Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 915553 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #690 : 04.03.09 - klo: 12.55 »
Ette ole vielä paljastaneet ensikesän gt luokan palkintoja, mutta todella suurista summista taitaa olla kyse kun tässä vaiheessa jo voitetaan kisoja kaikin mahdollisin keinoin.

Mikäli ajoporukka on samaa tai samanlaista kuin viime kesänä niin väitän ettei kenelläkään ole mitään mielenkiintoa ryhtyä minkäänlaiseen vilunkipeliin tai alkaa satsaamaan mielettömyyksiä johonkin rtr moottorin virittämiseen.

Muistakaa nyt ihmiset että ne ovat leluja millä te ajatte ja koko touhu on tietääkseni osallistujille lähinnä harrastusta.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #691 : 04.03.09 - klo: 12.57 »
Ajatuksia moottoriasiasta, kun kerran kysyttiin.

Kyseisten RTR-koneiden kohdalta kokemusta ei allekirjoittaneelta (tietenkään) löydy, mutta jos katsoo tilannetta TP-10 -luokassa, niin kärkipään koneet on Suomenkin kisoissa järjestäen "viilattuja". Finaalit on 45 minuuttia pitkiä, eikä luotettavuus tai mahdollisesti kasvanut polttoaineen kulutus ole ongelmia.

Tulevalle kaudelle TP-10 säännöt muuttuivat EFRA-tasolla sellaisiksi, että alkueriin lisättiin ajoaikaa 2 minuuttia ja samalla tuli pakollinen välitankkaus. Tämän seurauksena tankin kesto voi olla lyhyempi kuin tuo reilu 5 minuuttia, ja moottoreita tullaan varmasti muokkaamaan sen mukaan.

Lienee turha "kauhuskenaario", mutta voi vain kuvitella mikä on mahdollista, jos GT-kisoissa ajetaan yhden kierroksen mittainan aika-ajo ja käytössä on vielä vapaa nitromäärä polttoaineessa. Koneiden määräähän ei ilmeisesti oltu rajoitettu kilpailua kohti? ;)

Se on totta mitä HOKE tuossa sanoi, että osaava kuski voittaa varmasti kokemattomamman kaverin, vaikka sillä olisi kuinka viilattu kone. Ajan mittaan tason noustessa näitä osaavia kuskeja alkaa olla enemmän ja erot heidän välillään ovat todella pienet. Kenties jossain vaiheessa jotain heistä alkaakin kiinnostaa koneen viilaus. Ja tuo pitoasiakin varmasti paranee huomattavasti viime kesästä kun vapaalla renkaalla ajetaan. Kun mietitte näitä juttuja, niin kannattaa pitää mielessä, että teho on rata-autoilussa huomattavasti suuremmassa roolissa kuin krossikisoissa.


Näin järjestäjän roolissa toivoisin vielä sääntöihin jotain selkeitä teknisiä seikkoja, millä pystytään määrittelemään kelpaako joku auto luokkaan. Eli missä vaiheessa joku krossarimuunnos, ei olekaan enää krossarimuunnos vaan "liikaa rata-auto" (kardaani C-8). Samalla pitäen mielessä, että kuinka paljon noita RTR-autoja saa muuttaa (esim. tuo IGT 1:n pohjan suoristaminen ja tämän tyyppiset asiat). Muissa rataluokissa on enemmän tai vähemmän arkipäivää rakentaa autoihin uusia jousitusgeometriota ja sovittaa tukivarsia ja sen semmoisia muista autoista.

Rengasasiasta myös sellainen kommentti, että onko tarpeen rajata etu ja takarenkaat myös saman tyyppisiksi? Kun kerran rengasmerkki on vapaa, niin löytyy varmasti renkaita, missä ei kovuusmerkintöjä ole, jolloin renkaiden toteaminen erityyppisiksi ei katsastuksessa onnistu. Lisäksi ihan harrastajan kannalta erikovuiset renkaat edessä ja takana on helppo ja selkeä säätökohde, millä saa ongelmaisen auton rauhoitettua helposti. Eikö pelkka määritelmä, että saman kokoiset edessä ja takana riittäisi?


Hienosti on säännöt menneet eteenpäin ja tarkentuneet tässä viime päivinä . Tiedän hyvin, ettei ole helppoa yrittää pistää kasaan uuden luokan sääntöjä. Varsinkin kun neuvojia joilla on vahvoja mielipiteitä ja kova ääni löytyy vaikka kuinka.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #692 : 04.03.09 - klo: 13.10 »
Ette ole vielä paljastaneet ensikesän gt luokan palkintoja, mutta todella suurista summista taitaa olla kyse kun tässä vaiheessa jo voitetaan kisoja kaikin mahdollisin keinoin.

Mikäli ajoporukka on samaa tai samanlaista kuin viime kesänä niin väitän ettei kenelläkään ole mitään mielenkiintoa ryhtyä minkäänlaiseen vilunkipeliin tai alkaa satsaamaan mielettömyyksiä johonkin rtr moottorin virittämiseen.

Muistakaa nyt ihmiset että ne ovat leluja millä te ajatte ja koko touhu on tietääkseni osallistujille lähinnä harrastusta.

Ah... juuri näin.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #693 : 04.03.09 - klo: 13.17 »
Ulkopuolisille ainakin leluja, joillekin "jäähdyttelyluokka" ja toisille kilpa-autoilua.

Ihan hyvä muistutus sinänsä, se vaan nyt oikein riitä perusteeksi just mihinkään mikä on sallittua tai ei ole.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #694 : 04.03.09 - klo: 13.44 »
Lienee turha "kauhuskenaario", mutta voi vain kuvitella mikä on mahdollista, jos GT-kisoissa ajetaan yhden kierroksen mittainan aika-ajo ja käytössä on vielä vapaa nitromäärä polttoaineessa. Koneiden määräähän ei ilmeisesti oltu rajoitettu kilpailua kohti? ;)

Jäin tätä funtsimaan viime lukukerran jälkeen myöskin...   toki koneen asetuksia voi säätää esim: kurkkua vaihtamalla ja toki jos viitseliäisyyttä riittää niin on eri kone aika-ajoon kuin "kisalähtöihin", toisen voi tässä tapauksessa vetää melkoisen "hajoan liitoksistani" seokselle ja toisella sitten vähän turvallisemmin...   ...toki tämä vaatii ratinvääntäjältä sen verran taitoa että osaa sen radalla hyödyntää omaksi edukseen.

Sääntöihin siis rajoitus moottorien kappalemäärään / kisa
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #695 : 04.03.09 - klo: 14.18 »
Ajatuksia moottoriasiasta, kun kerran kysyttiin.
...
Samaa mieltä.

Kuten viimeksi kirjoitin ja muistutin niin näitä sääntöjä luodessa on otettava huomioon tämän luokan kasvaminen ja todellakin jos (ja kun) taso kovenee ja erot kärjessä pienenee niin kiinnostus sen pienen (tai suuren) edun löytämiseen, esim moottoritehossa, alkaa kasvamaan.

Jos moottorisäännöissä ei kielletä virittämistä, osien muokkaamista, tarkoittaa se että sitä tullaan tekemään - se on aivan varma juttu. Varmaankaan ne jotka tulevat ajamaan luokkaa "jäähdyttelyluokkana" esim M8 rinnalla ei tämmöinen nysvääminen kiinnosta, mutta ne jotka ajavat vain tätä luokkaa sarjamestaruuspokaali silmissä kiiluen tekevät varmasti kaikkensa.

Kuten Mikakin on jo linkittänyt niin GO-moottoreihin löytyy jopa valmis virityssatsi - kuka osaa sanoa, että onko se tehty itse vai onko ostettu valmiiksi - kokonaan laiton moottori?
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #696 : 04.03.09 - klo: 15.22 »
Yhtä asiaa mä ihmettelen kaikkein eniten...
Tämä luokka on vasta aivan tuore eikä edes puolet asioista ole kenenkään tiedossa kaluston suhteen jne jne jne.
Vasta yksi kesä takana kun ylipäätään on jotain kisaamista näillä ollut.
Kuskeja on aika vähän ja luokka vasta nostamassa päätään.
Ja jo nyt höpistään sarjamestaruuksista jne.
Tiukoista AKK:lle menevistä virallisista säännöistä ja SM luokaksi tekemisestä vaikka koko halvatun luokka ei ole yhtä ainuttakaan kisakautta edes läpi vienyt.
Tuleva kesä tulee varmasti olemaan opettelu kausi tälle koko luokalle.
Ja vasta kesän aikana selviää mihin sääntöihin ihan oikeasti tarvitsee paneutua kunnolla.
Eihän renkaitakaan ole testattu kuin muutamaa hassua.
Autojen suorituskyky eroja ei oikeasti ole päästy havaitsemaan kuin yhdessä kylmässä kisassa... Ja tämäkin lähinnä parin automerkin kesken.
Aivan turha höpistä kiveen hakatuista säännöistä ja pitkästä tähtäyksestä.
Jos nyt teette jotku säännöt niin takaan ja alleviivaan että teette mitä tahansa niin jo ollaan syksyllä tekemässä sitä ja tätä muutosta luokkaan.

Tärkeintä kun olis tehdä helpot ja fiksut säännöt jotka on helppo viedä läpi sellaisenaan virallisissa kisoissa ja myös kerhokisoissa.
Helpot säännöt yms tuo harrastajia nopealla syklillä lisää... Turhat sääntökoukerot kauhistuttaa varsinkin aloittelevaa ja kynnys osallistua on reilusti isompi.
Koko luokalle ja harrastukselle olisi tärkeintä että varsinkin kun ollaan alkuvaiheilla, saataisiin ensin paljon harrastajia, kaikki merkit samalle viivalle ja kokemusta kalustosta edes yksi kausi.

Aivan hullua että jauhetaan koneen viilaamisesta kun ei kenelläkään ole edes käsitystä mikä rengas toimii parhaiten jne.
Pikkusen maanläheisempi lähestymistapa nyt oikeesti eikä höpistä tason kovenemisesta, sarjamestaruuksista jne jne... MM kisat... whuuuu
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 15.25 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #697 : 04.03.09 - klo: 15.38 »
Ei nyt liene iso vaiva lisätä sääntöihin että koneiden viilaaminen hylkäyksen uhalla kielletty.

Sun konetta ei tulla avaamaan ettei mene pölyn murunen sisään  :kiss:

Mä olen vaihtanut GXR28 etulaakerin Tattiksella parikin kertaa p*skasin käsin ja niissä oloissa ja hienosti pelitti kauden loppuun asti. Tommonen RTR kössi on kuin venäläinen ilmantorjuntatykki, se toimii jos toimii eikä ole turhan tarkka pienistä murusista, kunhan kiertari ei ole väljä ja etulaakeri ei vuoda.

BTW, Hoke, otahan iisisti, kritisoit aika isoa jengiä nyt. Sä olet just niitä jätkiä jotka tulee valmiiseen pöytään ja kritisoi kovalla äänellä muiden panostusta. Tekisitkö meille säännöt kerrankin, vaikka edes esimerkiksi kuinka se pitäisi oikein tehdä?
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 15.51 kirjoittanut Mika R »

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #698 : 04.03.09 - klo: 15.56 »
Ei nyt liene iso vaiva lisätä sääntöihin että koneiden viilaaminen hylkäyksen uhalla kielletty.

Sun konetta ei tulla avaamaan ettei mene pölyn murunen sisään  :kiss:
Mitenkäs tuo koneiden viilaaminen sitten todennetaan ja hylkäyksiä jaetaan jos konetta ei avata..kai tuo koneeen avaamattomuus koskee sitten joka ukkoa ja akkaa..
Tämä oli sitten ihan rakentavassa hengessä kirjoitettu..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #699 : 04.03.09 - klo: 16.00 »
Joo aivan, hyvä että otit esille, koska olin just lisäämässä että voidaanhan sopia tällainen nykymaailmaan hyvin sopiva sääntö -

Moottorin viilaaminen hylkäyksen uhalla kielletty, mutta kilpailijan moottoria ei voida avata ilman hänen suostumustaan.

Eli jos nyt vaikka meikäläiseen kohdistuisi jotain syytöksiä niin mielihyvin avataan pata ja katsotaan. Jos taas joku ei sitä lupaa myönnä, niin ei sitten. Ja sitten ei voida sillä perusteella tätä kaveria hylätäkään.

Eikö tämä olisi aika herrasmiesmäinen sopimus hyvässä hengessä, no?
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 16.04 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #700 : 04.03.09 - klo: 16.05 »
BTW, Hoke, otahan iisisti, kritisoit aika isoa jengiä nyt. Sä olet just niitä jätkiä jotka tulee valmiiseen pöytään ja kritisoi kovalla äänellä muiden panostusta. Tekisitkö meille säännöt kerrankin, vaikka edes esimerkiksi kuinka se pitäisi oikein tehdä?

Mietippäs nyt ihan kahteen kertaan... tai kuinka monta kertaa sun tartteekaan miettiä ennenkuin menee jakeluun että minä en todellakaan ole "niitä jätkiä" joka valmiiseen pöytään tulee ja kririsoi muiden tekemisiä.
Mikäli tällähetkellä olisi aikaa kuten oli vuosi sitten niin minä olisin mukana hommia vääntämässä, kuten tein jo monta vuotta sitten.

Mun työpanoksella on kyllä muutamat kisat duunattu, talkoita tehty räntäsonta keleissä jne.
Älä jumankauta tule tuollasta mulle sanomaan.
Tuo nimittäin meni linjan yli ja tiedät sen itsekin kun vähän ajattelet.
Tai tule sanomaan se kasvotusten.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #701 : 04.03.09 - klo: 16.06 »
Joo aivan, hyvä että otit esille, koska olin just lisäämässä että voidaanhan sopia tällainen nykymaailmaan hyvin sopiva sääntö -

Moottorin viilaaminen hylkäyksen uhalla kielletty, mutta kilpailijan moottoria ei voida avata ilman hänen suostumustaan.

Eli jos nyt vaikka meikäläiseen kohdistuisi jotain syytöksiä niin mielihyvin avataan pata ja katsotaan. Jos taas joku ei sitä lupaa myönnä, niin ei sitten. Ja sitten ei voida sillä perusteella tätä kaveria hylätäkään.

Eikö tämä olisi aika herrasmiesmäinen sopimus hyvässä hengessä, no?

Jessus...
Tarvitseeko noin turhaa pykälää sitten edes sääntöihin laittaa???

EI!!!


Poissa kanadanmajava

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #702 : 04.03.09 - klo: 16.11 »
Kiva, että säännöt ovat jo saatu niin pitkälle, että niistä on alustavat versiot saatu julkaistua. Olin ajatellut seurata sääntöjen etenemistä passivisesti osaa ottamatta, ja päättää vasta sitten sarjaan osallistumisen. Sarjaan osallistuminen ainakin jossain määrin siis kiinnostaa.

Sääntöehdotuksissa kuitenkin yksi kohta jäi vaivaamaan. Ihan heti ensimmäisessä kappaleessa on autorajoitteena "...valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set) myytäviin GT- ja Touring autoihin..." tai "M8-luokan auton tekniikkaan perustuvat GT-konversiot". Itse en noihin RTR-paketteihin mielellään koske edes pitkällä tikulla, ja varmaan moni muukin innokas haluaisi rakentaa autonsa itse (myönnän, eivät varmasti kaikki, mutta monet kuitenkin). Jos en siis halua RTR-paketilla ajaa, niin autoni olisi aivan pakko olla M8-luokan autoon pohjautuva.

Olisiko tuota "RTR-vaatimusta" jotenkin mahdollista vähän lieventää, jotta mukaan kelpaisi myös auto, joka on rakennussarjasta kasattu, mutta sillä ei M8-johdannaista lähtökohtaa ole?

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #703 : 04.03.09 - klo: 16.13 »
Tästä keskustelun välistä olen taas yrittänyt onkia sitä kultaista jyvää. Vaikkakaan täyttä konsensusta ei moottorin viilausasiasta ole, niin kaikki ovat ilmeisesti kuitenkin sitä mieltä, että aikovat ajaa viilaamattomalla koneella? Kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole sanonut, että aikoo virittää moottoriaan, jos se olisi mahdollista.

Eikös tämä tarkoita sitä, että kaikille on ihan sama vaikka viilaus kielletäänkin, kunhan on kattavat ja asianmukaiset keinot asian kontrolloimiseksi?

Mitenkäs seuraava ajatus:

Lähtökohtaisesti moottoreiden virittäminen/muokaaminen on kielletty kilpailusta ja sarjasta sulkemisen uhalla. Moottorin sääntöjen mukaisuus olisi velvoitettu tarkistamaan ainoastaan siinä tapauksessa, että esim. vähintään kolme kilpailijaa on esittänyt protestin jotain kilpailijaa kohtaan. Jos moottori todetaan sääntöjenmukaiseksi, protestin tekijät vastaavat moottorin tarkastimsesta mahdollisesti aiheutuvista kuluista kyseiselle kilpailijalle.

Eli. Ei viritettyjä moottoreita. Ei jatkuvaa katsastushärdelliä. Ei puhtaasti luottamukseen perustuvaa kontrollia. Vakava seuraamus mahdollisesta kiinnijäämisestä lienee riittävä pelote pitämään viritykset pois, mukaanlukien tarkastus, jos kolme kanssakilpailijaa sitä vaatii.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #704 : 04.03.09 - klo: 16.16 »
No kun nämä GT luokan autot ovat lähtökohtaisesti RTR tai 80% RTR autoja.
Ei taida yhdelläkään valmistajalla olla puhtaasti itse kasattavaa kittiä.
Ja jos onkin niin ei mikään kiellä ostamasta kyseisen luokan rakennussarjaa ja siihen sallittu moottori.

Esim siis Honkkarin saat lähes rtr mallina.
Auto siis on valmiiksi kasattu ja siinä on moottori.
Sähköt puuttuu.
Se on ihan Pro tason härveli joka nyt vaan sattuu olemaan pitkälti valmiiksi kasattu.
Aika paljon siinä on silti itse rävellettävää loppujenlopuksi.
Ei se valmiiksi rakennettu autosta huonompaa tee, ja kukaanhan ei ole kieltänyt purkaa ja kasaamaan uudestaan itse, jos ruuvailusta tykkää.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #705 : 04.03.09 - klo: 16.21 »
Pekalle:

Jenkeissähän tuo on aivan arkipäivää koska kalliit kisapannut alkavat siellä olla tavallisen tallaajan tavoittamattomissa ($$$) niin käännytään virittäjien ja viilajien puoleen. Se voi tapahtua täälläkin. Ja kuten sanottua valmiita viilattuja sylttysettejä voi ostaa jo nyt.

Sinänsä ehdotus ok, korostaisin ehkä itse enemmän vapaaehtoisuutta tarkistusta kohtaan vaikka asia olisikin kielletty korvaamisvelvollisuuden sijaan (siis mitä koituu tarkistettavalle jos tarkistus on turha).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #706 : 04.03.09 - klo: 16.24 »
Tästä keskustelun välistä olen taas yrittänyt onkia sitä kultaista jyvää. Vaikkakaan täyttä konsensusta ei moottorin viilausasiasta ole, niin kaikki ovat ilmeisesti kuitenkin sitä mieltä, että aikovat ajaa viilaamattomalla koneella? Kukaan ei ainakaan tähän mennessä ole sanonut, että aikoo virittää moottoriaan, jos se olisi mahdollista.

Eikös tämä tarkoita sitä, että kaikille on ihan sama vaikka viilaus kielletäänkin, kunhan on kattavat ja asianmukaiset keinot asian kontrolloimiseksi?

Mitenkäs seuraava ajatus:

Lähtökohtaisesti moottoreiden virittäminen/muokaaminen on kielletty kilpailusta ja sarjasta sulkemisen uhalla. Moottorin sääntöjen mukaisuus olisi velvoitettu tarkistamaan ainoastaan siinä tapauksessa, että esim. vähintään kolme kilpailijaa on esittänyt protestin jotain kilpailijaa kohtaan. Jos moottori todetaan sääntöjenmukaiseksi, protestin tekijät vastaavat moottorin tarkastimsesta mahdollisesti aiheutuvista kuluista kyseiselle kilpailijalle.

Eli. Ei viritettyjä moottoreita. Ei jatkuvaa katsastushärdelliä. Ei puhtaasti luottamukseen perustuvaa kontrollia. Vakava seuraamus mahdollisesta kiinnijäämisestä lienee riittävä pelote pitämään viritykset pois, mukaanlukien tarkastus, jos kolme kanssakilpailijaa sitä vaatii.

Joop...
Vaikka tosiaan mieleen tulee edelleen että miksi se sääntö pitää paperille kirjoittaa jos se on kuitenkin ihan sama...
Tällähetkellä tuntuu että ainoa joka viritetyn koneen hommaisi olisi Mika...
Muita se tuskin kiinnostaa yhtään.
No mutta vaikka mika ei myöskään tällaista hommaisi vaan tosiaan kaikki ajaisivat täysin vakio koneilla oli säännöt mitkä tahansa tämän viilauksen suhteen niin miksi tosiaan sääntöpykälää edes laatimaan???
Tätä olen kokoajan ajanut takaa.
Miksi tehdä piiiiiiitkät säännöt kaikenlaisilla koukeroilla jotka saavat vain harrastajat sekaisin ja asiat vaikeasti ymmärrettäviksi, kun voidaan jättää ne käytännössä ainakin ekalle kaudelle turhat asiat kokonaan laittamatta.
Säännöt pysyvät erittäin selkeinä ja yksinkertaisena.
Aloittelevan silmään paketti on yksinkertaisempi ja varmasti helpompi lähestyä.
Ja kun ei tosiaan mitään näyttöä ole koko viilaus asiasta ennenkuin mistään näistä asioista on saatu mitään kokemusta niin miksi kieltää etukäteen.

Sääntöjen loppuun vaan maininta että sääntöjen laatijalla on oikeus sääntömuutoksiin kauden aikana...
Hah.

No mut oikeesti.
Ei mitään uutta luokkaa koskaan perusteta niin että säännöt on heti todella tiukat ja kielletään jopa turhatkin asiat, vaan kielletään selvästi hyötyä antavat asiat ja luokkaan kuulumattomat jutut.
Sitten kun on kokemusta edes parin kisan verran tai mielummin jopa kokonaisen kauden niin sitten tehdään sääntöihin kiristyksiä mikäli se tosiaan on tarpeellista.

Esimerkin voi ottaa vaikka formuloista.
Aikanaan säännöt olivat todella vapaat.
Kunhan pysyttiin tiettyjen rakenteellisten ja moottori sääntöjen sisällä niin muuten oli täysin vapaat kuviot.
Ja kun taas ruvettiin huomaamaan että kaikensortin tietokoneohjaukset yms alkoivat olemaan vain rahamiesten juttuja jne niin ne kiellettiin. Ja tätä linjaahan on vedetty jo ties kuinka kauan.

Sääntöjä on kiristelty ties kuinka moneen kertaan jotta saataisiin mahdollisimman tasaväkiset kalustot ja sitäkautta lisää ohituksia... No jokainen lajia seurannut on jo nähnyt että nämä sääntökiristykset ovat vain ja ainoastaan tappanut lajia.
Kaikki vetää jonossa eikä ohituksia näy koska autot ovat suorituskyvyltään kuitenkin hyvin lähellä samaa tasoa.

No mutta mutta...
Jos tosiaan tämä moottorin virittäminen halutaan säännöillä kieltää niin miksi asiaa tarvitsee sen vaikeammin säännöissä esiin tuoda kuin... "moottorin virittäminen kielletty" PiSte.
Erittäin selkee ymmärtää.
Se on sitten puhtaasti kisa järjestäjän harteilla meinataanko tätä jollain/millä tavoin tarkastaa vai ei...
Sen voi järjestävä taho ilmoittaa kisa ilmossa.
« Viimeksi muokattu: 04.03.09 - klo: 16.33 kirjoittanut *HOKE* »

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #707 : 04.03.09 - klo: 16.58 »
Eiköhän tässä kaikkien tavoitteena ole ollut luoda yksinkertaiset ja helpot säännöt, jotka nimenomaan helpottavat uusien mukaan tuloa ja vähentävät panostusta/kustannuksia.

Yksinkertainen kielto oli alunperin ehdotukseni mutta sitten tuli ongelmaksi asia, että sitä pitää pystyä myös valvomaan. Sitten kyseltiin mielipiteitä valvonnasta ja niitä esitettiin.

Voisiko edellisistä viesteista päätellä seuraavaa:

Moottori virittäminen hylkäämisen uhalla kielletty.
Mikäli kilpailijan epäillään käyttäneen viritettyä moottoria kilpailussa voi tuomaristo esittää kilpailijalle pyynnön tutkia moottori. Tällöin on toivottavaa että kilpailija tähän suostuu, mutta se ei ole pakollista.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #708 : 04.03.09 - klo: 17.08 »
Moottori virittäminen hylkäämisen uhalla kielletty.
Mikäli kilpailijan epäillään käyttäneen viritettyä moottoria kilpailussa voi tuomaristo esittää kilpailijalle pyynnön tutkia moottori. Tällöin on toivottavaa että kilpailija tähän suostuu, mutta se ei ole pakollista.

Minä muotoilisin lauseen näin:

Moottorin virittäminen on kilpailusta ja sarjasta hylkäämisen uhalla kielletty.
Mikäli kilpailijan epäillään käyttäneen viritettyä moottoria kilpailussa voi kanssakilpailijat esittää tuomaristolle pyynnön tutkia kyseinen moottori. Kilpailijan on suostuttava pyyntöön, mikäli pyynnön yhtäaikaisia esittäjiä on kolme tai enemmän.


Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #709 : 04.03.09 - klo: 17.14 »
Lopputuloshan tuossa on ratkaisevin eli tämä toivottavasti pitäisi loitolla ajatuksen kenenkään edes harkitsemasta virittää moottoriaan itse tai rahalla ja silloinhan se juuri palvelisi tarkoitustaan.

Myös valvonta ei koidu suureksi ongelmaksi, koska sitä ei tarvitse "koko ajan" suorittaa. Vain tarvittaessa, jos silloinkaan :)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #710 : 04.03.09 - klo: 17.25 »
Minä muotoilisin lauseen näin:

Moottorin virittäminen on kilpailusta ja sarjasta hylkäämisen uhalla kielletty.
Mikäli kilpailijan epäillään käyttäneen viritettyä moottoria kilpailussa voi kanssakilpailijat esittää tuomaristolle pyynnön tutkia kyseinen moottori. Kilpailijan on suostuttava pyyntöön, mikäli pyynnön yhtäaikaisia esittäjiä on kolme tai enemmän.

Turha keksiä pyörää uudestaan tässä kohtaa.  :wink:

Voidaan toimia ihan normaalin kaikissa muissakin luokissa voimassa olevan vastalausekäytännön mukaan (PA-säännöt kohta 1.5). Eli moottori tutkitaan, jos joku tekee asiasta virallisen vastalauseen. Käytössä normaali vastalausemaksu (minkä saa siis takaisin, jos vastalause osoittautuu aiheelliseksi). Ylläolevassa vaarana se, että joku kolmen kopla ihan vaan kiusakseen pyytää tutkia ihan kaikkien koneet. Vastaavia on nähty ennenkin...

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #711 : 04.03.09 - klo: 18.19 »
Noniin, asiahan on sitten selvä. Hienoa! Kiitos Cale!

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #712 : 04.03.09 - klo: 20.44 »
Ylläolevassa vaarana se, että joku kolmen kopla ihan vaan kiusakseen pyytää tutkia ihan kaikkien koneet. Vastaavia on nähty ennenkin...
Itsellä kävi sama mielessä...ja kun on kuitenkin harrastajia joista toiset osaa säätää koneensa/autonsa huomattavasti paremmin toiset ja vielä jos/kun ajotaidotkin voivat olle aivan eri levelillä niin ikävää jos joidenkin pannuja ollaan vaatimassa auki joka kisan jälkeen.
Vielä kun viime kesänä oli hieman eri merkkien kuskeillakin "vääntöä" ties mistä...no toivottavasti tämä kausi menee ilman älyttömiä "merkki" vääntöjä.
Itsellä on vielä hieman fifty/sixty että osallistunko karkeloihin, mieli tekisi kovasti...alkaa vaan jo nyt olemaan hieman liian monta rautaa tulessa yhtäaikaa.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #713 : 04.03.09 - klo: 22.42 »
Nonnihh, ollaan tultu Draft versioon numero 10. Muutoksia edellisestä:

- Moottorin ja kaasuttimen osien muokaaminen kielletty
- Moottoreita enintään 2 kpl/kisa/kisaaja,
- Yhtäaikaa käytettävät renkaat tulee olla kooltaan samanlaisia
- Pohjalevyn muokkaamine kielletty, saa vaihtaa ns. "optio-osaan".
- Toimikunnan oikeus muuttaa sääntöjä kesken kauden

Mun puolesta tämä vois alkaa olla jo tässä? Jos pilkkuja viilataan, ei tämä homma lopu koskaan. Muistetaan nyt kuitenkin, että täydentävinä sääntöinä käytetään Pienoisautoilun Kilpailusääntöjä, josta löytyy selvitys moneen seikkaan.

Ehkäpä kannattaa pikkuhiljaa aloittaa kaluston hoonaaminen ja keskittyä hakemaan kokemuksia säännöistä ja palata sen jälkeen hieromiseen jos on tarve.

Kiitos tässä vaiheessa kaikille, jotka ovat perustellen jaksaneet asiaa kommentoida.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #714 : 04.03.09 - klo: 22.54 »
Ylläolevassa vaarana se, että joku kolmen kopla ihan vaan kiusakseen pyytää tutkia ihan kaikkien koneet. Vastaavia on nähty ennenkin...
Itsellä kävi sama mielessä...ja kun on kuitenkin harrastajia joista toiset osaa säätää koneensa/autonsa huomattavasti paremmin toiset ja vielä jos/kun ajotaidotkin voivat olle aivan eri levelillä niin ikävää jos joidenkin pannuja ollaan vaatimassa auki joka kisan jälkeen.
Vielä kun viime kesänä oli hieman eri merkkien kuskeillakin "vääntöä" ties mistä...no toivottavasti tämä kausi menee ilman älyttömiä "merkki" vääntöjä.
Itsellä on vielä hieman fifty/sixty että osallistunko karkeloihin, mieli tekisi kovasti...alkaa vaan jo nyt olemaan hieman liian monta rautaa tulessa yhtäaikaa.

Juuri tätä toitotin jo pariinkin kertaan.

Peitsamo vetäskin näköjään ranskalaisin viivoin hommat...
Näin se pitää mennä.
Lyhyesti ja ytimekkäästi ilman sen ihmeempiä selityksiä ja koukeroita.

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #715 : 04.03.09 - klo: 23.33 »
Sun mieles heittelehtii jatkuvasti.
Sinä nimenomaan olit sitä mieltä että sääntöihin pitää saada että viilaaminen on kielletty.
Sinä olit myös sitä mieltä että moottorit katsastetaan.
Mielestäsi se tarkkailu oli myös mahdollista.

Ibibu totes että tarkkailu on mahdotonta.

Mikäli sääntö laitetaan niin se pitää silloin nimenomaan valvoa.
Ja tasapuolisuuden vuoksi koneet pitää tarkistaa kaikilta.
Tämä taas ei oikein onnistu kenttäolosuhteissa kisapäivänä...
Jokainen tajuaa että kisapäivä on jo nyt pitkä ja tekemistä varsinkin järjestäjillä niin paljon että ei siinä enää mitään moottoreita todellakaan lähdetä tarkastelemaan.
Pekka myös totesi että säännöt pitää pystyä perustelemaan.
No miten tuon moottorisäännön perustelee jos ei se ole oikein valvottavissakaan???
Ja ihan oikeesti... Vaikka edellä annettiinkin ymmärtää että RTR koneen viilaaminen todella tuo tehoa ja hyötyä lisää niin mihinkäs tämä väitös perustuu???
Näyttäkää mulle kesällä yksikin viilattu rtr pannu joka on selvästi nopeampi ja polttoaineen kulutus maksimissaan sama kuin viilaamattoman.
Pitää muistaa että jos tehoja viilataan niin polttoaineen kulutus kasvaa ja taas tankkaus vie niin paljon aikaa ettei auta jos jollain viilatulla koneella saa 3 kymmenystä per kierros pois... tankkauksessa se ero menee pakkasen puolelle.

Tehdään vaikka niin että ajetaan mika 15 minuutin hitti vastakkain...
Tämän jälkeen menet ja vaihdat paikalle samanlaisen viilatun koneen...
Voin lyödä kanssasi vaikka vetoa että et pärjää viilatulla koneella sen paremmin kuin rtr koneella...

Ps: puollan minäkin viilaamattomia koneita...
Mutta sitä en puolla että se laitettaisiin sääntöihin, koska valvonta ei oikeasti toimi.







säänö:koneita ei viilata,  kone avataan jos määritelty prosentti muita kuskeja näin haluaa.(enemmistö 51% )ÄÄNestys nimettömänä paperipala hattuun jos kiista tilanne ylipäätään syntyy-.   jos vilunkia löytyy niin kuski kylmästi kisoista pois.

ps.
jos viilaamis sääntöä ei ole. niin onko kone rajoituksiakaan järkeä olla.? konetta pystyy kyllä aikapaljon sorvaamaan jos näin osaa tehdä !

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #716 : 04.03.09 - klo: 23.55 »
Kun kerta niin paljon koneen viilaamisesta tiedät niin todista se viilaamalla pannu sellaiseksi että saat siitä oikeasti hyötyä.
-Lisää tehoa
-Pidempi tankkiväli
-Lineaarinen tehokäyrä

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #717 : 05.03.09 - klo: 00.20 »
itse en ole koskaan avannut edes tällasta pikku pataa. mutta isonpia on sorvailtu ja kylläne samalla periatteella toimii.
jos välttämättä sinun tarvitsee pannuja viilailla  :wink: sitten avoin luokka johon viilatulla pannulla. jos paljon kuskeja tarkoitus saada mukaan niin silloin koneita ei ruveta rassaamaa .mielestäni tuo mestaruus pitäisi ratkaista ajamalla (ei parenmalla tallilla :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #718 : 05.03.09 - klo: 00.27 »
Minun ei tarvitse moottoria viilailla.
Enkä siihen myöskään aikaani tuhlaisi turhanpäiväisen hyödyn toivossa.
Ja minä kyllä tiedän miten porukkaa saadaan mahdollisimman paljon mukaan...
Se ei tapahdu liian monimuotoisilla ja tiukoilla säännöillä.
Aivan turhaan ja väärälle henkilölle tuollaista höpiset.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #719 : 05.03.09 - klo: 00.45 »

- Pohjalevyn muokkaamine kielletty, saa vaihtaa ns. "optio-osaan".


Tällä ilmeiseti ajetaan takaa tätä Kyoshon pohjalevyn oikaisemista?
Itselläni on muokattu pohjalevyä, kun on Inferno ST:n (tarvike-optio)levy,
 johon kairattu vetostartille ja nostokahvalle reikää...
Ei viitsisi tämän vuoksi lähteä monen kympin pehmeää Kyosho-pohjalevyä ostamaan.
Liikaa Kyoshoja