Kirjoittaja Aihe: Mollat  (Luettu 2570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mollat
« : 29.04.03 - klo: 22.11 »
Miltei jokaisen kisan palautteessa on valitettu sitä, kuinka hankalaa on ajaa mollien päällä ja kuinka mollat ovat pilanneet kisat.
 Nyt herääkin kysymys, millainen on oikeaoppinen molla? Jos jollakin on tietoa mollan oikeasta muodosta, korkeudesta,koosta, materiaalista,väristä ja vielä mistä niitä saa, niin ei muuta,kuin tietoa tänne.
Tietysti jos säännöissä olisi määritelty mollan mitat, niin aina parempi.
En voi olla sanomatta,että kaikissa kisoissa mollat on ainakin pyritty asettamaan ajolinjojen ulkopuolelle radan sivuun. :wink:

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Mollat
« Vastaus #1 : 30.04.03 - klo: 10.01 »
Radan rakennushan on hyvin perustavaa laatua oleva kysymys autourheilussa eli hyvä, että vihdoin joku tuo tämän asian esille. Ilman rataa on turha ajaa, mutta silti rataan ei juuri huomiota kiinnitetä.

Ymmärrän toki, että radan merkkaus sisätiloihin on haastava tehtävä jos se halutaan toteuttaa esikuvansa mukaisesti, koska rata pistetään rullalle kisan jälkeen.

Tämä radan merkkaus kysymys on monimutkaisempi juttu kuin pelkästään mollan muoto, mutta oikeaoppinen mollanmuodon määritelmä voisi mielestäni olla seuraavanlainen:

1. Auton osuessa normaalilla tilannenopeudella mollaan, siten että vain toisen puolen renkaat osuvat esteeseen olisi auto saatava takaisin hallintaan rataleveyden sisällä.
2. Oikaisuesteen yliajettaessa tulisi auto palata takaisin maanpinnalle ennen rataleveyden loppumista ja saatava hallintaan ennen vastakkaiseen suuntaan kulkevaa ratalinjaa tai seinää.

Karkeat oikaisut estetään esim. pahvista rakennetuilla hidasteilla tms. Ei kuitenkaan sellaisilla mistä auto ei omin voimin pääse irti.

Toisaalta vastaus kysymykseesi mollasta on vastaus on hyvin yksinkertainen

Paras molla = ei mollaa

Ei Häkkinenkään ajanut tai nykyään Räikkönenkään aja mollista tehdyllä radalla. He ajavat kanttikivien välissä.

Kiimingin radalla käytimme kahdessa kohdassa radan keskivaiheilla lasikuidusta tehtyjä reunuksia. Nämä matalammat oikaisuesteet olivat tässä kohdassa juuri sitä varten, että autot eivät pikkukosketuksesta sinkoile pääsuoralle, joka kulki juuri vastakkaiseen suuntaan. Oikaisuesteen runko on tehty pahvilaatikon aaltopahvista, joita on neljä kerrosta päällekkäin leikattuna pyramidimaisesti.

Katso oheiset kuvat...

http://rcnetti.wmhost.com/kuvabig.php?cat=oulu03&i=13

http://rcnetti.wmhost.com/kuvapre.php?oulu03

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #2 : 30.04.03 - klo: 10.36 »
HOJ:n kanssa samalla linjalla. Jos suhteutetaan mollien korkeus autoihin, on aikalailla sama kuin F1:ssäkin kanttarit olisivat noin metrin korkuisia.

Allekirjoittanut on vakaasti sitä mieltä, että ajan mieluummin puhtaalla lankkubaanalla, kuin radalla, jossa mollista lentää 10m kun niihin hieman osuu, eikä aina välttämättä edes omasta virheestä, vaan kilpailutilanteen tarjoamista tönimisistä yms.

Lankkubaana on "rankka" mutta ei virheitä "tarvitse tehdä"... Jos Räikkönenkin ajaa kokonaan kanttarin yli, ei auto lennä esim Monacossa Casinon yli biitsille.... :) Lankku pysäyttää menon, hieman kuin katuradan aidat.

Jokatapauksessa Kuusankoskella ja Oulussa oli kisoissa "mollat" jotka eivät heitä, vaan antavat mahdollisuuden ajaa tarkasti ilman 10m ilmalentoa. Vanerista tehdyt esteet ovat toimivia, kunhan päät on viistetty siististi.

Tuota mieltä..  :wink:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #3 : 30.04.03 - klo: 10.45 »
Kuusankosken mollat selkeästi tehty ajatuksella.
Nopeissa loivissa vekeissä pystyi jopa roikottamaan sisempiä pyörä vanerin päällä, mutta toissaalta, vaikka kaikki neljäkin pyörää olisivat mahtuneet mollan päälle ei mollien liukkaus taas tätä sallinut, joten varsinaista oikaisua eivät mollat mahdollistaneet.
Näin juuri pitäisi mollien toimia, estää oikaistu, muttei lähettää autoa kiertoradalle.
-Pekka

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
Mollat
« Vastaus #4 : 30.04.03 - klo: 10.54 »
12mm MDF levystä tehdyt esteet toimii kin reuna on loivasti viistetty.
Niistä voi tehdä palapelityylisiä sisäkaarteen palasia ja vielä kin leveyttä laittaa 30-50cm niin liukkaalla levyllä on mahdoton tehdä oikaisuja.
lisäksi 12mm paksuinen levy ei heitä autoa kiertoradalle.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa Aki

  • Jäsen
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #5 : 30.04.03 - klo: 11.07 »
Jos molla on erittäin liukas niin silloin sen ei tarvitse olla kuin Max 1.5senttiä korkea, jolloin auto ei lennä kiertoradalle.

Jos molla on erittäin liukas niin siitä ei pysty oikaisemaan,mollan päällä ajaminen auto hallinnassa on erittäin vaikeaa.
Save MrGreen Forever!!!

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Mollat
« Vastaus #6 : 30.04.03 - klo: 11.26 »
Minäkin hoj:in kanssa samoilla linjoilla. Oulussa käytettyjä paria oikaisuestettä on meillä useampia ja niitä käytettiin eräillä messuilla vuosi sitten, jolloin niitä oli koko radalle yhtä mutkaa lukuunottamatta. Yllättäen kahden päivän aikana kaatoja tuli mutkassa jossa oli normaalit mollat. Nuo pahvista tehdyt loivat kanttarit olivat kaikkien messulla ajaneiden mielestä erinomaiset. Niiden yli pystyi ajamaan huoletta, mutta liika ylittäminen aiuheutti pienen ilmalennon ja renkaiden luistamisen kanttarin päällä. Kun jokainen järjestäjä vain jaksaisi tehdä tuollaiset... Vaasassakin oli ilmeisesti vaneerista tehdyt kanttarit mutta niitä ei ollut ilmeisesti viistetty päistä, joka aiheutti komeita pomppuja välillä... :-)

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #7 : 30.04.03 - klo: 12.11 »
Yippo: Vaasan viistämätön vaneri myös hajotti ikävästi vanteita.

Jos lajista halutaan näyttävämpi niin silloin ei mollia tarvi käyttää, vaan joka paikkaan tehdään kanttarit.

Verrataan esimerkiksi mikroautoratoja. Kummalla radalla ajettavaa kilpailua katsoisitte mieluummin: marketin parkkipaikalle autonrenkaista kyhättyä sokkeloa vai Mika Salo Circuitissa ajettavaa kamppailua?

Aki: Onko kanttarin pidolla tai liukkaudella niin suurta merkitystä? Pito on kuitenkin enimmäkseen ulkokurvin puoleisilla renkailla. Vai sijaitseeko mainitsemasi molla nimen omaan ulkopuolella?
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Aki

  • Jäsen
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #8 : 30.04.03 - klo: 12.25 »
jos molla on liukas niin siitä ei ole mitään hyötyä ajaa ylitse, jolloin autosi spinnaa ja menetät aikaa, huonolla tuurilla muutama auto voi mennä ohitse.
Save MrGreen Forever!!!

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #9 : 02.05.03 - klo: 22.01 »
Kyllä molla sellainen saisi olla että oikaisu ei kertakaikkiaan onnistu, ei edes osittainen yliajaminen. Ja molla saisi aiheuttaa mieluummin ilmalennon, sillä spinnannut auto saattaa jäädä ajolinjalle keula väärään suuntaan jolloin voi sattua tuhoisia nokkakolarieta perässä tulevien kanssa.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Mollat
« Vastaus #10 : 03.05.03 - klo: 17.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
Kyllä molla sellainen saisi olla että oikaisu ei kertakaikkiaan onnistu, ei edes osittainen yliajaminen. Ja molla saisi aiheuttaa mieluummin ilmalennon, sillä spinnannut auto saattaa jäädä ajolinjalle keula väärään suuntaan jolloin voi sattua tuhoisia nokkakolarieta perässä tulevien kanssa.


Kuusankosken FT-kisa osoitti, että matalat, enemmänkin kanttarit, kuin mollat, toimivat aivan oivasti, eikä yllämainitun kaltaisia tilanteita syntynyt enempää kuin aiemminkaan.
Ei linkoja vaan kanttareita, kiitos, namm.
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Mollat
« Vastaus #11 : 04.05.03 - klo: 00.47 »
Lainaus käyttäjältä: "TapHaap"
12mm MDF levystä tehdyt esteet toimii kin reuna on loivasti viistetty.
Niistä voi tehdä palapelityylisiä sisäkaarteen palasia ja vielä kin leveyttä laittaa 30-50cm niin liukkaalla levyllä on mahdoton tehdä oikaisuja.
lisäksi 12mm paksuinen levy ei heitä autoa kiertoradalle.


MDF- levy ja muotoillut mollat (kanttarit) vaikuttavat tähänastisista parhaimmalta idealta. Lisää vinkkejä otetaan vastaan liittyen esim valmistustekniikkaan tms