Kirjoittaja Aihe: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?  (Luettu 5470 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« : 18.02.08 - klo: 10.46 »
Törmäsin tälläiseen kirjoitukseen http://www.rbmods.net/enginetempering.php   
joka kopsattuna on tässä:

Engine Tempering & Engine Breakin
Reprinted From S-Grid with Stephen Bess's permission

If you are still idling at least a tank through during break-in, you're using the old-school accepted method (still works well for some!) but it's not the method that the top engine guys (Ron Paris, Dennis Richey, Rody Roem, Michael Salven are just a few I've spoken personally with about this) recommend anymore.

From the very 1st time you start your engine, plop the car on the ground & begin running it in a parking lot in 2-3 minute intervals, tuned only *slightly rich* getting the temps up in the 200F range on a normal day. Every 2-3 minutes, shut the engine down & let it cool completely with the piston at BDC, and then fire it back up; continue this cycle until you've run 15 min or so, and then bump up to 3-4 minute intervals. Vary the RPM and don't be afraid to get the temps in the 200's. What you want is heat cycling of the components without the incredible stress that comes with breaking an engine in when it's overly rich & cold. After cycling the engine in this manner for about 20-25 total minutes, it'll be ready for the track and race tuning. I realize this method goes against the old-school "idle on the box" routine, but you'll be amazed once you've completed this break-in routine, your engine will still have amazing pinch w/out sticking at the top AND your engine's compression will last far longer than it will with the "old school" method.

You say you run the engine at "factory settings" for the first FIVE tanks? That alone causes lots of stress, as the factory engine settings are very rich on every engine I've ever owned or tuned. The piston & sleeve haven't expanded to operating temps, and every time the engine turns over, the piston slams into the pinch zone at TDC. The not-so-surprising result can be a cracked con-rod at the crank pin--that's where the majority of the stresses occur as the engine turns over. I've only heard of about 6-8 engines breaking con-rods, and they're ALWAYS during the first gallon...and almost every time it's because the guys have performed the break-in procedure you described. Doesn't seem like a mystery as to why it's happening. Drawing out the break-in routine really stresses the engine & actually wears away compression along the way. This method I've outlined will feel weird at every step, but after you try it once, you'll notice a big difference in your engine's performance & lifespan.

Rick Brake RB Mods
Hope this helps; give this break-in method a shot--you have nothing to gain except longer life & more power

____________________________________

Omia koneita on ajettu sisään molemmilla tyyleillä ilman mitään selkeitä syyseurauksia, mutta vanhan tyyliin sisäänajetut koneet ovat kieltämättä olleet kiertokankiongelmaisia nopeammin kuin uudella tavalla tehden. Koneista on mennyt lähes aina kiertokangen alalenkki+tappi väljäksi sekä/tai päälaakeri sököksi ennen mäntäsylinterisarjan loppumista.

Oma johtopäätökseni on vaihtaa sisäänajotyyli enemmän kiertokankea hellivämpään tyyliin eli keskittyä nopeisiin lämpöjen nostoon normaalille kierrosluvuilla, toki yläkierroksia vältellen, kuin koneen hitaaseen kiduttamiseen. Siis mäntäsylinteri ei ole koneen heikoin lenkki vaan kiertokangen alalenkki, jota pitää enemmän miettiä sisäänajossa.

Näin kevättä odotellessa.

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #1 : 18.02.08 - klo: 12.13 »
Tuo uusi tapa ainakin tuntuisi nopeemmalta noin ajallisesti, joku paremman englanninkielen omaava voisi suomentaa tuon ohjeen ja muuttaa lämpötilat meikäläisten yksikköön. :)

Mika R

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #2 : 18.02.08 - klo: 12.37 »
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm 200F = 93C

siinä laskuri laiskurille

eli nopeasti kännettynä: ajoa normaalissa päivälämpötilassa (ei siis talvella) 2-3 minuutin intervalleissa moottori rikkaanpuoleisella niin että että moottorin lämmöt nousee noin sataseen (C) kaasua/kierroksia vaihdellen ja annetaan jäähtyä välillä mäntä ala-asennossa (alakuolo). Tällä tavalla jatketaan noin 20-25 min eli noin kymmenen kertaa tämä parin minuutin operaatio ja aina välillä jäähdytys.

oletteko samaa mieltä?

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #3 : 18.02.08 - klo: 14.39 »
http://www.wbuf.noaa.gov/tempfc.htm 200F = 93C

siinä laskuri laiskurille

eli nopeasti kännettynä: ajoa normaalissa päivälämpötilassa (ei siis talvella) 2-3 minuutin intervalleissa moottori rikkaanpuoleisella niin että että moottorin lämmöt nousee noin sataseen (C) kaasua/kierroksia vaihdellen ja annetaan jäähtyä välillä mäntä ala-asennossa (alakuolo). Tällä tavalla jatketaan noin 20-25 min eli noin kymmenen kertaa tämä parin minuutin operaatio ja aina välillä jäähdytys.

oletteko samaa mieltä?

2-3 minsan pätkiä vartin verta. 3-4 minsan sudituksia vielä muutama päälle. Yhteensä pitäisi kertyä 25 minsaa.


Miksi moottorin pitää antaa jäähtyä välillä? Silloinhan se juuri joutuu pyörimään alle toimintalämmön ja liian tiukoilla välyksillä. Luulisi sen rasittavan pahasti.

Kuvittelisi olevan järkevintä saada lämmöt ylös mahdollisimman nopeasti ja myös pitää ne siellä.
Alumiini ja teräs ei kärsi normaaleissa käyttölämmöissä. Miksi siis koneen kuluttaminen alilämmöillä?

« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo: 14.51 kirjoittanut JK »

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #4 : 18.02.08 - klo: 14.46 »
Mulla on tossa nyt parin päivän päästä sisäänajo edessä niin kuinka nyt sitten kannataa tehdä?
Aion ajaa sen ihan, kun on lämpöasteita.

Mika R

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #5 : 18.02.08 - klo: 15.18 »
Jani, käyttäisin käynnistykseen puhallinta apuna kuten muutenkin.  Eli sillä lämmöt suht ylös heti. Olen ajanut vanhalla tavalla eikä yhtään kankea ole koskaan mennyt... Tai edes huomannut kuluneen...

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #6 : 18.02.08 - klo: 15.30 »
Jani, käyttäisin käynnistykseen puhallinta apuna kuten muutenkin.  Eli sillä lämmöt suht ylös heti. Olen ajanut vanhalla tavalla eikä yhtään kankea ole koskaan mennyt... Tai edes huomannut kuluneen...

Käytän toki. Koneesta tiedä, mutta hermot ainakin kestää paremmin.    :wink:

Tulee vaan mieleen, että mitä hyödyttää sammuttaa ja jäähdyttää kone välillä, jos se puhalletaan kuumaksi ennen käynnistystä?







Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #7 : 18.02.08 - klo: 15.52 »
Tulee vaan mieleen, että mitä hyödyttää sammuttaa ja jäähdyttää kone välillä, jos se puhalletaan kuumaksi ennen käynnistystä?

Itse pohdin tuota samaa...   Itse olen ajanut koneet sisään jotain tuon jälkimmäisen tavan tyylisesti, yleensä tosin eka tankki pukilla kaasuttelemalla tämän jälkeen radalla ajamalla. Lämmöt aina yli 100C, koneen olen siis säätänyt sillain että putken päästä roiskuu hieman normaalia enemmän ylimääräistä tai ohjeen mukaan. Tämän jälkeen olen ajellut ympäriinsä radalla revittämättä konetta liikaa, välillä antanut jäähtyä jos olen malttanut ja tankillisten jälkeen aina kiristellyt pääneulaa maltillisesti. Tämä tyyli on suurinpiirtein OS:n sisäänajo-ohjeesta.

Viimeisin pitkään hengissä säilynyt sisäänajamani kone on tajuttomasti ajettu (Picco) ja taitaa olla niin että vain etulaakeri on vaihdettu (kone on vielä täysin ajokunnossa, tosin se on veljellä :wink:...). Mitään after run öljyjä en ole koskaan käyttänyt, tosin ajojen jälkeen olen "kuivannut" koneen polttoainejäämistä starttiboksilla pyörittämällä pitäen hehkua päällä...

Siinä että konetta putkutellaan pukilla kylmänä joku 5-10 tankkia on mielestäni aivan järjetöntä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #8 : 18.02.08 - klo: 17.00 »
Lämpösyklaamisella poistetaan metallista jännitteitä eli vanhennetaan. Mutta onko tämä noin 100 asteen ero riittävä, että näin tapahtuu oikeasti?

Itse aion lämmittää konetta ennen käynnistystä niin sisäänajossa kuin muutenkin aina kun jaksan. En siksi, että mäntä sylinteri sitä tarvitsisi, vaan kiertokangen alalenkin kohtaamien voimien vähentämiseksi. Vahvalla mutulla.

Mielestäni molemmat sisäänajotyylit vievät yhtä paljon polttoainetta, noin litran verran. Tämä uudempi tyyli on vain jotenkin helpompi suorittaa ja tuntuu fiksummalta. Jos vielä miettii päälaakerin kuulia, jotka takuulla haluavat vain suht. ohuen voitelukalvon eikä jatkuvaa uppokastumista pyöriessään reilut 10 000 rpm.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #9 : 18.02.08 - klo: 20.26 »
Lämpösyklaamisella poistetaan metallista jännitteitä eli vanhennetaan. Mutta onko tämä noin 100 asteen ero riittävä, että näin tapahtuu oikeasti?

Tämä olisi helppo tehdä uunissa. Uuni haluttuun lämpötilaan ja pannu väliin uuniin ja ulos.

Tosimies tosin tekee homman lauantaisaunan yhteydessä. Poistuu kuskistakin turhat jännitteet samalla. :p

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #10 : 18.02.08 - klo: 20.46 »
Tosimies tosin tekee homman lauantaisaunan yhteydessä. Poistuu kuskistakin turhat jännitteet samalla. :p

Kun vaan muistaa pitää seossuhteet sen verran korkeella, että peräpäästä röplöttää osa tavarasta raakana pihalle :laugh:
Flying Calacucco

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #11 : 18.02.08 - klo: 20.52 »
 :laugh: :laugh: :laugh:
The

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #12 : 19.02.08 - klo: 08.43 »
Löysätkääpä pojat vähän kravattia eikä sulkijalihasta!

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #13 : 19.02.08 - klo: 19.32 »
Kun vaan muistaa pitää seossuhteet sen verran korkeella, että peräpäästä röplöttää osa tavarasta raakana pihalle :laugh:

Viikon paras  :lol:

Axial SCX 10 TR

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #14 : 22.02.08 - klo: 06.43 »
Oma kokemukseni ja mielipiteeni on, tekee sisäänajon miten tahansa, pitää kaikissa sisäänajon vaiheissa kone olla "kuumana", eli yli 80 asteisena. Perus idea on saada lämmöt ylös mahdollisimman rikkaalla seoksella. Tämä onnistuu kietaisemalla rättiä koneen ympärille ja lämmittämällä kuumailmapuhaltimella ennen käynnistystä. Vanha sukka toimii tässä hyvin.

Normaali tapani on ollut käyttää pukilla yksi tankillinen, jonka jälkeen radalle. Pukilla kone kuumaksi ja rättiä koneen päälle sen verran että pysyy lämmöt ylhäällä. Sukka edelleen koneen ympärillä radalle, kone sen verran laihemmalle että jaksaa kulkea ja lämmöt pysyy ylhäällä.

Olen itse aika skeptinen 70 asteen lämpökäsittelystä. Ei ole koskaan ollut aikaa moiseen... Ja jollei konetta laita puhaltimella kuumaksi ennen jokaista käynnistystä, luulen että hyöty on negatiivinen.

Poissa RC-Garage

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.rc-garage.fi
Vs: Moottorin sisäänajo vanha tapa vastaan uusi?
« Vastaus #15 : 22.02.08 - klo: 08.16 »
Vanha sukka  "kuumana", eli yli 80 asteisena. 



YÄK!!! :grin:

No asiaan. Kyllä se kääntyy tuonne uuden metodin puolelle, ainakin soveltaen. N. yksi tankki pukilla, sen jälkeen ajoon ja lämmöt 80-100C pari kolme tankkia. Joka tankin välissä neuloja kiinni ja jäähdytys tauko. Eikun hienosäädöt ja menoks.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.