Joo, tuohon runkoon saisi jo akkua sijoiteltua ihan ilmavasti.
Itseasiassa suunnittelin jo tuossa loppuvuodesta Bajan renkaita XL:ään, mutta projekti tyrehtyi muutoksen (ehkä?) hankalaan toteutukseen. Nyt muutospalikat taitaisi kohta saada ihan HPI:n puolesta.
Sitä kun alkaa tuo keväinen aurinko paistamaan silmiin ja sattuu olemaan muutama vapaapäivä, niin tulee kiirus saada auto ajokuntoon. Etudiffi tuli korjattua (vielä) orkkisosilla, pinionirattaasta oli kolme hammasta naksahtanut pois. Ohjausservon vaihdon jälkeen silmään sattui kaapissa lymyilevä
KB45-10L 1800kv mörkömoottori, joka istuikin pienellä dremelöinnillä Kershawin laatikkoon suht' nätisti.
Pinionivaihtoehtoina 6mm akselille moottorin säätövaran puuttumisen takia ei sitten ollutkaan kuin 20-hampainen, joka 47-hampaisen spurrin kanssa 22.2 voltilla nostattaa jo kummasti XL:n vakiorengasta...
Vastarin nappasin väliaikaisesti minigrippipussiin ja noparin aina pätevällä tarranauhapatentilla turvakaareen kiinni, akut kyytiin ja auto olikin pian valmis pikku testiajolle.
Tässä parit kuvat kyseisestä kombinaatiosta:
Moottoria en ole aikaisemmin kokeillut missään, joten virrankulutus ja toiminta yleensäkkin olivat arvoituksia.
Joikua tuntui olevan kyllä sanoisinko ylenpalttisesti ja pitojahan nyt ei sitten lumella ole nimeksikään, joten sellaista kauheaa luistelua tahtoi tuo kulkupuoli olla. Kivaa olisi kokeilla tuota konetta pitävällä alustalla, vaikka on pikkusen yläkanttiin tuo kv-arvo.
Dataloggerin käppyrää ajosta 5000mAh 6S systeemillä löytyy tästä:
Nuo 8000W tehohuippupiikki ja reilu 80 voltin maksimijännite lienevät softan pientä bugia.
Zippyjä tuli kuitenkin rankaistua ihan kunnolla, jos nuo minimi 14.3 volttia ja maksimi karvan alle 120A pitävät paikkansa - akut siis 15C (=75A) spekseillä...
Lämpöjä mittasin moottorin päästä 60 astetta, joten kesäoloissa saattaa pannu käydä liiankin kuumana. Tosin pitävällä alustalla kaasun annostelukin on sitten hieman erilaista, mikä hillinnee hieman maksimilämpöjä.
Kaiken kaikkiaan auto ja Kershawin laatikko pelasivat oikein mainiosti, ei aihetta valittamiseen.
Ainut negatiivinen puoli oli tuo tavallista terästä olevan pinionin kestävyys karkaistua spurria vasten - siitähän tuli niinsanotusti entinen yhdellä ajokerralla...