....
Ainakin omalta kohdaltani nuo Matin viittaamat rynnimiset osui omalle kohdalleni kahteen otteeseen. Ekalla kerralla oma ajoni jäi siihen paikkaan ja toisella kerralla nostaja auttoi sisään rutatun korin taas ojennukseen.
Molemmat tapahtui tilanteissa joissa oli ohitustilanne hitaamman ja nopeamman välillä. Eka tapahtuma alkuerässä jossa siis olin hitaampi ja annoin tietä kunnes heti ohituksen jälkeen tämä nopeampi teki ajovirheen ja ajoi takaisin radalle autoni takapään kautta, oma ajoni keskeytyi joskin eriskummalliseen vikaan mutta keskeytyi kuitenkin.
Toinen tilanne taas finaalissa jossa kierroksella ohitettava ajoi ohituksen jälkeisessä kurvissa surutta kylkeeni (tilanne oli jopa sen verran käsittämätön että suustani pääsi ääni, älkää kertoko kennellekkään). Ohitus tapahtui jopa vielä niin selkeästi ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä...
En usko että kummassakaan tilanteessa toinen osapuoli oli "pahat" mielessä, vaan kyse oli nimenomaan tuosta Matin kuvaamasta rynnimisestä ja maltin puutteesta...
Näitä samoja kuvioita oli tässäkin kisassa tarjolla se normaali määrä ja lähes kaikissa erissä.
Onko varomaton radalle paluu (vaikkakin ilman pahaa aikomusta) tai ohittajan perään kiinni ryntääminen normaaleja kisaamiseen kuuluvia tilanteita vai tulisiko niistä tuomita rangaistus?
Saako rikkoja anteeksi rikkeensä sillä, että pysähtyy ja päästää uhrinsa edelleen? jne? jne? jne? jne?
Tuomaroinnin linja oli tällä kertaa sellainen, että tuomioita ei pääsääntöisesti annettu, vaikka allekirjoittaneen havaintojen mukaan se normaali määrä about 10 stopparia per päivä olisi ollut paikallaan.
Tuomarointia tarvitaan kilpailijoiden omaan ajotapaan liittyvän tarkkaavaisuuden ja hyvän ajokäytöksen pitämiseksi mielessä. Nyt huomio oli lähinnä korokekäytöksen valvonnassa, joskin sen suorittäminen olisi tasapuolisuuden vuoksi tullut tehdä korokkeelta käsin.
Olisi upeata, jos ajokulttuuri kehittyisi sellaiseksi, että tuomarointia ei tarvita, mutta sellainen ei vielä ole realismia.
Yksi tuomaroinnin tärkeä tehtävä on "opettaa" nuorille itse ajaville ja kisaa katsoville kuljettajille oikean ja väärän ajokayttäytymisen eroa. Säännöt on olemassa ja jos niitä rikotaan siitä seuraa rangaistus.
Itsekin tuomarin epäkiitollisessa tehtävässä monesti toimineena tiedän kuinka hankalaa on nähdä kaikki ja arvioida sekunnin murto-osassa oliko jokin tilanne rangaistava rike vai normaali kisatilanne.
Kaipaisin tuomaroinnin hoitoon enemmän yhteistä linjaa ja mallia. Pallo taitaa tästä lentää lajiryhmän suuntaan...
----
PS. Ylläoleva liittyy vain tuomarointiin ja osittain yleisellä tasolla. Kiitokset erinomaisista järjestelyistä Riksun tiimille ym. olen esittänyt heti kisan jälkeen henkilökohtaisesti.
Jarkko