäänpäin autot ovat täysin erilaiset rakenteeltaan.

joo joo... Diffit on lähes identtiset... hihnat jne...
Ymmärretään kuitenkin varmaan että muuten rungoltaan ja iskarintuennoiltaan, akkujen sijoitukselta, jopa moottorin sijoitus on eri.

Autoja ei voi tämän asian suhteen verrata mitenkään toisiinsa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 15.02 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)
« Vastaus #569 : 17.02.10 - klo: 15.14 »
Seuraavaksi laittaisin listalle iskaritornit, perus muoviset ovat ihan ok, mutta takana saisi olla hieman korkeampi, ainakin 3Racing, tai muilla optioiskareilla.

Toisaalta takaa saa laskettua autoa alemmas jos poistaa iskareista sen säätöruuvin, kuten esimerkiksi tässä (kuvassa TRF511 mutta saman asian tuo ajaa muissakin autoissa):

http://www.oople.com/rc/photos/euros2009/day4/hupo/OOP_2308.jpg

Jos ei vaikka ole halukas heti ostamaan uusia iskaritorneja.

Iskaritornit, joilla tuo korkeus muuttuu enemmänkin, löytyy ainakin Atomic Carbonilta. Lisäksi tällä foorumilla sellainen käyttäjä kuin Vesa on ainakin aiemmin noita tehnyt.

Tästähän koko homma lähti.

Minä tarkensin asiaa että iskaritorneja ei tarvitse vaihtaa sen takia että alkuperäisillä olisi liian korkea maavara.
Vaan että sisäänjouston saa siihen missä sen pitäisi olla... Kun siis käytetään optio iskareita, tai esim R mallin TRF iskareita.
Itseasiassa tuokin on helpompi muuttaa siten että lyhentää iskarin alapäätä pari milliä ja ruuvaa sitä hieman auki.
Tällöin iskarin liikerata kasvaa koska jousilautanen painuu alemmaksi.
Eli samalla myös sisäänjousto kasvaa.
Auto siis pääsee pohjaamaan paremmin, eikä iskari pohjaa samaan aikaan kuin auto, tai jopa ennen auton pohjaamista.

Vaikuttaa auton käyttäytymiseen, ja myös iskaritornien kestävyyteen.

Saman asian ajaa pari milliä korkeampi iskaritorni.

Mutta siis korkeampia iskaritorneja ei ole tehty siksi että maavaran saisi laskettua...
Ajokuntoinen (jopa sinnepäin tasapainotettu) auto kun painuu tarpeeksi alas jo ihan vakiokuntoisenakin.
Tuostahan se lähti juu. Ja kommentoin siis, että:

Lainaus
Toisaalta takaa saa laskettua autoa alemmas jos poistaa iskareista sen säätöruuvin

Oletin, että tuossa korkeampia iskaritorneja haluttiin nimenomaan maavaran vuoksi. Ja kommentoin siis, että auton saa alemmas myös vaihtamatta iskaritornia.

Lainaus
Esimerkkikuvasi ei tässä hommassa päde yhtään, koska kyse on eri autosta.
On täysin sama miten Hupolla on iskarit olleet ja millä jousilla hän on ajanut... Se kun on edelleen eri auto.

Riippuu mihin haluat että se pätee:

Lainaus
...kuten esimerkiksi tässä (kuvassa TRF511 mutta saman asian tuo ajaa muissakin autoissa)

Tuo siis liittyi tuohon edelliseen lainaukseen, että miten sitä perää saa alemmas. Erikseen mainitsin jopa, että kyseessä on TRF511 (eli eri auto), mutta mainitsin, että saman asian se ajaa muissakin autoissa jos tuon ottaa pois. En sanonut, että se pitäisi laittaa noin, koska jollakin toisella kuskilla oli jollakin toisella radalla ja jollakin toisella autolla noin.

Lainaus
Durga R ja TRF autoissa on sama jousitusgeometria... Tukivarret, hubit ja ohjauspalat käytännössä samat... tai siis täysin yhteensopivat.
Muuten autot ovat hyvinkin erilaiset.

Pakko nyt korjata, että ei muuten ole täysin yhteensopivat, ettei nyt joku mene sitten ostamaan vääriä osia. TRF501:n ja DB01:n osalta kyseiset osat käy ristiin, mutta TRF511:n hubeihin ei mene samat laakerit kuin TRF501/DB01.

Lainaus
Iskaritornit jne ei ole verrattavissa Durgaan.

Myös koko auton painonhakauma on täysin erilainen, koska trf autossa käytetään satula akkuja auton perällä.
Autossa on sähköt jo eritavalla balanssissa... paremmin kuin durgassa.
Se ei siis välttämättä tarvitse mitään tasapainotusta... korkeintaan elektroniikan paikkojen katselua jne... ehkä pari pientä punttia jonnekin vastarin tai säätimen viereen.

TRF autossa on nimenomaan akku auton takana...
Eli mitä kevyempi akku on käytössä, sitä kevyempi on perä.
Ilmeisesti Hupo on halunnut autostaan enemmän etupainoisen, eli ei ole laittanut auton perään lisäpunttia kompensoidakseen tuon lipojen keveyden.

Tämä on johtanyt siihen että maavara on ollut noilla jäykimmillä jousilla liian korkea.
Hän on ottanut esijännitysrinkulat pois jolloin maavara on asettunut kohdilleen.

Eniveis edelleen tähän durga asiaan täysin liittymätön juttu.
Autot kun ovat hyvinkin eri.
Tätä ei kait kukaan kiistäkään. Mutta tässäkin nousee esiin se, että auton paino vaikuttaa, samoin jouset. Ja toki myös iskarin kiinnityspaikat.

Lainaus
Tukivarsista sisäänpäin autot ovat täysin erilaiset rakenteeltaan.

joo joo... Diffit on lähes identtiset... hihnat jne...
Ymmärretään kuitenkin varmaan että muuten rungoltaan ja iskarintuennoiltaan, akkujen sijoitukselta, jopa moottorin sijoitus on eri.

Autoja ei voi tämän asian suhteen verrata mitenkään toisiinsa.

Ja tosiaan, tuo nyt oli esimerkki, että noinkin voi tehdä. Ei, että noin olisi pakko tehdä tämänkin auton kohdalla.