Vieläkö täällä jaksetaan itkeä noista samoista ongelmista mitä on ollut melkein sivulta yksi lähtien?
Itsellä ei ole ollut enään MITÄÄN ongelmia kivien yms. kanssa "chassis overtrayn" ja kardaanin paljaan kohdan päälle liimatun solumuovin jälkeen. Teippi toimi ihan yhtä hyvin.
Toi rungon päällikuorisuoja (tjms.) estää kaikkien inhottavan kokoisten kivien pääsemisen kardaanin väliin, ja solumuovi tai teippi estää vieläkin pienemmät.
Toimii.
Ei kai nyt suoranaisesti itkeskellä, mutta yritetään purnauksen kautta löytää ratkaisua ongelmaan.
Over traykin on kokeiltu. Suojaa ihan kivasti, mutta lämmöt nousee niin nopeasti, että ei ajamisesta näin kesällä tule yhtään mitään (1-3 min. ja jäähdytys tauko). Eikä tuon alle kovin kummosia jäähdytyksiä mahdu.
Päädyin myös tuohon solumuovi vaihtoehtoon yläpuolelta tulevien kivien ehkäisyssä ja eteen laiton kardaaniin kumitulpan, joka juuri mahtuu kardaanin reikään pyörimään (tulppa on siis kiinni kardaanissa ja pyörii sen mukana). Tuokin päästää kyllä pientä murua etupäästä kardaanitunneliin.
Tulpassa on se hyvä puoli verrattuna muovin palaan, jossa on kardaanin mentävä reikä, että tulppa päästää kököt pois samaa tietä kuin ne menivät sisäänkin, eikä tartte olla heti purkamassa autoa. Riittä kun hieman kallistaa ja hetken pyörittelee renkaita hiljakseen.
Tästä kaikesta huolimatta se moottoripukissa oleva laakeri tuppaa kilahtamaan kiinni, jos vähänkin isompaa vauhtia ajelee. Tuommosella ehkä paremmin 1:16 kokoisille autoille sopivalla radalla kestää paremmin, kun ei pääse nopeus nousemaan liiaksi. Mutta nopea (ja pitkäkestoinen) asfaltti ajo on aivan tuhoon tuomittu ajatus, samoin kuin hiekkakentällä revittely.