Kirjoittaja Aihe: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto  (Luettu 6592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« : 09.05.09 - klo: 19.13 »
Elikkäs alotin tänään tekemään tollasta autoa ja ajattelin et sopisko tollanen motti sihen http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5229 ja mistä sais halvalla rattaat vai joutuuko tekee ite :undecided:

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #1 : 09.05.09 - klo: 19.20 »
Kannattaisi laittaa mielummin isomalla kv- arvolla oleva moottori.

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #2 : 09.05.09 - klo: 19.33 »
kv-arvon sijaan kannattaisi miettiä moottorin kokoa, tuo lienee aika alimitoitettu 1:18 autoon.

Rattaat, voimansiirto jne jostaki valmiista autosta, tyhjältä pöydältä tuskin kannattaa aloittaa.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #3 : 09.05.09 - klo: 20.09 »
Ja jos kerran on kyse 1/18 kiihytysautosta, niin laittaisin vaikka asson RC18 autosta perän siihen

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #4 : 09.05.09 - klo: 20.23 »
Tuskin sitä kannattaa pikkunippeleitä tilailla kiinasta, ei kannata kun miettii että kuinka paljon se kuluttaa luontoa. Hae mielummin lähimmältä jälleenmyyjältä, säästät pakkaus ja suuret matkakulut, samalla tuet suomalaista yrittäjää.
- Tapsa

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #5 : 09.05.09 - klo: 20.52 »
Tuskin sitä kannattaa pikkunippeleitä tilailla kiinasta, ei kannata kun miettii että kuinka paljon se kuluttaa luontoa. Hae mielummin lähimmältä jälleenmyyjältä, säästät pakkaus ja suuret matkakulut, samalla tuet suomalaista yrittäjää.

Niin, niitähän ei pakata eikä kuljeteta sille suomalaiselle kauppiaalle sieltä kiinasta mitenkään? Parin kilon möykky siinä turistilentokoneen ruumassa ei näy kulutuslukemissa joten tuohon on turha vedota.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #6 : 09.05.09 - klo: 21.03 »
niin ja sen pitäis painaa alle 300g. ja se on luultavasti alle ton 1/18 ku se on n. 25cm pitkä ja 10 levee et se on vaan ihan huvin vuoks  :cool:
nii ja jos sanotte harjattoman 370-380 luokan koneen alle 15€ ni ostan heti ja lisäks säädin alle 15€ ni mikäs siinä tilaus lähtee heti
« Viimeksi muokattu: 09.05.09 - klo: 21.15 kirjoittanut Bonzer »

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #7 : 09.05.09 - klo: 21.14 »
Siis auton, koneen vai minkä?

Pitääkö tässä ruletissa arvailla.

Lue foorumia pari kertaa niin huomaat jo tuon, että mainitsemasi kone on aivan susi vaihtoehto projektiisi.


tapsa92: Ota asioista selvää ennenkuin noita ihme kommenttejasi esität :wink: Suomessa ole ennenkään rc osia valmistettu kuin todella marginaalinen speciaali nippeli osa jonkun tietyn tekijän osalta.

Axial SCX 10 TR

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo: 21.16 »
auton

Poissa junttapave

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #9 : 09.05.09 - klo: 21.36 »
Missä lukee alle 15€???
Vai onko musta tullu sokee?
VRCK|HOBAO HYPER 8.5|http://p1.foorumi.info/vrck

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #10 : 09.05.09 - klo: 21.50 »
On tullut näköjään.

Mulla on omassa Sharkissa 12€ kone, mutta ihan 100% mahdoton päästä tuohon 300g kokonaispainoon.

Ilman hiilikuitu alustaa ja osia ei millään saa 1/18 autoa alle 300g. Jo pelkkä sopiva akku painaa lähemmän 100g.

Tuo mainitsemasi kone on 12mm paksu pikku foami lennokin kone. Auto ei liiku mihinkään tollasella.

Tässä projektissa on selvästi hakusessa liikaan mahdottomia yhtälöitä :wink:


Axial SCX 10 TR

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #11 : 09.05.09 - klo: 22.12 »
300g painoon ajokuntoisella Sharkilla pääsee jos siitä riisutaan kaikki muu pois paitsi sähköt, renkaat ja koppa... :wink:

Xray M18T Pro:lla on mahdollisuus päästä 500g tuntumaan ajokuntoisena mutta voin vakuuttaa että se keveys ei aina ole oikotie onneen, ei myöskään se halvin ja kevein moottori.

Moottori asioista en jaksa alkaa täällä saarnaamaan, riittää kun lukee kaikki 1:18 käsittelevät osiot läpi ja miettii sen jälkeen mitkä koneet toimii ja mitkä ei.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #12 : 09.05.09 - klo: 23.04 »
No eihän se sit ole ajokuntoinen, kun kaikki irti otetaan :wink:

Juu tiedän mitä tarkoitit.

Ihan mahdoton päästä tuohon painoon ajokuntoisella autolla.

Niinkuin jo mainitsin niin liikaa mahdottimia yhtälöitä, jotka kyllä selviää pari viikkoa foorumia lueskellessa, eikä tartte joka ruuvin kokoa kysellä.
Axial SCX 10 TR

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #13 : 10.05.09 - klo: 00.15 »
On tullut näköjään.

Mulla on omassa Sharkissa 12€ kone, mutta ihan 100% mahdoton päästä tuohon 300g kokonaispainoon.

Ilman hiilikuitu alustaa ja osia ei millään saa 1/18 autoa alle 300g. Jo pelkkä sopiva akku painaa lähemmän 100g.

Tuo mainitsemasi kone on 12mm paksu pikku foami lennokin kone. Auto ei liiku mihinkään tollasella.

Tässä projektissa on selvästi hakusessa liikaan mahdottomia yhtälöitä :wink:




no mistä ostit ton koneen? ja mistä sää tiedät mistä mää ton auton rakennan?

Poissa pka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #14 : 10.05.09 - klo: 10.34 »
Tässä omat vinkit, saa korjata jos on parempaa omakohtaista kokemusta;
- Kestävä ja kevyt kori
- Tiukat iskarit
- Välitys semmoiseksi että valittu moottori jaksaa kiihdyttää mahdollisimman nopeasti max kierrokset (löytyy kokeilemalla)
- 1/18 harjaton moottori, KV arvo ja vääntö pitää olla hyvässä suhteessa.
- Tehokas nopari, ilman sitä ei akusta saa tarpeeksi virtaa moottorille (mahdollismman lyhyet akun ja moottorin johdot, hyvät juotokset ja deans liittimet)
- 3S lipo akku, 1/18 koneet ja noparit ei yleensä kestä 4S setuppeja, 3S:kin varmaan lämpenee nopeasti.
- Touring sliksit renkaat jos asfaltilla meinasit, jos löydät nii hieman leveämmät taakse

Painoa tulee ja hintaa myös, nuo halvat noparit ja moottorit eivät kestä tarvittavia virtoja. Keulimisesta tulee myös ongelmia,
ja jos mahdollisimman kevyt osuu mihinkään kiinteään niin saat varmaan aika säpäleiksi.

Joku osaavampi voisi ehdottaa noita välityksiä ja diffien säätöä. Ohjauksen herkkyys 30% luokkaa ettei tule tehtyä liian nopeita käännöksiä.

Traxxas Slash+Slash4x4, Tamiya TT01, Tamiya Mini M05, Asso TC4

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #15 : 10.05.09 - klo: 11.05 »
Tuskin sitä kannattaa pikkunippeleitä tilailla kiinasta, ei kannata kun miettii että kuinka paljon se kuluttaa luontoa. Hae mielummin lähimmältä jälleenmyyjältä, säästät pakkaus ja suuret matkakulut, samalla tuet suomalaista yrittäjää.

Niin, niitähän ei pakata eikä kuljeteta sille suomalaiselle kauppiaalle sieltä kiinasta mitenkään? Parin kilon möykky siinä turistilentokoneen ruumassa ei näy kulutuslukemissa joten tuohon on turha vedota.
Se markan vehje mikä kiinasta rahdataan suomeen aiheuttaa paljon kuluja, se suomen vehje joka maksaa enemmän voi olla hyvinkin tehty jossain maassa missä ympäristöpolitiikka on "hieman" eri luokkaa mitä tuolla kiinassa, ja voin sanoa että matkakuluja ainakin kertyy kyllä paljon vähemmän tällaisille tuotteille mitkä on valmistettu muualla kuin kiinassa, esim. jossain euroopan maassa missä ajatellaan eri tavalla. Ostan mielummin suomesta tai euroopasta kuin tuolta kauempaa, jos vain mahdollista.
- Tapsa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #16 : 10.05.09 - klo: 11.54 »
Millä tavalla meinasit vedon toteuttaa? Onko moottori suoraan rattailla kiinni taka-akselissa?
Minkä auton taka-akseli tulee? Varmaan spooli tulee, muuten voi olla vaikeuksia mennä suoraan.
Renkaiksi voisi sopia 1/10 foam renkaat, tuottais tarpeeksi pitoa.
Moottoriksi 2-napainen harjaton, ottaa nopeammin kierroksia kuin 4 tai 6-napainen.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #17 : 10.05.09 - klo: 12.08 »

Painoa tulee ja hintaa myös, nuo halvat noparit ja moottorit eivät kestä tarvittavia virtoja. Keulimisesta tulee myös ongelmia,
ja jos mahdollisimman kevyt osuu mihinkään kiinteään niin saat varmaan aika säpäleiksi.



ei toi keuliminen tuota ongelmaa ku laitan akun etupäähän autoa koska se on 40mm levää ni sihen mahtuu reilu tonninen lipo ja painoa sillä on sen verran et ei tule keulimaan


PS. ja tuli mieleen noista paino ongelmista et kilo olis varmaan parempi

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #18 : 10.05.09 - klo: 12.50 »
Tuskin sitä kannattaa pikkunippeleitä tilailla kiinasta, ei kannata kun miettii että kuinka paljon se kuluttaa luontoa. Hae mielummin lähimmältä jälleenmyyjältä, säästät pakkaus ja suuret matkakulut, samalla tuet suomalaista yrittäjää.

Niin, niitähän ei pakata eikä kuljeteta sille suomalaiselle kauppiaalle sieltä kiinasta mitenkään? Parin kilon möykky siinä turistilentokoneen ruumassa ei näy kulutuslukemissa joten tuohon on turha vedota.
Se markan vehje mikä kiinasta rahdataan suomeen aiheuttaa paljon kuluja, se suomen vehje joka maksaa enemmän voi olla hyvinkin tehty jossain maassa missä ympäristöpolitiikka on "hieman" eri luokkaa mitä tuolla kiinassa, ja voin sanoa että matkakuluja ainakin kertyy kyllä paljon vähemmän tällaisille tuotteille mitkä on valmistettu muualla kuin kiinassa, esim. jossain euroopan maassa missä ajatellaan eri tavalla. Ostan mielummin suomesta tai euroopasta kuin tuolta kauempaa, jos vain mahdollista.

Onnea valitsemallanne tiellä. Euroopassa ei kauheesti taideta rc-autoja tehdä, Xray kai osittain, mutta kyllä ne sieltä kiinasta tulee ne osat ihan kaikkiin autoihin. Eurooppa on aikoja sitten kilpailuttanut itsensä ulos pienteollisuudesta ja niin on nykyään USAkin joka ei enään nouse tästä lamasta voittaja. Kiina on tulevaisuus ja sen jälkeen kun sielä on saatu palkat taivaisiin ja kulut lähelle itäeuroopan tasoa, voidaan siirtyä sortamaan afrikkaa vielä kerran. Yksilön valinnoilla ei näissä asioissa ole yhtään mitään merkitystä.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #19 : 10.05.09 - klo: 18.21 »
- Tehokas nopari, ilman sitä ei akusta saa tarpeeksi virtaa moottorille (mahdollismman lyhyet akun ja moottorin johdot, hyvät juotokset ja deans liittimet)
Hiukan offtopic mutta tyhmän on kysyttävä.
Mihin tarvitaan noparia jos kiihdytysajoon rakentaa laitetta?
Eikö siihen riitä ihan on-off katkaisija nopariksi jota vastaanotin ohjaa?
Ei menis sähköä hukkaan ja akku voi olla niin suuri (volteiltaan) kuin vain kone sietää.
Eikö drag racingissä peli ole pelattu jos joutuu säätämään kaasun asentoa. Alustan vain rakentaa sellaiseksi että kestää täyskaasu lähdöt. Tarvittaessa joku 'lock-up' kytkin väliin jos välitys tuntuu liian pitkältä startissa.

Itse haaveillut-suunnitellut jonkun tälläisen hankkimista mutta sähkösenä.




Lisää tollasia
http://www.rccarkings.net/drag%20page.html#gms
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo: 18.28 kirjoittanut kenne »
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #20 : 10.05.09 - klo: 19.14 »
Itse luulen että suurella teholla, tuo tarvitsee noparin sutimisen takia, ellei pito ole todella hyvä. Kannattaa miettiä myös c-12 auton perää, tällä saataisiin taakse leveämmät ja pitävämmät renkaat.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #21 : 10.05.09 - klo: 19.25 »
Itse luulen että suurella teholla, tuo tarvitsee noparin sutimisen takia, ellei pito ole todella hyvä. Kannattaa miettiä myös c-12 auton perää, tällä saataisiin taakse leveämmät ja pitävämmät renkaat.
Noi 'kisa' rc-kiihdyttimet näyttää käyttävän pelkkaa on-off nappia kaasuttamiseen radioissaan. Sitä en tiedä miten se käytännössä on toteutettu.
Sutiminen/keuliminen pitää vissiin eliminoida renkailla ja alusta asetuksilla-painoilla.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #22 : 10.05.09 - klo: 20.02 »
Niin lisään vielä tuohon, että mietin kiihdyttelyä normaalilla asfaltilla. Tietysti jos pito on todella hyvä, niin sitten noparia ei tarvita.

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #23 : 10.05.09 - klo: 22.00 »
Harjallisilla koneilla riittävän kokoinen on-off kytkin toimiikin, mutta toteutappa sama harjattomalle koneelle.

Eri asia tietenkin laittaa nopari autoon ja radiosta käyttää napilla  :p

edit: joo, thanks duster.
« Viimeksi muokattu: 11.05.09 - klo: 16.22 kirjoittanut m@sse »
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Projekti n. 1/18 kiihdytysauto
« Vastaus #24 : 11.05.09 - klo: 09.06 »
Harjallisilla koneilla riittävän kokoinen on-off kytkin toimiikin, mutta toteutappa sama harjalliselle koneelle.

Eri asia tietenkin laittaa nopari autoon ja radiosta käyttää napilla  :p

Siis harjattomalle ei onnistu :wink:
Axial SCX 10 TR