Ja muuten miten sinne jouseen laitetaan öljyä?
Kermassa paistettu kisamies vois väittää, että tätä proplematiikkaa ei ole vielä ratkaistu. Tokihan se öljy joskus, kiitos vanhentuneiden tai vioittuneiden tiivistysrenkaiden, saattaa joutua jouseen mutta se ei taida olla tapahtuma jota tällä kysymyksellä haetaan.
"Ensinnäkin jouseen on porattava reikä siis jousilankaan nähden pitkittäinen reikä..."
Ei vaa...
Käsitteistä:
Jousi on siis vaan jousi ja iskari on paketti johon mm. jousi kuuluu. Siis se + säiliö, iskarivarsi ja hattu, sekä muut hilppeet.
Minua äsryttää suunnattomasti, kun oma isäni (joka on kuitenkin ollut harrastuksen parissa jo reippaasti toistakytä vuotta) sekoittaa välillä jousen ja iskarin.. sitten ei yhtäkkiä tiedäkkään mistä ollaan puhuttu. Erityisesti keskustelussa kohta "Jäykempi jousi hidastaa auton käyttäytymistä" on minulle kuin punainen vaate. Joutuu yhtäkkiä ajattelemaan, että iskä tarkoittaakin koko iskaria eikä pelkästään jousta. Nojoo se siitä.
Öljyn vaihtaminen iskariin on niitä proseduureja, joita aikoinaan vihasin ja vältin.
Iskarit on hyvä ottaa pois autosta ja siivota kaikesta pölystä ja muusta.
Ota iskarista alapään pidike pois, niin että saat jousen vedettyä pois.
Ota maavarasäätö palikat pois (ne C palat)
Avaa iskari. Jos iskarin hattu ei sormin avaudu niin paketissa tuleva takarenkaan avaimen toinen pää on tarkoitettu pitämään runkoa paikallaan. Pihdeillä tai avaimella saa hatusta hyvän otteen.
Valuta öljyt pois. Talouspaperipalan kulmasta saa kieritettyä hyvän rullan jonka voi tunkea iskari säiliöön, jotta saa loputkin öljynrippeet veke. Se kannattaa erityisesti jos pois valuva öljy on ruskeaa eli likaista.
Pyyhkäise paperilla myös hatusta öljy pois.
Tässä vaiheessa on hyvä tarkistaa liikkuuko iskarin varsi herkästi edestakaisin.
Valuta uusi öljy purkista iskarisäiliöön, niin että sen pinta jää säiliönreunasta n. 3-5mm. Liikuta iskarivartta (vai onkohan muuten oikeampi nimi männänvarsi, kun se tulee jatkuvasti mieleen tätä kirjoittaessa) ylös ja alas niin että männän alle mahdollisesti jäänyt ilma pääsee pois. Odota että isoimmat kuplat tulee pois.
Täytä nyt iskari tarkasti niin että öljyn pinta on tasan säiliön reunan tasalla. Sen jälkeen hattu eli korkki päälle ja muutama edestakainen liike iskarivarresta niin että korkista tullut ilma sekoittuu öljyyn. Ensimmäisellä nykäisyllä saattaa kuulua kuinka ilma "vikisee" sisällä mutta se häviää melkein samantien.
Öljyn oikean määrän voi tarkistaa niin että työntää iskarinvarren sisään ja päästää irti, jos se tulee omin avuin n. 5-7mm ulos on öljymäärä oikea. Tärkeintä tässä tarkastuksessa on se, että molempien iskarien varret työntyvät yhtäpaljon.
Jos vartta työnnettäessä sisään iskari jäykkenee ikäänkuin progressiivisesti on öljyä liikaa, sitä saa pois avaamalla hattua hieman ja työntämällä iskarivarren sisään. Jos se taas ei tule ollenkaan ulos omin avuin on öljyä liian vähän, sitä saa lisää melkeempä ainoastaan suorittamalla öljyn täyttö uudestaan.
Kandee siis puhdistaa hattu ja valuttaa öljyä tarkalleen säiliön reunan tasalle niin ilman ja öljyn suhde on hyvä. nimim. 100 iskarihuollon jälkeen 5 kertaa kerralla onnistunutta.
Hmm. Tämä tarina kerrotaan kuvallisessa muodossa muuten ohjekirjassa, kantsuu silmäillä. Toki noita vinkkejä ei sinne ole päätynyt.
Jos jotain jäi pois tai on jotain parannettavaa/huononnettavaa tähän niin kommentointi on sallittu.
Hypyistä vielä: jos auto hyppää nokilleen niin yleensä takapää "pohjaa" eli lyö läpi. Taas jos etupää nousee liian korkealle tai "leijailee" niin etupää pohjaa. jos auto lähtee ihan miten sattuu on hyppyriin tultu vinossa tai sitten molemmat päät on pohjannut ja hyppyri ei ole ollut tasainen.
Ilmassa, jos aikaa on ja takarenkaan pyörii vielä voi kaasulla ja jarrulla ohjata autoa.
Auto kääntyy nokilleen tai päinvastoin sitä voimakkaammin mitä suurempi muutos renkaidean pyörimisnopeudessa tapahtuu.
Voi helkkari.. puhunko mä ihan höpöjä nyt.