Kirjoittaja Aihe: Torsen tasauspyörästö  (Luettu 66203 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #30 : 27.09.08 - klo: 22.30 »
Mitäs eri valmistajien Torseneja on saatavilla? Hobaon olen löytänyt ja jotain Ofnan malleja, mutta mitä muita löytyisi. Pitäisi saada yhteen projektiin Torsen keskelle ja mahdollisesti eteen. Projekti on sen verran itse tehty, että eri valmistajien osien soveltaminen on joka tapauksessa pakollista eli ei tarvitse olla just johonkin tiettyyn autoon sopiva. Toinen yksilö johon tuollainen kinnostaisi laittaa on Traxxas Revo, mutta ei siihenkään ole suoraan sopivaa tullut vastaan.
« Viimeksi muokattu: 27.09.08 - klo: 22.43 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #31 : 28.09.08 - klo: 10.12 »
En lähde kommentoimaan tuota eri merkkisyyttä, koska en nyt muista miten tuo merkki/aluejaottelu meni.
Siis kun liikutaan hobao/ofna/hong nor/jammin/jne sektorilla ja ostomaasta yms liittyen merkki x voi olla merkki y.


Mutta itse en ole törmännyt 1:8 torseniin kuin kahdella valmistajalla. Toki jos puhutaan LSD-tasauspyörästöistä yleensä, niin sielähän on useita makuja ja hajuja.



Näiden kahden "tunnistaminen:





Tämä on mallia HN, parhaiten tunnistaa tuosta alumiinisesta rummusta joka tulee rattaiden suojaksi.
Värejä on tietty useita, viittaavat hieman siihen että mihin autoon sopivat.









(kuvassa päätydiffi, ulostulot ja ratas erona keskidiffiin)
Tämä edustaa mallia Hobao, tunnistaa parhaiten muovisesta rummusta, metallisesta päädystä ja punaisesta O-renkaasta.
EI pidä sekoittaa spider diffiin, joka on tuosta näkökulmasta liki 1:1 näköinen.
Tätä saa esimerkiksi suomesta hobao finlandista.



Rakenteellisesti diffit on aivan erillaiset, lopputulos on kylläkin sama.
HN diffi on kuten 1:1 audin diffi, sisältää kuusi ratasta, suhteellisen isohkoja. Spurri kahdella ruuvilla kiinni. Ulostulojen vaihto vaatii koko diffin purkamisen.
Hobao diffi sisältää kahdeksan ratasta, pienehköjä. Spurri neljällä ruuvilla kiinni. Ulostulot saa vaihdettua purkamatta diffiä.

Kestävyydestä en osaa sanoa suuntaan tai toiseen, mitään kestotestiä en ole suorittanut, mutta molemmilla diffityypeillä oon käyny samassa autossa kunnolla mailaa antamassa ja ei ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 01.05.09 - klo: 13.37 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Mika R

  • Vieras
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #32 : 28.09.08 - klo: 10.15 »
Omat kokemukset BBF tactylista erinomaiset.

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #33 : 28.09.08 - klo: 10.18 »
Mitenköhän toi torsen toimisi E-hyper 8:ssa? Siinä kun pitää keski diffissä olla 50000 kurat sisällä että ei oo liian etuvetonen.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #34 : 28.09.08 - klo: 10.46 »
MikaR: Pikaisesti silmäiltynä näyttäis samalta kuin xray / fionori (mitenlie kirjoitettiinkin)?, pitää tutkia lisää kun pääsee kännykän päästä koneelle asti.

Enihau, tuo varmastikkin tarjoaa etuja ns ratakuskille, uskoisin että toimivuudeltaan smoothimpi.
Torsen on luonteeltaan aika agressiivinen, siitä tietty löytää hyvät ja huonot puolensa.
Ja toki, toimintaperiaatteeltaan ja lopputulokseltaan nämä eri toteutukset antavat aivan eri lopputuloksen.


Dag0: itsellähän 6s + 2100kv projektit on aina tyssänyt siihen että puolmiljoonainen "litku" keskellä tekee vieläkin auton etuvetoiseksi ja kemppilukolla taas keulii maailman tappiin asti.
En ole vielä ns isojen poikien sähkösetuppia ajanut, mutta 4Sällä torsenin kanssa hieman ajettiin radalla 1:8 grossissa ja rankasti tarjos perään vetoja ja ei keulinut kirveelläkään.



Ja edelliseen viestiin liittyen, tosiaan hobaollahan on torsenia vain yksillä mitoilla, honkkarilla taitaa olla parilla eri mitoilla.
Pääsääntöisesti hobaon diffi toimii honkkarissa/kössissä/jne, ja myös toisinki päi.
Toki jos on joku custom projekti, niin istuuhan ne sinnekkin.
Oon pojille "puhunu", että jos crt.5 "1:12" trukkiin laittais torsenin keskelle, ja taitaa niitäkin projekteja olla pari menossa.
/ Jere Siirilä

Mika R

  • Vieras
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #35 : 28.09.08 - klo: 10.50 »
Jep, Xrayn diffi on pudas kopio tactylista

ja se kirjoitetaan Fioroni, Fionor tekee kalapuikkkoja  :cheesy:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #36 : 28.09.08 - klo: 13.33 »
ja täällä on tulollaan 1 torseni HN,5 ympäristöön kunhan kardaanit ja spur saapuvat kauppiaalta..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #37 : 28.09.08 - klo: 17.49 »
Jep, Xrayn diffi on pudas kopio tactylista

ja se kirjoitetaan Fioroni, Fionor tekee kalapuikkkoja  :cheesy:

Mitenkäs tasauspyörästö eroaa kalapuikosta?  :huh:




 :grin:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #38 : 28.09.08 - klo: 22.12 »
Pari sikailupätkä juutuubissa.
Samat myös paremmalla laadulla httpeellä ladattavissa.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=p1zTGKTkHmk&fmt=18[/youtube]

Tässä Ähtärin suunnalla hiekkamontulla surraamista, traktorikuski tuli parhaille apajille.
"Maasto" oli hieman röykkyistä...
Vakio kytkin, piti hieman sääliä.



Toinen pätkä:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4Yjt4nlznbM&fmt=18[/youtube]


Tässä myös Ähtärin suunnalla, vanhalla lentokentällä.
Hieman tasaisempaa baanaa.
Kytkimenä vakio, mutta palat käännetty väärinpäin.



Ja täältä voi tirkistellä paremmalla laadulla:
http://jesi.5cyl.net/RC/X2-CRT-Pro/
http://jesi.5cyl.net/RC/X2-CRT-Pro/270908_X2_bash.avi
http://jesi.5cyl.net/RC/X2-CRT-Pro/280909_X2_bash.avi
« Viimeksi muokattu: 29.09.08 - klo: 16.33 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #39 : 29.09.08 - klo: 08.58 »
Jep, Xrayn diffi on pudas kopio tactylista

Se ei ole PUHDAS kopio.

Xray aktiividiffi on kuin normaali nestetäytteinen diffi jossa on lisäksi vielä tuo lukko ominaisuus.

Tactyl diffiin et saa öljyjä sisään joten nämä diffit ovat siis erilaiset.

Poissa PEPI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #40 : 29.09.08 - klo: 09.40 »
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Xray aktivediff toimii seuraavalla periaatteella. Kun diffiin kohdistuu veto niin diffi lukittuu ja molemmat ulostulot pyörivät samalla pyörimisnopeudella ja kun veto poistuu diffistä niin diffi toimii kuten normaalit. Tämän lukko ominaisuuden takia diffissä voidaan käyttää löysempää öljyä ja mutkasta ulostulo ei kärsi. Auto todellakin kääntyy mutkaan kun harvemmin ainakaan minulla niin tiukassa mutkassa on kaasu pohjassa.   :grin:

Minullahan on siis tuo aktiivi diffi reiskan vanhassa mallissa xb8ec. Aktiivi diffin laiton jälkeen huomasi todella ison eron. Auto todellakin kääntyy ja lähtee mutkasta ihan erilailla kuin normaalilla diffillä. Oli muuten investoinnin arvoinen osa.  :grin: :grin: :grin:

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #41 : 28.10.08 - klo: 15.19 »
Uusi torsen mallattuna, vähä tarvii sovitella...


/ Jere Siirilä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #42 : 28.10.08 - klo: 15.49 »
 :cheesy:
Saattas kestää!
??aito koko vai suurennettu?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #43 : 28.10.08 - klo: 15.51 »
Audi S2.
( 1:1 )
/ Jere Siirilä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #44 : 28.10.08 - klo: 16.17 »
EI KESTÄ MONSTER-noparilla jos on VAAN audin ??  :afro:
 :afro:
 :afro:
 :afro:
 :mrgreen:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa nallepuh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #45 : 30.11.08 - klo: 22.01 »
Onko HoBao:n torsen etu/taka diffissä samat välitykset kuin niiden spiderssä. Ajattelin laittaa vain eteen sellaisen ja taakse sitten spideri, kun ne torsenit ovat kumminkin aika kalliita, kannattaako vai onko parempia ehdotuksia?

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #46 : 30.11.08 - klo: 22.08 »
Pidät vaan spiderit tai vakiot tai mitkälie, toimii niilläkin hyvin. Monellako kisakuskilla on joitakin torseneitä tms.?
Jere M

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #47 : 30.11.08 - klo: 22.11 »
Monellako kisakuskilla on joitakin torseneitä tms.?

Monessako F1 autossa on abs-jarrut?

Eiköhän se käyttötarkoitus määritä.
/ Jere Siirilä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #48 : 30.11.08 - klo: 23.39 »
Pidät vaan spiderit tai vakiot tai mitkälie, toimii niilläkin hyvin. Monellako kisakuskilla on joitakin torseneitä tms.?

Ei spideriä taakse.
Spideri eteen, joissain tilanteissa keskelle, mutta taakse vakio.
Edessä käytetään torsenia vain harvoissa tilanteissa... itseasiassa suomen radoille ei oikeastaan koskaan.

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #49 : 01.12.08 - klo: 11.11 »
Mutta pointtina, auton saa varmaan sangen toimivaksi ilman kallista erikoisdiffiäkin.
Jere M

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #50 : 01.12.08 - klo: 11.27 »
Ilmanmuuta.
Erikoisempi diffi on vain säätötoimenpide.
Hobao toimii hienosti vakio diffeilläkin.
Monttusilla radoilla varsinkin.

Laittamalla spider diffin eteen, auto muuttuu hivenen agressiivisemmaksi.
Kaasupäällä mutkasta ulos tultaessa autossa on enemmän kääntyvyyttä, ja koska voidaan käyttää löysempää öljyä kuin vakio diffissä niin sisäänkääntyvyys myös paranee.
Torsen diffiä jos käyttää edessä niin auto on taas vielä agressiivisempi mutkissa.
Sisään kääntyessä auto kääntyy todella voimakkaasti sisään ja kaasu päällä auto vetää keulalla erittäin voimakkaasti eturenkaiden osottamaan suuntaan.
Toimii tiukoilla tasaisilla ja pitävillä radoilla... Eli suomen olosuhteissa ei välttämättä koskaan paras vaihtoehto.

Itsellä paras setuppi hyper 8.5 auton kanssa oli edessä ja keskellä spider, takana vakio... Öljyt edestä taakse... 5000/5000/3000
Vantaalla erittäin toimiva oli myös 7000/7000/3000... tämä silloin kun rata oli sileimmillään.

Erittäin röykkyisellä radalla itsellä toimi parhaiten edessä spider, keskellä ja takana vakio... Öljyt 5000/5000/3000

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #51 : 01.12.08 - klo: 11.42 »
Mutta pointtina, auton saa varmaan sangen toimivaksi ilman kallista erikoisdiffiäkin.

Esimerkki:

2-3kw harjattomilla oleva grossi, tuo näytille semmone missä keskellä perinteinen diffi ja ei keuli tai mene eturenkaat 25cm pallona, niin saat banaanin.

Kuten sanoin, käyttötarkoitus ratkaisee.
Kaikki kun ei aja smää nuhasilla .21-.28 tms koneilla.
/ Jere Siirilä

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #52 : 01.12.08 - klo: 13.16 »
Kuten sanoin, käyttötarkoitus ratkaisee.
Kaikki kun ei aja smää nuhasilla .21-.28 tms koneilla.

Yhdyn myös. ^

Pitäisi muistaa et, käyttäjiä sekä käyttötarkoituksia on erilaisia sekä mieltymyksiä.

Itse en radalla ajele, eli on tuo sirkkelinterä eturegaat ongelmana, ja siihen mielestäni on yksi hyvä ratkaisu juuri tämä torsen, tosin muitakin voi olla.

Ei laiskana kuitenkaan tarvitse öljyjen kanssa lähteä lotraamaan.

Ja mitä hintaan tulee ni  ei taida suuren suurta eroa olla hinnalla torsenilla sekä spiderilla ym diffeillä.


son loppu ny.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #53 : 01.12.08 - klo: 13.40 »
Monellako kisakuskilla on joitakin torseneitä tms.?

Monessako F1 autossa on abs-jarrut?

Eiköhän se käyttötarkoitus määritä.


Varmaan monessakin F1 autossa olisi ABS jos saisi käyttää. Ovat olleet kiellettyjä vuodesta 1994.

Poissa nallepuh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #54 : 01.12.08 - klo: 15.49 »
Joo eli tällä hetkellä mulla ei ole mitään diffejä, kisoissa tai radoilla en ajele, auto ei ole HoBao, vaan tulee olemaan tehokas harjaton monsu jossa ei ole keskidiffiä. Hintaeroa ei kauheasti ole spiderillä ja torsenilla, mutta onko torseni silti heikompi kun näyttää olevan muovia se "kuorilo".
Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 01.12.08 - klo: 21.10 kirjoittanut nallepuh »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #55 : 01.12.08 - klo: 16.05 »
Spider on pitkäikäsempi.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #56 : 01.12.08 - klo: 19.36 »
baobao torsenissa on liki puolet pienemmät sisukalut mitä honkkarin vastaavassa.
sanoisin olevan vaikutusta elinikään.
/ Jere Siirilä

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #57 : 02.12.08 - klo: 11.27 »
Muistan hyvin vuonna -93 kuin ajoin mugen super sportilla ja kauppaan kuului torsen diffi keskelle. Ajettiin rallygame kisaa pienoismalli messuilla ja kuin vaihdoin tuon torseenin keskelle niin jopas oli ero hiukea. Takapotkua tuli roimasti lisää ja siitä asti olen luottanut noihin erikois diffeihin. Siihen aikaan ne maksoivat yli 1000mk ja ei niitä kovin monella ollut kiinni autossa.
Ja mikä parasta auto ja diffi löytyy edelleen :p
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa ibubu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #58 : 04.12.08 - klo: 21.46 »
saako autoon ns lukko perän??? jos niin mistä??

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Torsen tasauspyörästö
« Vastaus #59 : 04.12.08 - klo: 21.50 »
saako autoon ns lukko perän??? jos niin mistä??


Aika kaukaa menee.

Autosta riippuen joko myydään spoolia tai sit otat liiman kauniiseen kätöseen.
/ Jere Siirilä