Kirjoittaja Aihe: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic  (Luettu 10988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #30 : 26.02.08 - klo: 18.52 »
Kommentoiden lauantai illan treenausta yleisesti sekä rataprofiilia:

Lauantaisin autot menee kuin itsekseen ja kiskoilla, sunnuntaina tilanne muuttuu jo.
En missään nimessä kiellä etteikö launtai illan ajeluista olisi etua, oppii radan ainakin (osittain?), mutta muuttuviin pito-olosuhteisiin mukautuminen sunnuntai päivän mittaan on suurin haaste.
Vaikka oppii rataa lisää alkueräkierrosten aikana ja säätää autoa ei tulos parane odotetusti, vaan 1. ja 2. alkueräkierros on ne parhaat mahdollisuudet tehdä se 1 nopea tulos.
Aion todellakin ehdottaa pistelasku -alkueräsysteemin palauttamista käyttöön mattokaudeksi juuri tämän vuoksi, tästä on "kentältäkin" saatu haluja palata siihen. Mutta siitä lisää sitten toiste.


Rataprofiilin suunniteleminen on aina kakspiippuinen juttu, kokemusta on nyt noin 3 SM radan teosta Ylistaroon.
Siinä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko kaamea sumppu (eli ratakaistan leveydeksi 2m sekä pääsuora myöskin kapeammaksi) tai avoimempi rata johtuen mm. mattojen lukumäärästä.
En usko että teknisen sumpun kannattajia on paljoa, koska rata tulee jo nykyiselläänkin helposti liian kapeaksi (tai oikeastaan 2m leveäksi mutta se näyttää jo kovin kapealta, ja tietysti tuntuu ajettavuudessa).
Jos mattoja olisi 1 lisää olisi tilanne jo toinen ja rata saataisiin monipuolisemmaksi. Sitten tulisi toki jo kisapaikan tilaongelmat, miten mahdutaan mekkaamaan jne.
Yritystä oli saada kisoihin kanttareiden lisäksi mollia, mutta sitä asiaa ei ripeällä aikataululla saatu tätä kilpailua varten tehtyä. Kenties ensi kerralla :wink:


Joka tapauksessa kiitos kaikille kisailijoille ja kisaorganisaation väelle omasta puolestani!
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa YPAK

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #31 : 26.02.08 - klo: 19.00 »
Kannan myös korteni kekoon palautteen antamisesta. Kisat ja fasiliteetit olivat loistavat, mutta ettei kehumiset menisi aivan yksitoikkoisen imelän tasolle joudun antamaan palautetta.

Suorastaan pskan maku jäi suuhun lauantai-illan treenien informoinnista, joka haiskahti vähän ruotsalaistyyliseltä sisäpiirin kotiinpäinvedolta. Kisakutsussa ei ollut treenimahdollisuudesta lainkaan mainintaa ja vasta 20. päivä oli editoitu lauantain aikataulun alimmalle riville treenimahdollisuudesta. Ei näin. Kyseessä Itselle oli täysi yllätys, että lauantaina saa harjoitella ja olin järjestänyt matka-asiat kilpailukutsusta saamien tietojen mukaan.

Muuten kilpailut menivät järjestelyjen puolelta hienosti. Tuomaristo jakoi oikeutetusti stoppareita. Enempää en kehu. Ne suitsutettiin jo ylläolevissa viesteissä. Mitä suotta samoja asioita toistamaan.

Omat kisat meni miten meni historiikki-luokkaa ajellen. Pääasia että miehessä riittää parannettavaa :grin:


Valitamme tätä harmittavaa asiaa, toivottavasti voimme palvella tulevaisuudessa suuremmalla ammattitaidolla että tämäntapaisia "silmäänviilaamisia" ei tule ja jokainen on tietoinen mm. treenimahdollisuudesta. Kuitenkin lauantain reenit menivät hieman poskelleen aikataulun venyessä kuulutuskömmähdyksestä erä 2:sen kohdalla ja ennakkoon mainitsemattomasta palkintojenjakoa edeltäneestä pienimuotoisesta kunnianosoituksesta meidän kerhomme vetäjää kohtaan.

Valitamme tapahtunutta,
Ylistaron pienoisautokerho

Kuten aikaisemmassa totesimme että olemme tulevaisuudessa huomattavasti viisaampia, ja näistähän me opimme, virheistä. Kyseessä ei tietenkään ole kenenkään harhaanjohtaminen, vaan kuten AAKE K. totesikin että lauantai illan treenimahdollisuus on tullut tutuksi käytännöksi. Tätähän ei kaikki ns.uudet ajajat voi tietääkkään....tehtyä ei voi tehdä tekemättömäksi joten...

Ylistaron pienoisautokerho

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #32 : 26.02.08 - klo: 20.01 »
Aina löytyy jotain valittamista, mutta pari kertaa itsekkin järjestelytehtävissä olleena sanon, että aina on mukava tulla kilpailemaan "valmiiseen pöytään". :laugh:
Hyvät kisat ja hyvä rata (myös kuskin mielestä).

J-P.Huhtala

  • Vieras
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #33 : 26.02.08 - klo: 20.06 »
Aina löytyy jotain valittamista, mutta pari kertaa itsekkin järjestelytehtävissä olleena sanon, että aina on mukava tulla kilpailemaan "valmiiseen pöytään". :laugh:
Hyvät kisat ja hyvä rata (myös kuskin mielestä).


Naulan kantaan!!!!! Olen sun kanssa ihan samaa mieltä. On noi semmosia vloppuja et hyi sentään. Mut kyl ne pikkuautotkin jo taas alkaa kiinnostaan kun pääsee muutaman yön nukkuun normaalisti.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #34 : 26.02.08 - klo: 23.08 »
Ensinnäkin kiitokset Ylistaron kisajärjestäjille, hienosti järjestetty koko kisat ja rata oli hieno ja toimiva!

+++++ Kuulutukset ja tuomarointi, oli aivan mahtavaa kisata
+++ Tamiya TRF 416
+++ V-dezign CR´07
++  MVIB Grepow 4500 ja Slingshot EP4200
++ Kisameininki
++ Kanttarit
+ Oma ajo sunnuntaina

+/-  Rataprofiili, toisaalta kiva ajaa "täysiä", mutta tykkään teknisemmistä radoista enemmän

- Oma tekeminen C-12 luokassa

Kuvat
Videot(näitä tulee lisää kohtapuoliin)
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #35 : 27.02.08 - klo: 01.50 »
Tuosta lauantain treenistä on kyllä ihan jo mainittu sarjasäännöissä, että sellainen järjestetään jos aikataulullisesti mahdollista. Ennemminkin kilpailukutsussa tulee mainita jos sitä ei ole.

Tuomaroinnit varmaan menivät suurimmalta osin ihan kohdilleen, en nyt niinkään seurannut sitä kuka sai stoppareita ja kuka ei. Se mikä kuitenkin jäi itseäni kovasti vaivaamaan oli se erittäin suuri tuomaroinnin tarve ainakin kahdessa viimeisessä TSP-10 A-finaalissa. Varmasti ekassakin oli sitä, mutta ei osunut omalle kohdalle onneksi. Mielestäni kahdessa viimeisessä lähdössä 5 (!!!) peräänajoa otin vastaan, joten kyllä oli todella sikaa ajoa tietyiltä kuskeilta. Anteeksi vaan että näin suoraan asian ilmasen. Näistä ilmeisesti jotkut saivat rangaistuksia kyllä myöskin. Ja mitä nyt siinä juttelin muiden kanssa niin en käsittääkseni ole ihan yksin tämän mielipiteeni kanssa.

Yllä mainittua lukuunottamatta kuitenkin TSP-10 sujui varsin kivasti ja hauskaa oli. Samaa ei sitten voi sanoa C-12 luokasta jossa jälleen kerran kaikki meni totaalisen pieleen. Ensiksi vastari rikki ja sen jälkeen meni sitten nopari myöskin vaihtoon. Auto toimi ensimmäisen kerran "kunnolla" finaaleissa ja näin ollen käytännössä alkueristä ei mitään tulosta tullut ja C-finaalissa päristeltiin. Noh, elämä on. Jotain maagista kyllä Ylistarossa on noiden sähköjen kanssa, ehkäpä sitten ensi vuonna kun paikannimi on eri niin ongelmatkin katoavat. :mrgreen:

Järjestelyt kuitenkin olivat huippuluokkaa. Kuulutukset toimivat hyvin ja tunnelma oli varsin rento. Varikolla oli tilaa ja kuten aina, loistavaa seuraa.

Kiitokset siis kisoista!

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #36 : 27.02.08 - klo: 10.12 »
Tuomaroinnit varmaan menivät suurimmalta osin ihan kohdilleen, en nyt niinkään seurannut sitä kuka sai stoppareita ja kuka ei. Se mikä kuitenkin jäi itseäni kovasti vaivaamaan oli se erittäin suuri tuomaroinnin tarve ainakin kahdessa viimeisessä TSP-10 A-finaalissa. Varmasti ekassakin oli sitä, mutta ei osunut omalle kohdalle onneksi. Mielestäni kahdessa viimeisessä lähdössä 5 (!!!) peräänajoa otin vastaan, joten kyllä oli todella sikaa ajoa tietyiltä kuskeilta. Anteeksi vaan että näin suoraan asian ilmasen. Näistä ilmeisesti jotkut saivat rangaistuksia kyllä myöskin. Ja mitä nyt siinä juttelin muiden kanssa niin en käsittääkseni ole ihan yksin tämän mielipiteeni kanssa.

Tarkistin tuossa rangaistuslistat ja TSP-10 luokan A-finaaleissa jaettiin 7 Stop-go-rangaistusta. Eli kyllä puusilmät on siellä jotain yrittänyt nähdä, mutta kaikkea ei vain pysty näkemään. Enemmänkin olisin huolissani, että miksi ajokäyttätyminen oli niin törkeää TSP-10 luokan A-finaaleissa. Onko tähän sitten ratkaisuna automäärän pienentäminen finaaleissa tai rataprofiilin helpottaminen?
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #37 : 27.02.08 - klo: 14.52 »
Niin ei ole tuo tuomaronti helppoa kun alkaa enemmän tapahtumaan radalla...
Niin kauan kuin kuskit pysyy pääsäntöisesti herrasmiehinä ja tapahtumia on vähän on tuomarointi vielä suhte "helppoa" mutta kun alkaa ropisemaan joka puolella niin menee tilanne melkein mahdottomaksi.
Täytyiskö näihin A-finaali lähtöihin saada tuomarit niin kuin on muissakin rata-auto luokissa. Eli melkein joka mutkassa olis nostajan lisäksi myös ratatuomari ?
Taitaa ajatus kaatua omaan mahdottomuuteen...

Muuten olen Spif kanssa samoilla linjoilla että tuomareita täytyis lisätä ja mielummin niin että molemmille päiville on omat kilpailun vetäjät ja tuomarit.
Noin kun itsekkin yritin 2 päivää olla Jussin, Velin ja JuPe:n apuna tuomaroinnissa niin meikäläisellä oli Sunnutain puolessa välissä jo olo että mää olen ihan liian vanha näihin hommiin...

No mukavampiin asioihin välillä ja Ylistaron kisat oli minusta hieno tapahtuma ja todella toivois että tulevaa Seinäjoki jatkais kisojan järjestämis perinteitä näistäkin pulinoista huolimatta.
Palkintokeksit oli myös mahtava homma, varsinkin kun ne oli tosi hyviä keksejä.

RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #38 : 27.02.08 - klo: 15.22 »
Tuohon aikaisemmin kirjoittamaani viestiin liittyen haluaisin vielä painottaa että en millään tapaa arvostellut itse tuomarointia, vaan sen tarvetta joka on tietysti ihan kuskeista kiinni.

Radalla vietiin kuin vierasta sikaa. :p

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #39 : 27.02.08 - klo: 19.48 »
Rataprofiilin suunniteleminen on aina kakspiippuinen juttu, kokemusta on nyt noin 3 SM radan teosta Ylistaroon.
Siinä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko kaamea sumppu (eli ratakaistan leveydeksi 2m sekä pääsuora myöskin kapeammaksi) tai avoimempi rata johtuen mm. mattojen lukumäärästä.
En usko että teknisen sumpun kannattajia on paljoa, koska rata tulee jo nykyiselläänkin helposti liian kapeaksi (tai oikeastaan 2m leveäksi mutta se näyttää jo kovin kapealta, ja tietysti tuntuu ajettavuudessa).
Jos mattoja olisi 1 lisää olisi tilanne jo toinen ja rata saataisiin monipuolisemmaksi. Sitten tulisi toki jo kisapaikan tilaongelmat, miten mahdutaan mekkaamaan jne.
Yritystä oli saada kisoihin kanttareiden lisäksi mollia, mutta sitä asiaa ei ripeällä aikataululla saatu tätä kilpailua varten tehtyä. Kenties ensi kerralla :wink:
"stilovideoita" katseltuaan, ei voi muuta kuin todeta, ei siitä tosiaan voi yhtään sumpumpaa tehdä.
Mikäli tuohon tilaan tehtäisiin, niin sitten vasta sota syttyisikin. (onhan se jo koettukin)
Kyllä siinä saatiin järjestys kaikille kisaajille, ja aika pieni on se osanottajajoukko, joka halusi haastetta lisää rataan.

Ei radassa mitään vikaa sinänsä ollut enemmistön osalta, ja se on ollut kaikille sama kuitenkin.
Varikollakin oli yllättävän paljon tilaa.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #40 : 28.02.08 - klo: 20.59 »
Nyt videolinkin alta löytyy lisää videoita (tss a-fin 2, C-12 B-finaalit, tsp&tsm ekat a-fin)
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Keppana

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #41 : 28.02.08 - klo: 22.03 »
Tässäpä olisi juniorin edesottamuksia videolla.

http://www.youtube.com/watch?v=-bozQyOLCVc  TSP-10 A-Final 1

http://www.youtube.com/watch?v=FjP9mdQ3REk  TSP-10 A-Final 2

http://www.youtube.com/watch?v=ybzUnRQEXL0  TSP-10 A-Final 3


Kisat oli hyvin järjestetty, ja kaiken kaikkiaan ne meni kohtuu hyvin, yhtä asiaa lukuun ottamatta,
tuomarin kommentteja ajotyylistä. Stoppareitahan siellä jaettiin itsekullekkin aika lailla.
No, meidaän juniori meni sitten kysymään toisen finaaliajon jälkeen tuomarilta stoppareiden tarkemmista syistä,
kuulin itse vasta ne syyt myöhemmin, niin pistää kyllä vähän mietityttämään. Kuulin kyllä kisapaikalla jo
jonkinverran, laskentaa hoitanut nuori herra mainitsi asiasta. Jokainenhan voi noitten videoitten perusteella
analysoida ajotyyliä, oliko se sittenkin aivan liian agressiivista, huoletonta ja kolarointeja täynnä,
ole itse henk.koht vähän eri mieltä.
Ymmärrän täysin että se tuomaroiti ei ole helppoa, tapahtumia ja tilanteita on koko radan matkalla
ja niitten seuraaminen "syö miestä".

Mitä tulee sitten noihin kolarointeihin, niin olen sitä mieltä että profiili oli ehkä sittenkin aivan liian
nopea, kovavauhtisia mutkia. Todelliset ohituspaikat puuttui. Profiilihan ei ollut huono, en sitä meinaa.
Vaan kun mutkavauhti kasvaa ja jonossa ajetaan, vieläpä aika lähellä edellämenevää, niin sitten kun sen jonon
ensimmäinen tai vaikkapa toinen auto tekee pienen virheen ja joutuu löysään kaasua, niin takana oleva tulee
takuuvarmasti konttiin, ja siinä on sitten heti useanpi auto vaikeuksissa, tietysti tuo tilanne voi sattua
niinsanotussa kaksintaistelussakin.
Tommosia tilanteitahan sattui juurikin viimeisessä finaalissa, kaikkea kolarointeja en itse nähnyt, eikä ne kyllä
tarttunut videollekkaan, mutta en sitten mene sanomaan että montako suoranaista peräänajoa tapahtui,vai oliko juurikin
kyseessä tuo edellä mainittu tilanne, niin kuin se yleensä on. Ja tuommoisessa tilanteessahan kärsijän rooliin joutuu se
takana tuleva, mikä periaattessa onkin ihan oikein, vaikka se edellä menevä onkin tehnyt sen virheen. Taatusti sinne ei
kukaan mene romurallia ajamaan, tai ajamaan sikamaisesti, tommoisia kolarointeja nyt vaan yksinkertaisesti sattuu joskus.
Luulenpa että kaikki sitä pientä rattia veivaavat ovat joskus ajaneet jonkun toisen auton perään, ja jonkun toisen
kisa on mennyt sen takia piloille. Luulisi olevan jonkinverran ymmärrystä.
Kyllähän se tietysti pistää vi......taan jos joku tulee konttiin ja hyvä kisa menee persiilleen,
mutta kylmä tosiasia on se että tollasia tapauksia vaan sattuu, joko puolivahingossa tai sitten
huolimattomuudesta johtuvana. Onhan se hyvä että tällaiset asiat nostetaan esille ja niistä keskustellaan,
josko niistä sitten on mitään hyötyä, mutta jokainen voi mietiskellä asiaa molemmilta kanteilta, sekä siellä
peräänajajana että siinä peräänajon kärsijänä. Tuntuu kuin kaikilla touring kuskeilla tosiaankin puristaa se
pipo päätä. :grin:
Ei muuta kuin kaikille hyvää kisamenestystä seuraaviin FTT kisoihin, toivottavasti taas opimme jotain uutta
tästä kyseisetä hienosta lajista.

PS: Jussi, ei sitten oteta herneitä nenuun tästä pienestä avautumisesta, sullekkin antoisia hetkiä lajin parissa.

PPS: Matti, ei se juniori ihan suoraan tullut sun konttiin sieltä stoppari paikalta, niin kuin mulle kommentoit. :mrgreen: Tsemppiä

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FinTrack Tour 2008 Ylistaro - Virallinen kisatopic
« Vastaus #42 : 01.03.08 - klo: 13.13 »
Rataprofiilin suunniteleminen on aina kakspiippuinen juttu, kokemusta on nyt noin 3 SM radan teosta Ylistaroon.
Siinä on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, joko kaamea sumppu (eli ratakaistan leveydeksi 2m sekä pääsuora myöskin kapeammaksi) tai avoimempi rata johtuen mm. mattojen lukumäärästä.
En usko että teknisen sumpun kannattajia on paljoa, koska rata tulee jo nykyiselläänkin helposti liian kapeaksi (tai oikeastaan 2m leveäksi mutta se näyttää jo kovin kapealta, ja tietysti tuntuu ajettavuudessa).

Ei kannata miettiä liian joko tai. Koska esim ko radan tekeminen peilikuvana olisi tuonut yhden tosi haastavan kohdan.
Jos olisin ollut itse mukana kilpailijana, niin antaisin radasta täyden 10.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net