Kirjoittaja Aihe: Postin kanssa ongelmia  (Luettu 3479 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Postin kanssa ongelmia
« : 06.05.09 - klo: 14.09 »
eli nyt on tässä postin kanssa pienoinen "ongelma". viime viikon keskiviikkona lähetetty kirje ei ole tullut henkilölle X perille. (kirjeessä oli rahaa summa X, joka oli pakattu näkymättömäksi). ajateltiin että voisiko olla sen takia vain hidas, koska postista juuri potkittu ihmisiä perille ja viime viikolla oli vappu? toki on hyvin mahdollista että kirje on kadonnut postilta tai postin henkilöstö on napannut kirjeen välistä jos ovat tajunneet sisältävän rahaa..  :roll:
ajattelin että perjantaihin asti katsellaan ja jos siihen mennessä ei näy, niin käyn postissa tekemässä katoamisilmoituksen. tuskin tästä mitään apua on, mutta yritetty ainakin. onko mahdollista tehdä muuta?

tiedossa oli että pahimassa tapauksessa näin voi käydä. ennenkin lähetelty rahaa kirjekuoressa ja kaikki on onnistunut aivan hyvin.


perhana..

traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #1 : 06.05.09 - klo: 14.13 »
No, miks hitossa pitää lähettää rahaa kirjekuoressa 2000-luvulla kun maksutapoja on vähintään 5 muutakin jotka paljon järkevämpiä, turvallisuudesta puhumattakaan..
Eli jos on kadonnu ni se on voi voi, vähän oma moka..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #2 : 06.05.09 - klo: 15.17 »
Jep, varmaan parempiakin tapoja lähetellä. Lähetitkö edes kirjattuna kirjeenä?
Traxxas Revo 2.5

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #3 : 06.05.09 - klo: 15.55 »
Se on oma moka.
Voithan sä käydä ilmoituksen tekemässä, mutta milläs todistat että koko kirjettä rahoineen on ollut edes olemassa.

Lainaus Itellan ohjeista.

"Alla listatut lähetykset ovat joko kokonaan kiellettyjä tai niiden kuljetuksessa on rajoituksia ja niiden lähetyksestä tulee sopia erikseen Itellan kanssa.

Raha, arvopaperit, matkashekit, platina, kulta tai hopea valmistettuna tai valmistamattomana, jalokivet, korut sekä muut arvoesineet (ainoastaan postivakuutettuna kirjeenä niihin maihin, joihin se on sallittua)."
Axial SCX 10 TR

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #4 : 06.05.09 - klo: 16.37 »
Huhhuijaa...
Mitenköhän isosta rahasummasta on ylipäätään kyse?
Mistä muuten olet varma että kirje ei ole koskaan perille asti mennyt???
Siitä että vastaanottaja sanoo ettei ole kirjettä nähnyt?
Phah...
Tottakai tällaiset lähetykset pitäisi lähettää kirjattuna kirjeenä jolloin pystyy tarkistamaan kirjeen liikkeet... Kirjatusta lähetyksestä myös tietenkin varmistuu onko kirje luovutettu vastaanottajalle jne.

Sori vaan, mutta hölmöä toimintaa lähettää rahaa kirjeessä.

Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #5 : 06.05.09 - klo: 18.52 »
Huhhuijaa...
Mitenköhän isosta rahasummasta on ylipäätään kyse?
Mistä muuten olet varma että kirje ei ole koskaan perille asti mennyt???
Siitä että vastaanottaja sanoo ettei ole kirjettä nähnyt?
Phah...
Tottakai tällaiset lähetykset pitäisi lähettää kirjattuna kirjeenä jolloin pystyy tarkistamaan kirjeen liikkeet... Kirjatusta lähetyksestä myös tietenkin varmistuu onko kirje luovutettu vastaanottajalle jne.

Sori vaan, mutta hölmöä toimintaa lähettää rahaa kirjeessä.




kyllä voin itse myöntää että aivan oma moka on ja erittäin tyhmää lähettää kirjeessä.. :undecided:
eikai sitä muuta voi kuin uskoa että ei ole näkynyt, mutta hieman kyllä epäilyttää että kyseessä voisi olla huijaus.
sanotaan nyt summasta sen verran että yli 50e ja alle 100e ( suuri summa "köyhälle" opiskelijalle).


no ensi kerralla hoidetaan maksut aivan eri tavalla, tässä tapauksessa ei ollut mahdollista.
traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #6 : 07.05.09 - klo: 10.29 »
Kiinnitin huomiota siihen, että näissä viesteissä on tuomittu ainoastaan lähettäjä; hänhän ei ole kuitenkaan tehnyt mitään rikollista saati eettisesti arveluttavaa. Onko vastaajien mielestä todellakin OK varastaa sellaiselta, joka uskoo muiden vilpittömyyteen? Mielestäni lähtökohtaisesti pitäisi pystyä luottamaan muihin.

Ennen Internetin ja luottokorttien aikakautta lähettelin paljonkin rahaa normaalissa kirjekuoressa jopa ulkomaille eikä ikinä ollut ongelmia. Saatoin ulkomaisessa lehdessä nähdyn mainoksen perusteella lähettää rahaa ao. puljulle ja pyytää heitä postittamaan mainostamansa tuotteet minulle. Tein tätä usein ja aina toimi; kertaakaan en jäänyt ilman toimitusta. Katsoin mainoksesta hinnan ja lisäsin siihen arvioni mukaiset postituskulut, jonka jälkeen kävin pankissa vaihtamassa tarvittavaa valuuttaa. Sitten vain rahat kirjeen kera kuoreen ja kuori postiin. Huomattavaa on etten edes etukäteen ottanut mitään yhteyttä ja sopinut kaupoista saati hinnoista.

Toinen esimerkki kauppakumppaniin luottamisesta saattaa olla hieman epäkorrekti (moderaattorit sensuroikaa, jos tarpeen). Ennen opiskeluaikaa 80-luvun alkupuolella työskentelin satamassa ja kävin joskus lähinnä jännityksen vuosi laivoissa "ostoksilla". Muistan elävästi erään seikkailuni kiinalaislaivassa. Kävelin kannelle ja ilmoitin haluavani ostaa Tshing-Tao olutta. Miehet veivät minut konehuoneeseen, jossa tinkiminen tapahtui. Tämän jälkeen yksi kavereista otti rahat ja hävisi laivan uumeniin, eikä mitään näyttänyt tapahtuvan vähään aikaan. Olin jo luopunut toivosta ja aloin tekemään lähtöä kunnes heppu saapui paikalla olutlaatikoineen. Käsitykseni kiinalaisista muuttui radikaalisti.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #7 : 07.05.09 - klo: 11.24 »
Onko tässä kukaan tuominnut ketään... tä?

Onko se postin vika jos vastaanottaja kusettaa... tä... kysyn vaan?

Onko postitus ehdoissa sanottu, että ei rahalähetyksiä muuten kuin kirjattuna ja sovittuna?

Joten kyllä se on oma moka, jos rahojaan postittelee. Ei se rikos ole, mutta vastoin kuljetusta hoitavan yrityksen ohjeita. Aivan turha siitä on Itellaa ainakaan syyttää.

Onko kukaan sanonut, että vastaanottaja olisi kusettanut?

Ja mahdollistahan on myös kirjeen eksyminen. Se voi kiertää vaan pidemmän kautta. Kirjeen hävittäminen on Itellan syy, mutta sen sisältöä he eivät korvaa, koska rahaa ei saisi lähettää tavan kirjeenä.
Se olisi pitänyt olla kirjattuna ja merkittynä summa mitä sisältää niin sit voisi olla jo mahdollista saada korvaus.

Eikös pankit ole raha liikennettä varten ja Itella postia.
Axial SCX 10 TR

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #8 : 07.05.09 - klo: 11.36 »
Juuri näin.

Ketäänhän ei ole tuomittu sen ihmeemmin... Todettu että pöljää lähettää rahaa kirjeessä joka voi aivan hyvin hukkua matkalla, tai kun yksityisistä kauposta tuntemattoman kanssa on kyse niin voihan vastaanottajakin kusettaa... tai ihan mitä vain.

Itseä huvitti kyllä paljon tuo JuhaH kommentti että ennenkin on rahaa lähetetty ympäriinsä eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut...
Sinulla ehkä... hyvä säkä...
Montakohan ihmistä meitä tällä pallolla onkaan... monikohan on rahaa lähettänyt ja kirje on jäänyt matkalle jne...
Se että omalle kohdalle ei ole näin päässyt käymään, ei poista sitä tosiasiaa että kaikenlaista maailmassa tapahtuu.
En minäkään ole koskaan miljoonaa euroa nähnyt... Se ei silti tarkoita etteikö jollain niin paljon rahaa olisi tai ettäsellaista rahamäärää ei olisi ollenkaan olemassa.

Eniveis.
Oma moka...
Mitä tästä opittiin?
No toivottavasti jotain edes.

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #9 : 07.05.09 - klo: 12.00 »
Hei nou hätä vielä(luulisin..) Soittelinpa viime maanantaina future rchen ja tilasin tavaraa, tiistaina tuli mailia että tänään laittaa postiin. Ja keskiiviikkona power racingista tavaraa. Eli viime viikon tiistaina ja keskiviikkona positettu tavaraa, ei ole vieläkään löytänyt tänne asti, taitaa olla pahasti postissa jotain vikaa kun lähetykset kestää.
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo: 13.46 kirjoittanut J0rmalaari »

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #10 : 07.05.09 - klo: 12.08 »
Kiitokset hyvistä kommenteista, joskin pointtini ymmärrettiin ehkä hieman väärin. Toki nykymaailmassa voi olla pöljää lähettää rahaa kirjekuoressa, mutta vielä pöljempää on toisilta varastaminen tai muiden huijaaminen. En vieläkään jaksa uskoa, että foorumilaisten keskuudessa ajatellaan olevan OK huijata toisia, jos ovat niin pöljiä, että lähettävät rahaa kirjeessä.

Itse haluan lähtökohtaisesti luottaa muiden vilpittömyyteen, mutta toisaalta pitää harkita minkälaisia riskejä kannattaa ottaa, jos luottamusta väärinkäytetään. Itselläni tulee kohta 20-vuotta täyteen yrittäjänä. En ole ikinä ottanut rahaa ennakkoon vaan kirjoitan aina laskun jälkikäteen. Näinä vuosina minulta on yhden ainoan kerran jäänyt rahat saamatta ja silloinkin kyseessä oli melko pieni summa, eikä kyse ollut asiakkaan epärehellisyydestä; laskulleni ei vain löytynyt sopivaa kustannuspaikkaa enkä jaksanut alkaa tappelemaan mokomasta summasta.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #11 : 07.05.09 - klo: 13.31 »
Vuonna 2005 Suomen postilta katosi 10.104 kirjettä ja pakettia. Voihan se kirje olla vaikka postissa pöydän alla! Itse tilasin pari vuotta sitten muistikortin netistä, maksoin etukäteen nettipankilla. Sieltä tuli ilmoitus, että oli osto rekisteröity ja seuraavana päivänä lähtee. Muistikortti ei ikinä minulle tullut ja viimeiseen asti liike syytti MUA huijariks! No lopulta uskoivat kun sanoin, että tulkaa tänne ja etsikää se kortti mulle niin en toista tarvitse!

Tarinan opetus. Pieni on prosentti mikä postilla häviää vaikka se ottaa pannuun kun osuu omalle kohdalle. Ihmisiä ne sielläkin vaan ovat  :cheesy:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #12 : 08.05.09 - klo: 02.18 »
Ihmisiä ne sielläkin vaan ovat  :cheesy:


Postin toimintaa muutaman vuoden niinkutsutusti takaovenraosta seuranneena voin sanoa tuohon että poikkeuksellisen välinpitämättömiä ja huolettomia ihmisiä.

Missään muussa firmassa ei ole yhtä voimakkaasti tullut vastaan "ei kuulu mulle, ei ole penniäkään kiinni"- asenne.
Esimerkkejä huolettoman käsittelyn kohteeksi joutuneista lähetyksistä löytyy itseltä ja tuttavapiiristä riittävästi.
Posti ei käytännössä ota minkäänlaista vastuuta kuljettamistaan tavaroista, ei kirjatuista kirjeistä eikä paketeista.


Poikkeuksia on ihan takuuvarmasti postinkin työntekijöissä, omalle kohdalle ei vaan ole vielä sattunut...
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #13 : 08.05.09 - klo: 07.54 »
Aijaa.

Olen nimittäin ollut Postilla jakajana töissä aikoinaan  :mrgreen:
Mutta olinkin itä-Suomessa missä ei porukka ole "pipo kireellä" tyyppisiä.

Kyllä ainakin Joensuun postissa silloin oli todella hyvä meininki, eikä kyllä ongelmia ollut. Muutaman kerrankin vain kuulin negatiivistä palautetta. Ikinä ei mun aikana tuosta piiristä hävinnyt yhtään lähetystä.
Posteja selviteltiin ihan ajan kanssa, kun sattui olemaan osoitemerkinnät siansaksaa.

Joten kokemuksesta voin sanoa, että ei mulla pahaa makua jäänyt firmasta tai sen työntekijöistä.
Yhtään pakettia tai muutakaan ei tuolla kyllä viskelty tyyliin "ei kiinnosta"

Nykyään ainut mikä kismittää on kalliit hinnat, jotka nousee jatkuvalla syötöllä.
Axial SCX 10 TR

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #14 : 08.05.09 - klo: 15.12 »
Muutamia vuosia sitten tullu dokumentti kerto kyllä karua tarinaa kuinka paketit liikkuu.

mm. potkien pitkin autoa jne. Monta kertaa myös itse nähneenä kuinka "särkyvää , tämäpuoli ylöspäin" paketit ovat kärryssä alimmaisena vikopäin.

Ehkä postin toimistossa tai konttorissa homma voi toimiakin , mut kuskit joilla "ei oo penniäkään kii" tuskin jaksaa välittää.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Postin kanssa ongelmia
« Vastaus #15 : 08.05.09 - klo: 21.28 »
Aijaa.

Olen nimittäin ollut Postilla jakajana töissä aikoinaan  :mrgreen:
Mutta olinkin itä-Suomessa missä ei porukka ole "pipo kireellä" tyyppisiä.

Kyllä ainakin Joensuun postissa silloin oli todella hyvä meininki, eikä kyllä ongelmia ollut. Muutaman kerrankin vain kuulin negatiivistä palautetta. Ikinä ei mun aikana tuosta piiristä hävinnyt yhtään lähetystä.
Posteja selviteltiin ihan ajan kanssa, kun sattui olemaan osoitemerkinnät siansaksaa.

Joten kokemuksesta voin sanoa, että ei mulla pahaa makua jäänyt firmasta tai sen työntekijöistä.
Yhtään pakettia tai muutakaan ei tuolla kyllä viskelty tyyliin "ei kiinnosta"

Nykyään ainut mikä kismittää on kalliit hinnat, jotka nousee jatkuvalla syötöllä.

Joensuun postista olen kuullut hyvää minäkin, kuitenkin lähinnä työilmapiiristä ja porukan yleisestä hengestä.

Pakettien kohtelusta ei ole koskaan ollut sikäläisten kanssa puhetta.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM