Torpan radalla pidettiin talkoot, joiden yksi tavoite oli edes tilapäisesti antaa helpotusta Xenonien pahimpaan haittaan meillä eli ajonautintoja haittaavaan, liialliseen pitoon.
No, nyt tuo tilapäinen helpotus on sitten käytetty, pito on mitä on ja ajaminen sitä samaa.
Tämä talvi on tullut stanuiltua, kokemusta on kahdesta renkaasta, Sorexista ja Xenonista. Sanottakoon tässä vielä, että kovin syvällistä näkemystä touring-renkaista minulla ei ole, mutta mielipiteitä siitäkin edestä:
Xenoni-päivän jälkeen kädet on savessa, kuin olisi vaihdelaatikkoremontin tehnyt, vaatteet menee siinä samalla, eli paidat ja housut aina pesuun, kengät pitää muistaa puhdistaa myös, ennen kotiin menoa.
Kolme kierrosta ko. renkaita olen ostanut, joista rikki olen saanut kaksi vannetta ja kolme keskiötä, rikkoutumisprosentti siis noin 35%. Liekkö vika käyttäjässä, mene ja tiedä.
Kulutuskestävyydestä en osaa sanoa, kun yhtää renkasta en ole saanut loppuun ajettua, varmaan senkin päivän vielä näen.
Renkaiden keskiöt menevät jotenkin "lyttyyn" ja renkaiden poistaminen autosta on hankalaa ja keskiöreikiä pitää porailla suuremmaksi. Suurin osa renkaista tai vanteista on soikeita, eli ne "lieppaa".
Renkaiden liimaus on ollut huono tai olematon useassa renkaassa.
Viimeisin asia on sitten tuo pito. Kyllä niillä ajaa voi, mutta aika äkkijyrkkiä ovat verrattuna Sorexiin, kierrosajassa Torpassa Sorexille tulee takkiin noin 0,3 sekuntia.
Summasummaarum, en keksi yhtään näkökulmaa, missä Xenon olisi parempi kuin Sorex.
En odota tähän mitään ylitsepursuavaa puolustuspuhetta, koska halusin ilmaista vaan oman mielipiteeni. Jos kuitenkin joku osaa ja voi ilmaista ilman suurempia tunteenpurkauksia ne hyvät puolet, joita tässä renkaassa on, niin olisi ainakin jotakin mitä odottaa..
Lopuksi vielä lainaus, joka mielestäni kiteyttää asian:
DHI-Cupissa juttelin Xenon renkaiden "Euroopan edustajan" Uwe Rheinhardin kanssa. Hän kertoi suositelleensä kaikille, joiden kanssa on Xenon-renkaista ollut puheissa, seokseltaan kovempaa versiota renkaasta. Hänen mielestään 28 ei sovellu matolla ajamiseen.