Laitetaan nyt tännekin, tuonne rc-offin puolelle jossain vaiheessa raapustin pienen tietopaketin lipojen käytöstä.
Elikkä lipojen yleistymisen myötä kohtaamme jatkuvasti enemmän tai vähemmän fiksuja neuvoja niiden käytöstä.
Tähän kerään TÄRKEIMMÄT pääkohdat niiden TURVALLISELLE käytölle.
Akuthan koostuvat yhdestä tai useammasta kennosta, koostumus ilmoitetaan esim 2S2P, joka tarkoittaa että akussa on 2 kennoa sarjassa (S eli Serial) ja kaksi rinnan (P eli parallel) Esimerkiksi neljästä 3,7V 2500 mAh kennosta saa noin kasattuna 7,4V 5000 mAh akun.
- LiPo ladataan AINA lipolaturilla, ja VALVOTTUNA!
- LiPo-kennon (3,7V nimellisjännite) MAKSIMI jännite on 4,2V. Eri valmistajat saattavat sallia jopa 4,25V mutta turvallisinta on pysytellä 4,2V:ssa.
- Älä ylitä akun valmistajan ilmoittamaa maksimi latausvirtaa (ilmoitetaan "C" arvona joka tulee suoraan kapasiteetista eli 5000mAh akulla 1C on 5A.)
- Kennon minimijännite - jonka alle EI saa mennä - on 3,0V , kenno kärsii enemmän tai vähemmän AINA kun tuo alitetaan.
- Lataa LiPo AINA balancerin kanssa - joissain latureissa se on sisäänrakennettu - ,näin varmistat ettei mahdollinen epätasapaino kennojen välillä johda ylijännitteeseen jossain kennossa.
- Lataa AINA palamattomalla alustalla, jos kenno päättää kaikista varotoimista huolimatta lähteä taivaaseen eipähän pala koko pytinki. Lisäksi suositeltavaa on käyttää lipo-sack:ia (palonkestävä pussi) ladatessa (kilpailutoiminnassa pakollinen)
- Jos akku pullistelee - eli siis kutistesukan alla on ilmaa - ÄLÄ käytä akkua vaan hävitä se. Pullistelu voi olla seurausta esim liian kovasta purkuvirrasta, ylijännitteestä etc, jotka eivät kuulu näihin!
LiPoakut ovat OIKEIN käytettyinä TODELLA turvallisia, väärin käytettyinä taas kaikkea muuta!
Lisäys1: Lipojen oikeaoppinen, ja AINOA oikea lataustapa on ns. CC-CV eli
Constant Current - Constant Voltage menetelmä, eli tasavirta-tasajännite, joka kaikkien lipolaturien tulisi hallita.
Akku ladataan aluksi asetetulla virralla, esim 5A niin kauan kunnes max. jännite eli 4,2V/kenno saavutetaan.
Tämän jälkeen laturi tiputtaa virtaa koko ajan, syöttäen juurikin tuon 4,2V/kenno, kunnes akku ei enää ota virtaa vastaan eli on täysi.
Muutamissa latureissa on myös. ns. pikalataus, mutta se jättää aina akun enempi vähempi vajaaksi, tuossa loppuvaiheessa ainakin omien kokemusten mukaan akkuun menee ainakin 1/3 kapasiteetista...
Lisäys2: Lipoja pidempään säilytettäessä yleisin ohje on n. 50% lataus, eli n. 3,80-3,90V / kenno.
Lisäys3: Uuden akun napaisuus kannattaa AINA tarkistaa esim. yleismittarilla ennen käyttöönottoa. Lienee hätävarjelun liioittelua, mutta on esiintynyt tapauksia joissa punaisesta johdosta onkin tullut mustaa sähköä. Tällaisen akun liittäminen nopeudensäätimeen melko varmasti aiheuttaa savua ja poksahduksia.
Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.